پیام خراسان

آخرين مطالب

گلدهی زودهنگام درختان و خطر سرمازدگی در خراسان جنوبی مقالات

گلدهی زودهنگام درختان و خطر سرمازدگی در خراسان جنوبی
  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین -  تعدادی درختان بادام، زردآلو و سایر درختان هسته دار خراسان جنوبی در سال زراعی جاری برخلاف سالهای گذشته از اواخر بهمن ماه شکوفه دادند؛ گلدهی زود هنگام درختان خطر سرمازدگی باغ ها و احتمال کاهش تولید محصول سال آینده را در پی دارد.
  هنوز سه هفته به پایان فصل زمستان باقی مانده، شکوفه دادن درختان مثمر در استان همچنان ادامه دارد و خبر از رسیدن عید و بهار را می دهند، این در حالی است که بر اساس اظهارنظر کارشناسان هواشناسی تا پایان امسال یا اوایل سال آینده همه ساله شاهد افت دما در استان هستیم که این موضوع باعث نگرانی کشاورزان شده است.
البته باغداران خراسان جنوبی که در سال های گذشته نیز گلدهی زودهنگام درختان را تجربه کرده اند و به خوبی می دانند که اگر در آینده نزدیک دمای هوا کاهش یابد منجر به ریزش شکوفه ها و به دنبال آن به ثمر نرسیدن درختان و کاهش محصولات کشاورزی می شود.
هم اکنون در استان درختان بادام و زرد آلو بیشتر از سایر درختان هسته دار به گل نشسته اند و بیشتر خانوارهای روستایی از محل تولید و فروش این محصولات باغی امرار معاش می کنند.
بنا به نظر کارشناسان جهاد کشاورزی استان درختان مثمری که گلدهی آنها نسبت به سایر درختان زودتر انجام می شود بیشتر در معرض خطر سرمازدگی هستند.
با توجه به اینکه باغ های بادام و زردآلو در این استان هر ساله بر اثر سرمازدگی بهاره دچار خسارت می شوند کارشناسان جهاد کشاورزی استان برای جلوگیری از خسارت سرما به باغداران، کشت و جایگزین کردن ارقام دیررس بادام و زردآلو را توصیه می کنند.
**گلدهی زودهنگام درختان بادام در زیرکوه
مدیر جهادکشاورزی زیرکوه  افزود: تعدادی از درختان بادام این شهرستان به دلیل تغییرات آب و هوایی در این موقع از سال به شکوفه نشسته است.
علیرضا بنی اسدی افزود: باز شدن زود هنگام شکوفه ها در زمستان، احتمال از بین رفتن شکوفه و کاهش تولید محصول بادام در سال زراعی جاری را افزایش خواهد داد.
وی اظهار کرد: در چند سال گذشته به دلیل به شکوفه نشستن زود هنگام درختان بادام، خسارت هایی به تولید کنندگان این محصول وارد می شد.
بنی اسدی سطح زیر کشت محصول بادام این شهرستان را 450 هکتار ذکر کرد و گفت: همه ساله سرمازدگی حداقل 30 درصد محصول بادام شهرستان را نابود می کند.
وی با بیان اینکه هنوز حدود یک ماه از فصل زمستان باقی مانده و احتمال وقوع پدیده سرما در روزهای پایانی سال و ابتدای سال آینده دور از انتظار نیست به باغداران توصیه می شود برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه با کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی در ارتباط باشند.
** کشت و پیوند زدن ارقام دیررس بادام و زردآلو
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه همه ساله بیشترین خسارت سرما به درختان بادام وارد می شود، گفت: به صورت میانگین همه ساله براساس تغییر اقلیم و گلدهی زود هنگام، سرما زدگی به درختان بادام استان بین 40 تا 70 درصد خسارت وارد می کند.
جواد غنچه افزود: با بررسی های انجام شده در بیشتر سالها گلدهی زودهنگام درختان باعث می شود که بازگشت سرما در اواخر اسفند یا اوایل بهار، موجب سرمازدگی درختان میوه و خسارات هنگفت به کشاورزان شود.
وی عنوان کرد: گلدهی درختان معمولا نیمه دوم فروردین ماه اتفاق می افتد ولی هم اکنون در برخی شهرستانها درختان مثمر از جمله درختان بادام و زردآلو به گل نشسته اند.
وی اضافه کرد: کاهش دمای استان به منفی یک درجه باعث سرمازدگی شکوفه و یا میوه های تازه متولد شده می شود که همه ساله در اواخر زمستان و اوایل بهار بهم ریختگی دمایی را در استان شاهد هستیم.
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: براساس شرایط اقلیمی در 10 الی 15 سال گذشته، باید فصل بهار در زمان خود آغاز شود، در حالیکه امسال یک ماه مانده به فصل بهار درختان شکوفه زدند، این امر مشکلات فراوانی را برای کشاورزان زحمتکش استان به همراه دارد.
غنچه یادآور شد: براساس تغییر اقلیم در استان مهمترین راهکار برای کاهش خسارت سرمازدگی به کشاورزان کشت و پیوند زدن ارقام دیررس محصولات باغی از جمله بادام و زردآلو است.
** خطر سرمازددگی درختان با گلدهی زودهنگام
یکی از کشاورزان شهرستان درمیان هم گفت: از حدود 10سال گذشته شاهد گلدهی زودهنگام درختان بادام و زردآلو در شهرستان هستم که خسارت سرمازدگی به این درختان صددرصد است.
عباسعلی احراری عنوان کرد: براساس تجریبات سالهای گذشته همه ساله در اواخر زمستان و اوایل بهار شاهد افت شدید دما در شهرستان هستیم و احتمال سرمازدگی شکوفه و میوه درختان تا اوایل خردادماه سال آینده وجود دارد.
وی یادآور شد: به طور مثال سال گذشته بر اثر سرمازدگی درختان ما کشاورزان نیز مجبور شدیم بادام و زردآلوی مصرفی خود را خریداری کنیم.
احراری علت گلدهی زودهنگام درختان هسته دار را خشکسالی و تغییر اقلیم ذکرکرد و گفت: در 10 الی 15 سال قبل درختان در فروردین و گاها اردیبهشت شکوفه می کردند که متاسفانه به دلیل گرمای هوا چند سال اخیر بیشتر در اواخر زمستان شکوفه می دهند.
وی ادامه داد: مردم شهرستان در اتفاقی نادر در سال جاری زمستان بدون برف و یخبندان و حتی سوز سرمای معمولی را تجربه کردند که عدم بارندگی ها در سال جاری باعث نگرانی کشاورزان شده است.
وی گفت: در چند سال گذشته خشکسالی و اثرات ناشی از آن از جمله سرمازدگی و هجوم آفات و کاهش محصولات کشاورزی خسارت های زیادی به کشاورزان وارد کرده است.
هم اکنون 10 هزار و 952 هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیرکشت درخت بادام است، سالانه حدود هفت هزار تن محصول از این سطح زیرکشت برداشت شده که علاوه بر مصرف در داخل به استان های همجوار نیز ارسال می شود.
همچنین 500 هکتار اراضی استان زیرکشت محصول زردآلو است که سالانه چهار هزار تن محصول از آن برداشت می شود.


 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/41948/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد

امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

پاکسازی بیش از 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی

سیل خراسان جنوبی/ خسارت به جاده ها/ فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب