پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان‌ رضوی مطرح کرد

کاهش شدید دپوی مواد اولیه در گمرکات خراسان رضوی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی گفت: مواد اولیه‌ای که در گمرک استان باقی ‌مانده، به‌شدت کاهش یافته ‌است. تا یک ماه پیش 43 هزار تن مواد اولیه در گمرک باقی‌ مانده ‌بود که با تدبیر استاندار اسبق خراسان رضوی، مدیرکل گمرکات و رئیس سازمان صمت، بخش قابل توجهی از دپوی کالا در گمرکات استان مرتفع شد و در حال حاضر مقدار ناچیزی رسوب در گمرکات استان باقی ‌مانده ‌است.

ابراهیم ناصری امروز، 1 آبان ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار ‌کرد: 87.3 درصد صنایع استان مربوط به صنایع کوچک هستند که زیر 50 نفر شاغل دارند. 6.9 درصد مربوط به واحدهای متوسط است که بین 50 تا 100 نفر شاغل دارند و 5.8 درصد مربوط به صنایع بزرگ بوده که بالای 100 نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.
وی افزود: در چهار ماهه امسال، مصرف گاز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 7.5 درصدی داشته، همچنین میزان مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 1.5 درصدی مواجه بوده ‌است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی در خصوص آمار مواد تولیدی در استان عنوان ‌کرد: در تولید برخی از اقلام اعم از روغن‌نباتی 11.6 درصد رشد داشتیم، همچنین در تولید خودرو سواری 18.5 درصد، سیمان 17.2 درصد، انواع الکتروموتور 14.9 درصد، گندله آهن 44.4 درصد، بخاری و آب‌گرم‌کن 46.3 درصد و موتورسیکلت 173.1 درصد رشد داشتیم. متاسفانه در برخی از اقلام اعم از فرش ماشینی، کاغذ و... نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش تولید محسوسی داشته‌ایم.
ناصری با اشاره به اقدامات بومی‌سازی تصریح ‌کرد: موضوعی که وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر آن بوده، نهضت ساخت داخل است که تلاش می‌شود تا به این موضوع توجه بیشتری شود و اقلامی که پیش از این وارد می‌شده‌اند، به هر شکل ممکن داخلی‌سازی شوند. خوشبختانه امسال 134 میلیون دلار تا پایان سال برای این موضوع هدف‌گذاری شده که در 6 ماه اول سال 99، 37 درصد این سرمایه‌گذاری محقق شده‌ که باید تلاش مضاعفی صورت بگیرد تا در پایان سال به هدف خود برسیم.
وی اضافه ‌کرد: در زمینه فعال‌سازی واحدهای راکد، 90 واحد در کشور هدف‌گذاری ‌شده که از این تعداد تاکنون 34 واحد احیا مجدد شده و باید برای احیاء سایر واحدها تلاش مضاعفی صورت گیرد.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی در خصوص سهم استان از تسهیلات تبصره 18 گفت: در زمینه تسهیلات تولید و اشتغال تبصره 18، 811 میلیارد تومان سهم استان خراسان ‌رضوی بوده که در این خصوص با بانک‌ها اختلافی داریم . این میزان، سهمی بوده که وزارتخانه مشخص و تامین کرده‌ و 59 مورد به مبلغ 345 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده‌ که 6 مورد آن برای موضوع تکمیل طرح‌ها، 5 مورد برای بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی و 48 مورد برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پرداخت شده ‌است.
ناصری خاطرنشان‌ کرد: در 6 ماهه اول سال 99، تعداد 104 جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید داشتیم که در این جلسات، 760 پرونده رسیدگی و 970 مصوبه صادرشده و از این تعداد، 345 مصوبه اقدام و 623 مصوبه در دست اقدام بوده است، یعنی تاکنون 35.5 درصد مصوبات در سال جاری اجرایی شده‌اند.
وی افزود: در خصوص واردات ماشین‌آلات خارجی تعداد 96 مجوز به ارزش 25.1 میلیون یورو و میزان معافیت 1.8 میلیون یورو صادر شده که از لحاظ ارزش و معافیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به‌ترتیب 45 و 55 درصد کاهش داشته ‌است. در ارتباط با واردات مواد اولیه نیز 21.5 میلیون یورو با میزان معافیت 0.9 میلیون یورو مجوز صادر شده‌ که از نظر ارزش و معافیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به‌ترتیب 271 درصد و 101 درصد رشد داشته‌ایم.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی گفت: خوشبختانه از سال 98 ثبت سفارش به استان تفویض اختیار داده‌ شده که از این نظر مشکلی نداریم و افراد نیز گله‌مندی در این خصوص ندارند.
ناصری در خصوص کاهش مواد دپو شده در گمرکات استان بیان ‌کرد: مواد اولیه‌ای که در گمرک استان باقی ‌مانده، به‌شدت کاهش یافته ‌است. تا یک ماه پیش 43 هزار تن مواد اولیه در گمرک باقی‌ مانده ‌بود که با تدبیر استاندار اسبق خراسان رضوی، مدیرکل گمرکات و رئیس سازمان صمت، بخش قابل توجهی از دپوی کالا در گمرکات استان مرتفع شد و در حال حاضر مقدار ناچیزی رسوب در گمرکات استان باقی ‌مانده ‌است.
وی با اشاره به واردات ماشین‌آلات دست دوم خاطرنشان ‌کرد: در خصوص واردات ماشین‌آلات دست‌ دوم مشکلاتی در زمینه تسهیلات‌دهی بانک‌ها وجود داشت و بانک‌ها نمی‌توانستند به ماشین‌آلات دست‌ دوم تسهیلات بدهند اما مشکلی در ارائه مجوز از سمت سازمان صمت وجود ندارد، بر اساس ماده 42 مجوز ورود داده ‌می‌شود، با این وجود ماشین‌ دست‌ دوم باید شرایطی داشته ‌باشد و به طور مثال حداقل 10 سال از ساخت این ماشین گذشته‌ باشد، به ‌علت کاهش تقاضا، با کاهش در واردات این کالا مواجه بوده‌ایم.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌ ‌رضوی ادامه ‌داد: مشکلات واحدهای تولیدی غالبا مربوط به اختلاف مابین شرکا، مشکل نقدینگی، مشکلات بانکی و... است که امیدواریم بتوانیم مجددا تمامی این واحدها را به چرخه تولید بازگردانیم.
ناصری در خصوص عدم همکاری برخی از بانک‌ها در ارائه تسهیلات تبصره 18 گفت: تعداد موارد معرفی شده برای جذب اعتبارات تبصره 18 بسیار بیشتر از تعداد کنونی‌ بوده و حدود سه برابر این تعداد است. مشکلی که وجود دارد این است که تسهیلات برای بازسازی، نوسازی و تکمیل طرح‌ها، تسهیلات بلندمدت بوده و مدت این تسهیلات، حداقل پنج ساله است، بانک‌ها رغبتی به ارائه تسهیلات بلندمدت ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند تا تسهیلاتی یک ساله برای سرمایه ‌در گردش واحدها بدهند تا پول به ‌سرعت بازگردد. اگر می‌خواهیم که رونق و توسعه اقتصادی اتفاق بیفتد، باید این رویکرد بانک‌ها تغییر یابد و تسهیلات بلندمدت نیز به واحدهای تولیدی پرداخت شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/274413/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به طرح‌های مسکن خراسان‌ جنوبی

هشدار نارنجی وزش باد و بارندگی در خراسان جنوبی

تصادف مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور-فریمان

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

کودکان پسر 4 برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اتیسم مبتلا می‌شوند

فعالیت مشاوران املاک در مشهد زیر ذره‌بین رفت

بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه 121» روی آنتن شبکه دو می‌رود

الحاق 34 هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن

سیگار های قاچاق میلیاردی در بجنورد

کشف 6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد

تلاش برای بازگرداندن کیف 72 میلیونی پیدا شده از سوی کارگر فرودگاه مشهد

هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان

دستگیری متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد

خراسان رضوی میزبان بزرگترین رویداد قرآنی است

احداث مدارس خیر ساز نسبت به مدارس دولتی از سرعت عمل بیشتری برخوردار است

تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود

حریق یک منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - بیرجند در حال ساخت است

«تتلو» در دومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

اتهامات تتلو به صورت رسمی اعلام شد

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان

پاکسازی منطقه کوهستانی صبرز تایباد

راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان

حمله پهپاد‌ها از لبنان به هدفی نظامی در ساحل اراضی اشغالی برای اولین بار

سرعت ساخت در پروژه‌های خیرساز بیشتر و هزینه‌های آن کمتر است

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

پاک‌سازی پارک جنگلی و دوشنبه بازار فیض آباد از زباله‌های پلاستیکی

برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

پرواز اردبیل به مشهد برقرار شد

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند

اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

کشف 6 هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد

اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند دیگر چیزی از این رژیم باقی نمی ماند

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

«قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند

طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد

5 اردیبهشت؛ آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد

حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403

فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از فردا

معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر

شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه

نمایندگان خراسان رضوی دراردوی آماده سازی تیم ملی والیبال ناشنوایان

40 شهرستان استان خراسان رضوی دچار تنش آبی است

خسارت 145 میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی

واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود

رتبه اول خراسان رضوی در تعداد حافظ و قاری بین‌المللی