پیام خراسان

آخرين مطالب

حضور زنان در اورژانس مرهمی بر زخم بیماران است مقالات

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - گناباد-حضور خانم ها در اورژانس بسیار کمک کننده است ولی به دلایل جسمانی و قانونی امکان استفاده از خانم ها در صحنه حادثه وجود ندارد.

 برای همه اتفاق افتاده است که با اورژانس سرکار داشته باشند و یا در صحنه های مختلف عملکرد آن ها را ببینند.کارکرد اورژانس از آنجایی که با جان انسان ها سروکار دارد، دارای اهمیت خاصی است و رسیدگی سریع به حادثه دیدگان و انجام اقدامات تشخیصی مناسب از اولویت های کاری این سازمان به شمار می رود.
در ماموریت های اورژانس حضور آقایان کاملا قابل مشاهده است از این رو تصور اکثریت مردم به عدم فعالیت خانم‌ها در این مقوله برمی‌گردد اما واقعیت این است که زنان نیز در اورژانس فعالیت دارند اما حضور آنان تنها در بخش های بیمارستانی و پاسخگویی و ارائه اولیه مشاوره به تماس گیرندگان با 115 است. اما بسیاری معتقدند حضور یک زن در تیم اورژانسی اعزامی به صحنه تصادف یا حوادث می تواند کمک شایانی به کاهش استرس بیمار و همراهانش داشته و از سویی خدمات مناسب تری نیز به بیماران زن ارائه شود.

کمترکردن اضطراب مهمترین ویژگی خانم ها در اورژانس
برای بررسی تاثیرحضورخانم ها در اورژانس با یکی از خانواده هایی که در اورژانس بیمارستان بهلول گناباد بستری بود به گفتگو پرداختیم .
آقای جوانی که به دلیل افتادن از ارتفاع توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده و دچار شکستگی پا شده بود می گوید: در لحظه اولی که این اتفاق برای من افتاد با اورژانس تماس گرفتم و خانمی که پاسخ گویی من بود با آرامش کامل شرح حال را دریافت کرد و تا رسیدن اورژانس نیز دو مرتبه دیگر با من تماس گرفت و راهنمایی های لازم را ارائه داد.
وی در حالی که از گروه اورژانس تشکر می کند می گوید: تا زمانی که نیروهای اورژانس به محل حادثه رسیدند با راهنمایی های خانمی که از مرکز پیام با من تماس گرفت توانستم اقدامات اولیه را انجام دهم تا آسیب بیشتری نبینم.
خانم دیگری که دخترش در اورژانس بستری بود نیز می گوید: به دلیل اینکه برای دخترم مشکلی پیش آمده بود با اورژانس تماس گرفتم و نحوه صحبت کردن کارشناس خانم مرکز اورژانس و صحبت های او برای من آرامش خوبی داشت و توانستم خودم را کنترل کنم.
گرفتن بهترین تصمیم در کوتاه ترین زمان
حضور خانم ها در کشور بیشتر در اورژانس های بیمارستانی است و مردم بیشتر شاهد فعالیت و ارتباط با این پرسنل هستند که در همین خصوص با خانم طاهره محمد زاده کارشناس پرستاری که سابقه فعالیت در اورژانس بیمارستانی دارد هم صحبت شدیم.
محمد زاده  اظهار کرد: دو سال است که در مجموعه اورژانس فعالیت می کنم که بیشتر آن در اورژانس بیمارستانی بوده و حدود چندماهی است که در مرکز پیام اورژانس فعالیت دارم.
وی افزود: نیروهای که در اورژانس کار می کنند بیشتر با همراهان بیمار که دارای اضطراب می باشند برخورد دارند و اگر مهارت لازم را نداشته باشیم ممکن است این اضطراب به ما نیز منتقل شود.
این کارشناس اورژانس ابراز کرد: سعی ما این است که اطلاعات درست از همراهان را اخذ کرده و براساس آن بهترین تصمیم در کمترین زمان ممکن را بگیرم که باید آمبولانس اعزام شود و یا نیازی به اعزام آن نیست.
محمدزاده با اشاره به وضعیت کاری نیروی های اورژانس تصریح کرد: هنگامی که با ما تماس گرفته می شود صحنه را تجسم و خود را نزدیک به بیمار احساس می کنیم و در برخی موارد سعی می شود تا رسیدن آمبولانس راهنمایی های لازم را انجام دهیم.
وی با اشاره به فعالیت در اورژانس بیمارستانی اظهار می کند: فعالیت ما در اورژانس بیمارستانی باعث شده تا در برخورد با حادثه دیدگان کمک بهتری انجام دهیم البته لحن آرام خانم ها در لحظه ای که همراه حادثه دیده دارای اضطراب زیاد هستند باعث کاهش این اضطراب می شود.
محمدزاده تصریح می کند: سختی کار در مرکز اورژانس بر کسی پوشیده نیست ولی در بیمارستان شما با دکتر و بیمار در ارتباط هستید اما در صحنه ها و یا مرکز پیام شما فقط با بیمار در ارتباط هستید و باید تصمیم درست را بگیرید.
سعی می کنیم استرس را کم کنیم
فاطمه صمیمی کارشناسان دیگر مرکز اورژانس گناباد نیز اظهار می کند: تمامی افرادی که با اورژانس تماس می گیرند نیاز به اقدامات حیاتی دارند و در همین خصوص نمی توانند خود را کنترل کنند.
وی بیان می کند: به همین دلیل کارشناسان خانم ها مرکز اورژانس سعی می کنند با برقراری ارتباط مناسب با تماس گیرنده، استرس را از بین ببرند و این یکی از ویژگی های بارز خانم ها در اورژانس است که آقایان کمتر در آن موفق هستند.
وی افزود: معمولا از زمانی که آمبولانس را به صحنه اعزام می کنیم تا زمانی که همکاران ما بر بالین مریض می رسند ، ما نیز همراه بیمار اضطراب داریم و حال آنها را احساس و سعی می کنیم با آن ها همزادپنداری کنیم.

فعالیت 4 خانم در اورژانس گناباد
در ادامه تهیه گزارش به سراغ رئیس اورژانس شهرستان گناباد رفتیم و وضعیت ارائه خدمات کارشناسان این مرکز به مصدومان را جویا شدیم.
ایمن زمانی  می گوید: تعداد 4 خانم تحصیل کرده در اورژانس گناباد کار می کنند که در مرکز پیام مستقر هستند.
وی بیان می کند: تعداد زیادی از فرهیختگان ما در رشته پرستاری از خانم ها می باشند که می توان از این ظرفیت عظیم در راستای ارائه خدمات بهتر استفاده کرد.
رئیس اورژانس تاکید می کند: ورود به اورژانس سختی های خاصی مانند آزمون تئوری و عملی دارد و به همین دلیل نیروهای اورژانس از بهترین ها می باشند.
زمانی در خصوص فعالیت خانم ها در اورژانس و به خصوص در حادثه ها می گوید: خانم ها با دقت نظری که دارند در ارائه خدمات موفق تر بوده اند و توانسته اند ارتباط بهتری با حادثه دیده برقرار کنند و خدمات مناسب تری را ارائه کنند.
وی خاطرنشان می کند: براساس اطلاعاتی که ما از پرسنل خودمان کسب کرده ایم در ماموریت هایی که خانم ها مشاوره داده و آمبولانس اعزام شده شاهد تنش های کمتری هستیم.
رئیس اورژانس گناباد تصریح می کند: خدمات اورژانس به سمت استفاده از افراد آموزش دیده در رشته های فوریت های پزشکی می رود که در حال حاضر خانم های تحصیل کرده در این رشته کم داریم.
وی خاطرنشان می کند: حضور خانم ها بسیار کمک کنده است ولی به دلایل جسمانی و قانونی امکان استفاده از خانم ها در صحنه حادثه وجود ندارد که باید مسئولین در این خصوص برنامه ریزی و راهکاری را اتخاذ کنند.
زمانی عنوان می کند: برای انتقال مریض نیاز به فیزیک بدنی خاصی است ولی با طرحی که بتوان در ماموریت ها از اقدامات درمانی خانم ها استفاده کرد و جهت حمل مصدوم دو نیروی آقا در تیم اعزامی باشند، شاهد رضایتمندی بیشتر مردم خواهیم بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/29439/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است