پیام خراسان

آخرين مطالب

مجری رویداد استارتاپی ارتقاء سواد سلامت روانی دانشجویان پاسخ داد

دانشجویان چگونه می‌توانند سلامت روانی و جسمانی افراد را ارتقا ببخشند؟ علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مجری رویداد استارتاپی ارتقاء سواد سلامت روانی دانشجویان گفت: با برگزاری رویداد استارتاپی ارتقاء سواد سلامت روانی، دانشجویان می‌توانند ایده‌های خود را ارائه دهند تا بتوان از این طریق سلامت روانی و جسمانی افراد را ارتقا بخشید.

دکتر ابوالفضل غفاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهداف برگزاری رویداد استارتاپی ارتقاء سواد سلامت روانی دانشجویان، اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها فعالیت‌هایی هستند که معمولا برای دانشجویان یا اقشار آماده برای بازار کار پیش‌بینی می‌شود که آنها ایده‌های ناب خود را به محصول تبدیل کرده تا به جامعه یا صنعت ارائه کنند. 
وی افزود: اقدامی که توسط دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دبیرخانه دانشگاه‌های منطقه 9 شامل استان‌های سمنان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی برگزار می‌شود، با این هدف است که آموزش‌های رویدادهای استارت‌آپی را طی فرآیند یکی دو ماهه به دانشجویان عرضه کند تا آن هدف رویدادهای استارتاپی که آماده شدن دانشجویان برای ورود به صحنه بازار و کسب و کار است را تحقق ببخشد.
مجری رویداد استارتاپی ارتقاء سواد سلامت روانی دانشجویان با بیان اینکه «موضوع اصلی این استارت‌آپ، ارتقاء سواد سلامت روان است»، تصریح کرد: منظور از سواد سلامت روان، سواد شناختی نیست بلکه سواد در عمل است. اینکه چگونه می‌توان به افراد کمک کرد تا بتوانند از لحاظ روانشناختی سالم زندگی کنند. موضوع سلامت روان چند متغییر اصلی مانند تاب‌آوری، مثبت‌اندیشی و امید به زندگی مورد نظر قرار داده که مورد نیاز جامعه کنونی است. 
وی اضافه کرد: اکنون ما در معرض استرس‌های بسیار زیادی قرار داریم و جوانان از این حیث بیشتر در معرض تهدید و خطر هستند و ما باید سعی کنیم در راستای رسالت‌های مرکز مشاوره به آنها کمک کنیم تا بتوانند سلامت روانی خود را حفظ کنند و آن را ارتقا ببخشند. 
غفاری بیان کرد: موضوعاتی که در این رویداد انتخاب کردیم به این دلیل است که نیاز ضروری بهداشت روان دانشجویان و سایر اقشار به شمار می‌رود و این موضوعات از این نظر مهم هستند که اگر در عزت نفس، تاب‌آوری، امیدواری افراد و نگرش خوش‌بینانه آنها نسبت به زندگی تحت تاثیر مسائل اجتماعی، اقتصادی یا مسائل تحصیلی قرار گیرد و خدشه دار شود، آسیب‌های جدی‌تری را شاهد خواهیم بود. 
وی ادامه داد: آسیب‌های جدی می‌تواند به مواردی مانند افزایش مصرف مواد مخدر، مصرف مشروبات، افکار خودکشی، اختلالات اضطرابی یا اختلالات روانی اشاره کرد که همه علامت‌ها و مشکلاتی هستند که به دلیل بحث در حوزه سلامت روان می‌توانند ایجاد شوند. در نتیجه ما باید از بروز این مسائل و مشکلات پیشگیری کنیم. برگزاری این استارت‌آپ دقیقا با این هدف طراحی شده که دانشجویان باید در رشته‌های مشاوره و روانشناسی باشند تا در این حوزه از خلاقیت و فکر خود استفاده و در این راستا به مراکز مشاوره کمک کنند.
مجری رویداد استارتاپی ارتقاء سواد سلامت روانی دانشجویان، عنوان کرد: قطعا ایده‌های جذابی وجود دارد که تا به حال به ذهن ما نرسیده است؛ هر چند که ما در مرکز مشاوره فعالیت‌های متنوع و متعددی را برای سلامت روان افراد در بخش‌های مختلف مانند مشاوره‌های فردی یا گروهی در حوزه مسائل ازدواج، خانواده، بالینی، تحصیلی و شغلی انجام می‌دهیم و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی، خدمات مددکاری یا توانمندسازی افراد از لحاظ شغلی را در این مرکز در نظر داریم. 
وی بیان کرد: همیشه راه‌های بهتری برای اینکه خدمات بیشتری انجام دهیم، وجود دارد و این اقدامی است که دانشجویان می‌توانند با دغدغه کافی نسبت به موضوعی که به هم‌نوعان خود مربوط می‌شود را انجام دهند. در نتیجه باید فکر کنند که چگونه می‌توان سلامت روان آنها را افزایش داد. موضوعاتی که مطرح شد از این حیث اهمیت دارند؛ چراکه بخش عزت نفس و ارزشمندی بسیار اهمیت دارد و افرادی که از این حیث آسیب ببینند احتمالا در معرض آسیب‌های جدی‌تری قرار خواهند گرفت و مشکلات بیشتری را تجربه خواهند کرد.
غفاری خاطرنشان کرد: منظور از تاب‌آوری این است که فرد در برابر شرایط سخت مقاومت خود را از دست ندهد و در صورتی هم که مسائل و مشکلات موانعی را ایجاد می‌کنند، فرد بار دیگر برگردد. تاب‌آوری شبیه فنری است که فرد بتواند بار دیگر به حالت اول خود برگردد. بنابراین انتظار داریم که دانشجویان بتوانند این توان تاب‌آوری، سرسختی یا احیاپذیری را داشته باشند که وقتی مشکلی در برابر خود می‌بینند، هر چند که موقتا به عقب می‌روند یا مانع پیشرفت می‌شود اما راهی را پیدا کنند تا سرسخت باشند و بتوانند گلیم خود را در شرایط سخت از آب بیرون بکشند. 
وی گفت: خوش‌بینی و نگرش مثبت به زندگی از مسائل مهم در حوزه روانشناسی است و نگاه مثبت گرایانه به زندگی که سرمایه ارزشمند است و برعکس این مثبت‌گرایی، نگاه منفی‌نگر است که می‌تواند برای انسان سمی مهلک باشد و می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌شود این نگاه مثبت‌گرا را در افراد دانشجو ترویج داد و ارتقا بخشید. البته توصیه‌هایی وجود دارد که اگر می‌خواهیم مثبت‌گرا باشیم باید از افراد منفی‌باف، اخبار منفی و حتی محیط منفی که می‌تواند انسان را تحت تاثیر قرار دهد، دوری کنیم.
مجری رویداد استارتاپی ارتقاء سواد سلامت روانی دانشجویان، اظهار کرد: شرایطی که اکنون حاکم است و به طور مستمر در فضای مجازی شاهد هستیم که ظاهرا به شکل عامدانه صورت می‌گیرد، تولید کلیپ‌هایی است که باعث می‌شود افراد نسبت به آینده احساس ناامیدی کنند. به این منظور دانشجویان می‌توانند در گروه‌های واتساپی یا تلگرامی با یکدیگر به رقابت بپردازند تا بتوانیم با ایده‌های خوب آنها در راستای هدف بسیار مهمی که سلامت روانی و جسمانی، شغلی، تحصیلی و خانوادگی افراد را تضمین می‌کند، گام برداریم. 
غفاری تصریح کرد: بالای 30 تیم در این رویداد شرکت کردند و دانشجویان ابتداء کار کلیپ‌هایی را عرضه می‌کنند که پس از آن بررسی و انتخاب می‌شوند. البته رسالت مرکز مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد ایجاب می‌کند که هیچ ایده‌ای را ترک نکنیم و همه را بپذیریم. پس از این مراحل، کارگاه‌های آموزشی باید در خصوص تیم سازی و تبدیل کردن ایده به محصول برگزار شود که در این کارگاه‌ها فردی منتور در کنار دانشجویان قرار می‌گیرد تا آن‍‌ها را راهنمایی کند که چگونه ایده‌های خود را با بازار کار متناسب سازی کنند. در پایان هم تولیدات اصلی عرضه، ارزیابی و داوری می‌شود که این فرآیند نزدیک به دو ماه به طول می‌انجامد. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/274705/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی

پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است