پیام خراسان

آخرين مطالب

کرونا و دو راهی تعطیلی و مشکلات اقتصادی اصناف اقتصادي

کرونا و دو راهی تعطیلی و مشکلات اقتصادی اصناف
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - صنوف خراسان جنوبی از ابتدای شروع طرح محدودیت‌های کرونایی علیرغم همه مشکلات اقتصادی با همراهی شایسته اقدام به تعطیلی کسب و کار خود کرده‌‎اند تا تمام قد با شیوع ویروس کرونا مقابله کنند.

به گزارش ایرنا مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا برای تعطیلی اصناف و بازاریان هرچند با همراهی حدود 98 درصد کسبه خراسان جنوبی مواجه شده است اما آنها معتقدند که موجب ضرر اقتصادی به کسبه می‌شود.
اولین روز آخرین ماه پاییز سال 1399 شاید برای تعداد زیادی از خانوارهای اصناف و کسبه خراسان جنوبی آغاز روزهای غم‌انگیز اما مسوولیت‌پذیری بود که باید به مدت 14 روز کرکره مغازه‌ها را پایین کشیده و بار دیگر پا در رکاب حفظ جان همنوعانشان بگذارند.
تعطیلی صنوف مختلف و محدودیت‌های تردد که از نخستین روز هفته (یکم آذر) در استان خراسان جنوبی از جمله شهر بیرجند مانند بسیاری از شهرستان‌های دیگر آغاز شد، کوچه و خیابان‌های شهر را در سکوت فرو برده است.
در خیابان‌های شهر که قدم بزنی این واقعیت را درک می‌کنی که شهر با مردمانش زنده است اما این روزها که ویروس کرونا در گوشه و کنار شهر چنبره زده برای اینکه مردم سرزمینم زنده بمانند باید در خانه‌ها بمانند.
میزان ابتلای صعودی به ویروس کرونا و از همه مهمتر تعداد فوتی‌ها در کشور که روزانه به مرز 500 نفر در حال نزدیک شدن است سبب شد بار دیگر دولت تن به تعطیلی اصناف و بازاریان در شهرهای قرمز بدهد.
بر این اساس مصوبه‌ای از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد که براساس رنگ بندی که برای نشان دادن وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف اعلام شده، برای فعالیت چهار گروه شغلی در استان‌ها، تصمیم‌گیری شده است.
به این معنا که در این مصوبه مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیتشان ادامه می‌دهند، این مصوبه در قالب طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید 19 در شهرهای کشور از روز شنبه (اول آذر ماه) آغاز شد که یکی از این محدودیت‌ها، تعطیلی صنوف مختلف گروه‌های شغلی 2، 3 و 4 در شهرستان‌های قرمز و گره‌های شغلی 3 و 4 در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی است که در تمامی شرایط گروه شغلی یک برای خدمات‌رسانی به مردم فعال است.
بر اساس آخرین وضعیت استان خراسان جنوبی از نظر رنگ‌بندی شهرستان‌ها برای اجرای محدودیت‌های جدید از اول آذر هفت شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی هستند.
طبق اعلام ستاد مدیریت و مقابله با کرونا، بیش از 70 درصد واحدهای صنفی مجاز به فعالیت نیستند و در صورت تخلف از تصمیمات دولت، جریمه و پلمب در انتظار واحدهای صنفی است.
گفت و گو با کسبه
بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا از وضعیت بازار و صنوف مختلف در سطح شهر بیرجند بیانگر این است که تمامی اصناف (گروه‌های شغلی 2، سه و چهار) کرکره‌های مغازه‌ها را بسته و تنها راه ارتباط با آنها شماره تلفن‌هایی است که روی کرکره‌ها یا تابلوهای مغازه خودنمایی می‌کند.
چندین شماره را یادداشت کردم تا از طریق تماس تلفنی با کسبه شهر بیرجند نظرشان را درخصوص اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی اصناف جویا شوم.
وقتی تماس می‌گیرم و خود را خبرنگار معرفی می‌کنم انگار بغض برخی از کسبه می‌ترکد اما همه درد مشترکی دارند و از چک، قرض، اجناس مانده در دکان، هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه و مالیات سخن می‌گویند که به بخشی از آنها در این گزارش می‌پردازیم.
رضا حسین‌زاده که فروشنده کفش و کیف است گفت: مگر امسال ما توانستیم کاسبی کنیم، دقیقا وقتی فصل فروش ما است تصمیم می‌گیرند مغازه‌ها را تعطیل کنند اما چه کسی به فکر چک‌ها و قرض‌های ما است.
وی ادامه داد: از وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، در خانه می‌مانند و آنطور که باید مشتری نداریم چرا خیال می‌کنند تعطیلی اصناف به منزله مدیریت کرونا است.
وی افزود: مگر نه اینکه بیش از 65 درصد علت ابتلای بیماری در کشور و استان، خانوادگی بوده است پس باید مسوولان کار کنند مردم دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و عزا را تعطیل کنند نه اینکه جلوی کسب و کار ما را بگیرند.
وی با اشاره به این ضرب‌المثل که «آمدیم به نان برسیم، به جان رسیدیم» اظهار داشت: با هزاران امید و آرزو کفش و چکمه‌های زمستانی را با چک خریداری کردم که همین دو هفته موعد فروش آن است؛ نمی‌دانم بعدا سرنوشت این چک‌ها و اجناس زمستانی چیست.
اجاره مغازه را از کجا بیاوریم؟
حسن قُرچی یکی دیگر از کاسبان بیرجندی که در خیابان مدرس مغازه لوستر دارد گفت: اجناس و اقلام ما فسادپذیر نیست و هرچقدر در دکان بماند بعد می‌توانیم آن را بفروشیم اما اگر فروش نداشته باشیم اجاره سنگین مغازه را از کجا بیاوریم.
وی بیان کرد: ماهانه چهار میلیون تومان برای اجاره مغازه بعلاوه پول برق، شاگرد، چک‌های برگشتی و سایر بپردازیم اما با در بسته از کجا بیاوریم.
وی افزود: اگر همه بخش‌ها را تعطیل کنند درست است اگر یکبار دولت هم پول برق و مالیات و بیمه را ببخشد، بانک‌ها برای چک‌های کاسبان چاره‌اندیشی کنند و به فکر ما باشند تا وقتی در دکان بسته است چک‌ها برگشت داده نشود ما اعتراضی نداریم اما همه فشارها فقط بر اصناف است.
وی گفت: این در حالی است که اگر چند روز پول برق را دیرتر بدهیم برق را قطع می‌کنند و بانک‌ها یک یا 2 روز تاخیر در پرداخت اقساط را جریمه دریافت می‌کنند، دولت کجا با ما همکاری کرده است.
یکی دیگر از کاسبان بیرجندی که فروشنده پوشاک و البسه است، گفت: دقیقا در روزهای اوج کار و فروش البسه زمستانی، مغازه را تعطیل کردیم در حالیکه در تامین اجاره مغازه مستاصل مانده‌ام و ضرر و زیان سنگینی بر من وارد شده است.
وی که خواست نامش ذکر نشود با بیان اینکه کرونا مگر تنها در بازار و بین کسبه وجود دارد، ادامه داد: از دولت می‌خواهیم در این روزهای سخت کمک حال ما باشند، باید برای ماندن مردم در خانه و بستن مغازه اصناف زمینه تامین نیازهای ما را فراهم کند.
وی افزود: مسوولان باید با اختصاص یارانه ویژه یا بسته‌های حمایتی از شهروندان و صاحبان حرف حمایت کرده و به آنها در تحمل وضعیت کنونی دلگرمی دهند.
وی بیان کرد: وقتی ما کسبه اعتراض می‌کنیم برخی تصور می‌کند تنها به فکر کسب درآمد و پول هستیم و سلامت همنوعان و رعایت اصول بهداشتی برای ما اهمیت چندانی ندارد اما باور کنید فشارهای اقتصادی، چک‌، بیمه و مالیات امان را را بریده است.
80 درصد اصناف بیرجند تعطیل شدند
رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون در بیرجند 14 هزار واحد صنفی وجود دارد که حدود 80 درصد آنها جزو اصناف غیرضروری بوده و شامل محدودیت‌های کرونایی شده‌اند.
رضا علیزاده افزود: اگر می‌خواهد کاری اجرایی انجام شود و بازتاب خوبی داشته باشد باید به درستی برنامه‌ریزی و پیش برود.
وی اظهار داشت: به اصناف باید حق بدهیم چراکه هیچگونه تسهیلات یا یارانه‌ حمایتی برای آنها در نظر گرفته نشده است.
رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی ادامه داد: کسبه و بازاریان مانند کارمندان دولت نیستند که آخر ماه حقوق دریافت کنند تا خیالشان راحت باشد و مشکلاتشان کم باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 70 درصد اصناف مغازه اجاره‌ای دارند و 40 درصد آنها نیز مسکن اجاره دارند از کجا باید هزینه‌های خود را تامین کند چه کسی می‌خواهد پول اجاره با شاگردانشان را بدهد.
علیزاده گفت: اصناف نیاز به نقدینگی با تسهیلات ارزان و کم‌بهره دارند که از دولت انتظار داریم در این زمینه چاره‌اندیشی کند در غیر اینصورت حداقل 40 درصد اصناف ورشکسته خواهند شد که در پی آن بیکاری و آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.
وی یادآور شد: پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب دیده ناشی از کرونا مشکلات زیادی داشت از جمله اینکه باید واحد صنفی کارگر بیمه شده داشته باشد از طرفی تسهیلات 12 درصد دوساله دردی از اصناف دوا نمی‌کند.
اصناف از تسهیلات استقبال نکردند
رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی افزود: اگر قرار باشد واحد صنفی تسهیلات 12 درصد دریافت کند پرداخت تسهیلات نیز به یکی دیگر از مشکلات آنها افزوده می‌شود به همین دلیل از این تسهیلات استقبال نکردند.
وی گفت: اصناف استان علیرغم داشتن مشکلات فراوان اما در رعایت محدودیت‌های کاری و پروتکل‌های بهداشتی در قطع زنجیره کرونا تاکنون سربلند بوده‌اند اکنون نیز مانند همیشه همراهی لازم را دارند اما نیازمند حمایت مسوولان هم هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 25 آبان امسال اعلام کرد: از ابتدای مهر ماه امسال تاکنون 67.2 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی از طریق انتقال خانوادگی و 24 درصد در محل کار بوده است.
کامبیز مهدی‌زاده افزود: براساس بررسی‌های انجام شده از ابتدای مهر امسال با شروع پیک سوم کرونا 67.2 درصد موارد جدید ابتلا در خراسان جنوبی، انتقال خانوادگی بوده است به این معنا که انتقال در این محیط از دسترس ما خارج است و مردم باید رعایت کنند.
وی گفت: همچنین در این مدت 3.8 درصد مبتلایان کرونا دارای سابقه مسافرت، 24 درصد آلودگی در محل کار و 4.9 درصد به دلیل حضور در اجتماع مبتلا شده‌اند.
پس از گذر خیز بیماری در تیر ماه امسال، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا و بستری به کرونا در این استان روند صعودی گرفته و این روند افزایشی در حال امتداد است.
تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی از مهر ماه امسال تاکنون همچنان صعودی است.
خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، بیش از 2 ماه است که در خیز سوم بیماری جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.
به گفته مسوولان استان برگزاری مراسم و تجمعات خانوادگی، ترددهای درون استانی، فرارسیدن فصل برداشت محصول و حضور گروهی مردم در مزارع و باغات در افزایش آمار بیماران نقش قابل توجهی داشته است.
اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری در شهرهای کشور مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه اول آذر ماه آغاز شد و همزمان طرح محله محور مبارزه با کرونا نیز با همکاری بسیج اجرا می‌شود.
برچسب‌ها
بیرجند خراسان جنوبی اصناف ستاد تنظیم بازار فاصله گذاری اجتماعی محدودیت های کرونا
پروندهٔ خبری
کرونا و قشرهای آسیب پذیر کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/288176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد