پیام خراسان

آخرين مطالب

استادیار تاریخ دانشگاه فردوسی تشریح کرد

نگاهی به تاریخچه شب یلدا در ایران مقالات

نگاهی به تاریخچه شب یلدا در ایران
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی استادیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یلدا کلمه‌ای ادبی و به معنای میلاد مسیح(ع) است اما ایرانیان تا مدت زیادی از معنای آن بی‌اطلاع بوده‌اند و آن را به عنوان طولانی‌ترین شب سال شناخته‌اند.

پدرام جم در نشستی مجازی که تحت عنوان چله زمستان، آذرجشن ایرانی یا یلدای سریانی که به همت قطب علمی فردوسی و شاهنامه برگزار شد، در رابطه با تاریخچه یلدا اظهار کرد: یلدا یک کلمه آرامی شرقی یا به عبارتی دقیق‌تر سریانی و به معنای میلاد است که منظور از میلاد، میلاد مسیح(ع) است. معنای کلمه یلدا این فرضیه را به وجود آورده که آیا واقعا منظور میلاد مسیح(ع) است یا شخصیتی دیگر. باید بگویم قدیمی‌ترین شواهد کلمه یلدا در زبان فارسی مربوط به قرن پنجم هجری است. ابوریحان بیرونی در اواخر قرن چهارم در آثار خود از یلدا به عنوان یکی از جشن‌های مسیحیان خوارزم نام می‌برد. هرگز ذکری از جشنی به نام یلدا در میان جشن‌های ایرانی وجود ندارد.
وی افزود: پرسش این است که جشن یلدایی که ایرانی‌ها برگزار می‌کنند، اساسا جشنی است خارجی و به واسطه مسیحیان وارد ایران شده یا جشن کهنی است که تغییر نام داده است. افرادی پیش از ما بر این نظر بودند که یلدا اساسا جشن میلاد مسیح(ع) بوده و به واسطه مسیحیان ایرانی وارد دوره اسلامی شده است؛ به عبارتی اینان این اعتقاد بودند که پیش از اسلام، بخش قابل توجهی از ایرانیان مسیحی شده بودند و میلاد مسیح را برگزار می‌کردند و وقتی که مسلمان شدند، این رسم جشن میلاد مسیح(ع) را به دوره اسلامی هم آوردند و همچنان یلدا را گرامی می‌داشتند.
استادیار تاریخ دانشگاه فردوسی عنوان کرد: البته در رابطه با این نظر مشکلات بسیار بزرگی وجود دارد. مدارک و شواهدی وجود ندارد که اثبات کند بخش بزرگ و اکثریت جامعه ایران قبل از اسلام، مسیحی شده باشند. ما در مدارک مکتوب در منابع فارسی میانه اثری از این جشن به نام یلدا یا به هر نامی که به این معنا باشد نداریم و پذیرش این فرض مشکل است.
جم تصریح کرد: حتی با فرض اینکه مسیحیان چنین جشنی را برگزار می‌کردند، بازهم خیلی سخت است بپذیریم که جامعه مسیحی مسلمان شده همچنان بخواهد جشن میلاد را با خود حفظ کند. پس این فرض به احتمال زیاد خطاست و نمی‌تواند درست باشد اما مساله این است که چطور ممکن است یک مملکتی که اکثریتش مسلمان است، یک رسم را برگزار کنند که مشخصا آرامی‌زبان‌ها این نام را برای میلاد مسیح(ع) به کار می‌برند.
وی ادامه داد: حدود 50 سال اخیر یکی از اساتید دانشگاه تهران نظر جدیدی را مطرح کرد که امروز یکی از شناخته‌ترین شده نظرات در این خصوص است. وی گفته که یلدا اگرچه به معنای میلاد است اما منظور میلاد میتراست. میترا ایزد بسیار مهمی بین ایرانیان و هندیان باستان است. نظر وی بر این فرض استوار است که در قلمرو روم پیروان میترا میلاد او را در 25 دسامبر برگزار می‌کردند و جامعه مسیحی میلاد میترا را برای خود برگزیده و میلاد مسیح(ع) را از هر تاریخی که بوده، تغییر داده و روز 25 دسامبر را برای آن انتخاب کرده است.
این استادیار تاریخ دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: گفته شده که شاید رومی‌ها در قرن سوم و چهارم میلادی تولد صلح را در 25 دسامبر جشن می‌گرفتند و بعدها این تاریخ را مسیحیان برای تولد مسیح(ع) اختیار کردند. البته در مورد درستی این فرضیه هم تردید وجود داشته و رد شده است؛ به دلیل اینکه شواهد اثبات می‌کند که تولد صلح ابتدا در آگوست بوده و بعدها تغییر پیدا می‌کند.
وی اضافه کرد: یلدا در آثار ادبی قرن پنجم به بعد ظاهر می‌شود و در آثار قرن پنجم و ششم کاملا مشخص است که ایرانی‌ها حداقل نام یلدا را از مسیحیان گرفته‌اند؛ به دلیل اینکه با مناسبات، المان‌ها و نشانه‌های مسیحی در ارتباط است و آگاهی نسبت به آن وجود دارد. هر چند که این آگاهی خیلی زود رو به کاستی می‌رود و از قرن هفتم به بعد تصورات نادرستی در رابطه با یلدا پدید می‌آید.
جم بیان کرد: از قرن هفتم به بعد ارتباط یلدا به میلاد مسیح(ع) قطع می‌شود و نمی‌توان ارتباطی میان آن پیدا کرد. نکته جالب اینجاست که فرهنگ‌های فارسی که متاخر است، همگی در فهرست خود ذیل یلدا نوشته‌اند طولانی‌ترین شب سال و ایرانی‌ها به این معنا آن را متوجه می‌شدند. اگرچه یلدا به معنای میلاد است اما نباید فراموش کنیم که ایرانیان معنای لغوی یلدا را حداقل در بخش بزرگی از تاریخ خود نمی‌دانستند. البته منظور ایرانیان غیر آرامی‌زبان است.
استادیار تاریخ دانشگاه فردوسی گفت: از زمانی که 25 دسامبر بنا بر قرارداد روز انقلاب زمستانی معرفی شد و در آن، روز به کوتاه‌ترین و شب به بلندترین حد خود می‌رسد، ایرانی‌ها آن را شناختند و در کاربردهای ادبی بسیاری بلندی گیسوی یار، تاریکی زندان و... را به طولانی بودن شب یلدا تشبیه می‌کردند. اگر ایرانی‌ها می‌دانستند که یلدا به معنای میلاد مسیح(ع) است، این کلمه را برای عنوان جشنی برای خود به کار نمی‌بردند.
وی اظهار کرد: یلدا کلمه‌ای ادبی بوده و ادیبان از آن استفاده می‌کردند و از قرن هشت هجری به بعد، به تدریج وارد زبان افراد عادی می‌شود و عمومیت پیدا کردن آن ظاهرا با توسعه ارتباط جمعی و رادیو و تلویزیون شکل می‌گیرد. نسل‌های قدیم ما کلمه یلدا را احتمالا به کار نمی‌بردند و از کلمه چله یا کلمات دیگری نظیر آن را استفاده می‌کردند.
جم ادامه داد: چله یعنی زمان تغییر پیدا کردن فصل؛ یعنی وقتی فصل پاییز به پایان می‌رسد و فصل زمستان آغاز می‌شود. از دید مردمان کهن این زمان، زمانی مهم و حیاتی است. این گذر معمولا باید با آئین همراه باشد و آئین‌ها هستند که گذر بی‌خطر را تضمین می‌کند.
استادیار تاریخ دانشگاه فردوسی با اشاره به فال گرفتن به عنوان یک رسم در شب یلدا بیان کرد: یکی از ارکان بسیار مهم شب چله گرفتن فال است و پیشینیان در مقاطع مهم فال کوزه را دارند و نظیر آن را ایرانیان در مناطق مختلف دارند. برای مثال در روستاهای طالقان جایی به نام تابیرخانه یا تعبیرخانه است که در آنجا 10 نفر از میان‌سالان و کهن‌سالان گرد هم می‌آیند و در شب چله دیوان حافظ و کوزه می‌برند و دختران دم بخت در بالای پشت بام همان بنا نشان‌های خود مانند انگشتر و النگو را پایین و داخل کوزه می‌اندازند. سپس یکی از آن 10 مرد مسئولیت درآوردن نشان از کوزه را برعهده می‌گیرد و مردان یک به یک دیوان حافظ را باز می‌کنند و دختران با توجه به نیت و نشان خود فال‌شان را دریافت می‌کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/299807/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود