پیام خراسان

آخرين مطالب

سبزوار پنجه در پنجه کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - سبزوار- مقابله سخت کوشانه با ویروس فراگیر کرونا در سبزوار در شرایطی رقم می خورد که دیگر ظرفیت بیمارستان مختص بیماران کرونایی این شهرستان تکمیل شده و توانایی کادر درمانی آن نیز رو به تحلیل است.

موج سوم شیوع کرونا و افزایش مبتلایان به بیماری کووید 19 در سبزوار همچون بسیاری از مناطق کشور از اواخر شهریور امسال آغاز شده و هم اینک شمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی این شهرستان به مرحله نگران‌کننده رسیده است.
به اذعان مسوولان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار روزهای سیاه کرونایی فرا رسیده و با افزایش چشمگیر مبتلایان، بیماران بستری و جان باختگان ویروس کرونا این شهرستان در وضعیت حاد و بحرانی قرار گرفته و این امر به یک تهدید اجتماعی و روانی در حوزه سلامت شهرستان تبدیل شده است.
در شرایطی که تاکنون داروی مشخصی برای درمان ویروس کرونا مشخص نشده تنها راه جلوگیری از شیوع این ویروس و کمک به کادر پزشکی و درمانی، رعایت مقررات بهداشتی، استفاده از ماسک، دوری ار سفر و پاییندی مردم به مصوبات ستاد مقابله با کروناست.
حضور در اجتماعات و دورهمی‌خانوادگی عامل شیوع کرونا در سبزوار
رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: حضور در اجتماعات، برگزاری مراسم عروسی، عزا و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی همراه با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شعله ور شدن آتش کرونا در این منطقه شده است.
دکتر علیرضا مسلم افزود: بیمارستان واسعی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت حدود نیم میلیون نفری ساکن شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند و هم اکنون بیش از 198 مبتلا به بیماری کووید 19 در این بیمارستان بستری هستند و تمامی ظرفیت‌ این مرکز درمانی برای درمان این بیماران در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار دو هفته گذشته، روزانه به طور میانگین 30 بیمار مبتلا به بیماری کووید 19 در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار شناسایی شده و مجموع بیماران بستری و سرپایی این دانشگاه با جهش حدود سه برابری به 82 نفر در روز رسیده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: همچنین طی 10 روز اخیر تعداد بیماران کرونایی بستری شده در حوزه زیرپوشش این دانشگاه 265 درصد، بیماران سرپایی 57 درصد و جانباختگان کرونا 400 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: در موج قبلی شیوع کرونا روزانه حدود 45 نمونه‌گیری در این حوزه انجام می‌شد اما این تعداد اکنون 2.5 برابر افزایش یافته و نتیجه آزمایش 69 درصد نمونه‌ها طی 20 روز گذشته مثبت اعلام شده است.
دکتر مسلم ادامه داد: در کنار تلاش شبانه روزی و ایثارگرانه مدافعان سلامت، راهکار کاهش شیوع ویروس کرونا در درون جامعه است و چنانچه پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها از سوی مردم رعایت نشود وضعیت از شرایط کنونی نیز وخیم تر می‌شود.
مثلث طلایی مقابله با کرونا
یک پزشک عمومی گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها و زدن ماسک است.
دکتر رضا ناوی افزود: طی یک ماه گذشته آمار مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا در شهرستان سبزوار افزایش یافته و توان و استقامت کادر پزشکی و درمان در مقابله با این ویروس کاهش یافته است.
وی ادامه داد: همه شهروندان باید ویروس کرونا را جدی بگیرند و با ماندن در خانه، دوری از سفر، کاهش دورهمی خانوادگی و حضور نیافتن در اجتماعات شلوغ زمینه مهار این بیماری و کمک به کادر درمان را فراهم نمایند.
محدودیت‌های کرونایی در سبزوار افزایش یافت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: با توجه به وضعیت بحرانی این شهرستان از نظر شیوع ویروس کرونا، تعطیلی و محدودیت‌های جدید یک هفته ای آغاز شده است.
دکتر فاطمه نوده افزود: با توجه به شرایط فوق بحرانی بیماری کرونا در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه با موافقت استانداری خراسان رضوی، مصوباتی در خصوص تعطیلی و محدویت برخی مکان‌ها تصویب شد.
وی ادامه داد: در این راستا و به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، آموزش حضوری در مدارس، تردد ناوگان حمل و نقل عمومی همچنین بوستان‌های سبزوار مدت یک هفته تعطیل شده است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: باشگاه‌های ورزشی در رشته‌های فوتسال، والیبال، بدنسازی، بیلیارد و ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی و کاراته، گیم نت‌ها و کلوپ‌های ورزشی نیز تعطیل است.
وی افزود: اماکن گردشگری، واحدهای اقامتی، مراکز بومگردی، هتل‌ها و مهمانسراها و فعالیت رستوران‌ها، اغذیه فروشی، پیتزا و فست فودها، آشپزخانه‌ها، کبابی، کله‌پزی و جگرکی‌ها نیز تعطیل شده است.
دکتر نوده ادامه داد: همچنین با هدف پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف طرح "هر خانه، یک پایگاه سلامت" در این شهرستان اجرا شده است.
وی گفت: هدف اصلی اجرای این طرح، افزایش آگاهی خانواده‌ها و خود مراقبتی بیشتر آنها به منظور پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌هاست.
شهرداری و شورای شهر سبزوار پای کار مقابله با کرونا
شهردار سبزوار گفت: دو لایحه حمایتی شهرداری سبزوار با هدف جبران بخشی از زحمات کادر درمانی و کمک به خرید تجهیزات بیمارستانی در شورای اسلامی این شهر تصویب شده است.
سید علی کوشکی افزود: در این راستا 2 میلیارد ریال برای مقابله با کرونا اختصاص یافته که برای خرید تجهیزات و ملزومات بیمارستانی و درمانی سبزوار هزینه می‌شود.
37 مرکز بهداشتی درمانی، 194 خانه بهداشت و 6 بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت حدود نیم میلیون نفری ساکن شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
براساس آخرین آمار رسمی تاکنون 574 هزار و 856 نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 337 نفر از بیماران کرونایی در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 32 هزار و 953 نفر رسیده است.
همچنین تاکنون 459 هزار و 250 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
"پاندمی کرونا" در جهان تاکنون 43 میلیون و 436 هزار و 586 نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و 160 هزار و 416 نفر را در 230 کشور گرفته است. 
31 میلیون و 949 هزار و 177 نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان نیز تاکنون درمان شده‌اند.
در این میان آمریکا با هشت میلیون و 889 هزار و 577 بیمار کووید 19 و 230 هزار و 510 قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. 
بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه سیزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.
برچسب‌ها
ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/275519/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از 20 سال متوقف شد

اعزام بیش 83 هزار زائر در حج 1403

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

جزئیات کشف 90 خاور زباله و لاشه حیوان از خانه مرد تنها

اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان

اولین دادگاه برخط در دادگاه بخش قلعه نو در سال 1403 برگزار شد

میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان آزمون سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در مشهد

واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در مشهد اجرا می‌شود

دستگیری قاتل فراری پس از 5 روز در بردسکن

40 درصد معادن نیشابور فعال است

مهدی فضائلی این دستخط رهبری را برای اولین بار منتشر کرد /عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز...

عکس| غزلی از رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق خواندند برای نخستین بار منتشر شد

انتشار برای نخستین بار| سروده رهبر انقلاب و روایت ایشان از «وعده صادق»

2 هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد

هوای کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار دارد

درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری | شوهرم دیپلمه بود، من او را آقای دکتر کردم!

سیل و طوفان این‌بار چین را هدف گرفت

ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی

کادر فنی تیم‌های ملی کوراش آقایان و بانوان ایران معرفی شد

انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» روانه بازار نشر شد

اقتباس بهترین راه ارتباط کودکان با سینما

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

تنش آبی در 40 شهر خراسان رضوی

ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی

بارش‌های کشور در سال گذشته چطور بود؟/ پاسخ احد وظیفه

اهدای 165 میلیارد ریال لوازم ضروری به نیازمندان خراسان‌جنوبی

تنفس هوای سالم در همه مناطق مشهد

برخورد 3 تریلی و یک سواری حادثه آفرید

طراحی چهره شهید محمد منتطر قائم در یکی از مدارس طبس

راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی

اعزام زائران حج تمتع از 24 اردیبهشت

تشدید نظارت‌ها بر بازار ادامه دارد

نوزدهمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی در اسفراین برگزار شد

سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ سه شنبه 4 اردیبهشت

تکمیل طرح‌های زیرساختی به توسعه شهرستان سبزوار منجر می‌شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی

آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در شهرستان مشهد مقدس

پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

8 مصدوم در تصادف دو خودرو با شتر در محور طبس

برخورد با شتر 8 مصدوم برجای گذاشت