پیام خراسان

آخرين مطالب

فعال رسانه‌ای و حقوقدان: برخورد با مفاسد درون قوه مقعطی نخواهد بود اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک فعال رسانه‌ای و حقوقدان گفت: حکم بدوی راجع به پرونده هفت‌سنگان این امید را در دل‌ها زنده نگه داشته که برخورد با مفاسد درون قوه قضاییه، قرار نیست موضوعی مقعطی باشد.
خبرگزاری میزان - دانشجو نوشت: اخیرا رأی بدوی پرونده هفت‌سنگان جنجالی صادر شده به موجب این رأی، کلیه مجوزات و پروانه‌های غیرمجاز صادره (شامل حدود 100 فقره پروانه ساختمانی) ابطال و حکم به قلع و قمع بنا و مستحدثات نیز در اراضی هفت سنگان صادر شده و حسب مورد برای تعدادی از متهمان مجازات‌های متناسب نیز تعیین شده است و پرونده برای رسیدگی به اتهام برخی از متهمان مفتوح است و با رعایت موازین قانونی به زودی رسیدگی خواهد شد.
در همین زمینه، امیر علی صفا، فعال رسانه‌ای و حقوقدان، با بیان اینکه اگر دیدار‌های سالیانه رهبرانقلاب را با مسؤولان قوه قضاییه مرور کنیم، یک کلید واژه در دو دهه اخیر پای ثابت توصیه‌های ایشان به مسؤولان قوه بوده است و آن هم «سلامتِ درون قوه قضاییه» است گفت: این نشان می‌دهد که ضرورت برخورد با مفاسد درون دستگاهی، صرفا یک توصیه در کنار دیگر نکات نیست، بلکه یکی از ارکان غیرقابل انکار برای ایجاد عدالت در کشور است.
این کارشناس حقوق افزود: بدون سلامت دستگاه قضا، مبارزه با فساد ممکن نیست و البته اینکار به هیچ عنوان کار آسانی هم نیست. همین‌که برای دو دهه بدون وقفه این توصیه تکرار شده است یعنی مبارزه با فساد درونی کاری مستمر است.
صفا با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر علاوه بر این توصیه، رهبر انقلاب توصیه داشتند که برخورد با تخلفات قضات و کارکنان به اطلاع مردم نیز برسد تاکید کرد: این امر ناشی از آن است که در حوزه سلامت دستگاه قضا، ما با دو موضوع مواجه هستیم. یکی سلامت دستگاه قضایی و دیگر احساس سلامت دستگاه قضایی توسط مردم.
این فعال رسانه اضافه کرد: احساس سلامت به اندازه خود سلامت مهم است. هرچند رابطه این دو جدای از هم نیست و احساس سلامت فقط وقتی ممکن است که واقعا دستگاه قضایی از فساد مبرا باشد، اما عدم برخورد‌های مستمر با فساد در سال‌های گذشته باعث شده دیدگاه مردم نسبت به این موضوع به آسانی قابل تغییر نباشد.
صفا تصریح کرد: مردم باید قوه قضاییه را پناهگاه خویش ببینند و وقتی این احساس پناه ایجاد می‌شود که مطمئن باشند این دژ، عاری از فساد است و می‌توانند با مراجعه به آن انتظار داشته باشند که با هیولای فساد برخورد صورت بگیرد. این احساس سلامت هنگامی در جامعه ایجاد خواهد شد که برخورد‌های صورت گرفته با شفافیت و بطور مستمر و دور از هیاهوی تبلیغاتی به اطلاع مردم برسد.
وی تاکیدکرد: امروزه اکثر کارشناسان غیرسیاسی بر این باورند که در دوران ریاست جدید قوه قضاییه، این اراده برای مبارزه با فساد وجود دارد. هرچند تابانیدن آفتاب عدالت بر جنگلِ انبوه، درهم تنیده و مه‌آلود شبهات مردم در این باره که در سال‌های گذشته روی هم تلنبار شده کار آسانی نیست، اما به وضوح می‌شود دریافت که این حرکت شروع شده است. برگزاری دادگاه طبری نقطه اوج این حرکت بود و حکم بدوی راجع به پرونده هفت‌سنگان این امید را در دل‌ها زنده نگه داشته که برخورد با مفاسد درون قوه قضاییه، قرار نیست موضوعی مقعطی باشد.
صفا اظهار داشت: حالا می‌شود احساس کرد که دست‌کم آن امنیت مفسدان به خطر افتاده و در صورت امتداد این مسیر می‌توان شاهد احساس سلامت دستگاه قضا توسط مردم بود. شاید این امر ناشی از آن است که نگاه مسؤولان قوه به مبارزه با فساد درون دستگاهی، نه یک کار تبلیغاتی که بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
این کارشناس حقوق ادامه داد: بنظر می‌رسد در این راه تذکر دو نکته لازم باشد. ابتدا اینکه امید می‌رود در آینده جریان اطلاع‌رسانی نسبت به برخورد‌ها به اطلاع‌یابی از نظارت‌ها ارتقا پیدا کند. یعنی از مرحله اینکه از برخورد‌ها مطلع شویم به جایی برسیم که هرگاه مردم یا رسانه‌ها می‌خواستند بتوانند با سازوکار نظارتی درون قوه آشنا بشوند و از طریق سامانه‌های آنلاین نظارت بر دستگاه قضا را مشاهده کنند. شاید تعبیه سامانه‌ای که در آن با رعایت قانون بتوان مشاهده کرد برای نظارت بر قضات و کارکنان چه راهکار‌هایی اعمال می‌شود در این مسیر یاری رسان باشند.
صفا اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه امید می‌رود در برخورد با تخلفات درون قوه، صرفا به موضوعات مالی اکتفا نشود و طعم شیرین برخورد با تخلفات به سایر حوزه‌ها از جمله تضییع‌کنندگان حوزه آزادی‌های مشروع، تضییع‌کنندگان حقوق متهمان و مجرمان و ضابطان متخلف از مر قانون نیز به کام مردم آشنا بشود. قطعا متقاضی اول این برخورد‌ها قضات و کارکنان و ضابطان شریف دستگاه قضایی هستند که اندک افراد مفسد باعث ایجاد خدشه به چهره مظلوم این تلاشگران شده است.
بیشتر بخوانید: رأی بدوی پرونده هفت سنگان صادر شد انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
برچسب ها: هفت سنگان قوه قضاییه
منبع: خبرگزاری میزان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/288224/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

ساخت هزار و 500 مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

طی دو سال گذشته، 308 کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار