پیام خراسان

آخرين مطالب

روزهای تاریک‌ و روشن سینمای خراسان جنوبی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- ورود نخستین دوربین فیلم‌برداری یا دستگاه سینماتوگراف در زمان مظفرالدین‌شاه، به سال 1279 خورشیدی، آغازگر تاریخ سینمای ایران است. پس از انقلاب نیز سینما جایگاه اصیل خود را برای نشان دادن ارزش‌های اسلامی و آنچه در دفاع مقدس گذشته از دست نداد. صنعت فیلم‌سازی ایران با جشنواره‌های فیلم ایرانی همچون جشنواره فیلم فجر که هر ساله به شکل جهانی برگزار می‌شوند، به یکی از بهترین‌های نوع خود، در جهان تبدیل شد. 

اکنون سینما بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهد اما باید دید آن چنان که باید از این ظرفیت استفاده شده و یا می‌شود. خراسان جنوبی نیز که در زمینه فرهنگی با پیشنه‌ای طولانی مواجه است در امر سینما نیز سابقه طولانی دارد. کمبود مخاطب، نیاز به بازسازی سینماها، توجه مسئولین، به روز بودن فیلم‌های اکران شده در سینما و مشکلات مالی از مهم ترین چالش های پیش روی سینماهای خراسان جنوبی است. 

مریم یداللهی، یک شهروند بیرجندی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سینما یک رسانه فرهنگی و آموزشی و جزء لاینفک آموزش است که باید در تربیت مدارس نیز جریان داشته باشد. 

وی با بیان اینکه کودکانم را هر از چند گاهی به سینما می‌آورم، افزود: هدف از شکل گیری ارتباط بین کودکان و سینما، ترویج فرهنگ دوستی و کنار هم بودن است تا مفاهیم علمی و اجتماعی از طریق فیلم‌های آموزشی به کودکان منتقل شود. 

یداللهی یادآور شد: سینما، به عنوان رسانه‌ای تأثیرگذار و پرمخاطب، جایگاه والایی در ساختمان مهندسی فرهنگی یک کشور داراست که این امر در کشور ایران نیز یکی از پایه‌های فرهنگی محسوب می‌شود. این هنر به مرور زمان، می‌تواند الگوساز شود و این امر را نباید از یاد برد. 

پایان بندی قوی را از یاد نبریم 

اکبری، یکی دیگر از افرادی که به سینما آمده بود در گفت‌وگو با ایسنا گفت: فیلم و سینما به عنوان یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن است. 

وی با بیان اینکه مردم حال حاضر ایران نسبت به مردم دهه‌های 1330 و 1340 بسیار آگاه‌تر شده‌اند، افزود: به نظر می‌رسد مشکل فیلم‌های اخیر سینمای ایران یک پایان بندی قوی است که گاهی به دلیل ندیدن این موضوع در لیست فیلم‌ها، مردم از سینما فاصله می‌گیرند؛ لازم است فیلم‌ها با یک نظارت دقیق اکران شوند تا مخاطب آگاه از سینما دور نشود. 

اکبری ادامه داد: حضور افراد کم‌تجربه و در عین حال جویای نام، نوعی بی‌ثباتی ناشی از عدم شناخت کافی از موقعیت موجود را به‌وجود می‌آورد؛ چرا که جوانان حاضر در این عرصه، خود به الگوهای مطرح در جامعه و در میان مردم بدل می‌شوند و عدم شناخت مناسب و کافی از وضعیت موجود و به‌علاوه، کم‌تجربگی و به تعبیری ناپختگی، می‌تواند حاشیه‌های شهرت، بی‌ثباتی اخلاقی و عدم احترام به هنجارهای دینی و اجتماعی را بر اصل حضور پررنگ‌تر کند.

نبود حمایت تبلیغاتی

مجتبی تخم کار، مسئول سینمافردوسی بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این سینما درست است که در سال‌های اخیر بازسازی شده، اما کماکان از عدم حمایت از سوی مسئولان استانی رنج می‌برد. 

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین حمایت‌ها بحث تبلیغات است، افزود: شهرداری هنوز سر ناسازگاری داشته و تبلیغات فیلم‌ها را در فضای شهر انجام نمی‌دهد و تنها مشکلی که داریم عدم تبلیغ فیلم‌های سینمایی در سطح شهر است که ضربه بزرگی می‌زند. 

تخم کار ادامه داد: سینمافردوسی در بهمن 98 تعطیل و به مدت 8 ماه بازسازی آن طول کشید و سپس در سال 99 افتتاح شد که به دلیل شیوع کرونا یک سال سینماها تعطیل بود و متاسفانه حمایت چندانی نیز صورت نگرفت. 

وی با بیان اینکه نامه نگاری‌های بسیاری داشتیم و هیچ جوابی دریافت نکردیم، بیان کرد: امیدواریم عزم راسخی در مورد سینماها وجود داشته باشد تا چراغ این اماکن فرهنگی پیش از رفتن به سمت افول کماکان روشن باشد. 

این مدیر سینما با بیان اینکه اکنون در صورت وجود فیلم فاخر و به ویژه طنز استقبال خوبی از سوی مردم وجود دارد، یادآور شد: حمایت مسئولان از سینماگران اندک است و گاهی حتی قول‌هایی از جمله تامین مسکن که به سینماگران داده می‌شود اجرایی نمی‌شود. 

روزهای تاریک‌ و روشن سینمای خراسان جنوبی 

زیرساخت‌های سینمایی رعایت نمی‌شود 

حسین واحدی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی و مدیر سینما بهمن بیرجند نیز به ایسنا گفت: در جشنواره‌ها سعی کرده‌ایم تمهیداتی صورت گیرد که تماشاگران به صورت آنلاین بلیط را دریافت کنند. 

وی افزود: در طی 10 سال اخیر تمام جشنواره‌ها در این سینما برگزار شده و اکنون نیز میزبان جشنواره فیلم فجر به عنوان رویداد مهم فرهنگی در کشور هستیم و به دلیل میزبانی از این جشنواره‌ها نیازمند توجه و نگاه ویژه هستیم. 

واحدی ادامه داد: فیلم‌های جشنواره به صورت اختصاصی از طرف وزارت ارشاد به اداره کل ارشاد محول می‌شود و در خراسان جنوبی زیرساخت‌هایی که یک سینما باید داشته باشد گاهاً رعایت نمی‌شود. 

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر این زیرساخت‌ها رعایت شود مخاطبان از آن فاصله نمی‌گیرند، افزود: قبل از کرونا استقبال مردم از سینما خوب بوده و رغبت مردم بسیار بهتر بود؛ با شیوع کرونا مخاطب فاصله گرفت، اما با شکل گیری دوباره اکران فیلم‌ها امیدواریم این شور و شوق به این مکان فرهنگی برگردد. 

وی با بیان اینکه باتوجه به جمعیت استان باید استقبال بهتر از این شود و بلیط سینما در سبد خانوار قرار گیرد، یادآور شد: امیدواریم باتوجه متولیان و مدیران فرهنگی اتفاقاتی رقم بخورد که بلیط سینما در سبد خانوار قرار گیرد چراکه اگر استقبال مردم بهتر شود و رونق باشد امکانات سینما بهتر خواهد شد.

روزهای تاریک‌ و روشن سینمای خراسان جنوبی 

از تاریخچه سینمایی تا ضرورت‌های ورود به صنعت سینما

کاظم ایمان طلب، مدرس و منتقد سینما نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سینما یک هنر صنعت است، اظهار کرد: در استان خراسان جنوبی عمر سینماداری از سال 47 در شهرستان فردوس و بیرجند بوده و عمر تولید فیلم به اواخر دهه 50 برمی‌گردد. 

وی با بیان اینکه در حوزه مستندسازی باز هم به صورت تجربی در حوزه فیلم سازی با موضوع اعزام نیروهای بسیجی و مراسم تدفین شهدا افراد علاقمندی مانند آقای هوشنگ نژاد و افراد و نیروهای فرهنگی آموزش و پرورش و سپاه در مقطعی به صورت تجربی و آموزش‌های فنی سینمایی تولیداتی داشته‌اند. 

ایمان طلب ییان کرد: از دهه 70 با شکل گیری انجمن سینماگران بیرجند، قاین و فردوس فعالیت‌های فیلم سازی با شرکت در تشکیلات مسابقات انجمن‌های آن زمان و برگزاری دوره‌ها و ورک شاپ‌ها فنی‌تر و علمی‌تر شد. 

وی با بیان اینکه سینما در استان عمر نوپایی دارد، افزود: تاسیس انجمن سینمای جوان به سال 84 برمی‌گردد و در مورد ظرفیت‌های دانشگاهی سینما باید گفت رشته سینما به صورت دانشگاهی در بیرجند وجود ندارد و تنها دانشگاه علمی کاربردی به صورت تک واحد فیلم نامه نویسی و بازیگری را به صورت برون سپاری آموزشی برگزار می‌کند. 

این مدرس سینما با بیان اینکه رشته کاردانی و کارشناسی سینما، رادیو و تلویزیون و هم راستا با سینما در استان وجود ندارد، ادامه داد: از نظر بازاریابی و اشتغالزایی و نوع نگاه آموزشی و وجود نیروی آموزش دهنده یکی از دغدغه‌های ماست. 

ایمان طلب با بیان اینکه اگر حتی نیروی انسانی را تامین کنیم آیا امکانات و ابزار آن فراهم‌ خواهد بود و آیا بازار کار آن اندازه خواهد بود که پاسخگوی تولیدات باشد، افزود: اکنون چهار آموزشگاه فعال در استان در حوزه سینما داریم. 

وی با بیان اینکه در آموزشگاه‌های استان به تناسب ماه‌های برگزاری، رشته‌های مختلف سینمایی تدریس می‌شود و وضعیت آموزشگاهی مطلوب بوده و نیروهای توانمندی در استان مشغول تدریس هستند، اظهار کرد: تجربه و آموزش در سینما باید کنار یکدیگر قرارگیرد و فنون و علوم سینما بدون تجربه فایده ندارد و اینکه یک نفر بدون تحصیلات آکادمیک وارد این حرفه شود موفق نخواهد بود و سواد فنی، تئوری و عملی نیاز است. 

ایمان طلب با بیان اینکه از نظر زیرساخت در استان ضعیف هستیم، بیان کرد: زیرساخت در حوزه سینماداری و اکران فیلم‌های حرفه‌ای یک بحث است و زیرساخت تولیدات تلویزیونی و فیلم کوتاه و مستند بحثی دیگر است. 

وی با گلایه از ضعف زیرساختی در حوزه تعداد صندلی، و زیرساخت سینمایی، افزود: از نظر امکانات فنی در سطح مطلوب نیستیم و حمایت مالی و دولت‌ها و بخش خصوصی یا سمن‌ها از سینمای کوتاه، سینمای مستند و انیمیشن باید صورت گیرد. 

ایمان طلب به هنرجویان رشته سینما توصیه کرد: بلندپروازی را در کنار منطق را ببینند و پس از شرکت در دوره‌ای کوتاه مدت انتظار انتخاب شدن نداشته باشند چراکه فضای سینمای حرفه‌ای و پیچیده است و بهترین و کوتاه ترین مسیر تحصیلات مرتبط دانشگاهی و حضور در شهرهای بزرگ است. 

روزهای تاریک‌ و روشن سینمای خراسان جنوبی 

حمایت از بخش خصوصی برای احداث سینما

سید علی زمزم، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: اکنون سه سینما در استان به صورت فعال داریم که شامل سینما فردوسی و بهمن بیرجند و پارک قاین است‌ 

وی با بیان اینکه سالن‌های نمایش تجهیز شده مانند سالن سینما فرهنگ طبس و نهبندان و سرایان، افزود: برخی از شهرستان‌ها باتوجه به ظرفیت و جمعیت نیاز مبرم به سالن سینما دارند، مانند شهرستان فردوس که سینما داشتیم و باتوجه به مشکلات، سینمای آن تعطیل شد نیاز است بخش خصوصی ورود پیدا کند تا سالن جدیدی را به بهره برداری برسانیم. 

زمزم با بیان اینکه در شهرستان‌های دیگر در بحث سینما سیار از طریق دو دستگاه سینما سیار ورود پیدا کرده‌ایم، ادامه داد: اگر بخش خصوصی زمین و فضای آماده داشته باشند در خصوص تجهیز سیستم سینما از طریق وزارت ارشاد ورود پیدا می‌کنیم و پیشنهاد ما این است که سالن‌های کوچک با ظرفیت کمتر نهایتاً 100 نفر که توجیه اقتصادی داشته باشد، تأسیس کنند که از کمک بلاعوض 300 میلیون تومانی برخوردار خواهند شد. 

وی با بیان اینکه اکنون 1960 صندلی سینما داریم که باتوجه به جمعیت استان و پراکندگی شهرها حقیقتاً جوابگو نیست، تصریح کرد: بسیاری از شهرستان‌ها علاقمند به اکران فیلم‌ها هستند. 

زمزم با بیان اینکه اعتبار سالانه برای مرمت و بازسازی وجود ندارد ولی فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت می‌کند، اظهار کرد: این امر در قالب انعقاد تفاهم نامه با سازمان سینمایی انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه با همین تفاهم نامه و از طریق بازسازی، سینما بهمن بیرجند چندین سال پیش از حالت سینمای درجه یک به ممتاز تبدیل شده است، ادامه داد: وضعیت فروش و اکران فیلم در استان مطلوب و رضایت بخش است. 

زمزم افزود: انتظاری که داریم این است که دستگاه‌ها از محل اعتبارات داخلی و فرهنگی از ظرفیت بسیار خوب سینما بهره ببرند تا به صورت نیم بها در اختیارشان قرار گیرد و بدین ترتیب سینما در سبد فرهنگی خانوار دیده شود. 

وی با بیان اینکه سینما یکی از فضاهای فرهنگی است که می‌تواند بخشی از اوقات فراغت خانواده‌ها را تامین کند، تصریح کرد: طی دو سال گذشته برنامه ریزی خوبی از سوی سازمان سینمایی در عرصه تجلیل از سینماگران و فعالان عرصه سینمایی دیده شده و برنامه خاصی به نام مهر سینمای ایران ترتیب داده شده که سال گذشته از استان‌های پیشرو بودیم و از 46 نفر از فعالان عرصه سینما تجلیل کردیم و امسال در دومین سال قرار است این برنامه طی  9 مهرماه برگزار شود تا حمایتی از سینماگران باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/590297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فردا میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تعطیل است

تشکیل خانه طراحان فیروزه‌ای بر آمده از تلاش جوانان گرافیست است

مسابقات تیراندازی با کمان سنتی سبزوار به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت

تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان احیا می‌شوند

◄ خط 4 متروی مشهد به شهرک مهرگان نمی رسد؟

یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟

شگفتی دانشمندان از مشاهده یک اورانگوتان وحشی که برای درمان زخمش از گیاه دارویی استفاده کرد

نوای موسیقی خراسان خاموش شد

دو کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات خراسان شمالی پیدا شدند

عضو شورای شهر بجنورد از بلاتکلیفی کارخانه کمپوست انتقاد کرد

رونمایی از کتاب 10 جلدی یک سردار دراصفهان

عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران

آیت‌الله مطهری الگویی وارسته برای نسل جستجو‌گر عصر ماست

عناصر خلاق در اقتصاد کشور باید شناسایی شوند

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه‌های بومی وارد اقتصاد شد

معلم اساسی‌ترین عامل تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است

گزارشی از نکوداشت مختومقلی فراغی؛ شاعری که وحدت‌بخش بود

جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران لغزنده است

ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از 6 ماه رسید

مراسم روز معلم در مدارس دانش‌آموزان اتباع + فیلم

لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران

سامانه بارشی در خراسان شمالی فعال می‌شود/ کاهش 10درجه‌ای دمای هوا

2 کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات خراسان شمالی پیدا شدند

افزایش20 درصدی تعداد افراد در طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت

ماجرای نجات 29 دریانورد در آب‌ های هرمزگان

مراقب این پیامک در ایام تعطیلات باشید!

توقیف کامیون حامل 267 کیلو شیشه در تهران

خبر خوش سازمان هواشناسی برای مردم تهران

وعده کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت

میزان صادرات نفت اعلام شد

خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت

مهم‌ترین رسالت استادان جهاد تبیین است

ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه حصار دار خوسف با 55 میلی متر

صدور مجوز زیست‌محیطی برای معدن آلبلاغ خراسان شمالی مصوب شد

اعتبار 4 هزار میلیاردی برای طرح‌های آبرسانی خراسان شمالی

آئین نکوداشت مختومقلی فراغی در بجنورد برگزار شد

جزئیات اعزام زائران حج تمتع منطقه کاشان اعلام شد

هنرمند و بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت

بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت

هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت

هوای مشهد 14 اردیبهشت ماه، سالم است

تجلیل از دختران مدال‌آور ‌رشته‌های‌ ووشو و کاراته در مشهد

مهمترین مأموریت آموزش و پرورش تربیت تمام ساحتی است

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 14 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

سیزدهمین کاروان فرهنگی ورزشی جاده ولایت میهمان خوزستانی‌ها

رمزگشایی 39 فقره سرقت کابل‌های برق فشار قوی در مشهد

رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه