پیام خراسان

آخرين مطالب

یک کارشناس مسائل امریکا:

چیدمان ایالت‌ها در نتیجه انتخابات آمریکا تاثیرگذار است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مسائل امریکا گفت: نظرسنجی‌ها به صورت ایالت به ایالت هم بررسی می‌شوند، اما چیدمان ایالت‌ها مهم است یعنی چه ایالتی با چه ایالتی کنار هم قرار بگیرد تا چه نتیجه‌ای حاصل شود.

امیرعلی ابوالفتح در برنامه لایو خانه اندیشمندان علوم انسانی درمورد اهمیت و شرایط متفاوت انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری امریکا اظهار کرد: اهمیت انتخابات 2020 از این جهت است که ما شاهد یک تغییر مسیر در رویکرد کلان ایالات متحده امریکا هستیم، الزاما از سال 2016 هم شروع نمی‌شود و از چند سال پیش از این بوده است. این تغییر رویکرد در عرصه داخلی نوعی تاکید بر هویت‌یابی در عرصه اجتماعی، تمرکز بر گسل‌های ایدئولوژیک در داخل امریکا، تلاش برای بازسازی اقتصادی، کاهش وابستگی به خارج، خوداتکایی، تقویت توان ملی و در مجموع نوعی اصلاحات بود.
وی ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی نیز بازسازی امپراتوری ایالات متحده را شامل می‌شد. بدون اصلاحات در این امور ایالات متحده ظرفیت کافی برای رقابت با رقبای اصلی را ندارد و ممکن است از قدرت اول جهانی به قدرت دوم حداقل در عرصه اقتصادی نزول کند. نماینده این تفکر، آقای ترامپ در سال 2016 برنده شد.
این کارشناس مسائل امریکا تصریح کرد: اکنون بعد از چهار سال نوعی همه‌پرسی یا رفراندوم در مورد این است که آیا این تغییر رویکرد باید ادامه داشته باشد یا خیر، که اگر آقای ترامپ رای بیاورد به معنای این است که جامعه خواهان ادامه آن است اما اگر آقای بایدن رای بیاورد شاید بتوان گفت که نوعی بازگشت به عقب و تجدید نظر در این رویکرد است یا این‌که حداقل بخواهند این مسیر ملایم‌تر و آرام‌تر طی شود.
چیدمان ایالت‌ها در نتیجه انتخابات تاثیرگذار است
ابوالفتح درمورد عدم تطابق نتایج با نظرسنجی‌ها بیان کرد: نه به این دلیل که نظرسنجی‌ها علمی نیستند بلکه نظرسنجی‌ها علمی هستند و در یک کشور غیر از امریکا می‌شد به این نظرسنجی‌ها اتکا کرد؛ چراکه نظرسنجی‌ها نظر عموم را بررسی می‌کنند اما پیچیدگی انتخابات در امریکا اجازه اتکا به نظرسنجی‌ها را نمی‌دهد. یکی اینکه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مردم به صورت غیرمستقیم رای می‌دهند و آن 538 نفر رای الکترال به صورت مستقیم رییس‌جمهور را انتخاب می‌کنند.
وی افزود: اگر انتخاب رییس جمهور از این طریق مهیا نشد، موضوع به دیوان عالی فدرال ارجاع داده می‌شود و در آن‌جا معلوم نیست چه تصمیمی می‌گیرند که در سال 2000 این اتفاق افتاد. انتخاب رییس جمهور حتی ممکن است به مجلس نمایندگان ارجاع داده شود و در آنجا هم نظرسنجی‌ها نمی‌توانند مشخص کنند که چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.
این کارشناس مسائل امریکا در مورد دیوان عالی اضافه کرد: منطقا اینکه 6 کرسی از 9 کرسی در اختیار محافظه‌کاران باشد و مخصوصا اینکه سه کرسی را خود آقای ترامپ شخصا انتخاب کرده است، ظاهرا ما به این نتیجه می‌رسیم که اگر کار به دیوان بکشد آقای ترامپ روی آن حساب ویژه باز کرده است اما به این معنا نیست که لزوما این اتفاق بیفتد. دیوان قضاتی دارد که باید براساس اسناد، مدارک و مستندات نظر بدهند. این‌ نیز مهم است که تیم حقوقی چه کسی قوی‌تر است و اگر بحث تقلب است چگونه شواهد و مدارک را به دیوان ارائه می‌دهند.
شانس ترامپ در دیوان عالی بالاتر است
ابوالفتح افزود: درمجموع ممکن است حکمی که صادر می‌شود باب طبع جمهوی‌خواهان نباشد در دو، سه ماه اخیر یکی، دو حکم صادر شد که به نفع جمهوری‌خواهان نبود اما مجموعا این‌طور است که شانس ترامپ در این‌جا بالاتر است.
وی در مورد آشوب‌های احتمالی پس از انتخابات امریکا عنوان کرد: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این انتخابات بدون جنجال نباشد همین الان نیز اتفاقاتی افتاده است و در دو منطقه صندوق‌های پستی را که آرای پستی در آن قرار می‌گرفته است، آتش زده‌اند و درگیری شده است به نظر می‌رسد که دو طرف مصمم هستند که در انتخابات پیروز شوند کما این‌که آقای ترامپ می‌گوید که یا من در انتخابات پیروز می‌شوم یا تقلب شده است و شکست در مخیله وی نمی‌گنجد، او حتما هوادارن متعصب‌تر از خودش هم دارد.
این کارشناس مسائل امریکا اضافه کرد: این نکته را باید در نظر بگیریم ما با یک ساختار محکم روبه‌رو هستیم، هم ساختار دموکراتیک ایالات متحده امریکا استوار است و هم وضعیت امنیتی امریکا به هرحال سازمان‌های امنیتی این کشور نیز اجازه درگیری‌های خشونت‌آمیز و زد و خورد را نمی‌هند. من این مساله را خیلی متصور نیستم که شورش‌های خیابانی و رودررویی مردم بایکدیگر را مانند برخی از کشورهای توسعه‌نیافته شاهد باشیم.
ابوالفتح در خصوص دوقطبی‌شدن جامعه امریکا خاطرنشان کرد: جامعه امریکا به شدت دوقطبی شده است، این دوقطبی در همه چیز خود را نشان می‌دهد. بحث کشته شدن جرج فلوید که یک سیاه‌پوست بود، قابل درک است که جامعه را دچار اختلاف کند اما اکنون حتی ماسک زدن هم به یک نماد ایدئولوژیک تبدیل شده است یعنی گروهی می‌گویند که ماسک نزدن نشانه آزادی ماست و گروه دیگری می‌گویند که سلامت جامعه ایجاب می‌کند که دولت اجبار بگذارد و افراد را مجبور به اطاعت در مورد ماسک زدن بکند.
وی افزود: از آنجا که جامعه دو قطبی است بحران نژادی که در قضیه جرج فلوید پیش آمد در پایگاه رای آقای ترامپ که معتقد است دولت باید امنیت را برقرار کند، بنابراین مشت آهنینی که آقای ترامپ ایجاد کرده است باعث امنیت می‌شود و این کمک‌کننده بوده است.
این کارشناس مسائل امریکا اضافه کرد: در پایگاه رای آقای بایدن برعکس، آن‌ها معتقد هستند که آقای ترامپ نژادپرست هست و گروه‌های دست راستی افزایش پیدا می‌کنند و کشور به سمت فاشیسم می‌رود و بنابراین برای نجات کشور به آقای بایدن تکیه می‌کنند.
ترامپ در مساله کرونا با یک زرنگی تهدید را به فرصت تبدیل کرد
ابوالفتح درمورد تاثیر کرونا بر ارای آقای ترامپ گفت: کرونا خیلی به آقای ترامپ لطمه زد تا پیش از کرونا پیروزی سهل الوصولی برای آقای ترامپ تصور می‌شد اما کرونا به آن لطمه زد، به هر حال آقای ترامپ هر چه قدر که بخواهد ژست اپوزوسیون و منتقد نظام را بگیرد، رییس جمهور است و باید پاسخگو باشد. با توجه به اینکه بیان شد جامعه امریکا دوقطبی شده است آقای ترامپ با یک زرنگی و هوشمندی توانست این تهدید را به یک فرصت تبدیل کند.
وی افزود: در جامعه امریکا مانند خیلی از کشورها بسیاری از افراد معتقد هستند که چاره‌ای جز زندگی در جوار این ویروس نیست و نمی‌توان کشور را تعطیل کرد؛ آقای ترامپ این دوگانه را مطرح کرد و خود را به عنوان سمبل بازگشایی اقتصاد معرفی کرد و بایدن را به عنوان سمبل قرنطینه و از دست رفتن فرصت‌های شغلی معرفی کرد. در این بخش در پایگاه رای آقای ترامپ این نقطه قوت بود که ترامپ در برابر این تقاضای قرنطینه ایستاد و این در کشوری که نظام تامین اجتماعی و بیمه‌ای قوی ندارد و خیلی از افراد با از دست دادن شغل خود می‌توانند زندگی خود را از دست بدهند بسیار مهم است.
این کارشناس مسائل امریکا بیان کرد: آقای ترامپ چند ویژگی دارد یکی اینکه بسیار جنگنده است، رسانه را خیلی خوب می‌شناسد کما این‌که او سال‌ها در صنعت سرگرمی حضور داشته است و می‌داند که چه کار کند و زمانی که از بیمارستان آمد مانند یک قهرمان رفتار کرد. در مجموع کمپین حتی در دوران کرونا نیاز به هیجان دارد اما آقای بایدن خیلی احتیاط می‌کند و همراه با کمپین نیست، آقای بایدن مقداری ماخوذ با حیاست یا کمپین او کم‌جان هستند این باعث می‌شود که حمایت‌ها را از دست بدهد.
ابوالفتح اضافه کرد: آقای ترامپ در سال 2016 هم همین کار را کرد و با اینکه یک میلیاردر است خود را قهرمان فقرا و خارج از سیستم نشان داد و به سیستم حمله کرد با این‌که خود او بخشی از سیستم و هیات حاکمه امریکاست اما چون می‌دانست که مردم دوست دارند که یک نفر بیاید که حرف‌های عجیب و غریب بزند و به رسانه‌ها، سیاستمداران، جامعه اطلاعاتی و سیاستمداران توهین کند، همین کار را انجام داد و اکنون نیز همین کارها را می‌کند.
وی در مورد رویکرد متفاوت دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تصریح کرد: این واقعیت است که به دلیل همان شکاف‌های اجتماعی و دوقطبی شدن حزب دموکرات به سمت چپ و حزب جمهوری‌خواه به سمت راست حرکت کرده است یعنی ما می‌دانیم که در حزب جمهوری‌خواه افرادی مانند خاندان بوش یا راست‌های میانه اقبالی ندارند اما کسی که دیدگاه‌های او به راست افراطی نژادپرست متعصب دینی تنه می‌زند محبوب است.
این کارشناس مسائل امریکا افزود: در حزب دموکرات نیز اقبال عمومی به جریان چپ میانه وجود ندارد، مطالباتی که مطرح می‌شود مطالباتی است که از زبان افرادی مانند برنی سندرز یا الکساندریا کورتز بیرون می‌آید فقط تفاوت در اینجاست که حزب دموکرات که یک حزب الیت است و نخبه‌گرایی در آن خیلی قوی‌تر است همان‌طور که در سال 2016 چپ را به کناره راندند و خانم هیلاری کلینتون بیرون آمد و در سال 2020 هم همین‌طور شد که آقای بایدن بیرون آمد.
مردم امریکا از نابرابری خسته شده‌اند و در نتیجه به سمت مطالبات رادیکال می‌روند
ابوالفتح اضافه کرد: البته براساس تجربه سال 2016 که میان جناح میانه و چپ دعوا شد و به پیروزی ترامپ کمک کرد، اکنون یک سری حرف‌هایی که جریان چپ و ترقی‌خواه حزب مطرح می‌کند از زبان بایدن بیرون می‌آید. بنابراین حزب دموکرات واقعا به سمت جریان چپ حرکت کرده است؛ چراکه مردم امریکا از نابرابری خسته شده‌اند، از این‌که سیاستمداران قول می‌دهند و کاری نمی‌کنند نیز خسته شده‌اند بنابراین جامعه را به سمت یک سری مطالبات رادیکال می‌برد البته جامعه امریکا اجازه ظهور سوسیالیسم را نمی‌دهد. حتی تفکرات برنی سندرز هم ضد سرمایه‌داری نیست، اتفاقا بیشترین کمک را از وال استریت خود آقای بایدن و سندرز گرفته‌اند. آنها برانداز سیستم نیستند ولی اصلاح‌گر هستند.
وی درمورد انتخاب کاملا هریس به عنوان معاون بایدن و تاثیر آن بر آرای وی گفت: خانم کاملا هریس خیلی هوشمندانه انتخاب شد. در شرایطی که مشکلات نژادی بلد شده است، در مناظره‌ها هم به این مساله خیلی اشاره شد. خانم کاملا هریس زن است و این خیلی مهم است و پایگاه رای زنان را به دست می‌آورد، رنگین پوست است و رای رنگین‌پوستان را به دست می‌آورد، تبار مهاجر نیز دارد. او دادستان ایالت کالیفرنیا که ایالت بسیار مهمی هست، بوده، این آدم می‌تواند این اطمینان را به کسانی بدهد که حوزه امنیت برای آن‌ها مهم است. مجموعه این عوامل کمک‌کننده است. این مساله به همان اندازه که مزیت دارد از دید جمهوری‌خواهان معایب دارد.
اگر هریس جانشین بایدن شود، چپ‌گراترین رییس جمهور امریکا می‌شود
این کارشناس مسائل امریکا افزود: یک نگرانی این است که اگر جو بایدن رییس جمهور شود، چهار سال خود را تمام نکند و افکار عمومی امریکا خیلی موافق یک رییس جمهور زن نیست. نکته دوم این است که در این دعوای هویتی که سفیدپوستان احساس خطر می‌کنند که ممکن است از اکثریت به اقلیت تبدیل شوند، حضور یک زن سیاه‌پوست برای آن‌ها دشوار است. همچنین او از نظر دیدگاه میانه دیدگاه بایدن میانه‌رو و سندرز چپ ترقی‌خواه قرار می‌گیرد و اگر جانشین بایدن شود و رییس جمهور شود چپ‌گراترین رییس جمهور امریکا می‌شود. این مساله در پایگاه رای محافظه‌کاران دافعه ایجاد می‌کند.
ابوالفتح خاطرنشان کرد: تگزاس برای جمهوری‌خواهان حکمی را دارد که کالیفرنیا برای دموکرات‌ها دارد. تگزاس دومین ایالت پرجمعیت است و بعد از کالیفرنیا بالاترین الکترال کالج را دارد و 40 سال است که دموکراتی در آنجا پیروز نشده است. اگر ترامپ تگزاس را از دست بدهد حتما شکست می‌خورد.
ایالت‌هایی که تغییر بافت جمعیتی داشته باشند به سمت دموکرات‌ها می‌روند
وی در مورد این‌که چرا آرای ترامپ در تگزاس از انتظارات کمتر است، تصریح کرد: علت این مساله تغییر بافت جمعیتی جنوب است. جنوب برای سال‌ها دژ دموکرات‌ها بوده است و پس از آن اتفاقاتی افتاد که به پایگاه جمهوری‌خواهان تبدیل شد. اکنون با تغییر جمعیتی که جنوب دارد به مرور به دموکرات‌ها نزدیک می‌شود؛ چراکه رشد جمعیت سیاه‌پوستان در کل امریکا به نسبت سفیدپوستان بیشتر است و به همین دلیل تخمین زده می‌شود که در سال 2050 تعداد سفیدپوستان به زیر50 درصد جمعیت کشور برسد. جاذبه دموکرات‌ها برای اقلیت‌ها چه اقلیت‌های نژادی، مذهبی و دیگر اقلیت‌ها بیشتر است و گروه‌های هویت‌گرای امریکایی زیر چتر جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرند. ایالت‌هایی که این تغییر بافت جمعیتی را داشته باشند به سمت دموکرات‌ها می‌روند.
این کارشناس مسائل امریکا عنوان کرد: بایدن به هر حال دنباله‌رو آقای اوباما است اما امریکای 2021 با امریکای اوایل دوره‌های قبلی تغییر کرده است و جنس خواسته‌های شهروندان و مسائل مختلف داخلی و خارجی تغییر کرده است و آقای بایدن در برخی حوزه‌های کلیدی باید راه ترامپ را پیش بگیرد به عنوان مثال مجبور هستند برای تضمین برتری اقتصاد خود با چین گلاویز شوند. رویکرد منفی به پیمان‌های بین‌المللی در زمان بایدن استمرار پیدا می‌کند اما آقای بایدن این کارها را محتاطانه‌تر و محترمانه‌تر انجام می‌دهد.
ابوالفتح در مورد رای‌گیری پستی بیان کرد: ترامپ درست می‌گوید البته نه به اندازه‌ای که اغراق می‌کند اما واقعیت امر این است که اگر کسی نظام‌نامه انتخاباتی امریکا را ببیند می‌فهمد چه مشکلات زیادی در این انتخابات است. در انتخابات پستی نیز مشکلات وجود دارد، وقتی تعداد این‌قدر زیاد است باید پاکت‌ها بیاید و امضاهای رای‌دهنده و شاهد در سیستم چک شود حال این کار در این ابعاد گسترده انجام می‌شود.
در انتخابات امریکا هم تقلب، هم دستکاری و هم مهندسی انتخابات وجود دارد
وی اضافه کرد: در این شرایط می‌بینیم که مثلا گفته می‌شود در ایالت فلوریدا 15 هزا ر برگه رای باطل شده است. در انتخابات امریکا هم تقلب، هم دستکاری و هم مهندسی انتخابات وجود دارد و ربطی هم به دولت فدرال ندارد و از ابتداء تاسیس ایالات متحده امریکا وجود داشته است. دموکرات‌ها هم مشکلات نظام انتخاباتی را قبول دارند و به این مساله اعتراض می‌کنند.
این کارشناس مسائل امریکا در مورد آراء یهودیان امریکا گفت: همان‌طور که گفته شد حزب دموکرات چتری برای همه اقلیت‌هاست. ویژگی جمهوری‌خواهان است که پایگاه رأی آنان امریکایی خالص است و یک یهودی نمی‌تواند امریکایی باشد. برای یهودی‌های عادی خیلی مهم نیست که شرایط اسرائیل به چه صورت است، اما افراد کهنسال یهودی در امریکا یک دلبستگی به اسرائیل به عنوان تنها دولت یهودی دارند. اما نسل جوان یهودی به این صورت نیست. یهودی‌های جوان امریکایی نمی‌توانند فضای اسرائیل را درک کنند. برای یهودی‌های عادی، اسرائیل جذابیت ندارد.
دخالت خارجی در انتخابات امریکا قانونی است
ابوالفتح در مورد دخالت‌های خارجی در انتخابات امریکا تصریح کرد: تنها تمام واجدین شرایط در انتخابات امریکا شرکت نمی‌کنند بلکه بخش بزرگی از جهان در آن شرکت می‌کنند و فقط بحث ایران، روسیه و چین نیست و اروپایی‌ها، لابی اسرائیلی‌ها، لابی یهودی‌ها و کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند، اما این‌ها چون با هم دوست هستند زیاد سر و صدای آن در نمی‌آید. دخالت خارجی در انتخابات امریکا قانونی است و کشورهای مختلف به کمپین‌ها پول می‌دهند و آمار آن موجود است. امریکایی‌ها از این ناراحت هستند که چرا دشمنان دخالت می‌کنند.
وی افزود: امریکایی‌ها نگران هستند که رقبا روایت متفاوتی از روایت اصلی در ایالات متحده مطرح می‌کنند یعنی مثلا روس‌ها روی خبرهای مربوط به تضادها و گسل‌های اجتماعی امریکا سرمایه‌گذاری می‌کنند. اینکه اکنون تبعیض را برجسته کنند این حتی به صورت ناخواسته هم به نفع بایدن می‌شود کما این‌که این مساله در انتخابات گذشته به نفع ترامپ تمام می‌شد و این به این معنا نبوده است که پوتین طرفدار ترامپ بوده است بلکه منتقد سیستم بوده است و در آن زمان هیلاری کلینتون نماینده سیستم بوده است و ترامپ نماینده ضد سیستم بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/276607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است