پیام خراسان

آخرين مطالب

رکود صنعت نوپای شترمرغ در سرایان اقتصادي

رکود صنعت نوپای شترمرغ در سرایان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - قیمت پایین فروش شترمرغ زنده و افزایش قیمت نهاده های مورد نیاز به عنوان تهدیدی جدی پیش روی صنعت نوپایی شترمرغ در شهرستان سرایان قرار گرفته و این صنعت را با رکود شدیدی مواجه کرده است.
خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: درحالی که مدت زیادی از عمر فعالیت صنعت شترمرغ در سرایان نمی گذرد و جزو مشاغل تقریبا نوپا در این شهرستان به شمار می رود بیشتر فعالان، وضعیت کنونی حاکم بر این صنعت را دلسرد کننده و همراه ضرر و زیان عنوان می کنند.
«حسن دولتشناس» از جوانان سرایانی که مدتی است پرورش شترمرغ را به عنوان شغل دنبال می کند به مشکلات این حوزه در سال‌های اخیر اشاره می کند و می گوید: افرادی که با پروانه اقدام به پرورش شترمرغ کرده اند به عناوین مختلف خوراک و نهاده های مورد نیازشان را تهیه می کنند.
وی گرانی و در دسترس نبودن خوراک را متذکر شد و ادامه داد: بزرگترین مشکل پرورش دهندگان شترمرغ سرایان و حتی دیگر شهرستان‌ها، وجود مالکان خرد واحدهای شترمرغ است که اکثرا بدون پروانه فعالیت می کنند.
دولتشناس افزود: اکثر این افراد با اخذ وام اشتغال در حوزه شترمرغ فعالیت را آغاز کرده اند و در حال حاضر برای تهیه خوراک درمانده اند و در مراجعه به جهاد کشاورزی، دریافت خوراک را منوط به اخذ پروانه می کنند.
وی گفت: مزارع سنتی و بدون پروانه در شهرستان سرایان و خراسان جنوبی تحت فشارند و بیشترین ضربه را متحمل می شوند و افرادی که تازه فعالیت پرورش شتر را شروع کرده اند نمی ‌توانند ذرت و سویای مورد نیازشان را تهیه کنند.
این تولیدکننده به قیمت بسیار بالا و رها شده خوراک مورد نیاز شترمرغ در بازار آزاد اشاره کرد و گفت: در شرایطی که سال گذشته شترمرغ پرواری کیلویی 40 هزار تومان بود در حال حاضر با افزایش نهاده ها، هر کیلوگرم کمتر از 35 هزار تومان خریداری می‌شود در حالی که خوراک در حالت معمولی دو تا 2 و نیم برابر افزایش یافته است ولی فراورده های گوشتی در این صنعت کاهش یافته است.
وی نبود کشتارگاه را باعث کاهش قیمت شترمرغ پرواری عنوان کرد و گفت: در استان خراسان جنوبی احداث کشتارگاه شترمرغ در راستای کاهش هزینه های تحمیلی بر پرورش دهندگان واحدهای شترمرغ ضرورتی انکارناپذیر است.
«احمد سپاسی» یکی دیگر از پرورش دهندگان شترمرغ در سرایان رکود حاکم بر بازار شتر مرغ را متذکر و بیان کرد: در حال حاضر فعالیت در این حوزه نه صرفه اقتصادی دارد و نه محصولات تولیدی به قیمت تمام شده فروش دارد.
وی تصریح کرد: صاحبان واحد‌های پرورش شترمرغ با مشکل خرید شترمرغ های زنده مواجه هستند و خریدار به قیمت تمام شده محصول وجود ندارد و فقط دلالان در این بازار حضور دارند که بیشتر به دلیل اطلاع از رکود در بازار با کمترین قیمت و یا مدت دار اقدام به خرید می کنند و تولیدکنندگان مجبور به فروش با شرایط تحمیلی دلالان هستند چراکه با هر روز تاخیر، هزینه بیشتری بابت خوراک مصرفی بر آنان تحمیل می شود.
سپاسی با گلایه از عدم نظارت متولیان بر نحوه عرضه و تامین خوراک و سایر نهاده های لازم می گوید: گرانی خوراک شترمرغ به حدی است که بیشتر تولیدکنندگان و پرورش دهندگان شتر مرغ توان تامین آن را ندارند و در صورت تامین، متناسب با قیمت تمام شده محصول نیست.
این تولید کننده با بیان اینکه دخل پرورش دهندگان شتر مرغ در دو ساله اخیر با خرجشان برابری نمی کند و در بیشتر مواقع حتی بیشتر از دخلشان است، تصریح کرد: بیشتر پرورش دهندگان شترمرغ در سرایان علی‌رغم علاقه و سرمایه گذاری چندساله از این صنعت خارج می شوند.
سپاسی گفت: در سه سال اخیر اقدام به پنج دوره پرورش شترمرغ گوشتی کردم که فقط در یک دوره سودی نصیبم شد و چهار دوره متضرر شدم.
این جوان تولید کننده همچنین به اشتغال جوانان در این حوزه اشاره می کند و می گوید : صنعت شترمرغ در شهرستان سرایان به دلیل نوپا بودن و تنوع فعالیت در آن، بیشتر مورد اقبال جوانان قرار گرفته است و می تواند به میدانی بزرگ در تولید فرآورده‌های گوشتی کشور و صادرات آن و اشتغال جوانان تبدیل شود.
به گفته وی با حمایت مسئولان و نظارت بیشتر بر بازار نهاده های دامی، زمینه رشد و توسعه این صنعت و افزایش اشتغال فراهم خواهد شد.
سپاسی اضافه می کند: متولیان باید نسبت به تامین خوراک مورد نیاز اقدام و بستر فروش فرآورده های شترمرغ را فراهم کنند تا ریسک سرمایه گذاری در در پرورش شتر مرغ کاهش پیدا کند.
«حسین منوری» مسول امور دام جهاد کشاورزی سرایان هم به روند رو به رشد این صنعت در سال‌های اخیر در سرایان اشاره کرد و افزود: بالغ بر 2 هزار قطعه شترمرغ در سرایان وجود دارد و تنها چهار واحد پرورش شترمرغ شهرستان دارای پروانه فعالیت هستند و مابقی واحدها به صورت سنتی اداره می شوند.
وی اشتغال زایی مستقیم 30 نفری صنعت شتر مرغ در سرایان را یادآور شد و این صنعت را سود آور برشمرد و اضافه کرد: با کاهش قیمت خوراک و نهاده ها، این صنعت به اوج سود دهی خود بازخواهد گشت.
مسول امور دام جهاد کشاورزی سرایان در ادامه تصریح کرد: با توجه به کاهش 50 درصدی آب چاه‌های کشاورزی، کشاورزان منطقه چاره ای جز حرکت به سمت پرورش شتر مرغ و دامپروری ندارند.
وی نوسانات بازار را در دلسردی پرورش دهندگان شتر مرغ تاثیرگذار عنوان کرد و آینده ای پرسود و رو به توسعه در این صنعت را به دلیل مصرف پایین آبی و هزینه پایین تاسیسات نوید داد و فعالان در این عرصه را بر صبر و تحمل بیشتر توصیه کرد 
منوری مدیریت صحیح و با برنامه و پرهیز از عجله را عامل موفقیت و سوددهی در پرورش شترمرغ عنوان کرد و ادامه داد: با وضعیت کنونی خیلی از پرورش دهندگان شترمرغ که با برنامه فعالیت دارند از سودآوری نسبتا مناسب این صنعت راضی هستند.
پایان پیام/577

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/308987/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان