پیام خراسان

آخرين مطالب

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان‌رضوی:

کسب و کار را به روستاها نبرده‌ایم اقتصادي

کسب و کار را به روستاها نبرده‌ایم
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان‌رضوی گفت: در مدل مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی به دنبال اجرای سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی و احیاء مسئولیت اجتماعی بنگاه­های اقتصادی پیرامون اطراف خودشان هستیم.

علی اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: احیاء مسئولیت اجتماعی پیرامون بنگاه­های اقتصادی توسط این بنگاه‌ها سال­هاست که در دنیا پذیرفته شده و در حال اجراست، اما با این وجود این موضوع در کشور ما گمنام است.
به دنبال یک اقتصاد جدید به نام اقتصاد روستا هستیم
وی با اشاره به اینکه «مردمی کردن اقتصاد و مشارکت دادن مردم از اصول اقتصاد مقاومتی است»، افزود: مدل احیاء مسئولیت اجتماعی بنگاه­های اقتصادی پیرامون خودشان را از روستاها شروع نموده­ایم، چرا که به دنبال یک اقتصاد جدید به نام اقتصاد روستا هستیم.
لبافی با بیان اینکه به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، کشور را می‌توان با 47 میلیارد دلار اداره کرد، خاطر نشان کرد: در شرایط عادی سالانه 100 میلیارد دلار صادرات داشتیم که 50 میلیارد دلار آن مربوط به نفت و گاز، 25 میلیارد دلار به پتروشیمی و 25 میلیارد دلار دیگر هم سهم بخش خصوصی بود.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان‌رضوی با بیان این مطلب که در حال حاضر در حوزه نفت و گاز شرایط خاصی داریم و در حوزه پتروشیمی هم اگر صادراتی داشته باشیم برگشت منابع حاصل از صادرات آن سخت است، تاکید کرد: تنها راه باقی مانده در شرایط موجود، مشارکت مردم در اقتصاد و استفاده از سرمایه بنگاه‌های اقتصادی در اقتصاد از جمله روستاها است.
171 معین اقتصادی در خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند
وی با اشاره به اینکه «سه ضلع مثلث اقتصادی و فرهنگی خراسان‌رضوی امام جمعه، فرماندار و نماینده شهرستان درمجلس شورای اسلامی هستند»، گفت: مدل مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در سال 1398 شروع شده است و در حال حاضر 171 معین اقتصادی در خراسان رضوی در این مدل پای کار آمده‌اند.
لبافی تصریح کرد: در استان خراسان رضوی 2400 روستا داریم که برای حدود 70 درصد آنها با کمک جهاددانشگاهی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی طرح‌های کسب‌وکار نوشته‌ایم و 6 گام با 40 برنامه عملیاتی برای نقشه راه روستایی استان تنظیم نموده‌ایم.
وی به طراحی سامانه رصد معین‌های اقتصادی خراسان رضوی اشاره و عنوان کرد: تا کنون 4000 مورد ‌در استان در قالب معین‌ها ثبت شده‌اند که حدود 200 کسب‌و کار آن‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه در مدل مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی روستاهای خراسان رضوی، تضمین و پایداری کسب و کارهای روستایی برایمان بسیار مهم است، افزود: در این مدل به دنبال این هستیم تا کسب و کارهای کوچک را به بنگاه‌های بزرگ متصل کنیم.
70 درصد کسب‌وکارهای کوچک که در روستاها به بخش کشاورزی ارتباط دارد
وی افزود: بیش از 70 درصد کسب‌وکارهای کوچک که در روستاها ایجاد می‌شود به بخش کشاورزی ارتباط دارد، از این رو بر اساس نیازسنجی انجام شده و مطابق با سند توسعه روستایی بازار محصولات روستاها را شناسایی و تولید روستاییان را به بازار متصل می‌کنیم.
لبافی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در گذشته در روستاها داشتیم، این بود که نیازسنجی از تولیدات آن‌ها نداشتیم و در نهایت با وجود کارهای زیرساختی که در روستاها انجام می شد، تولیدات روستاها را رها می‌کردیم.
کشور را با بنگاه‌های اقتصادی و مردم می‌توان ساخت
وی با تاکید بر اینکه «در مدل مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خراسان‌رضوی برای معین­های اقتصادی نه پول دولتی و نه تحکم دولتی وجود دارد و کاملا این موضوع خیرانه است»، عنوان کرد: برای اولین بار در کشور یک سازمان مردم نهاد به نام سازمان اقتصاد مقاومتی به ثبت رسانده‌ایم که دارای یک ارکان و حاکمیت است و هیات مدیره‌ای دارد. چرا که اعتقاد داریم کشور را با بنگاه‌های اقتصادی و مردم می‌توان ساخت و دولت و مجلس نمی‌توانند اینکار را انجام دهند.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان‌رضوی یادآور شد: در تهیه و تدوین سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی خراسان‌رضوی که توسط جهاددانشگاهی استان در حال انجام است، منابع مالی برای روستاها از محل سرمایه‌های مردم و یا از محل اعطای تسهیلات معین‌های اقتصادی با سود 4 درصد تامین می‌شود.
وی تاکید کرد: در طی سال‌های گذشته چون درآمد، سرمایه‌گذاری و کسب و کار را به روستاها نبرده‌ایم، نتوانسته‌ایم ماندگاری را برای روستاییان فراهم کنیم و یکی از دلایل مهم حاشیه‌نشینی شهرها هم نیز همین موضوع است.
60 درصد از زمین‌های کشاورزی و یا خانه‌های روستایی در خراسان‌رضوی فاقد سند هستند
لبافی خاطرنشان کرد: 60 درصد از زمین‌های کشاورزی و یا خانه‌های روستایی در خراسان‌رضوی فاقد سند هستند و 40 درصد دیگر هم که دارای سند هستند مورد پذیرش وثایق بانکی قرار نمی‌گیرند، به طوری که 90 تا 95 درصد از روستاها از نقدینگی بانک‌ها استفاده نمی‌کنند.
یکی از موانع جدی توسعه در روستاها، عدم پذیرش اسناد روستائیان توسط بانک‌ها است
وی با تاکید بر اینکه «شبکه بانکی کشور کمکی به روستائیان نمی‌کند»، تصریح کرد: یکی از موانع جدی توسعه در روستاها، عدم پذیرش اسناد روستائیان در اخذ تسهیلات است.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با روستا، مکلف‌اند که اسناد خانه‌های روستایی را صادر کنند که تا کنون این موضوع تحقق نیافته است و در نهایت کسب وکاری هم در روستاها شکل نخواهد گرفت.
وی با انتقاد از اینکه «در کشور ما، دولتمردان همیشه راحت‌ترین روش را برای انجام کار انتخاب می‌کنند»، اظهار کرد: سالانه در کشور 32 هزار میلیارد تومان یارانه بین مردم توزیع می‌شود که اگر این عدد را به 32 هزار توزیع می‌کردیم و هر بنگاهی می‌توانست 5 تا 6 کسب و کار را ایجاد کند شاهد کاهش نرخ بیکاری در کشور بودیم.
لبافی با اشاره به اینکه «نوع نگاه‌ها باعث شده است تا روستاها رونق نگیرد»، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که 90 درصد خوراک دام به کشور وارد می شود به این دلیل است که به بخش کشاورزی توجه ای نکرده‌ایم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/307722/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند