پیام خراسان

آخرين مطالب

نفس‌های زاگرس به شماره افتاد/ سکوتی روبه نابودی! مقالات

نفس‌های زاگرس به شماره افتاد/ سکوتی روبه نابودی!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، دامنه‌های زاگرس در چهارمحال و بختیاری ، گنجینه‌ای از طبیعت فراروی ما گذاشته است، مناظری بدیع و زیبا تا بدان جا که این استان را بهشت طبیعت دوستان و گردشگران نامیده اند.
وسعت 311 هزار هکتاری رویشگاه‌های جنگلی، معادل 2.5 درصد از کل جنگل‌های کشور با گونه غالب بلوط ، گوشه‌ای کوچک از این بهشت است.
بیشتر بخوانید
خشکیدگی جنگل‌های بلوط، اکوسیستم زاگرس را نابود خواهد کرد فعالیت 90 جنگلبان در چهارمحال و بختیاری 100 هکتار از جنگل‌های بلوط بلند طعمه حریق شد اما وقوع پدیده هایی، چون آتش سوزی، زوال بلوط و قاچاق چوب در کمین جنگل‌های زاگرس نشسته است و هر سال بخشی ازاین جنگل‌ها را طعمه خود می‌کند.
قاچاق چوب تیشه‌ای به ریشه جنگل‌های چهارمحال و بختیاری امروزه با صنعتی شدن زندگی بشر و وجود ارتباطات گسترده بسیاری از کار‌ها به سهولت انجام می‌شود، اما به دنبال این سهولت و آسایش تغییراتی در طبیعت رخ داده است تغییراتی که منجر به تغییر اقلیم و اکوسیستم‌های طبیعی شده است.

پیام خراسان

متاسفانه چوب درختان بلوط پس از قطع درخت توسط قاچاقچیان به استان‌های همجوار منتقل و در آنجا در کوره‌های غیرمجاز به زغال تبدیل می‌شود این کار سود بسیاری را به جیب سودجویان وارد می‌کند. 
کشف 94 هزار و 356 کیلوگرم چوب و زغال قاچاق در طول سال 98 حسن عسگری جانشین فرمانده یگان منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از کشف 94 هزار و 356 کیلوگرم چوب و زغال قاچاق در طول سال 98 در استان خبر داد.
او افزود: 88 هزار و 720 کیلوگرم از این میزان چوب و 5 هزار و 636 کیلوگرم زغال قاچاق بود.
قاچاق چوب و زغال با خودرو‌های یخچال‌دار حمل مواد غذایی مردادماه امسال بود که محمدی مقدم مدیرکل سابق منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: به دلیل تدابیر شدید حفاظتی در چهارمحال و بختیاری از جمله فعالیت نیرو‌های گشت، کشیک‌های شبانه‌روزی، مشارکت مردم و پست‌های ایست و بازرسی، محیط استان برای تولیدکنندگان غیرمجاز زغال ناامن شده و به همین دلیل شگرد‌های خود را تغییر داده‌اند.
او افزود: قبلاً با خودرو‌های سنگین مانند کامیون یا وانت زغال و چوب حمل می‌کردند، اما الان برای مخفی ماندن از دید ماموران با خودرو‌های سواری یا خودرو‌های یخچال‌دار حمل مواد غذایی، قاچاق می‌کنند.

پیام خراسان

محمدی مقدم، خلأ قانونی مبنی بر ممنوعیت تهیه زغال در مناطق جنگلی موجب شده تولیدکنندگان زغال، چوب را به استان اصفهان که کویری است حمل و در آنجا اقدام به تهیه زغال کنند.
بیگی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طبق نرم کشوری در هر 4 هزار هکتار جنگل باید یک قرق‌بان حضور داشته باشد، اما به دلیل مشکلات مالی دولت هر 8 هزار هکتار از جنگل‌های استان تحویل یک قرق‌بان است.
او تصریح کرد: برخی اوقات افرادی دستگیر می‌شوند که قبلا به جزای نقدی محکوم شده، اما مجدد مرتکب خطا می‌شوند این موضوع نشان دهنده نبود قوانین بازدارنده کافی برای مبارزه با قاچاق چوب و زغال است.
بیگی ادامه داد: این امر می‌طلبد که نمایندگان مجلس لایحه‌ای برای قاچاق یا حفظ جنگل بدهند، اگر قانونی برای توقیف خودرو حامل چوب و زغال قاچاق تصویب شود یک درصد هم قطع درخت انجام نمی‌شود.
زوال یا خشکیدگی بلوط یکی از آسیب‌های جدی این روز‌های جنگل‌های بلوط زوال یا خشکیدگی بلوط یکی از آسیب‌های جدی این روز‌های جنگل‌های بلوط است که بین سال‌های 88 تا 89 در جنگل‌های زاگرس آغاز شد؛ به جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری رسیده است و هر روز بر وسعت آن در سراسر منطقه زاگرس افزوده می‌شود؛ آفتی که به گفته کارشناسان پس از ظهور علائم آن، در فاصله سه تا پنج سال درختان بلوط را به طور کامل خشک می‌کند.
متخصصان بیماری‌های بخش جنگل معتقدند: آفات و یا بیماری در میان درختان بلوط به تنهایی نمی‌تواند علت وقوع چنین فاجعه زیست محیطی باشد و عواملی نظیر تخریب جنگل، خشکسالی‌های پی در پی و گرد و غبار‌های اخیر در زوال و خشکیدگی بلوط‌های منطقه زاگرس نقش مؤثری داشته اند.
خشکیدگی توده‌ای پنج هزار هکتار از جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری امینی رئیس اداره جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: خشکیدگی جنگل‌های بلوط در زاگرس از اواخر دهه 80 به صورت تک پایه‌ای شروع شده؛ اما اکنون به شکل توده‌ای جنگل‌های استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
او افزود: علت خشکیدگی مشخص نیست؛ اما عوامل انسانی و اقلیمی این امر را تشدید می‌کند.

پیام خراسان

هومان خاکپور مدیر آموزش و پژوهش منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری هم ایجاد مزارع کشاورزی در زمین‌های پایین دست جنگل‌ها را یکی دیگر از عوامل تخریب جنگل‌های این استان می‌داند.
او افزود: زراعت در زمین‌های پایین دست منتهی به جنگل‌های زاگرسی بلوط، منجر به ناتوانی درختان جنگلی در رشد بیشتر و همچنین جلوگیری از به ثمر رسیدن دانه‌های گیاهی می‌شود؛ موضوعی که می‌توان آن را در جنگل‌های چند پایه‌ای بلوط در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری مشاهده کرد.
خاکپور اضافه کرد: ضعیف شدن خاک به دلیل استفاده از بستر‌های جنگلی، موجب رویش درختان چند پایه می‌شود و خاک سست شده قادر به تولید درختان بلوط تک پایه نیست.
بهره برداری بیش از اندازه جنگل نشینان و تخریب جنگل‌های بلوط استفاده بیش از اندازه جنگل نشینان از چوب درختان بلوط برای تولید انرژی و تولید زغال بلوط این روز‌ها تبدیل به یکی از عوامل اصلی تخریب جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری شده است.
در میان جنگل‌های این استان روستا‌های کوچک بسیاری وجود دارد که جنگل نشینان به علت سخت گذر بودن محل روستایشان، امکان داشتن گاز طبیعی را ندارند و به راحتی نمی‌توان به این روستا‌ها گاز رسانی کرد؛ بیشتر این مردم از درختان جنگل برای مصارف خود مانند آشپزی، گرم کردن آب و استحمام و... استفاده می‌کنند.
پیکر تکه پاره جنگل‌های زاگرس قلع و قمع درختان بلوط و تبدیل آن‌ها به زغال معضلی است که این روز‌ها گریبان جنگل‌های زاگرس را گرفته و موجب زیان رساندن به طبیعت بکر این منطقه شده است.
میلیون‌ها اصله درخت کهنسال بلوط در جنگل‌های زاگرس ریشه دوانده اند که نشان از اصالت قومیت‌های ساکن این منطقه دارند و بی راه نیست اگر بگوییم؛ تیشه زدن به تنه این درختان همچون نشانه گرفتن هویت اقوام سکونت یافته در آن است.

پیام خراسان

جنگل‌های زاگرس یکی از جاذبه‌های طبیعی و بکر‌ترین مناطق زیستی هستند که تنوع گیاهان و حیوانات در آن دل هر دوستدار محیط زیست را می‌رباید.
داستان دلدادگی سنجاب و بلوط در این کوه‌ها زمانی برای ما جذاب و شنیدنی و در عین حال غم انگیز گشت که خبر آتش سوزی و برخاستن دود و خاکستر در زاگرس، تبدیل به بحرانی زیست محیطی شد.
بلوط‌ها درختانی اصیل با قدمتی چند هزار ساله در زاگرس هستند که طی سالیان دراز، به لطف سنجاب‌ها و مرحمت خداوند رشد کردند و سرتاسر کوه‌های این منطقه را پوشاندند. سنجاب علاقه ویژه‌ای به میوه بلوط دارد و هر ساله هزاران دانه بلوط زیر زمین و به دست این حیوانات پنهان می‌شود تا در فصل زمستان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند، اما سنجاب‌ها فقط یک پنجم میوه‌های مدفون شده زیر خاک را پیدا می‌کنند و مابقی در طول زمان از دل خاک برون می‌آیند و طی ده‌ها سال تبدیل به دختان تنومند بلوط می‌گردند.
تخمین زده می‌شود که ارزش هر درخت بلوط 200 هزار دلار باشد که اگر بخواهیم آن را به تومان تبدیل کنیم با دلار 20 هزار تومانی معادل چهار میلیارد حساب می‌شود و این در حالی است که حالا جنگل‌های زاگرس و درختان بلوط با بحرانی بی سابقه مواجه هستند. از آتش سوزی تا قاچاق چوب که گریبان طبیعت این منطقه را گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/301233/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد

کشف بیش از 100 کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار

اختتامیه پویش ملی «خدا میگه» در مشهد برگزار شد

خسارت 78 میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

ذخیره‌سازی 140 هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ببینید | عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران