پیام خراسان

آخرين مطالب

سفیر جشنواره بین‌المللی سیمرغ پاسخ داد

یازدهمین جشنواره دانشجویی «سیمرغ» چگونه برگزار خواهد شد؟ علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی سفیر جشنواره بین‌المللی سیمرغ گفت: امسال برای اولین بار در کنار بخش آزاد و بین‌الملل، بخش ملی به جشنواره فرهنگی هنری سیمرغ اضافه شده است که عموم مردم می‌توانند در آن شرکت کرده و این باعث شده جشنواره سطح ملی پیدا کند.

شهرزاد بهاور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص معرفی جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی سیمرغ اظهار کرد: جشنواره فرهنگی هنری سیمرغ یک جشنواره بین‌المللی است که 10 سال است در شهرهای مختلف در 3 بخش برگزار شده است. از آنجایی که میزبان وزارت بهداشت است بخش اصلی ویژه دانشجویان علوم پزشکی و بخش دوم ویژه کارمندان و اساتید علوم پزشکی و بخش سوم ویژه دانشجویان دانشگاه‌های تحت نظر وزارت علوم است که در این بخش دانشجویان وزارت علوم با بخش بین‌الملل به رقابت می‌پردازند.
وی افزود: تنها تفاوت این بخش‌ها در بخش آزاد است که ویژه دانشجویان علوم پزشکی است که موضوع تمام آثار می‌توانست آزاد باشد. جشنواره فرهنگی هنری سیمرغ در تمام شهرها شعبه‌هایی دارد که زیرنظر دبیرخانه دائم در تهران هستند و امسال نیز همانند گذشته یازدهمین دوره این جشنواره در تهران برگزار خواهد شد.
سفیر جشنواره بین‌المللی سیمرغ تصریح کرد: موضوع این جشنواره بر فرهنگ سلامت استوار است. فرهنگ سلامت دارای ریز محورهای مختلفی است که این زیر محورها هر سال اعلام می‌شود. در سال‌های گذشته موضوعاتی از جمله؛ بیمه سلامت، فرهنگ اجتماعی، سلامت خانواده، آموزش و آگاهی ریز محورهای فرهنگ سلامت بوده است و امسال بیماری کرونا و کادر درمان به این زیر محورها اضافه شده است. 
بهاور تشریح کرد: امسال برای اولین بار در کنار بخش آزاد و بین‌الملل، بخش ملی به جشنواره فرهنگی هنری سیمرغ اضافه شده است که عموم مردم می‌توانند در آن شرکت کرده و این باعث شده جشنواره سطح ملی پیدا کند. در بخش ملی، عموم مردم در هر سن، شغل و هر رشته‌ای می‌توانند حضور داشته باشند. این مساله باعث می‌شود تا هنرمندانی که دانشجو نبوده و تا امروز امکان حضور و شرکت در این جشنواره نداشته‌اند به رقابت با سایران بپردازند. در این جشنواره دانشجویان علوم پزشکی در هر 3 بخش، دانشجویان وزارت علوم در بخش بین‌الملل و ملی و عموم مردم فقط در بخش ملی می‌توانند شرکت نمایند.
سفیر جشنواره بین المللی سیمرغ عنوان کرد: در بخش آزاد که ویژه دانشجویان علوم پزشکی است، رشته‌های نقاشی، طراحی،کاریکاتور، عکس، مصنوعات فلزی، فرش و گلیم، شیشه، سفال و سرامیک، انواع شعر مانند شعر کلاسیک، نو، طنز، ترانه، در بخش داستان؛ داستان کوتاه، مشاعره سلامت و شاهنامه خوانی. انواع خوشنویسی‌ها شامل: نستعلیق، شکسته نستعلیق، خط تحریری و معلی. در حوزه فیلم: فیلم کوتاه، داستانی، مستند، تیزر، فیلم‌نامه نویسی، پویا نمایی، استند آپ کمدی و مجری گری. در بخش تئاتر: تئاتر صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی. در حوزه گروهی: گروه سرود، آواز ایرانی، خوانندگی پاپ که ویژه آقایان و گروه نوازی سنتی که خانم‌ها هم می‌‍‌توانند حضور داشته باشد.
وی ادامه داد: در بخش ملی که ویژه عموم مردم است شرکت کنندگان می‌توانند در بخش عکس و مجموعه عکس، اینفوگرافی،کاریکاتور، کمیک استریپ، انواع شعرها، انواع خط، تئاتر و تحقیق و پژوهش با هم رقابت کنند. بخش تحقیق و پژوهش تنها در بخش ملی بوده و در سایر بخش‌ها وجود ندارد. این تحقیق و پژوهش نباید به هیچ عنوان درکتاب، سایت یا مقاله‌ای به چاپ رسیده باشد و همچنین حول محور فرهنگ سلامت باشد. به خصوص امسال که تاکید بر بیماری کرونا و آگاهی بخشی درمورد کرونا و افزایش سطح سواد مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای برخورد با این ویروس است.
بهاور گفت: برای شرکت در جشنواره بین‌المللی سیمرغ علاقه‌مندان باید در ابتدا در سایت جشنواره ثبت نام کرده و آثارشان را بارگذاری کنند. شرکت کنندگان برای آثاری همچون مصنوعات و مانند آن عکس اثر را در ابتدا ارسال می‌کنند. در مرحله بعد داوری مقدماتی در سطح دانشگاهی، ملی و بین‌الملل بر روی آثار انجام خواهد شد و پس از داوری مقدماتی در هر بخش حدود 10 اثر برگزیده انتخاب شده و سپس از صاحبان آثار برگزیده خواسته می‌شود اصل اثر به تهران ارسال شود. برای اختتامیه تمامی برگزیده‌ها در بخش مقدماتی به مدت یک هفته به تهران دعوت شده و هر روز از هفته اختصاص به یک گروه و رشته دارد و در برخی از رشته‌ها نیز کارگاه‌های صحت سنجی انجام می‌شود.
سفیر جشنواره بین المللی سیمرغ عنوان کرد: داوری در هر روز برای هر رشته از صبح تا شب انجام گرفته و در آخر وقت داوری نهایی انجام شده و سه نفر برتر مشخص می‌شوند. به برگزیدگان نهایی جایزه نقدی، لوح و تندیس جشنواره تعلق می‌گیرد. به نفر اول برگزیده، لوح جشنواره، تندیس جشنواره و جایزه نقدی و نفر دوم و سوم لوح و جایزه نقدی تعلق می‌گردد. جایزه نقدی جشنواره در رشته‌های مختلف متفاوت است که مبلغ دقیق این جوایز بعد از داوری مقدماتی مشخص خواهد شد اما میزان این جایزه نقدی در رشته‌های گروهی بیش از رشته های انفرادی است.
برای داوری در رشته‌های مختلف حداقل یک نفر متخصص حضور خواهد داشت. همچنین داوری در بخش مقدماتی با داوری در بخش نهایی متفاوت است. در مرحله مقدماتی و نهایی داوران متفاوت بوده تا اجحافی در حق شرکت کنندگان صورت نگیرد.
سفیر جشنواره بین‌المللی سیمرغ با اشاره به اینکه «زمان ثبت نام و ارسال اثر برای جشنواره فرهنگی هنری سیمرغ شروع شده است» عنوان کرد: این ثبت نام و ارسال اثر تا اول دی ماه ادامه خواهد داشت و اصولا در ابتدا شرکت کنندگان ثبت نام را انجام داده و گاهی ارسال اثر را در اواخر مهلت داده شده انجام می‌دهند با این وجود عموما زمان ثبت نام و ارسال اثر برای شرکت در جشنواره تمدید خواهد شد. سپس داوری مقدماتی جشنواره در بخش دانشگاهی در طول حدود یک ماه و بعد از آن داوری تهران و بعد اختتامیه خواهد بود که ممکن است در بهار یا تابستان سال 1400 انجام شود.
بهاور خاطر نشان کرد: هدف اصلی جشنواره در ابتدا ارتقاء سطح فرهنگی هنری دانشجویان علوم پزشکی بوده است، اما بعد از گذشت چند سال برای پرشور شدن رقابت و خلق آثار با کیفیت بالاتر تصمیم بر آن شد تا دانشجویان وزارت علوم و دانشجویان خارجی هم در این جشنواره شرکت کنند و امسال نیز به دلیل اهمیت موضوع سلامت و تشویق عموم مردم تصمیم به برگزاری بخش ملی انجام شد. درسال‌های اخیر کیفیت آثار نسبت به گذشته بسیار بالا رفته است. هر سال جشنواره شعاری دارد که شعار امسال هر خانه یک پایگاه سلامت است. البته هنوز معلوم نیست که امسال به دلیل کرونا اختتامیه به صورت حضوری برگزار شود.
وی افزود: استقبال از این جشنواره هر سال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. در نهمین دوره جشنواره در شهر مشهد حدود 1000 اثر ارسال شده بود اما در دهمین دوره تعداد آثار ارسالی 2 برابر افزایش یافته. در بعضی از شهرها مثل تبریز، اصفهان و تهران تعداد اثرات ارسالی بسیار بیشتر است. ولی با این وجود کیفیت آثار از اهمیت بیشتری برخوردار است. به طوری‌که در دوره دهم مشهد حائز رتبه سوم در کل کشور از نظر تعداد جوایز شد. در بخش بین‌الملل هم استقبال بسیار بالایی وجود دارد که اکثر آثار ارسالی در بخش فیلم کوتاه و مستند قراردارد. در سال‌های گذشته از کشورهایی از جمله آمریکا، آلمان، روسیه، افغانستان، تاجیکستان و ترکیه و سایر کشورها در این جشنواره شرکت کرده‌اند.
سفیر جشنواره بین‌المللی سیمرغ در مورد چگونگی تبلیغات و اطلاع رسانی این جشنواره اظهار کرد: فراخوان جشنواره بین المللی سیمرغ به صورت فایل پی دی اف در سایت جشنواره قرار گرفته و از طریق شبکه‌های اجتماعی و کانال تلگرام جشنواره منتشر شده و از طرفی پوسترها و بنرهای جشنواره در دانشگاه‌ها نصب می‌شود. همچنین هر دانشگاه سفیرانی دارد که به محض انتشار فراخوان این سفیران در تمام گروه‌های تحت پوشش جشنواره اطلاع رسانی می‌کنند و پاسخگوی افراد خواهند بود. این سفیران پیگیری بسیاری از موارد را به عهده خواهند داشت. امسال با توجه به وجود ملی بودن جشنواره و حضور عموم مردم قرار شده است اطلاع‌رسانی‌ها از طریق شبکه استانی و ارگان‌هایی نظیر شهرداری از طریق بنرها در سطح شهر انجام شود اما هنوز این مساله عملی نشده است. در حال حاضر بنرهای جشنواره در سطح دانشگاهی نصب شده است. امسال با توجه به ایجاد بخش ملی در جشنواره برای سایر هنرمندان غیر دانشجو فرصت بسیار مناسبی فراهم شده است .
بهاور در مورد چگونگی انتخاب سفیران گفت: هر سال از طرف وزارت بهداشت و دبیرخانه مرکزی نامه‌ای برای تمام دانشگاه‌ها ارسال می‌شود تا از تمامی دانشجویان برای کارهای اجرایی دعوت نمایند. سپس فراخوانی در کانال‌های دانشگاهی ارسال شده و از دانشجویان دعوت می‌شود. برای سفیران چند فاکتور مهم از جمله‌ روابط عمومی بالا، توانایی کار اجرایی و علاقه به این کار مد نظر گرفته می‌شود و یک هفته به متقاضیان مهلت ثبت نام داده می‌شود و بعد از گزینش این افراد مصاحبه عمومی شده و در صورت داشتن توانایی‌های لازم انتخاب می‌شوند. همچنین دبیرخانه مرکز تهران نیز هر سال سهمیه‌ای را به هر دانشگاه می‌دهد تا سفیران فعال بتوانند در اختتامیه جشنواره حضور داشته باشند ودر آن یک هفته در تهران حضور داشته باشند
سفیر جشنواره بین‌المللی سیمرغ گفت: در این جشنواره حمایت‌هایی نیز از سوی وزارت بهداشت برای تشویق برگزیدگان انجام خواهد شد. برای مثال تئاترهایی که دور نهم برگزیده بودند هر کدام به مدت یک هفته در تهران اکران عمومی داشتند و همچنین برای خواننده‌های پاپ نیز به صورت هدیه بین یک تا سه آهنگ، آهنگ سازی و هزینه استودیو و تمرین داده می‌شود. اما تا قبل از داوری مرحله مقدماتی تمام حمایت‌ها از افراد و گروه‌های مختلف دانشجویان برای شرکت درجشنواره از طرف دانشگاه‌های آن‌ها صورت می‌گیرد که این حمایت‌ها بسته به دانشگاه و شرایط موجود متفاوت است. در گذشته بعضی از محدودیت‌ها برای خانم ها در بعضی از دانشگاه‌ها وجود داشته است که خوشبختانه این محدودیت‌ها در حال مرتفع شدن است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/275733/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند