پیام خراسان

آخرين مطالب

سرد شدن هوا و داغ شدن بازار مازوت در صنایع/ خطرناک هایی که اجباری می‌شوند اقتصادي

سرد شدن هوا و داغ شدن بازار مازوت در صنایع/ خطرناک هایی که اجباری می‌شوند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - هر ساله با سردتر شدن هوا و افت فشار گاز برای جلوگیری از مصارف گاز خانگی، گاز صنایع قطع می‌شوند و صنایع به ناچار برای ادامه روند تولید باید از سوخت‌های جایگزین استفاده کنند که این اقدام مشکلاتی در حوزه محیط زیست ایجاد می‌کند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، مازوت و گازوئیل دو سوخت جایگزین هستند که صنایع برای روشن ماندن چراغ کارخانه هایشان از آنها استفاده می کنند.
مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود، که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می‌شود.
در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، ترکیباتی موسوم به Sox منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن SO2 که گازی سمی و مضر برای سلامتی است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از 500ppb برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح، کشنده خواهد بود. همچنین این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد.
با تمامی این زیان هایی که استفاده از این سوخت برای محیط زیست و سلامتی افراد دارد اما بنا به دلایلی همچنان در صنایع بزرگ از این سوخت استفاده می شود.
بیژن زنگنه، وزیر نفت، در آخرین صحبت هایش در روز 15 دیماه در این باره اعلام کرده بود، بی تردید باید میزان مصرف مدیریت شود، تمایل نداریم که از سوخت مازوت استفاده کنیم اما در نقاطی مجبور به این کار هستیم.

پیام خراسان

80 درصد محصولات صنایع بزرگ استان با سوخت"مازوت" تولید می شوند
علی اصغر رضازاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: صنایع مهم استان همچون سیمان، آلومینا، قند شیروان در فصل های سرد سال با افزایش میزان مصرف از سوخت مازوت به عنوان جایگزین استفاده می کنند.
وی با اشاره به وقفه، یکی دو روزه ای که در تولید صنایع استان ایجاد شده بود، افزود: با افزایش قیمت حمل و نقل و جابجایی مازوت، مدت کوتاهی وقفه در تولید برخی صنایع استان ایجاد شد که در حال حاضر مرتفع شده است.
رضازاده گفت: اکنون صنایع بزرگ استان 20 درصد از تولیداتشان با استفاده از گاز و 80 درصد با سوخت جایگزین مازوت انجام می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه هر ساله با سرد شدن هوا و افزایش میزان مصرف گاز خانگی، احتمال قطعی گاز در بخش صنایع وجود دارد، گفت: در اواخر تابستان جهت برنامه ریزی لازم برای ذخیره سوخت دوم تاکیدات لازم از طریق سازمان صمت انجام شده است که تولیداتشان با وقفه مواجه نشود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بیان داشت: قیمت مازوت با هزینه حمل و نقل و هزینه های تمام شده در مجموع ازگاز بیشتر می شود، اما نمی توان تولید را متوقف کرد.
افزایش قیمت سیمانی تناسبی با کاهش تولید ندارد
رضازاده گفت: افزایش قمیت سیمان هیچ ارتباطی به کاهش تولید ندارد، زیرا از طرفی وقفه در تولید تنها یکی دو روز بوده که نمی تواند کاهش سیمان را در بازار ایجاد کند که آن هم در حال حاضر مرتفع شده است، از طرفی دلیل اصلی افزایش قیمت سیمان هزینه های تمام شده تولید و تورم است.
وی با بیان اینکه کارخانه سیمان با ظرفیت کامل روزانه 10 هزار تن در حال تولید است، گفت: در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد.
این مقام مسئول یادآور شد: کارخانه سیمان بجنورد علاوه بر رفع نیاز داخلی استان ، صادرات به خارج از استان و خارج از کشور را نیز دارد که در سال جاری به دلیل مشکلاتی که در بحث صادرات خارج از کشور وجود دارد، کمتر این روند صورت می گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: در استان خراسان شمالی 326 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری وجود دارند که ایجاد اشتغال این واحدها بالغ بر 13 هزار و 700 نفر بوده است.

پیام خراسان

کمبودی در تامین سوخت نفت و گاز صنایع استان وجود ندارد
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی در رابطه با سوخت های جایگزین صنایع استان در فصل های سرد سال گفت: هیچ گونه کمبودی در زمینه تامین نفت و گاز ( سوخت گازوئیل) صنایع بزرگ خراسان شمالی وجود ندارد و ذخایر استان پر هستند.
مجتبی شکوری اظهارکرد: در حال حاضر گازوئیل ، سوخت مورد استفاده در صنایع بزرگ استان از جمله پتروشیمی، نیروگاه و فولاد در مواقع مواجه با قطعی گاز است.
شکوری اضافه کرد: کارخانه آلومینا جاجرم، قند شیروان و سیمان بجنورد نیز از سوخت جایگزین مازوت برای جلوگیری از ایجاد وقفه در خط تولیدشان استفاده می کنند.
آلودگی احتمالی صنایع، در هوای شهر بجنورد تاثیرگذار نیست
حسین هراتی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در دستگاه سنجش آلاینده ها در بجنورد و جاجرم، بخش سنجش غبار هم اکنون فعال است.
وی با بیان اینکه براساس بررسی های انجام شده، کارخانه سیمان بجنورد در فصل سرد سال از سوخت های جایگزین مازوت و گازوئیل به صورت ترکیبی استفاده می کند، گفت: خروجی آلاینده های نمونه گیری شده از این کارخانه در حد استاندارد است.
هراتی اضافه کرد: آلاینده هایی همچون مونواکسیدکربن، دی اکسید کربن از خروجی دودکش ها خارج می شوند، که براساس یک سقف تعریف شده توسط سازمان محیط زیست بدون خطر هستند، به طورمثال برای کارخانه سیمان بجنورد سقف مونوکسید کربن باید 700 باشد که در حال حاضر براساس خروجی گرفته شده زیر 100 است.
این مقام مسئول با بیان اینکه میزان آلایندگی شرکت پتروشیمی خراسان نیز تقریبا در حالت استاندارد قرار دارد، ادامه داد: چنانچه این صنایع خروجی غیراستاندارد هم داشته باشند، به دلیل خارج بودن از کاسه شهر بجنورد و در خلاف جهت باد بودن در هوای بجنورد نمی تواند، تاثیرگذار باشد.
هراتی به آلودگی چند روزه هوای بجنورد طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: بیشترین آلودگی ها به دلیل ذرات غبار ناشی از فعالیت سنگ شکن ها و کارخانه های آسفالت بوده اند که طی دو روز هوای استان را برای گروه های حساس که دارای بیماری های قلبی، عروقی، تنفسی، کودکان و سالمندان در رنج ناسالم قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: مازوت برای محیط زیست آلایندگی دارد، ولی تاثیرگذاری در شهر بجنورد نیست، اما در مجموع بر اساس آلایندگی ها جو و پدیده گلخانه ای اتفاق می افتد که در نهایت زیان بار است.

پیام خراسان

استفاده صنایع بزرگ خراسان شمالی از فیلترهای آلایندگی
هراتی با بیان اینکه مصرف مازوت اصولی نیست، گفت: صنایع در زمان استفاده از مازوت به عنوان سوخت باید استانداردهای خروجی، فیلترها و تجهیزات کاهنده آلاینده ها را داشته باشند که آلودگی محیطی و هوا را به حداقل برسانند.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: در فصل های سرد سال باتوجه به افت فشار گاز و جلوگیری از قطعی گاز منازل، به اجبار از سوخت های جایگزین و ترکیبی در صنایع استفاده می شود.
هراتی بیان داشت: در حال حاضر کارخانه آلومینا جاجرم و نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به صورت 100 درصدی و سیمان و پتروشیمی به صورت ترکیبی از مازوت استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه صنایع بزرگ استان از جمله آلومینا، پتروشیمی، سیمان، نیروگاه و فولاد از فیلترهای استاندارد هوا استفاده می کنند، گفت: سیستم آنلاین پایش آلودگی صنایع وجود دارد که تاکنون نمونه خارج از استاندارد آلودگی مشاهده نشده است.
هراتی یادآور شد: اگر میزان آلایندگی های صنایع خارج از حد استاندارد باشد، این صنایع در لیست صنایع آلاینده قرار خواهند گرفت و تحت عنوان عوارض آلایندگی هوا باید یک درصد از تولیدشان را مالیات پرداخت کنند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/307170/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود