پیام خراسان

آخرين مطالب

آسمان همچنان بخیل/ کارد بی‌آبی به استخوان سدهای خراسان رضوی رسید مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- تازیانه بی آبی در سه دهه اخیر در جای جای کشور ملموس و محسوس بوده است که اوج آن در سه سال اخیر به صورت خشکسالی های متوالی، زخمی عمیق را بر پیکره خشکیده سفره های آبی برجای گذاشته است.

طبق اعلام وزارت نیرو در طول سه سال گذشته، کاهش به ترتیب 37، 18 و 15 درصدی بارش نسبت به شرایط معمولی، باعث حاکم شدن خشکسالی هیدرولوژیکی و کاهش مضاعف دبی پایه رودخانه‌ها و ورودی مخازن سطحی و منابع آب زیرزمینی شد و همین امر محدودیت‌های جدی را در تأمین آب نسبت به سال‌های نرمال به بار آورده است.

بر این اساس شرق کشور در سال آبی گذشته با کاهش جدی بارش روبه رو شد و ورودی برخی سدها از جمله سد مرزی "دوستی" به صفر رسید و از نظر استانی نیز بر اساس آمار شبکه ایستگاهی مبنای وزارت نیرو، استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قزوین و تهران با کاهش بیش از 30 درصدی بارش نسبت به شرایط نرمال مواجه بوده‌اند.

خشکسالی و کم بارشی در شرق کشور منجر به خشک شدن سدهای آبی و به گل نشستن این سدها شده است به طوری که هم اینک فقط 9 درصد از حجم ذخیره سدهای خراسان رضوی آب دارد.

سدهای به گِل نشسته خراسان رضوی

خراسان رضوی دارای 32 سد فعال است که در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، ششتمد، جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند.

در مجموع میزان ذخیره آب در سدهای خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 70 درصد کاهش دارد

 

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، موجودی کنونی آب سدهای استان را 9 درصد اعلام و بیان کرد: این رقم در مدت مشابه پارسال 21 درصد بوده است.

علیرضا طاهری خاطرنشان کرد: هم اینک حدود 140 میلیون متر مکعب از حجم ذخیره سدهای استان آب دارد و حال آنکه این میزان در مدت مشابه پارسال حدود 332 میلیون متر مکعب بوده است.

وی اضافه کرد: در مجموع میزان ذخیره آب در سدهای خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 70 درصد کاهش یافته و حجم ورودی آب به سدهای استان در سال آبی جاری از مهرماه 1401 تا پایان شهریور امسال تنها حدود 50 میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: امسال استان خراسان رضوی، پایین‌ترین میزان بارندگی و رتبه نخست خشکسالی را در بین استان‌های کشور دارد، کاهش بارندگی در سالهای اخیر، باعث شده مخازن سدها تغذیه نشود به طوری که سد دوستی، که تا چند سال قبل بخش عمده آب مشهد را تأمین می‌کرد، این روزها به گِل نشسته و امسال آبی وارد مخزن این سد نشده است.

طاهری افزود: ظرفیت ذخیره مخزن سد دوستی یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب است اما امروز کمتر از هشت درصد از این ظرفیت آب دارد.

وی تاکید کرد: اکنون همچنان در شرایط اضطرار و بحرانی تامین آب قرار داریم، آب و مسائل آبی از حیاتی‌ترین و اساسی‌ترین چالش‌ها است و امیدواریم پاییز و زمستان امسال شاهد افزایش بارندگی باشیم و با همراهی مردم این چالش را پشت سر بگذاریم.

طاهری خاطرنشان کرد: هم اکنون تنها حدود 2 مترمکعب بر ثانیه آب از این سد برداشت می‌شود در حالی که در سال گذشته حدود 6 مترمکعب بر ثانیه برداشت آب از آن انجام می‌شد.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود رسوبات انباشته در کف سد دوستی، آبگیری مستقیم از دریاچه سد در دستور کار قرار گرفت و شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طرح ساخت ایستگاه پمپاژ شناور سد دوستی را که در نوع خود از بزرگترین ایستگاه‌های پمپاژ شناور محسوب می‌شود، اجرایی کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با طی کردن مقدمات اجرایی، این طرح در 26 فروردین‌ امسال آغاز شد و مطابق برنامه زمانبندی، با خرید و تهیه تجهیزات لازم، این طرح در خرداد امسال به پایان رسید.

وی گفت: طرح اضطراری تامین آب کلانشهر مشهد از منابع غرب دشت مشهد نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی "غدیر طوس" در حال اجراست که در این طرح آب منابع غرب دشت مشهد توسط خط انتقالی به طول 56 کیلومتر در 2 قطعه 46 و 10 کیلومتری به مشهد منتقل می شود.

طاهری افزود: هم اکنون بخش نخست طرح، مطابق با زمانبندی پیش‌بینی شده و همزمان با اوج مصرف تابستانه تکمیل شده و به بهره‌برداری آزمایشی رسیده است.

کاهش 42 درصدی بارندگی در خراسان رضوی

طبق گفته مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی، میانگین بارندگی این استان از ابتدای سال زراعی گذشته تا نیمه شهریور امسال 111.2 میلی متر بوده است که این میزان نسبت به دوره آماری بلندمدت 42 درصد کاهش نشان می‌دهد.

علی اصغر دهقان‌پور به خبرنگار ایرنا گفت: میزان بارندگی استان در مدت مشابه پارسال 162.7 میلی متر و در دوره آماری بلندمدت 193 میلی متر بوده است.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد بارش استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد کاهش داشته و میزان بارندگی در کلیه مناطق استان، به جز بردسکن، کاشمر، بجستان و ریوش، نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است.

از ابتدای سال زراعی تا کنون بیشتر بخش های استان زیر تأثیر وضعیت خشکسالی متوسط تا بسیار شدید قرار داشته است.

 

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی تصریح کرد: بارندگی استان نسبت به دوره آماری بلندمدت در تمامی شهرستان های استان کاهش داشته که بیشترین بارش در سال زراعی سپری شده از قوچان با 214 میلی متر و کمترین بارش از جغتای با 67.1 میلی متر گزارش شده است.

دهقان پور خاطرنشان کرد: بارندگی در مشهد نیز از ابتدای سال زراعی گذشته 92.2 میلی متر بوده که نسبت به سال پیش از آن 57 و نسبت به دوه آماری 62 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی اظهار داشت: میانگین دما نیز در سال زراعی گذشته نسبت به سال پیش از آن و نیز دوره آماری در تمامی شهرستان های استان افزایش داشته است و میانگین دمای هوای مشهد نیز 16.7 درجه سلسیوس بوده که نسبت به سال قبل از آن نیم درصد و نسبت به دوره آماری 1.3 درجه افزایش داشته است.

دهقان پور بیان کرد: به طور کلی در طول سال زراعی گذشته بیشتر بخش های استان زیر تأثیر وضعیت خشکسالی متوسط تا بسیار شدید قرار داشته است.

وی اظهار داشت: پیش بینی ها نشان می دهد که بارش باران های پاییزی خراسان رضوی تا 9 آذرماه، در بیشتر مناطق استان نرمال و بیش از حد نرمال خواهد بود که این شرایط برای 10 آذرماه تا 11 بهمن ماه امسال نیز اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی اضافه کرد: با این حال از هشت شهریورماه تا هشت مهرماه دمای هوا در خراسان رضوی بین نیم تا 2 درجه و از 9 مهرماه تا 9 آبانماه بیشترین افزایش نسبی دمای هوا بین یک تا 2 درجه خواهد بود.

دهقان پور گفت: برای استفاده بهینه از بارشهای امسال از 11 شرکت دانش بنیان و همچنین نخبگان دانشگاهی بهره گرفته می شود.

حجم ذخیره آب سدهای مشهد به هفت درصد رسید

98 درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و 6٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است و عمده ترین منابع تامین کننده آب مشهد سدها هستند.

هم اینک فقط هفت درصد از ظرفیت ذخیره سدهای مشهد آب دارد

 

 

سدهای تامین کننده آب مشهد شامل "طرُق، ارداک، دوستی و کارده" است که هم اینک ذخیره آب این سدها به کمترین میزان خود رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ذخایر آبی مشهد بسیار کاهش یافته و وضعیت آبی این کلانشهر همچنان در شرایط اضطراری است.

حسین اسماعیلیان افزود: هم اینک فقط هفت درصد از ظرفیت ذخیره سدهای مشهد آب دارد، و حجم ذخیره آب سد دوستی به عنوان اصلی‌ترین سد تامین کننده آب مشهد، به حدود 95 میلیون متر مکعب کاهش یافته است، در حالی که ظرفیت ذخیره این سد یک میلیارد و 512 میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: 90 میلیون متر مکعب از آب موجود قابل استفاده است که باید بین ایران و ترکمنستان تقسیم شود.

اسماعیلیان اضافه کرد: در مدت مشابه پارسال 20 درصد از حجم ذخیره سدهای مشهد، معادل 260 میلیون متر مکعب آب داشت که این میزان در زمان حاضر 97 میلیون متر مکعب است، از ابتدای سال جاری نیز فقط چهار میلیون متر مکعب آب وارد سدهای مشهد شده است.

وی افزود: با توجه به اجرای طرحهای اضطراری تامین آب مشهد و همراهی مردم در مدیریت مصرف، تاکنون بدون مشکل از تنش آبی گذر کرده ایم اما شرایط همچنان حاد است و مردم باید نسبت به مدیریت مصرف حساس بوده و از مصارف غیرضروری خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: در کنار اجرای طرح های اضطراری تامین آب مشهد، فعالیت های فرهنگی و مشارکت اعضای شورای اجتماعی محلات از مهم ترین راههای برون رفت از شرایط بحرانی آب است.

اسماعیلیان اضافه کرد: جنس فعالیت های آموزشی و نهادینه کردن مسایل فرهنگی بسیار دشوار است، اما تاکنون اقدامات و هدف گذاری های شایسته‌ای با همراهی شهرداری در سطح شهر مشهد انجام گرفته است و در همین راستا ایجاد محلات دوستدار آب نیز پیگیری می شود.

وی تاکید کرد: همچنان نگرانی برای تامین آب مشهد وجود دارد و امیدواریم با افزایش بارندگی و اجرای طرح های اضطراری تامین آب از این شرایط عبور کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/594291/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معلم اساسی‌ترین عامل تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است

گزارشی از نکوداشت مختومقلی فراغی؛ شاعری که وحدت‌بخش بود

جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران لغزنده است

ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از 6 ماه رسید

مراسم روز معلم در مدارس دانش‌آموزان اتباع + فیلم

لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران

سامانه بارشی در خراسان شمالی فعال می‌شود/ کاهش 10درجه‌ای دمای هوا

2 کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات خراسان شمالی پیدا شدند

افزایش20 درصدی تعداد افراد در طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت

ماجرای نجات 29 دریانورد در آب‌ های هرمزگان

مراقب این پیامک در ایام تعطیلات باشید!

توقیف کامیون حامل 267 کیلو شیشه در تهران

خبر خوش سازمان هواشناسی برای مردم تهران

وعده کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت

میزان صادرات نفت اعلام شد

خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت

مهم‌ترین رسالت استادان جهاد تبیین است

ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه حصار دار خوسف با 55 میلی متر

صدور مجوز زیست‌محیطی برای معدن آلبلاغ خراسان شمالی مصوب شد

اعتبار 4 هزار میلیاردی برای طرح‌های آبرسانی خراسان شمالی

آئین نکوداشت مختومقلی فراغی در بجنورد برگزار شد

جزئیات اعزام زائران حج تمتع منطقه کاشان اعلام شد

هنرمند و بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت

بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت

هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت

هوای مشهد 14 اردیبهشت ماه، سالم است

تجلیل از دختران مدال‌آور ‌رشته‌های‌ ووشو و کاراته در مشهد

مهمترین مأموریت آموزش و پرورش تربیت تمام ساحتی است

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 14 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

سیزدهمین کاروان فرهنگی ورزشی جاده ولایت میهمان خوزستانی‌ها

رمزگشایی 39 فقره سرقت کابل‌های برق فشار قوی در مشهد

رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

رکود نسبی در هفته ریزش شاخص بورس

آخرین وضعیت ترافیکی 14 اردیبهشت؛ تردد روان در تمام محورهای شمالی

بارندگی در برخی محورهای کشور

تردد روان در محورهای شمالی کشور

هوای پاک مهمان 3 شهر خراسان جنوبی

انسداد برخی از راه‌های خراسان جنوبی

اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین طرح‌ها در شورا‌هاست

آمادگی برای خرید اتوبوس‌های برقی در بجنورد

عضو شورای شهر بجنورد ازبلاتکلیفی کارخانه کمپوست انتقاد کرد

حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود

دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه

بانوی خیراندیش مشهدی منزل خود را به بنیاد دانشگاهی فردوسی اهدا کرد

افتتاح پروژه مجتمع آبرسانی شهرآباد شهرستان بردسکن

پیش بینی شدت بارش باران در خراسان رضوی

رمزگشایی 39 فقره سرقت کابل های برق فشار قوی در مشهد

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 14 اردیبهشت