پیام خراسان

آخرين مطالب

افغانستان نیازمند دانش بومی ایران در حوزه صنعت برق است اقتصادي

افغانستان نیازمند دانش بومی ایران در حوزه صنعت برق است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی هیات افغانستانی که از استان هرات به استان خراسان رضوی سفر کرده بود، در دیدار با مسئولان صنعت برق خراسان بر نیاز این کشور به دانش بومی ایران در حوزه صنعت برق و استفاده از دستاوردهای ایران در این بخش تاکید کرد.

دکتر علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در جلسه‌ای که میان مسئولان صنعت برق خراسان و هیات اعزامی از ولایت هرات افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: استان خراسان رضوی ظرفیت آموزشی و اجرایی خوبی در حوزه برق در اختیار دارد که با توجه به توافقات این جلسه با حمایت استانداری خراسان رضوی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در استان، امیدواریم زمینه همکاری‌های بیشتر بین استان و ولایت هرات فراهم شود.
رضا ریاحی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز در این نشست بیان کرد: صنعت برق خراسان نخستین پارک بین‌المللی آموزش‌های تخصصی فوق توزیع و انتقال را راه‌اندازی کرده که این ظرفیت می‌تواند در زمینه افزایش مهارت و تربیت نیروی متخصص در کشور افغانستان مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: صنعت برق خراسان برای آموزش و انتقال دانش به نیروهای فنی در کشور افغانستان آمادگی دارد.
ریاحی پیشنهاد کرد تا کمیته مشترکی بین دو طرف راه‌اندازی شود تا متخصصان دو کشور با یکدیگر در ارتباط مستمر قرار گیرند و موارد توافق شده سریع‌تر به سرانجام برسد.
وی به توانمندی‌های شرکت برق منطقه‌ای خراسان اشاره کرد و گفت: این شرکت از لحاظ سطح فعالیت در بین 16 شرکت برق منطقه‌ای در کشور ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند با کشور افغانستان در حوزه صنعت برق همکاری‌های موثری داشته باشد.
ریاحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برق ایران از طریق دو خط ارتباطی به کشور افغانستان صادر می‌شود. یک خط 20 کیلوولت دوغارون است که برق را به شهرهای کوچک افغانستان می‌رساند و مسیر دوم خط 132 کیلوولت تربت جام است که برق ایران از این مسیر به شهر هرات منتقل می‌شود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: در حال حاضر ظرفیت قرارداد صادراتی کشور ایران با شرکت برشنا افغانستان حدود 140 مگاوات است و بیشترین حجم صادرات برق به افغانستان در زمستان حدود 100 مگاوات و در تابستان نیز حدود 70 مگاوات است.
وی بیان کرد: در حال حاضر برنامه صنعت برق خراسان افزایش حجم صادرات به افغانستان با تمرکز بر روی ولایت هرات است. بر اساس این هدف‌گذاری حجم صادرات برق به کشور افغانستان به حدود 500 مگاوات خواهد رسید. در حال حاضر یک خط 400 کیلوولت از شهرستان تایباد به خواف کشیده شده که با انشعاب از این خط و احداث پست برق 400 به 500 کیلوولت در نزدیکی مرز و سپس احداث خط 500 کیلوولت به طول 155 کیلومتر، این ظرفیت جدید به وجود می آید و امکان انتقال حدود 500 مگاوات برق به شهر هرات فراهم خواهد شد.
بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای خراسان، ریاحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر انجام مطالعات مهندسی این طرح از طرف شرکت توانیر به برق منطقه‌ای خراسان ابلاغ شده که به هر روشی که طرف افغان حاضر به همکاری باشد، می‌توان خط و پست مزبور را ایجاد کرد. در واقع هم صنعت برق خراسان توان انجام این پروژه را دارد و هم می‌توان به صورت مشارکتی با طرف افغان آن را احداث نمود. همچنین در صورت تمایل کشور افغانستان، خود این کشور نیز می‌تواند راسا نسبت به احداث خط اقدام نماید.
وی اضافه کرد: البته همه این اقدامات مشروط به انعقاد قرارداد خرید برق از ایران است که می بایستی ابتدا بین دو طرف منقعد گردد. در حال حاضر این آمادگی وجود دارد که قراردادی به مدت 10 سال با کشور افغانستان در این زمینه منعقد کنیم. در این رابطه تضمین تامین برق نیز از سوی طرف ایرانی ارائه خواهد شد. نرخ‌ فروش برق نیز به صورت پلکانی خواهد بود. در واقع هر چه حجم برق بیشتری خریداری شود، قیمت آن کاهش خواهد یافت. با توجه به قابلیت اطمینان و استمرار برق صادراتی از ایران، این نرخ‌ها قابل رقابت با نرخ سایر کشورهای صادر کننده برق به کشور افغانستان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان تاکید کرد: همچنین این آمادگی وجود دارد که این قرارداد به صورت مستقل با ولایت هرات منعقد شود. در حال حاضر شرکت توانیر نامه‌ای صادر کرده و براساس آن، این طرح به ما ابلاغ شده است. بنابراین موضوع همکاری در حوزه برق از طرف ایران کاملا جدی است.
ریاحی افزود: علاوه بر این جهت افزایش همکاری‌ها آمادگی داریم کلیه مراحل تولید و عرضه برق و رساندن آن به دست مشترکین را برای یک ناحیه محدود در داخل خاک افغانستان توسط بخش خصوصی انجام دهیم.
مونسه حسن‌زاده، معاون اقتصادی والی هرات نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های صنعت برق افغانستان برای خودکفایی و نیاز آن به انتقال دانش گفت: پارک بین‌المللی آموزش‌های تخصصی فوق توزیع و انتقال یکی از پیشنهادات خوبی است که می‌توان از ظرفیت آن برای توسعه صنعت برق افغانستان استفاده کرد.
مهندس خادمی عضو هیات اعزامی افغانستان نیز در این نشست بیان کرد: صنعت برق افغانستان نیازمند دانش و توانمندی‌های ایرانی است و می‌توان از دانش و همکاری‌های ایران در این زمینه استفاده کرد.
در ادامه این نشست تعدادی از شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت برق خراسان نیز به ارائه توانمندی‌های خویش پرداختند. راه‌اندازی پست‌های برق سیار، احداث خطوط برق به شکل BOT، ایجاد نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، تولید ژنراتور، تعمیر و نگهداری شبکه‌های برق و... از اصلی‌ترین توانمندی‌های این شرکت‌ها در بخش خصوصی بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/306936/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت