پیام خراسان

آخرين مطالب

یک استاد دانشگاه مطرح کرد

چرا بعد معرفتی دین کاهش و بعد مناسکی آن افزایش یافته ‌است؟ گفتگو

چرا بعد معرفتی دین کاهش و بعد مناسکی آن افزایش یافته ‌است؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به مرور زمان بعد معرفتی دین کاهش و بعد مناسکی و شعائری دین افزایش پیدا کرده‌است و این موضوع سبب شده مردم به منفعت‌طلبی، خواص سور و مناسک دینی اهتمام ویژه‌ای بورزند.

علیرضا آزاد در گفت‌وگو با ایسنا در نقد خواص و فضائل سور قرآن کریم اظهار کرد: جناب شیخ صدوق در کتاب «ثواب‌الاعمال» بیش از صد روایت درمورد خواص و فضائل سور بیان کرده‌است و در مواقعی نیز این خواص و فضائل توأم با یکدیگر گفته شده‌اند. بسیاری از این روایات از طریق شیعه بیان شده‌اند؛ به طوری که روایات فضائل و خواص در مذهب شیعه چند برابر اهل سنت وجود دارد، همانطور که در طب اسلامی نیز شیعه ده‌ها برابر اهل سنت روایت بیان می‌کند.
وی ادامه داد: «حسن‌بن‌علی‌بن ابی حمزه بطائنی» عالمی شیعی است که شیخ صدوق این روایات را از او نقل می‌کند و جناب کشی که صاحب یکی از چهار کتاب اصلی رجالی شیعه است، استاد بسیاری از علمای بزرگ شیعه نیز محسوب می‌شود و به علاوه کتاب او نزدیک‌ترین کتاب به دوره معصومین شناخته ‌شده‌است، در کتاب رجالی شیعه می‌گوید «او کذاب و ملعون است و در ادامه نیز درخصوص روایات خواص و فضائل سور می‌فرماید: من حتی نقل کردن یک حدیث از آن را جایز نمی‌دانم».
این استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: علامه مجلسی جزء علمایی محسوب می‌شوند که نسبت به احادیث بسیار آسان‌گیر هستند و سعی می‌کنند تا حد امکان روایت و یا حدیثی را رد نکنند. ایشان نیز درباره روایات خواص و فضائل سور می‌فرمایند: ما یقین داریم که امثال این روایات دروغ است. درکنار این که این مسائل به لحاظ علمی کاملاً واضح هستند، این سوال باقی می‌ماند که چرا مردم تا این اندازه به روایات خواص آیات توجه نشان می‌دهند؟
آزاد خاطرنشان کرد: به طوری که این تصور ایجاد شده‌است که مشکلات اقتصادی، خانوادگی، نظامی، مملکتی، جسمانی و ... با خواندن آیه‌ای برطرف خواهدشد. به نظر من این دلایل برای رشد مقوله خواص سور در برابر افول موضوع فضائل سور به وجود آمده‌است. در چنین شرایطی با توجه به این که فضائل سور رو به افول هستند، چرا خواص سور رو به رشد هستند؟
وی افزود: به نظر می‌رسد امروزه عموماً انسان‌ها نگاه منفعت‌طلبانه به موضوعات مختلف پیدا کرده‌اند. انسان‌ها در گذشته نیز منفعت‌طلب بوده‌اند اما امروزه درجه منفعت‌طلبی بیش‌تر شده‌است. همانطور که بیان کردیم در گذشته به دنبال انتظارات خدا از انسان بوده‌ایم و در حال حاضر به دنبال انتظارات بشر از دین هستیم و می‌خواهیم بدانیم دین چه فایده‌ای برای ما دارد؛ به طوری که قصد داریم تا حد امکان دین را به ابزار تبدیل کنیم.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: درواقع دین، آمال فکری نبوده و در نظر عده‌ی زیادی ابزاری عملی به حساب می‌آید. لذا چنانچه آیه‌ای از قرآن انسانی را شفا دهد، تعبیر خوبی از دین ایجاد می‌شود اما اگر این آیه انسانی را شفا نداده و این که نگاه افراد به انسان‌ها، طبیعت، آسمان و ... را تغییر داده و متفاوت سازد، خیلی مورد توجه و معیار قرار نمی‌گیرد؛ به تعبیری ما در پی منفعت عینی هستیم.
آزاد تصریح کرد: دین امروز تا حد زیادی از بعد معرفتی فاصله می‌گیرد و به بعد مناسکی و شعائری متمایل می‌شود. به عنوان مثال تعداد کمی از افراد به دنبال تفسیر قرآن هستند اما بسیاری از افراد معتکف می‌شوند، کمتر کسی می‌تواند درخصوص حضرت ابوالفضل (ع) و تأثیر ایشان بر زندگی خود بنویسد اما خیلی از افراد به پیاده‌روی اربعین می‌روند. این‌ موارد نمونه‌ای از دین مناسکی و شعائری است که از ساحت معرفت به ساحت رفتار و عمل سوق پیدا می‌کند.
وی تشریح کرد: زیارت و مناسک، بخشی از دین و لازمه آن هستند در حالی که معرفت دینی نیز لازم است و باید وجود داشته‌باشد. اما ما به تدریج و به مرور زمان از بعد معرفتی کاسته و به بعد مناسکی می‌افزاییم و این موضوعات در قالب کتاب «گنج‌های معنوی» نمایان می‌شوند. به شکلی که تفسیر «المیزان» به اندازه کتاب «گنج‌های معنوی» به چاپ نرسیده‌است که این موضوع بیانگر این است که رویکرد قرآنی ما به کدام سمت پیش می‌رود.
این استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: بسیاری از افراد این رویکرد و نگرش را کاربردی‌سازی قرآن می‌دانند؛ در حالی که این نگرش سطحی‌ترین نگاه به کاربردی‌سازی است. در دینی که به جای خدا، انسان محور قرار می‌گیرد، منفعت‌طلبی، مناسک‌جویی و خواص سور اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.
آزاد بیان کرد: اگر ما باور داشته‌باشیم که جسم و روح دو روی یک سکه هستند، مسائل روحی و جسمی به یکدیگر تنیده‌اند و روح و جسم هر دو بر یکدیگر تأثیرگذار هستند، تا حدی باید به خواص آیات و سور نیز در کنار وجود بعد معرفتی توجه داشته‌باشیم. به این معنی که فهم و درک آیات، توجه به بعد معرفتی آیات و تعالی روح از طریق این آیات قطعاً آثار جسمانی نیز در پی خواهدداشت.
وی اظهار کرد: مخصوصاً اگر باور ما در تعریف جسم و روح، دوگانگی موجود در تعاریفی که از بسیاری متکلمین شنیده‌ایم، نباشد بلکه با رویکرد ملاصدرا به این موضوع توجه کنیم. تعریف ملاصدرا از جسم و روح کمی متفاوت از تعریف ما در این خصوص است. به طوری که ملاصدرا جسم را همان روح در صورت نازله و روح را همان جسم در صورت عالیه می‌داند و جسم و روح را دو مرحله از یک چیز می‌داند. در این نگرش قطعاً علقه بیشتری میان این دو مشاهده کرده و تأثیرات خواص مادی آیات با تأثیرات معرفتی آن‌ها مرتبط خواهدبود.
استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که مبحث ساختار سور عمر زیادی در مباحث قرآنی ندارد، گفت: شاید حدود 10 یا 15 سال است که موضوع ساختار سور مورد توجه قرار گرفته‌است. به طوری که افرادی با استفاده از متون گذشته و کتاب‌های اشخاصی مانند «بقائی» و ... سعی کرده‌اند موضوعی مطرح کنند مبنی بر این که هر سوره یک نکته محوری و یک ساختار معنایی دارند.
آزاد ادامه داد: امروزه نیز کسانی موضوع گنج‌نامه یا تزاروس قرآنی را بررسی می‌کنند تا بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی به سراغ طراحی ساختار سوره بروند. اما آنچه بیان می‌کنم مربوط به هوش مصنوعی نیست زیرا حاصل عملکرد هوش مصنوعی وارد این قضایا نشده‌است و در واقع آنچه بیان می‌شود تدبرهایی با ایده‌ای جدید و روشی سنتی به حساب می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: یک مبنا و محور برای تمام 34 آیه سوره لقمان در نظر گرفته شده‌است. در این مبنا و محور بیان می‌شود که در زندگی دنیا از دستورات خدای واحد پیروی شود. این تم توحیدی و تسلیمی، مبنا و محور اصلی سوره لقمان است که به پنج زیرمجموعه و زیرشاخه معنایی تبدیل شده‌است و هر یک از آن‌ها دسته‌ای از آیات این سوره را در برگرفته‌ است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بر مبنای تفسیر سنتی گفته می‌شده‌است که محورها و عمده پیام‌های این سوره درخصوص بیان اهمیت قرآن، تقسیم انسان‌ها به انواع گوناگون و بیان سرنوشت هریک از آن‌ها، معجزات علمی قرآن، نصایح و موعظه‌های حکیمانه، دلایل ایمان به مبدأ و معاد و بیان علم خداوند است. به عنوان مثال در تفسیر آقای قرائتی پیش از شروع تفسیر هر سوره به بیان برخی از موضوعات محوری می‌پردازد.
آزاد عنوان کرد: اما باید توجه داشت که آنچه مفسران سنتی دراین‌باره بیان می‌کنند برپایه هیچ تحلیل محتوا و تحلیل‌های نرم‌افزاری نبوده بلکه نوعی از تجربه است. اما من سعی کردم برخی مقالات و مفادی را بیان کنم که به شما کمک کند تا در هر سوره‌ای به سراغ تحلیل‌های دقیق‌تری بروید. به عنوان مثال خانم صرفی در مقاله‌ای با عنوان «تبیین انسجام محتوایی سوره لقمان با روش تحلیل محتوای کیفی» با بررسی نسبتاً علمی به این نتیجه دست یافته‌است که محور اصلی در سوره لقمان، مدح حکمت و چگونگی حصول آن است. هم‌چنین سه محور قرآن کتاب حکیم و حکمت‌پرور، لقمان و شایستگی رسیدن به حکمت توحیدی و اسباب حصول حکمت توحیدی به عنوان سه محور فرعی این سوره بیان شده‌اند.
وی تصریح کرد: مقاله بسیار عالمانه آقای دکتر خاک‌پور که یکی از اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان هستند، مقاله‌ای بسیار زیبا در تحلیل کلیت سوره لقمان است و تحت عنوان « تحلیل متن‌شناختی سوره لقمان براساس نظریه کنش و گفتار سرل» در سال 97 به چاپ رسیده‌است. نویسنده این مقاله، بند بند آیات را تفکیک کرده و آیات را نیز شکسته‌است؛ به طوری که مجموعاً 107 کنش را در این سوره فهرست کرده‌است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: او براساس کنش و گفتار سرل که تمام کنش‌ها را در پنج دسته قرار می‌دهد، پراکنش کنش‌ها در آیات سوره لقمان را آمارگیری می‌کند. سرل معتقد است کنش‌ها در پنج تیپ اظهاری، ترغیبی، تعهدی، عاطفی و اعلامی قرار می‌گیرند. در سوره لقمان 57 درصد کنش‌ها ترغیبی، 21 درصد آن‌ها اظهاری، 20 درصد عاطفی و یک درصد تعهدی است و کنش اعلامی نیز در این سوره وجود ندارد.
آزاد تشریح کرد: اما متأسفانه در تعدادی از تفسیرهای سوره لقمان، شخص مفسر در ضمن تفسیر خود 80 درصد از کنش‌های اعلامی استفاده می‌کند، در حالی که سوره کنش اعلامی ندارد. عدم وجود کنش اعلامی در این سوره به این دلیل است که سوره لقمان مکی است و سعی دارد در مردم رغبت و تمایل ایجاد کرده و دل‌ها را نرم سازد و قصد ندارد الزاماً دستور بدهد. در سوره‌هایی که هدف آن‌ها اخلاقی است، قطعاً کنش‌های ترغیبی، اظهاری و عاطفی بیش‌تری وجود دارد. تفسیر کاربردی قرآن درواقع به این معنی است که چگونگی تبلیغ دین توسط خداوند را در نظر گرفته و ما نیز همین مشی را دنبال کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است استفاده از نظریه شخصی غربی که استادی (بنجامین باسلر) یهودی نیز داشته‌است، درمورد تفسیر قرآن برای برخی دوستان تعجب‌برانگیز باشد و عجیب به نظر برسد و این سؤال ایجاد شود که چرا نظریات ادبا مسلمان مورد استفاده قرار نگرفته‌است؟
استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در این باره می‌توان بیان کرد که آیا ادبا اسلامی که ما براساس دیدگاه‌های صرفی، نحوی و بلاغی آن‌ها قرآن را تفسیر می‌کنیم، مؤمن درجه یک بوده‌اند؟ در حالی که برخی از این ادیبان در شراب‌خواری مشهور بوده‌، اما در در علم نحو تخصص داشته و عالم بوده‌اند و در طول تاریخ علما از آراء و نظرات نحوی و ادبی آن‌ها استفاده کرده‌اند.
آزاد گفت: به طوری که حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه برای بیان مراتب اخلاق و انسانیت چهار بار به شعر عرب جاهلی بت‌پرست استشهاد کرده‌اند؛ بدین صورت که شعر عرب جاهلی را بیان کرده و استفاده درستی از آن می‌کنند. درواقع به دلیل بت‌پرست بودن و شراب‌خوار بودن افراد، شعر و یا نظریات ادبی آن‌ها را کنار نمی‌گذارند. به این ترتیب بهره‌گیری از اندوخته‌های دانش بشری که توسط هر فردی و با هر دین و مذهبی به دست‌آمده‌است، برای مباحث تحلیل و نقد ادبی متون گوناگون ایرادی ندارد و چنانچه این دست‌یافته‌ها در بعد زبان و فهم ما می‌گنجد باید مورد استفاده قرار گیرند؛ زیرا حیف است که خود را از دستاوردهای بزرگ علم زبان‌شناسی محروم کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/305922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویری از واژگونی پژو در زیرگذر میدان شهدای مشهد

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی‌قاپ موتورسوار در مشهد

انجام غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی

اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی

ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگهداری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد

افتتاح هفدهمین مدرسه سه شنبه‌های امید در شهرستان مشهد

(تصاویر) دره چریک درگز

خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل

کاهش قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار

افتتاح 27 مدرسه در 6 ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور

توقف برداشت شن و ماسه از منطقه باغ شاه توسکستان گرگان/ تشکیل پرونده برای مدیران متخلف

فروش آنلاین میوه و تره‌بار در میادین پایتخت

احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

اجاره نشین بودن 60 درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه

ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است

زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد

محل برگزاری نمایشگاه کتاب 1403 اعلام شد

دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد

رشد 15 درصدی تولید و انتشار 2825 کتاب جدید در فروردین 1403

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا

بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

«رضاخان را بهتر بشناسیم»

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد

چگونه طلبه شویم؟

هشدار هواشناسی خراسان رضوی درباره بارش‌های رگباری و افزایش شدت وزش باد

پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی

اطلاعیه مرحله دوم یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

34 هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد

تحقق 110 درصدی پویش درختکاری به همت اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی

پایان هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در خراسان رضوی

حمایت 3000 میلیارد ریالی از طرح مسکن خراسان‌ جنوبی

افزایش 16 درصدی بارش‌ها در کشور

تبعیض‌ها در بخش‌های مختلف باید به حداقل برسد

افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ 38 کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند

اعزام زائران عمره خراسان‌ جنوبی عصر امروز از فرودگاه زاهدان

اعزام 26 کارگر خراسان جنوبی برای دیدار با رهبری

هوای خراسان رضوی خنک می‌شود

کشف جسد یک مرد در اطراف فرودگاه بیرجند

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر + فیلم

جزییات فروش آنلاین میوه و سبزیجات از میادین و میوه و تره‌بار