پیام خراسان

آخرين مطالب

دوگانه کم‌آبی و هدر رفت آب در خراسان جنوبی مقالات

دوگانه کم‌آبی و هدر رفت آب در خراسان جنوبی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - خراسان جنوبی بیش از 2 دهه متوالی با خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی مواجه بوده و این در حالی است که براساس آمار رسمی 31.7 درصد تا 42 درصد آب مصرفی در مناطق شهری و روستایی این استان به هدر می‌رود.

به گزارش ایرنا در بخش خانگی شهری و روستایی استان خراسان جنوبی که حدود 6 درصد از مجموع آب مصرفی را تشکیل می‌دهد، اتلاف آب به سبب فرسودگی لوله‌های انتقال و توزیع آب روی می‌دهد.
اهمیت قطره قطره آب در خراسان جنوبی آنجا مشخص می‌شود که بدانیم آب مورد نیاز در این استان مرزی و کویری به دلیل نداشتن رودخانه دائمی و اتصال به دریا، از منابع آب‌های زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات تامین می‌شود.
براساس آخرین گزارش سالانه وضعیت منابع و مصارف آب استان از دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از کل حجم برداشت آب‌های زیرزمینی، 72 درصد مربوط به برداشت از چاه‌ها، 24 درصد مربوط به برداشت از قنات‌ها و چهار درصد مربوط به برداشت از چشمه‌ها است.
همچنین 92 درصد مصرف آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی، پنج درصد بخش شرب، 2 درصد صنعت و خدمات و یک درصد سایر است.
در حالی که اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی از جمله نصب کنتورهای هوشمند باعث کاهش مصرف آب بخش کشاورزی در سال‌های اخیر شده اما افزایش رشد جمعیت و پیشرفت صنایع، حجم آب مصرفی در بخش شرب و صنعت را افزایش داده است و همه این موارد ضرورت حفظ منابع آبی موجود را دوچندان می‌کند.
خراسان جنوبی در منطقه خشک و بیابانی واقع شده که سبب می‌شود میزان ورودی آب به استان از طریق بارندگی‌ها بسیار اندک باشد همچنین رودخانه‌های موجود در این منطقه از نوع فصلی بوده و رودخانه دائمی وجود ندارد.
هرچند استان خراسان جنوبی چند سالی است که از ابرهای باران‌زا محروم و کمبود ریزش‌های جوی دغدغه مردمانش بوده اما یکی از نکات قابل تامل در تاریخ این دیار این است که بیرجند مرکز استان اولین شهر دارای شبکه آبرسانی از طریق لوله بوده و 97 سال پیش (سال 1302) یک پروژه عظیم آبی در دل کویر خشکیده ایران شکل گرفت.
قبل از لوله‌کشی، آب مورد نیاز مردم این شهر از انبارها، یخچال‌های متاثر از آب باران و سد کوه‌های باقران تامین می‌شد و با توجه به قدمت 97 ساله تاسیسات آبرسانی در شهر بیرجند حدود 30 درصد شبکه و انشعابات این شهر فرسوده بوده و اتلاف آب شرب را به دنبال داشته است.
در حالی که وجود لوله‌های فرسوده به دلیل قدمت بالای آبرسانی به شهر بیرجند، سبب هدر رفت زیاد آب در این شهر شده است، برخی چاه‌های آب شرب بیرجند تا 360 متر عمق دارد که این موضوع سبب افزایش هزینه‌های پمپاژ، نگهداری آب و هزینه‌های نهایی می‌شود.
هدررفت آب در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری
هدر رفت آب فقط منحصر به شهر بیرجند نیست و در شبکه آبرسانی سراسر استان وجود دارد به گونه‌ای که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی آن را بالاتر از متوسط کشوری اعلام کرد.
حسین امامی، هدر رفت آب در شبکه شهری و روستایی را از معضلات اساسی استان دانست و گفت: در حال حاضر در بخش شهری 31.7 درصد و روستایی بالای 42 درصد از آب شرب هدر می‌رود که این رقم 10 درصد از متوسط کشوری بالاتر است.
وی بیان کرد: برنامه داریم در گام نخست میزان هدردهی آب شبکه آبرسانی را تا متوسط کشوری و در نهایت تا 15 درصد برسانیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: برای این منظور از ابتدای امسال تاکنون 59 کیلومتر شبکه آب شرب روستایی، 2.5 کیلومتر شبکه شهری و هزار و 100 کنتور آب تعویض شده است.
وی اظهار داشت: به دلیل کاهش هزینه‌ها و مدیریت شبکه با توجه به اینکه استان دارای یک سوم مساحت کشور و جمعیت پراکنده است، تلاش داریم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تله مترینگ و هوشمندسازی استفاده کنیم تا هزینه‌ها کاهش و خدمات افزایش یابد.
ترکیدگی لوله‌های آب هم موضوعی است که هر از گاهی توسط اهالی شهرها و روستاهای استان گزارش داده می‌شود.
یکی از اهالی روستای بیژائم بیرجند در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخشی از لوله‌های خط انتقال آب روستا دچار ترکیدگی است و آب زیادی هدر می‌رود. 
محمد خسروی گفت: مسوولان باید اقدام اساسی انجام دهند تا شاهد ترکیدگی مجدد لوله‌ها و هدر رفتن آب نباشیم.
یک عضو شورای اسلامی روستای شیرگ آقا سربیشه نیز گفت: لوله کشی آب شرب از قنات به دو روستای شیرگ و باغستان انجام شده اما چند سال است که بخشی از آب هدر می‌رود.
علی اکبر مولایی افزود: با توجه به اینکه لوله با قطر پایین نصب شده و همین لوله رسوب گرفته است هر روز شاهد اتلاف آب در این منطقه هستیم و با وجود این آب، با تانکر سیار هم به روستا آبرسانی می‌شود.
وی اظهار داشت: پنج کیلومتر لوله‌کشی آب باید تعویض و با قطر بزرگتر نصب شود در این صورت نیازی به آبرسانی سیار هم نخواهد بود.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی یکی از روش‌های پیشگیری از هدر رفت آب را اصلاح و بازسازی شبکه‌ها یا خطوط فرسوده لوله‌های آب عنوان کرد.
منوچهر سالاری گفت: اصلاح و بازسازی علاوه بر اینکه به حفظ منابع آب کمک می‌کند یعنی از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند مانع از آلودگی آب در محل شکستگی و فرسودگی لوله‌های آب نیز می‌شود.
وی نشت یابی را یکی از اقداماتی بیان کرد که سالانه انجام می‌شود و افزود: با توجه به اینکه لوله‌های انتقال آب زیر زمین هستند و شکستگی و فرسودگی لوله‌ها و نشتی آب قابل مشاهده عینی نیست، اصلاح و بازسازی از فعالیت‌های روزمره شرکت آب و فاضلاب است.
محدودیت اعتبارات استان و تلاش برای اصلاح شبکه
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: برای اصلاح شبکه 11 شهرستان استان پیمانکار در حال جذب است اما اعتبارات استان در این زمینه خیلی محدود است همچنین اعتبارات سال گذشته بیشتر برای دیون آبداران پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: برای امسال اصلاح 67 کیلومتر شبکه آب شهری و روستایی را در دستور کار داریم در حالی که در بخش شهری نیاز به اصلاح بیش از 262 کیلومتر شبکه و اصلاح و بازسازی 27 هزار انشعاب در فاز نخست داریم.
سالاری گفت: برای اجرای این پروژه‌ها 175 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت انجام 6 درصد از هدر رفت آب در حوزه شهری کاسته خواهد شد.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: در بخش روستایی نیز باید 518 کیلومتر از شبکه توزیع آب اصلاح و 19 هزار انشعاب هم نوسازی شود.
وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را 210 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار هدر رفت آب در مناطق روستایی هشت درصد کاهش خواهد یافت.
سالاری تصریح کرد: در حال حاضر حدود 75 هزار کنتور آب شرب در استان فرسوده یا خراب هستند که در حال پیگیری برای اخذ اعتبار از محل تبصره 18 قانون بودجه سال 99 هستیم.
وی گفت: با اخذ اعتبار 40 هزار دستگاه کنتور آب خریداری خواهیم کرد که مجوزها دریافت شده است و پیگیر سرمایه‌گذار هستیم تا به بانک عامل معرفی شود و کنتورها را خریداری کند.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه 30 تا 35 درصد کنتورهای آب در استان فرسوده است گفت: 340 هزار انشعاب فعال در خراسان جنوبی است از طرفی عمر مفید کنتور پنج سال است لذا در سال بعد رقم‌ها تغییر خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه منابع اعتباری جاری پاسخگوی ارائه خدمات به مشترکان نیست افزود: قیمت تمام شده آب به طور متوسط برای هر متر مکعب آب 2 هزار تومان است در حالی که هر متر مکعب 350 تومان به فروش می‌رسد لذا منابع جاری و سرمایه پاسخگو نیست.
سالاری تصریح کرد: همچنین اعتبارات عمرانی شرکت آبفا در استان خیلی محدود است به عنوان مثال برای اصلاح و بازسازی شبکه انتقال آب در استان 385 میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما مجموع اعتبار مصوب سالانه 10 میلیارد تومان است که سه میلیارد تومان آن اختصاص می‌یابد.
وی گفت: برای اصلاح و بازسازی شبکه آب شرب شهرستان درمیان به طول 65 کیلومتر با دستگاه معین محرومیت‌زدایی این شهرستان (بنیاد علوی) تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است همچنین به دنبال جذب افراد خیر هستیم.
خراسان جنوبی پایلوت کشوری طرح سازگاری با کم‌آبی است که سال گذشته در شورای عالی آب تصویب و از سوی وزارت نیرو برای اجرا ابلاغ شد.
بهینه‌سازی مصرف منابع آبی موجود از اهداف کلان و اصلی این برنامه است تا از طریق اقدامات اجرایی بتوان با وجود کم‌آبی، مصرف آب را مدیریت و الگویی را به کشور معرفی کرد.
آب بدون درآمد عبارتست از اختلاف بین حجم آب ورودی به سیستم (شبکه توزیع) و مصارف مجاز با درآمد طی یک سال که دارای سه بخش هدر رفت واقعی، هدر رفت ظاهری و مصارف مجاز بدون درآمد است.
هدر رفت واقعی به حجمی از آب گفته می‌شود که به صورت واقعی (فیزیکی) از شبکه‌های توزیع هدر می‌رود و شامل نشت از شبکه‌های توزیع، نشت از خطوط انتقال، نشت و سر ریز مخازن و نشت از انشعابات مشترکان است.
هدر رفت ظاهری به حجمی از آب گفته می‌شود که مصرف شده ولی به دلایل متعدد از جمله خطای کنتورهای مشترکان اندازه‌گیری نشده است. این هدر رفت شامل خطای تجهیزات اندازه‌گیری، انشعابات غیر مجاز و خطای قرائت و انتقال داده‌ها می‌شود.
مصارف مجاز بدون درآمد نیز به مصارفی گفته می‌شود که استفاده از آن مجاز است ولی درآمدی برای شرکت‌های آب و فاضلاب ندارد، مانند مصارف فرایندی در تاسیسات آب و فاضلاب و مصارف آتش نشانی.
اگر بتوان با کاهش آب بدون درآمد به تقاضاهای جدید مشترکان پاسخ داد، در هزینه‌های مربوط به توسعه منابع آب، به عنوان مثال ساخت سد و مخزن جدید، ساخت و تجهیز تصفیه‌خانه‌های جدید صرفه‌جویی زیادی خواهد شد.
برچسب‌ها
کم آبی صرفه جویی در مصرف آب آب و فاضلاب خراسان جنوبی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/305623/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی