پیام خراسان

آخرين مطالب

چرا فروش روغن «شرطی» شده است؟

گزارش ایسنا از وضعیت کمبود روغن در مشهد+ویدئو اقتصادي

گزارش ایسنا از وضعیت کمبود روغن در مشهد+ویدئو
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی طی ماه‌های گذشته در میان التهاب موجود در بازار، قیمت بعضی از کالاها افزایش یافته یا کمیاب یا نایاب شده‌اند. از جمله این کالاها روغن جامد و مایع بود.

از اردیبهشت ماه سال جاری به بعد ترخیص روغن خام به دلایلی با مشکلاتی مواجه شده و کمبود روغن در بازار مصرف‌کنندگان و فروشندگان را با مشکل مواجه کرده است.
اگرچه خبرهایی از وعده مسئولان مبنی بر افزایش سهمیه روغن و عرضه روغن در بازار و رفع این کمبود به گوش رسید، اما هنوز روغن به خصوص روغن جامد در مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر با کمبود مواجه است.
برخی سوپرمارکت‌ها در مشهد نیز فروش این کالا را مشروط به خرید همراه با یک تن ماهی یا خرید بالای 120 هزار تومان کرده‌اند، در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز برای خرید یک تا 3 عدد روغن باید خریداران کارت ملی ارائه دهند.
برای پیگیری این مساله به فروشگاهای زنجیره‌ای و تعدادی سوپرمارکت در مناطق مختلف سر زدیم و با فروشندگان و خریداران گفت‌وگو کردیم.
تحویل روغن با کارت ملی
وارد فروشگاه افق کوروش می‌شویم و به سمت قفسه روغن می‌رویم. قفسه خالی است. از صندوقدار در این باره سوال می‌پرسیم. می‌گوید: روغن سهیمه‌بندی شده و هر دو هفته روغن در فروشگاه موجود است. سهیمه روغن برای هر نفر یک عدد است ولی از هر خانواده چندین نفر به فروشگاه آمده و روغن خریداری می‌کنند. به هر نفر یک روغن با کارت ملی داده می‌شود. کل بار روغن برای فروشگاه هر دفعه حدودا 500 کیلو است.
از او در مورد قیمت‌ها سوال می‌کنم. ادامه می‌دهد: قیمت‌ها تغییر نکرده است، مثلا روغن 2 لیتری سرخ کردنی 23 هزار تومان و روغن جامد 5 کیلویی قیمتش حدودا 61 هزار تومان است. روغن‌های 5 کلی بزرگ جامد و سرخ کردنی در روز اول تمام می‌شود.
صندوقدار از ما شماره می‌گیرد و می‌گوید هر وقت بار روغن رسید به شما پیامک می‌دهیم.
این بار به سراغ هایپر مارکت بزرگی در منطقه هاشمیه می‌رویم، از فروشنده می‌پرسیم آیا روغن دارند؟ با بی‌حوصلگی می‌گوید 20روز است که روغن در مغازه وجود ندارد. باید هفته‌ای یک دفعه بار روغن را ارسال کنند، اما در حال حاضر روغن موجود نیست.
روغن به شرط 120 هزار تومان خرید از فروشگاه
او با اشاره به روغن مایع سرخ کردنی کوچک 800 گرمی لادن که در مغازه موجود است، ادامه می‌دهد که تنها همین یک عدد را در مغازه دارم و برای تهیه همین هم باید دو برابر یعنی 25 هزارتومان در بازار هزینه کنید. ولی من با هیمن قیمت قبل به شما روغن را می‌فروشم، بعضی از نقاط شهر روغن در کنار خرید 120 هزار تومانی فروخته می‌شود.
از هایپر خارج می‌شوم و به این فکر می‌کنم که در این شرایط افرادی که توان خرید روغن را ندارند چه باید بکنند، کالایی که کمبود یا گرانی آن بر معیشت و سفره‌های مردم تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت.
به سراغ فروشگاه بعدی یعنی فروشگاه اتکا می‌رویم. بار روغن را تازه آورده‌اند ولی روغن‌ها در قفسه تقریبا تمام شده است. فقط کمی از روغن‌های سرخ کردنی مایع800 گرمی مانده است.
فروشنده در مورد سهمیه هر نفر می‌گوید: هر نفر می‌تواند 3 عدد روغن سرخ کردنی مایع800 گرمی با قیمت 10 هزار و 600 تومان خریداری کرده یا یک روغن 3 کیلویی سرخ کردنی مایع با قیمت تقریبا 32 هزار تومان را خرید کند. روغن جامد 5 کیلویی نیز مربوط به طرح حکمت است و خریداران عادی نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
به سراغ مسئول فروشگاه می‌روم، آقای جعفری می‌گوید: قانون اینجا این است که هر نفری نمی‌تواند بیش از یک روغن 3 کیلویی خریداری کند. بسته به فروشگاه امتیاز بار روغن ارسال می‌شود. اینجا تقریبا هر روز در میان یا هر روز روغن وجود دارد.
اما در بخش دیگر این گزارش با مردم گفت‌وگو کردیم، مرد جوانی می‌گوید که سه هفته پیش سه عدد روغن مایع سرخ کردنی لادن کوچک را در مصلی دو برابر قیمت خریداری کرده است.
خانم مسنی نیز به جمع ما اضافه می‌شود و می‌گوید: هر چه به دنبال روغن در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها بودم آن را پیدا نکردم تا اینکه 2 هفته پیش یکی از اقوام‌مان دو عدد روغن 1.5 لیتری مایع را از فروشگاهی با قیمت 15 هزار تومان برایم پیدا کرد، سوال من این است که چرا باید برای روغن که یک کالای اساسی است ساعت‌ها در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها دنبال آن بگردیم؟
مرد جوانی نیز در چهاررراه مخابرات مشهد می‌گوید: روغن پیدا نمی‌شود و اگر هم موجود باشد باید در مغازه با خرید اضافه‌تر همراه شود. یا بالای 100 هزار تومان خرید انجام دهیم. فروشگاه‌های بزرگی مانند شهر ما یا افق کوروش نیز روغن کوچک 1 لیتری را با سهمیه یک یا دو عدد می‌فروشند و روغن بزرگ نیز گاهی ندارند.
در محله‌ای دیگر، خانم جوانی در بلوار وکیل‌آباد از سوپرمارکت خارج می‌شود، او می‌گوید متاسفانه به هر فروشگاهی مراجعه می‌کنیم می‌گویند روغن وجود ندارد. تنها فروشگاهی که روغن در آن موجود است، فروشگاه اتکا است که آن هم یک عدد روغن 3 کیلویی سهمیه هر فرد است.
خانم جوان دیگری در منطقه الهیه عنوان می‌کند: وضعیت روغن الان خوب نیست، یعنی اصلا در مغازه‌ها پیدا نمی‌شود. مثلا ما از روغن یک برند خیلی راضی هستیم و پیگیر بودیم که همین را تهیه کنیم اما پیدا نمی‌شود. تنها یک بار یک عدد روغن کوچک در یک مغازه پیدا کردم که آن را هم مشروط به خرید تن ماهی 40 هزار تومانی کردند، الان بیشتر روغن کنجد و زیتون در بازار موجود است که قیمت بالایی دارند و روغن‌های دیگری مثل روغن جامد که قبلا در بازار بود این روزها اصلا پیدا نمی‌شود.
افزایش سهمیه روغن خانوار در استان طی روزهای آینده
در همین رابطه علی غفوری‌مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به ایسنا گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته سهمیه 4400 تن به بخش صنعت و سهمیه 2220 تن به بخش اصناف در نظر گرفته شده است. در بخش اصناف تا امروز 50 درصد جذب انجام شده و مابقی این سهمیه در روزهای آینده جذب خواهد شد.
وی ادامه داد: قول‌های مساعدی از طرف وزارتخانه صمت داده شده که به محل خانوار و محل فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمیه بیشتری تعلق گیرد. اگر این مساله در روزهای آینده محقق شود وضعیت در استان بهتر خواهد شد.
غفوری‌مقدم در خصوص دلایل کمبود روغن در بازار بعد از گذشت چند ماه از این موضوع اظهار کرد: تا اوایل سال جاری روغن در بخش صنعت، خانوار و صنف به صورت معمول تامین می‌شد، اما از اول سال مشکلاتی برای تامین روغن خام در کشور به وجود آمد. بخش عمده‌ای از نیاز روغن در کشور از محل روغن خام وارداتی و بخش دیگری از طریق واردات دانه روغنی تامین می‌شود.
وی افزود: بخش عمده‌ای از روغن توسط بخش خصوصی و بخش دیگر نیز توسط شرکت بازرگانی دولت ایران با ارز دولتی تامین می‌شود. روغنی که توسط شرکت بازرگانی دولت ایران تامین می‌شود به عنوان ذخایر راهبردی در مواقع خاص استفاده می‌شود.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: از اردیبهشت ماه سال جاری به بعد ترخیص روغن به دلایلی از جمله تامین ارز با مشکلاتی مواجه شد. درنتیجه بخش خصوصی نیز در تامین روغن خام با مشکل مواجه شده و در این مرحله شرکت بازرگانی دولتی ایران ذخایر راهبردی روغن خام را در اختیار شبکه تولید قرار داد. این فرآیند از خرداد ماه سال جاری شروع شد و اولین بار مقدار 2400 تن روغن به سهیمه خانوار در ماه محرم و صفر اختصاص پیدا کرد. بعد از آن سهمیه 2050 تنی نیز در اختیار صنف و صنعت قرار گفت. اما با این وجود این حجم روغن جوابگوی نیاز خانوار، صنف و صنعت نبود.
وی افزود: در نتیجه مکاتبات زیادی که با وزارت خانه صمت و بخش‌های مختلف صورت گرفت و مجددا سهمیه 2400 تن برای خانوار در نظر گرفته شد که از این مقدار 750 تن از محل کارخانه‌های داخل استان و مابقی آن از خارج استان تامین خواهد شد. در حال حاضر نیز در حال پیگیری برای تامین باقیمانده این سهیمه هستیم.
غفوری‌مقدم تصریح کرد: با انجام این پیگیری‌ها سهمیه 1618 تنی نیز به فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان تعلق گرفته است، اما از آنجایی که ظرفیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان بالا است، درخواست شده تا سهیمه بیشتری به این قسمت تعلق بگیرد. در این خصوص نیز پیگیری‌هایی انجام شد و قرار بر این است تا این سهمیه در محل فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه «با شرکت‌های پخش نیز جلساتی برگزار شده است» افزود: این شرکت‌ها ظرفیتی دارند و مکاتباتی برای این شرکت‌ها در جهت تخصیص سهمیه بیشتر صورت گرفته است تا این سهمیه نیز در شبکه مصرف خانوار توزیع شود.
تلاش می‌کنیم تا مساله کمبود روغن در استان حل شود
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطر نشان کرد: با انجام این مکاتبات و پیگیری‌ها سهمیه خوبی برای بخش صنعت به مقدار 4400 تن در نظر گرفته شد و قرار است با کمک انجمن‌های هر بخش نیز نیاز آن‌ها شناسایی شود. اخیرا نیز برای بخش صنف 2220 تن سهیمه روغن در نظر گرفت شده است که 50 درصد این مقدار برای مشهد و 50 درصد باقی مانده برای شهرستان‌ها خواهد بود. تا امروز 50 درصد این مقدار جذب شده است و مابقی این سهیمه در روزهای آینده جذب خواهد شد.
وی بیان کرد: قول‌هایی مساعدی از طرف وزارتخانه صمت داده شده است که از محل خانوار و محل فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمیه بیشتری تعلق گیرد. اگر این مساله در روزهای آینده محقق شود وضعیت در استان بهتر خواهد شد. تمام تلاش‌مان این است که این کمبود روغن رفع شود.
غفوری در مورد دلایل گرانی روغن در بازار آزاد تصریح کرد: نظارت‌های زیادی در این زمینه در حال انجام است، اما روغن در بازار آزاد ممکن است از کانال‌ها و شبکه‌های مختلف مثلا خارج از استان نشت پیدا کند و در بازار آزاد به فروش برسد.
در شرایط فعلی آنچه از مسوولان و تصمیم‌گیران انتظار می‌رود برخورد جدی با تولیدکنندگان و عرضه کنندگانی است که با بی‌تفاوتی علیه معیشت مردم موجب اخلال در بازار شده‌اند و مردم را برای تامین نیازهای اساسی‌شان با سردرگمی مواجه کرده‌اند.


گزارش: نگار نقیبی
ویدئو: هدا بهشتی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/308329/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدور پایان کار یک‌هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در طبس

کشف بیش از 17 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در سرایان

انهدام باند سارقان در بیرجند

برگزاری «همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

دشمن در مقابل توان نیروهای مسلح، خلع سلاح شده است

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

ارتباط حمید نوری با خانواده اش بار دیگر قطع شد

اختصاص 150 هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا

اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن در بردسکن مستلزم مشارکت متقاضیان

اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله به ایران را متوقف کرد

امضای قرارداد خرید بیش از 450 دستگاه اتوبوس جدید برای مشهد

جمع‌آوری یک میلیارد ریال زکات فطریه در خلیل‌آباد

چالش «جنایت» با چاشنی انکار

صدور پایان کار 1000 واحد طرح نهضت ملی مسکن در طبس

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات

ایجاد 4235 فرصت شغلی برای نیازمندان خراسان‌جنوبی

ایجاد چهار هزار و 235 فرصت شغلی ویژه نیازمندان خراسان‌جنوبی

پیش بینی بارندگی در نیمه شرقی و نیمه جنوبی خراسان جنوبی

معاون رییس جمهور: دشمن در مقابل توان نیروهای مسلح ،خلع سلاح شده است

مطالبه 30 همتی شهرداری مشهد از دولت

امدادرسانی هلال احمر به 2 طبیعت گرد گرفتار شده در باجگیران

طرح تقاطع غیرهمسطح صالح‌آباد طبق زمان‌بندی تکمیل شود

نشست ادواری شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در مشهد+ عکس

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

تلاش 10 ساعته برای نجات طبیعت‌گردان گرفتار در ارتفاعات چشمه‌شارک

آتشکده نهبندان در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شناسایی و پلمپ یک واحد طب سنتی غیرمجاز در سرایان

نجات جان بیمار از سوی تکاوران یگان تکاوری 123 هنگ مرزی گزیک

هشت فیلم کوتاه خراسان شمالی به مرحله تولید رسید

15 مجلد مجموعه آثار بقیع رونمایی شد

مردم استان بوشهر نماد ایرانی واقعی هستند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: بقیع باید بازسازی شود

آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان

آغاز طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در چهارمحال و بختیاری

صدور 2 هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد

برگزاری نشست همدلی نیرو‌های مسلح در مشهد

شناسایی 650 فقره انشعاب غیرمجاز آب در طرقبه شاندیز

خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه

لزوم رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی در جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی

(ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ

دمای هوا در خراسان رضوی افزایش می‌یابد

اختصاص 50 میلیارد ریال به بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد

استاندار خراسان‌شمالی: راه‌و‌شهرسازی پیگیر جذب اعتبار جاده بجنورد - جنگل باشد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

انتصاب رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی به معاون اولی قوه قضاییه

ماجرای بیست‌وسومین دستگیری یک دزد توسط پلیس مشهد!

2 واحد صنفی در طبس پلمب شد

باران های باعافیت در خراسان جنوبی/خسارت سیلاب شدید نبود