پیام خراسان

آخرين مطالب

در گفتگو با رتبه یک دکتری مطرح شد

همگام با همسر در زندگی دانشجویی/ از جنگ کرونایی تا خدمت به مردم مقالات

همگام با همسر در زندگی دانشجویی/ از جنگ کرونایی تا خدمت به مردم
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- بانویی که متولد یکی از محروم ترین روستاهای خراسان شمالی است با تلاش و پشتکار و با پشتیبانی همسر خود توانست رتبه یک دکتری را کسب کند و اینک همراه همسرش در تهران مشغول تحصیل است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با رشد امکانات و افزایش دسترسی‌ها به مباحث آموزشی، دیگر افراد در دوردست‌ترین روستاها نیز می‌توانند به مدرسه بروند، درس بخوانند؛ کنکور دهند و در دانشگاه قبول شوند. ادامه تحصیل داده و برای کشور و وطن خود قدم‌های بزرگی بردارند.
اگر به کف روستاها سری بزنیم به وفور چنین افراد با همت بلند را می‌بینیم که مشکلات نتوانسته سد راهشان شود و توانسته‌اند قدم به قدم مشکلات را پشت سر گذاشته و اینک راه خود را برای موفقیت هموار کنند.
یکی از افرادی که توانسته چنین عمل کند و حال نامش را بر سر زبان‌ها بیندازد، «محبوبه وحدانی» است که توانست رتبه یک دکتری در رشته مشاوره را کسب کند. این بانو متولد روستای قلی در بخش سنخواست از توابع شهرستان جاجرم خراسان شمالی است. محلی که جزو مناطق محروم محسوب می‌شود، اما این محرومیت باعث نشده که نخبگانی را تحویل جامعه ندهد.
خانم وحدانی که پیش از قبولی در مقطع دکتری، مشاور مدرسه در روستایشان بود، با رتبه 198 در مقطع کارشناسی و با رتبه 2 در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه قبول شده بود و اینک که رتبه یک دکتری شده در رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل است و همزمان در یکی از مدارس تهران نیز تدریس می‌کند.
این دانشجوی متأهل که به همراه همسر خود تصمیم گرفتند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند، در مقطع کارشناسی ارشد بر روی «چالش‌های زندگی متأهلی دانشجویی» مطالعه داشت و پایان نامه خود را با این موضوع ارائه داد.
از سوی دیگر این جوان نخبه خراسانی 6 مقاله چاپ شده با عناوین «آموزش فضای مجازی و رابطه بین معلم و دانش آموزان»، «اثربخشی آموزش مدیریت خشم به دانش آموزان»، «اثربخشی مهارت‌های زندگی به دانش آموزان»، «بررسی رابطه ابرازگری هیجانی و دل‌زدگی زناشویی»، «بررسی رابطه هوش هیجانی و فراشناخت» و «بررسی دیدگاه روانکاوی در رابطه با اختلالات روان تنی» را در کارنامه خود دارد.
با این بانوی نخبه به گفتگو نشسته و گپ زدیم و از فراز و نشیب‌های زندگی، راه‌های موفقیت، توصیه به دانش آموزان و دانشجویان و بسیاری از موارد دیگر پرسیدیم.
استعدادهای خود را شناخته و شکوفا کنید
محبوبه وحدانی در ابتدا با تاکید بر اینکه هر روز با شوق یادگیری بیشتر از خواب بیدار می‌شود گفت: معمولاً هر روز درگیر نوشتن مقاله و یا کتاب هستم با این حال روزانه بین 4 تا 5 ساعت مطالعه می‌کنم.
وحدانی از علاقه خاص و ویژه خود به رشته تحصیلی‌اش سخن به میان آورد و با اشاره به لزوم علاقه در ادامه تحصیل، بیان کرد: علاقه‌ی زیادی که به مشاوره داشتم باعث شد، وارد این رشته شوم و تا امروز هر لحظه از انتخابم لذت برده‌ام.
این دانشجوی مقطع دکتری در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان شناخت استعدادهای خود، تصریح کرد: فکر می‌کنم هر فردی استعدادهای متفاوتی دارد که اگر بتواند بعضی از آن‌ها را هم شکوفا کند، عالی است.
وی افزود: من برای شناختن خودم، تلاش زیادی کرده‌ام؛ به خصوص بعد از انتخاب رشته‌ی مشاوره، هرچقدر بیشتر در مورد خودم فهمیدم، بیشتر به این پی بردم که شناخت انسان کار سختی است، که حتی اگر تا آخر عمر هم به دنبال شناخت خودمان باشیم، بازهم ممکن است متوجه جنبه‌هایی از خودمان نشویم؛ من از مسیری که تا به اینجای زندگی‌ام آمده‌ام، راضی هستم و در ادامه امیدوارم بتوانم برای خودم و هم استانی‌های عزیزم مفید باشم.
به شهرم بر خواهم گشت / خراسان شمالی محروم است
وقتی بحث هم استانی‌ها پیش آمد از امکان بازگشتش به استان سوال کردیم که در جواب گفت: با توجه به محرومیت زادگاهم، تعداد مشاوره بسیار کمی در منطقه داریم که نیاز مردم در این خصوص بسیار بیشتر است لذا حتماً به شهرم باز خواهم گشت تا بخش کوچکی از زحماتی که برایم کشیده‌اند را جبران کنم.
وحدانی به فراز و نشیب‌های تحصیل و زندگی اشاره داشت و اضافه کرد: همیشه سعی کرده‌ام در زندگی رو به جلو باشم و همراه با بالاتر رفتن سنم، خودم هم رشد کنم و راکد نباشم؛ مطمئناً طی کردن این مسیر بدون فراز و نشیب امکان پذیر نیست، اما چیزی که همیشه از آن متعجب بوده‌ام و لذت می‌برم، این است که حتی بعضی از مشکلات هم می‌توانند لذت بخش باشند، به خصوص مشکلاتی که می‌بینی در مسیر رسیدن تو به هدفت به وجود می‌آیند و می‌دانی که می‌توانی از پس آن‌ها بربیایی و شوقی که بعد از رفع آن‌ها در تو به وجود می‌آید، شاید رسیدن به هدف را برائت لذت بخش‌تر کند.
گام به گام با همسر / زوجی که در کنکور رتبه تک رقمی شدند
این بانوی خراسانی که در کنار همسر خود درس خواند و اینک به موفقیت رسیده، بخشی از این پیشرفت را از شریک زندگی خود می‌داند و می‌گوید: وقتی تصمیم گرفتیم برای ادامه تحصیلمان یکی از دانشگاه‌های تهران را انتخاب کنیم، با توجه به شرایط شغلی‌مان، هزینه‌های بالای زندگی در تهران و مشکلات مهاجرت تقریباً تمام افراد نزدیکمان هرکدام به دلیلی با تصمیم ما مخالفت کردند؛ اما در نهایت ما توانستیم از پس این مسائل بربیایم و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی تهران شدیم.
وی افزود: در سال اول زندگی با همسرم تصمیم به درس خواندن گرفتیم و در مقطع ارشد ایشان رتبه 10 را کسب کردند و من نیز به رتبه 2 دست یافتم و این باعث شد در دانشگاه علامه هم کلاسی شویم.
سیر کردن شکم خود هنر نیست / باید به مردم خدمت کرد
محبوبه وحدانی در ادامه از قصدش برای کمک به شهر، استان و کشورش می‌گوید و تاکید می‌کند: اگر انسان بتواند شکمش را سیر کند و زندگی مرفهی برای خودش درست کند، هنرمندی خاصی نکرده بلکه اگر بتواند دست چند نفر دیگر را هم بگیرد و به آن‌ها هم کمک کند تا زندگی شرافتمندانه‌ای داشته باشند، می‌توان گفت که انسان است و هنرمند.
در این بخش گفتگو نخبه خراسان شمالی خطاب به نوجوانان و جوانان توصیه‌هایی داشت و گفت: این که همه بدانند مشکلات منحصر به آن‌ها نیست و در مسیر موفقیت، همه با چالش‌هایی مواجه می‌شوند، می‌تواند خیلی کمک کننده باشد. متأسفانه زیاد مشاهده می‌شود که کسی با برخورد به نخستین مشکل در مسیرش، از تلاش دست می‌کشد و هدفش را فراموش می‌کند. با اولین مشکل در زندگی مشترکش درخواست جدایی می‌کند و با اولین تستی که در جلسه کنکور بلد نیست، خودش را می‌بازد.
جنگ کرونایی و تحصیل
وی افزود: در حالی که درس خواندن، شغل، تست زدن، خانه داری و بسیاری از مشغله‌های دیگر وجود داشت 3 روز مانده به کنکور به دلیل کرونا آزمون به تعویق افتاد و با آن حجم از خستگی همه به من حق می‌دادند که قید خواندن و ادامه دادن را بزنم؛ البته حال بسیار بدم در ساعات ابتدایی تعویق کنکور را فراموش نمی‌کنم، اما در ادامه به خود آمدم در حالی که بسیاری از داوطلبان قطعاً در این مرحله از رقابت کنار کشیدند.

پیام خراسان


وحدانی از جنگ با کرونا نیز سخن گفت و ادامه داد: نمی‌توانستم اجازه دهم که کرونا ، این میهمان ناخوانده، تلاش‌هایم را نقش بر آب کند لذا زمانی که عده‌ای برای قرنطینه ناراحت بودند من مقاله می‌نوشتم و درس می‌خواندم.
برنامه‌ریزی عامل اصلی موفقیت است
این دانشجوی مقطع دکتری در ادامه توصیه‌هایش به جوانان گفت: پیشنهاد می‌کنم حتماً هدفشان از درس خواندن را برای خود مشخص کنند و متناسب با آن گام‌های عملی برای رسیدن به اهدافشان در نظر بگیرند. گاهی تعجب می‌کنم دانش آموزان یا دانشجویان درس می‌خوانند، اما بدون هدف.
وی در انتها بیان کرد: برنامه‌ریزی نه تنها برای درس خواندن بلکه در همه‌ی زمینه‌ها به دانش آموزان و دانشجویان کمک می‌کند؛ بدون برنامه‌ریزی مسیر موفقیت خیلی سخت و ناممکن به نظر می‌رسد؛ داشتن یک برنامه خوب و منعطف می‌تواند نقطه قوت افراد در مسیر رسیدن به اهداف باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/300735/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است