پیام خراسان

آخرين مطالب

سایه سنگین کرونا بر سر اصناف اقتصادي

سایه سنگین کرونا بر سر اصناف
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی با شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در خراسان شمالی، بسیاری از مردم، اصناف و کسبه این شهر با محدودیت‌های بسیاری روبرو شدند و به رغم اتخاذ تصمیمات حمایتی از سوی دولت، بسیاری از اصناف و کسبه با مشکلات اقتصادی روبرو شده و هستند.

در روزهای نخست شیوع این بیماری هنوز محدودیت های خاصی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین ستاد شهرستانی این ویروس مطرح نشده بود اما ترس و نگرانی مردم از حضور در بازار و اماکن عمومی موجب ایجاد مشکلات اقتصادی در استان شد و هنوز این مشکلات با اعمال محدودیت ها ادامه دارد.
هم اکنون بیشتر اصناف و کسبه فعال در خراسان شمالی با مشکل مشابهی مواجه شدند و در تامین معیشت خود با مشکل مواجه هستند و تمامی آن ها از مردم درخواست دارند تا دستورالعمل های بهداشتی را به منظور مهار چرخش ویروس کرونا جدی بگیرند تا اعمال محدودیت ها انجام نشوند و آن ها نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم کمک به ادامه فعالیت اصناف می کند
سهراب خطیب رئیس اتحادیه پوشاک بجنورد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه تاکنون این اتحادیه نیز همراه با سایر اتحادیه ها مشمول طرح محدودیت هایی کرونایی شده اند، گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون خسارت های خیلی زیادی به اعضای این اتحادیه وارد شده است.
وی افزود: محدودیت های کرونایی و تعطیل بودن اصناف از این سو و کاهش مشتری به علت مشکلاتی همچون کاهش درآمدها و ... از سوی دیگر موجب شده تا پوشاک فروشان نتوانند کمر راست کنند.
خطیب با تاکید بر اینکه از مردم درخواست داریم تا دستورالعمل های بهداشتی را به منظور کاهش بار بیماری و یا مهار آن رعایت کنند، ادامه داد: توجه جدی مردم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی سبب می شود تا این محدودیت ها اعمال نشود و به دنبال آن اصناف نیز فعالیت های خود را ادامه خواهند داد و مجبور به تعطیلی نمی شوند.
وی خطاب به افرادی که به صورت غیرمجاز مراسم مختلف عروسی، ترحیم، جشن تولید و یا دورهمی های خانوادگی را برگزار می کنند، اظهارکرد: 80 درصد از اصناف بجنورد هم مغازه و هم منزل آن ها به صورت اجاره ای است و همین بی توجهی ها که موجب شده تا دولت برای حفظ جان مردم و سلامتی آن ها تعطیلی ها را اعمال کنند، منجر به آن شده تا نتوانند حتی کرایه مغازه را در بیاورند چه برسد به سود.
خطیب تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از اعضای اتحادیه پوشاک برای فروش زمستانه خود خرید کرده و چک دارند و اما با تعطیلی های اعمال شده چگونه این چک ها پرداخت شود؟!
بیکاری از پیامدهای عدم توجه جدی به دستورالعمل های بهداشتی
وی با بیان اینکه تعدادی اعضای اتحادیه پوشاک در بجنورد 670 نفر است، گفت: تاکنون 30 تا 40 نفر از این افراد به علت اینکه نتوانسته اند هزینه های خود را دربیاورند پروانه خود را ابطال کرده اند که یکی از نتایج بی توجهی ها نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بیکاری است.
خطیب تاکیدکرد: حال که به مدت دو هفته این تعطیلی ها اعمال شده از مردم درخواست داریم تا به منظور حفظ سلامتی همه افراد، بروز بیکاری های احتمالی و بازگشت اصناف بر سر کار در خانه بمانند، از ترددهای غیرضروری خودداری و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.
روستاییان دستورالعمل های بهداشتی را جدی تر بگیرند
گودرزی رئیس اتحادیه کیف و کفش بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه از روستاییان درخواست داریم تا دستورالعمل های بهداشتی اعمال شده را جدی بگیرند، گفت: با وجود اینکه هر روز از سوی کادر درمان، مسئولان اجرایی و رسانه ها تاکید می شود که از ایجاد ازدحام، برگزاری مراسم عروسی و ... خودداری کنید اما متاسفانه شاهد چنین مواردی هستیم.
وی افزود: به عنوان مثال یکی از رسوم مردم این شهرستان این طور بوده که بعد از عقد عروس و داماد از سوی خانواده عروس و داماد تعدادی از افراد دور هم جمع می شدند برای خرید عروس به بازار می آیند.
گودرزی با بیان اینکه این رسم هنوز در میان مردم روستایی این منطقه انجام می شود و برای خرید عروسی به صورت گروهی به بازار می آیند، ادامه داد: بعد از اینکه محدودیت ها برداشته شد و یا بعد از پایان ماه محرم متاسفانه شاهد این بودیم که گروهی از افراد برای خرید عروس به بازار بجنورد می آیند و برای خرید کیف، کفش، لباس، پارچه و پارچه به فروشگاه های مختلف می رفتند و همین امر سبب چرخش ویروس در سطح جامعه می شد.
بیشتر اعضای اتحادیه کیف و کفش مقروض هستند
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به علت محدودیت های اعمال شده درآمد این صنف به شدت کاهش یافته است و بیشتر کیف و کفش فروشان بجنوردی مقروض هستند.
به گفته وی بیش از 80 درصد از اعضای این اتحادیه نیز مستاجر هستند و اگر مردم همچنان به دستورالعمل ها بی توجه باشند این افراد مجبور می شوند به علت اینکه نمی توانند اجاره بهای مغازه ها را تهیه کنند، از کار دست بکشند.
طلافروشی؛ مغازه هایی با ویترین خوش آب و رنگ اما پر از مشکل
امیدوار رئیس اتحادیه طلافروشان بجنورد همچنین در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: در سال جاری ویروس کرونا از یک سو و ویروس کرونا از سوی دیگر موجب شده تا خسارت های خیلی زیادی به اعضای این اتحادیه وارد شود.
وی با تصریح بر اینکه طلافروشان ویترین خوش آب و رنگی دارند، گفت: اما در درون مغازه های طلافروشی مشکلات زیادی وجود دارد بطوریکه کرونا سبب شد تا تعداد مشتری ها به شدت کاهش یابد.
امیدوار به افزایش و کاهش قیمت طلا اشاره و اظهارکرد: زمانیکه طلا فروش یک تکه طلا را با قیمت به عنوان مثال 1000 تومان می فرشد و سپس مجبور می شود با قیمت 1100 تومان یک تکه دیگر بخرد و و به هنگام کاهش قیمت ها، تکه 1000 تومانی خریده شده را با رقم 900 تومان بفروشد هیچ سودی نخواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: 40 تا 50 درصد مغازه های طلافروشی در بجنورد استیجاری هستند و باید این افراد چگونه اجاره بهای مغازه های خود را پرداخت کنند؟
امیدوار با تاکید بر اینکه مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند تا چرخه انتقال ویروس شکسته و زندگی ها دوباره به روال عادی بازگردد، گفت: متاسفانه برخی از افراد دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند بطوریکه به مغازه خود من افراد بدون داشتن ماسک مراجعه کردند که از آن ها درخواست کردم که ماسک بزنند اما قهر کردند و با ناراحتی از مغازه خارج شدند.
مردم و بانک ها اصناف را درک کنند
مهدی امیدوار رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: اصناف درخواست دارند وقتی محدودیت ها اعمال می شود فقط آن ها شامل این محدودیت نشود و تمامی افراد ملزم به رعایت کردن پروتکل ها شوند.
وی افزود: فروشگاه های زنجیره ای فروش کالاهای اساسی همچون روغن را دارند که 50 تا 100 نفر در آن فروشگاه ها حاضر شده و ازدحام ایجاد می کنند بنابراین فقط در این محدودیت ها اصناف دیده نشود.
امیدوار ادامه داد: طی یک ماه اخیر خیلی از مردم روستایی و شهری مراسم عروسی را برگزار و کمک به انتشار ویروس کردند و باید در وهله نخست جلوی برگزاری این مراسمات غیرمجاز گرفته می شد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون خسارت های خیلی زیادی به اصناف وارد شده است، اظهارکرد: خیلی از اصناف به علت اینکه بیمه ندارند شامل تسهیلات سامانه کارا نشدند و در همین راستا درخواست شد تا وام 18 درصد بدون سپرده پرداخت شود، هرچند با پرداخت آن موافقت شد اما هنوز پرداخت نشده و مهم این است که در این شرایط پرداخت شود وگرنه در سه ماه دیگر پرداخت آن فایده ای ندارد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه خیلی از سرمایه بانک های این استان از اصناف است، گفت: از بانک ها درخواست کرده ایم تا در پرداخت وام ها و یا در تمدید آن ها سخت گیری نشود اما عملا این چنین نیست.
وی خاطرنشان کرد: صنوف کیف، کفش و پوشاک در عید نتوانستند فروشی داشته باشند، طی دو هفته گذشته در بهترین ساعت فروش(ساعت18) تعطیل شدند و هم اکنون نیز که برای فروش زمستانه خرید کرده بودند و باید اجناس خود را می فروختند، تعطیل هستند بنابراین از مردم درخواست داریم تا این افراد را درک و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و از سوی دیگر بخش هایی همچون بانک ها نیز کمی مهربانانه تر با این گروه از جامعه رفتار کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/287346/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد