بازی با ذهن، راهکاری برای رعایت فاصله فیزیکی بین افراد
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی اگرچه، فاصله فیزیکی عامل اصلی کاهش خطر ابتلا به ویروس کروناست، اما علائم متداول استفادهشده برای رعایت فاصله فیزیکی در خدمات، گاهی تاثیر خود را ندارد و بسیاری از افراد همچنان از رعایت فاصله فیزیکی اجتناب میکنند.
به نقل از مدیکالاکسپرس، با شیوع ویروس کرونا که بهسرعت در حال تکامل و گسترش سریع در سراسر جهان است و منجر به تعطیلی بسیاری از مشاغل و برهم زدن اقتصاد جهانی شده است، جهان به طرز چشمگیری تغییر کرده است و اجرای موثر فاصله فیزیکی در میان این بحران نقش اساسی در خدمات دارد. با توجه به افزایش مداوم موارد ابتلا به ویروس کرونا و مرگومیر، بسیاری از افراد هنوز اهمیت رعایت فاصله فیزیکی را نادیده میگیرند.
دقت کردهاید که افراد در زمان شیوع بیماری همهگیر کروناویروس در هنگام خرید کردن، چه مواردی را رعایت میکنند؟ مشتریانی که ماسک زدهاند، مواد ضدعفونیکننده همراه دارند و محصور در رعایت پروتکلهای بهداشتی هستند.
البته با توجه به دستورالعملهای نصبشده بر درودیوار و کف فروشگاههای مواد غذایی برای رعایت فاصله فیزیکی گاهی افرادی هستند که این فاصله را رعایت نمیکنند. محققان کالج مدیریت هتل و رستوران کنراد هیلتوندر هیوستون، تگزاس دو مولفه این پیام را بررسی کردند، حالت منفی بودن (negativity) و انسانانگاری(anthropomorphism) یعنی نسبت دادن خصوصیات انسانی به اشیاء غیرانسانی که میتواند ترغیبکنندهها را بهبود داده تا موردپذیرش قرار گیرند.
نتایج این بررسی نشان داد که افزودن خصوصیات انسانی ترسناک به ویروس کرونایی که غیرقابل مشاهده است، مانند صورت قرمز ترسناک با دندانهای تیز و شاخکهای بلند میتواند این تذکر را بهطور قابلتوجهی تقویت کند.
تاکید بر پیامدهای منفی بهداشتی مرتبط با عدم رعایت دستورالعملهای مرتب با فاصله فیزیکی ازجمله احتمال بیماری شدید و خطر مرگ میتواند بهطور موثرتری افراد را ترغیب به رعایت این موارد کند.
گوچایت، محقق این بررسی اظهار کرد: نمیدانیم که ویروس کرونا جدید چگونه ظاهر میشود، زیرا نمیتوانیم آن را مشاهده کنیم، بنابراین افراد چگونه میتوانند از آن بترسند؟ به عقیده وی نسبت دادن ویژگیهای انسانی به ویروس کرونا و ترسناک جلوه دادن این ویروس زمانی که با پیامهای منفی ترکیب شود، میتواند اثر آن را تقویت کند.
محققان نظریه تمرکز نظارتی که نظریه اقناع در زمینه روانشناسی است را به کار گرفتند که بر پیکربندی اطلاعات بهصورت منفی یا مثبت تمرکز میکند.
بر اساس نظریه فرضی سوپرمارکت، نظر پاسخدهندگان نظرسنجی درباره پیامهای مختلف رعایت فاصله فیزیکی بهصورت پیشگیرانه یا تبلیغاتی ارزیابی کردند که برخی شامل چهره ترسناک بیماری کووید- 19 بود.
پیامهای پیشگیرانه بر هزینههای بالقوه و نتایج منفی تاکید میکنند؛ اگر فاصله فیزیکی را رعایت نکنید، احتمال ابتلا به بیماری و به خطر انداختن زندگی وجود دارد. در مقابل، پیامهای تبلیغاتی، نتایج مثبت را برجسته میکند؛ رعایت فاصله فیزیکی میتواند شمارا از ابتلا به بیماری محافظت کند و امنیت زندگی شمارا تامین میکند.
زبان بازدارنده و پیشگیرانه، بهطور قابلتوجهی در این بررسی، موثرتر بود، زیرا افراد با زبان بهخصوص در شرایط پرخطر و مرتبط با سلامتی متقاعد میشوند. در مورد تصادفات رانندگی نیز صادق است، بسیاری از افراد از ترس اینکه جان خود را از دست بدهند، از قوانین پیروی میکنند. افراد ترس را تجربه میکنند و میدانند که احتمال از دست دادن جان در صورت عدم رعایت قوانین وجود خواهد داشت.
نظرسنجی انجامشده از اتحادیه بینالمللی کارگران غذا و تجارت ایالات متحده (UFCW) نشان داد، در ابتداء همهگیری بیماری کووید- 19 در بهار گذشته، 85 درصد از مشتریان فروشگاههای مواد غذایی و خردهفروشی، فاصله فیزیکی را رعایت نمیکردند. نظرسنجی دیگر نشان داد که افراد بهطور مداوم در معرض خطر ابتلا به ویروس یا انتقال آن به دیگران هستند.
محققان امیدوارند، صنعت خدمات بتواند چارچوب و ارائه درخواستهای فاصله فیزیکی بهویژه در مشاغل خردهفروشی و مواد غذایی که فاقد منابع لازم برای اجرای کامل مداخلات بهداشتی و ایمنی هستند را تغییر دهد.
گوچایت گفت: این مورد بیشتر بازی با ذهن انسان است که میدانیم تاثیر بیشتری نسبت به وسایل واقعی مانند پارتیشن یا موانع فیزیکی دارد. فروشگاهها را تشویق میکنیم که تصویر ویروس کرونا را به همراه پیامهای پیشگیرانهای که به آن اضافه میکنند، منتشر کنند تا باعث صرفهجویی در هزینه آنها شود، البته مهمتر از آن نجات جان انسانهاست.
یافتههای این بررسی در نشریه Service Industries ارائهشده است.
انتهای پیام
-
پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱:۴۸
-
۱۴ بازديد
-
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/274373/