پیام خراسان

آخرين مطالب

یک فعال اقتصادی مطرح کرد

کرونا؛ عامل پوست‌‎اندازی فرهنگ اقتصادی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی یک فعال اقتصادی گفت: از دست دادن زمان در ایام پوست‌اندازی و دگردیسی فرهنگ اقتصادی جامعه، هر روز بیش از پیش روش‌های نخ‌نما شده مدیریتی را به چالش کشیده و مشاغل سنتی را که بی‌توجه به نکات علمی و نوین در باتلاق کرونا در حال دست و پا زدن هستند، به پایان حیاتشان نزدیک‌تر خواهد کرد.

محمدابراهیم احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیر کرونا بر اقتصاد، اظهار کرد: دلیل وقوع آسیب‌های وارده به کسب و کارها در دوران کرونا در سراسر جهان به ویژه در کشور ما این است که اولا این مشاغل بسیار سنتی اداره می‌شدند و ثانیا فرهنگ خرید و فروش در کشور ما یک فرهنگ قدیمی بوده و هست. منظور از اداره مشاغل به شیوه سنتی این است که دیدگاه‌های بسیاری از کارآفرینان ما نسبت به شروط لازم برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق، اشتباه است.
وی در خصوص دیدگاه‌های اشتباه کارآفرینان و راه‌های برون‌رفت از این موضوعات گفت: کارآفرینی برای بسیاری از افراد کاری بزرگ جلوه می‌کند که نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی دارد، زیرا آن‌ها تصور می‌کنند که شرط لازم برای این موضوع داشتن یک دفتر یا مغازه در یکی از خیابان‌های گران شهر با هزینه‌های سربار سنگین بوده، این در حالی است که در دوران شیوع بیماری کرونا بسیاری از این مجموعه‌ها به دلیل هزینه‌های جاری بسیار سنگین مانند اجاره‌بها و یا هزینه‌های جاری زیاد دچار ورشکستگی شدند و این رخداد نشان می‌دهد که این دیدگاه کاملا اشتباه بوده است.
احمدی افزود: نداشتن ایده و نبود برنامه دقیق برای رشد و توسعه کار، عامل دوم آسیب دیدن کسب و کارهای موجود در جامعه است. قبل از شروع هر کسب و کاری، ابتدا باید یک برنامه دقیق داشت. این برنامه شامل اهداف، استراتژی‌ها و حتی مسائل مالی مرتبط با کسب و کار است. هر چند باید پذیرفت که شیوع بیماری کرونا در جهان غیر قابل تصور بود اما هر رخداد دیگری می‌توانست به جای کرونا بازار مصرف و جامعه هدف را تحت تاثیر خود قرار دهد. ما امروز شاهد این هستیم که بسیاری از مشاغل ورشکسته برنامه‌ای برای روزهای بحران نداشته‌اند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قبل از شروع هر کاری باید بازار هدف را به بهترین شکل ممکن شناخت. باید بررسی کرد که آیا در بازار هدف، محصول مد نظر به قدری تقاضا دارد که بتوان در تحریم و بحران‌ها باز هم آن را عرضه کرد؟ آیا محصول یا خدمتی که قصد ارائه آن وجود دارد، می‌تواند در شرایط بحرانی، تغییراتی پیدا کند که بیشتر مورد توجه بازار قرار گیرد؟ آیا مشتریان شما هر روز به این محصول نیاز دارند یا اینکه بدون آن هم می‌توانند به راحتی زندگی کنند؟ برای تحقیق می‌توان علاوه بر منابع اطلاعاتی از دوستان و خانواده‌ نیز کمک گرفت.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از خطاهای استراتژیک مدیران، عدم توجه به تامین مالی کسب و کار در شرایط افت تقاضا است، عنوان کرد: اندوختن بخشی از درآمد برای پر کردن خلاها، استفاده از حامی مالی قوی و دریافت وام است که می‌تواند یک راهکار باشد اما در زمان دریافت وام‌ها نباید بی‌گدار به آب زد، باید محاسبه کرد قسط پرداختی از سود کسب و کار بیشتر نباشد.
احمدی بیان کرد: هزینه کردن برای آموزش کسب و کار ضروری بوده و تحصیل و یادگیری، برای ارتقای دیدگاه‌های مدیریتی و کارکنان یک کسب و کار، لازم است. عدم دانش کافی برای مقابله با شرایط خاصی همچون کرونا، آسیب‌های غیر قابل تصوری را به اقتصاد وارد کرده است.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: داشتن مهارت‌های لازم در بین مدیران و کارکنان بخش‌های خصوصی در هر شرایطی حائز اهمیت است. داشتن مهارت‌هایی مثل برقراری ارتباط به ویژه به صورت غیر حضوری، داشتن مدیریت جامع به خصوص مدیریت کارکنان دورکار، داشتن مهارت‌های مرتبط، آی‌تی یا بازاریابی دیجیتال و... از جمله مهارت‌هایی است که یک کارآفرین موفق باید داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه عدم وجود سیستم پشتیبانی قوی، یک ضعف بزرگ در هر سیستم کسب و کار است، تصریح کرد: کارآفرینان به یک سیستم پشتیبانی عالی نیاز دارند تا بتوانند در شرایط حساس، مشاور خوبی داشته باشند و پاسخ‌هایی عاقلانه و منطقی برای سوال‌ها و مشکلات کار خود پیدا کنند، بنابراین به همه مدیران توصیه می‌کنم تا پیش از بروز مشکلات جدی‌تر از این مشاوران بهره ببرند.
احمدی خاطرنشان کرد: استخدام افراد بر اساس رابطه و نه شایستگی، یکی از مهلکت‌ترین خطاهای مدیران کسب و کارها است. به کارگیری افراد باهوش، متخصص و شایسته در مجموعه‌های اقتصادی منجر به پایداری، دوام و ارتقای مشاغل می‌شود.
این فعال اقتصادی گفت: برگ برنده مدیران خوش‌فکر در دوران شیوع بیماری کشنده کرونا، حضور فعال و مدبرانه آن‌ها در فضای مجازی جهت ارائه خدمت و یا فروش محصولات است. پیش از بروز این بیماری بسیاری از صاحبان مشاغل، نبود فرهنگ استفاده مردم از اینترنت برای تهیه نیازهای زندگی را پاشنه آشیل مشاغل اینترنتی می‌دانستند، این در حالی است که نه عزمی برای توسعه کسب و کار اینترنتی از جانب مسئولان دیده می‌شد و نه باوری از جانب کارآفرینان اما انقلاب فرهنگی و اقتصادی کرونا به یک‌باره ورق را به سود کسب و کارهای اینترنتی برگرداند و آن‌ها را به یکه‌تازان عرصه اقتصاد مبدل کرد.
وی افزود: به اعتقاد من از این پس بسیاری از مشاغل که به شیوه سنتی اداره می‌شدند، نابود شده و مشاغلی جایگزین آن‌ها می‌شوند که نگاه مدیریتی دانش‌محور با انتخاب نیروی کار باهوش و متخصص، نگاه خلاقانه به روز و ارائه شیوه‌های نوین مانند حضور مقتدر در فضای مجازی، برندسازی هوشمندانه، تولید محتوای مفید و مناسب، بازاریابی هدفمند و ... در آن‌ها ساری و جاری است. این کسب و کارها خواهند توانست از تغییر فرهنگ خرید مردم، بهترین بهره را برده و سودهای سرشاری نصیب خود سازند.
احمدی بیان کرد: از دست دادن زمان در ایام پوست‌اندازی و دگردیسی فرهنگ اقتصادی جامعه، هر روز بیش از پیش روش‌های نخ‌نما شده مدیریتی را به چالش کشیده و مشاغل سنتی را که بی‌توجه به نکات علمی و نوین در باتلاق کرونا در حال دست و پا زدن هستند، به پایان حیاتشان نزدیک‌تر خواهد کرد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: به مدیران فروشگاه‌‎ها، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی توصیه می‌کنم که با تغییر رویکردهای مدیریتی به آنالیز رشد خود بپردازند و با استفاده از مشاوران صاحب سبک، از هرگونه حرکت خطا در مسیر رشد، جلوگیری نمایند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/286670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت