پیام خراسان

آخرين مطالب

رنگ باختن محرومیت خراسان‌شمالی با حمایت از 650 طرح روستایی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- ماندگاری یک دهه خشکسالی در بسیاری از روستاهای خراسان شمالی علاوه بر رونق انداختن کسب و کار کشاورزی و دامداری در این منطقه شمال استان خراسان شمالی موتور مهاجرت جوانان به کلانشهرها و مرکز استان را نیز روشن کرده است به گونه ای که بسیاری از جوانان این خطه در این وضعیت دچار بیم، سردرگمی و بلاتکلیفـی شدند و برای یافتن کسب و کار راهی کلان شهرها و پایتخت شده اند.

براساس آمار رسمی هم اکنون تنها در شهرستان مرزی رازوجرگلان حدود 12 هزار نفر از نیروهای کار این منطقه که بیشترشان در حوزه کشاورزی، دامداری و صنایع دستی فعالیت داشتند به کلانشهر تهران و یا دیگر مراکز استان به کارهای ساختمانی و یا حاشیه ای همانند دستفروشی به عنوان اشتغال کاذب روی آوردند.

این در حالی است که روستاهای خراسان شمالی جدای از شرایط اقلیمی ویژه برای کشت انواع محصولات، پرورش زنبور عسل و دام وطیور، ظرفیت تولید صنایع دستی به خصوص قالی، قالیچه و پشتی ترکمنی را دارد.

بنیاد برکت نیز با درک این شرایط چند سالی است که روستاهای خراسان شمالی را با هدف محرومیت زدایی و رونق تولید عرصه فعالیت خود قرار داده است تا انگیزه جوانان برای بازگشت به روستاها و احیای شغل آبا و اجدادی شان دوچندان شود.

این نهاد آذرماه 1386 با تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر رفع مشکل محرومان و آباد کردن روستاها آغاز به کار کرد تا به سهم خود با توانمندسازی روستاییان و حمایت از اشتغال های زود بازده و کوچک نقش موثری در محرومیت زدایی مناطق محروم داشته باشد.

طرح اشتغال زایی بنیاد برکت با پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی که سرمایه کمی برای شروع کار دارند، انگیزه برای کار و بازگشت برکت به سفره های مردم شده است.

فعالیت های این این نهاد در خراسان شمالی نیز تنها محدود به چند روستا نیست بلکه چتر حمایتی اش تمامی روستاهای خراسان شمالی را پوشش می دهد و تنها در 6 ماهه نخست امسال از 650 طرح اشتغالزایی حمایت کرده است.

در ادامه بد نیست گفت و گویی با یکی از افراد بهره مند از حمایت های بنیاد برکت در روستای مرزی جرگلان داشته باشیم.

بازگشت امید به مناطق روستایی

یکی از اهالی مرزنشین خراسان شمالی در خصوص حمایت های بنیاد برکت از طرح های اشتغالزایی در این منطقه گفت: بنده تا چند سال پیش دامدار بودم اما خشکسالی و گرانی علوفه موجب کنار گذاشتن این حرفه آبا و اجدادی ام شد و برای یافتن شغل راهی تهران شدم.

الله یار درخشانی افزود: اینکه دیار خود را ترک و دور از خانواده مشغول فعالیت های ساختمانی در تهران بودم همیشه من را آزار می داد تا اینکه یکی از آشناهایم من را از حمایت های بنیاد برکت از طرح های اشتغالزایی مطلع کرد.

وی ادامه داد: بلافاصله عزم خود را برای بازگشت به روستا جزم کردم و با تسهیلاتی که این نهاد در اختیارم گذاشت به سمت پرورش زنبور عسل رفتم؛ شغلی که از جوانی به آن علاقه مند بودم.

درخشانی گفت: خدارو شکر اکنون درآمد خوبی از پرورش زنبور عسل دارم و برای چهار نفر دیگر از این محل شغل ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: تسهیلات دریافتی از بنیاد برکت شاید زیاد نبود اما هر چه بود برکت را به سفره چهار خانواده تنها با اجرای یک طرح اشتغالزایی برگرداند.

درخشانی خاطرنشان کرد: امیدوارم این گونه نگاه ها و حمایت از طرح های اشتغالزایی کوچک تداوم داشته باشد زیرا که نقش موثری در بازگشت امید و ماندگاری جوانان در روستاها دارد.

اهلیت سنجی طرح‌های اشتغالزایی در 125 روستا

مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان‌شمالی گفت: اهلیت‌سنجی متقاضیان طرح های اشتغالزایی بنیاد برکت در 125 روستای این استان در سالجاری انجام شد.

جواد عبدی افزود: اهلیت سنجی طرح های اشتغالزایی در قالب طرح سحاب و طرح آسمان انجام می شود.

وی افزود: طرح سحاب با هدف توانمند سازی جوامع محلی و ایجاد کسب و کارهای خرد و خانگی به ویژه در مناطق محروم و روستایی و طرح آسمان با هدف تربیت و توسعه انسانی و حمایت از بنگاه های تولیدی اجرا می شود.

مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان‌شمالی تصریح کرد: پس از انجام اهلیت سنجی توسط تسهیل گران و عوامل اجرای بنیاد برکت، متقاضیان طرح های اشتغالزایی برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی می شوند.

 

حمایت از 650 طرح اشتغالزایی روستایی

عبدی گفت: این نهاد در 6 ماهه نخست امسال با پرداخت 600 میلیارد ریال تسهیلات از 650 طرح اشتغالزایی استان حمایت کرد.

وی اظهار کرد: این میزان تسهیلات در بیش از 100 روستای خراسان شمالی در راستای اشتغالزایی مناطق کمتر برخوردار پرداخت شده است.

مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان‌شمالی افزود: تسهیلات اشتغالزایی در زمینه های مختلف از جمله باغبانی، پرورش طیور، تولید کیف و کفش، پرورش زنبور عسل و صنایع دستی پرداخت شد.

عبدی با بیان اینکه این تسهیلات با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله اعطا می شود، گفت: این تسهیلات به افراد توانمند روستایی پرداخت می شود و میزان آن بین 500 میلیون ریال یک میلیارد و 500 میلیون ریال متغیر است.

مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: بنیاد برکت هم اکنون تمامی شهرستان های استان را برای پرداخت تسهیلات مشاغل خرد روستایی پوشش می دهد.

عبدی با بیان اینکه بنیاد برکت براساس یک الگوی هدفمند اشتغالزایی حرکت می کند، گفت: حمایت های این نهاد تنها محدود به پرداخت تسهیلات نیست بلکه افراد متقاضی با مشارکت شبکه های تسهیلگر از دوره های آموزشی بهره مند می شوند.

وی تصریح کرد: همچنین شبکه های تسهیلگر نقاط ضعف و ظرفیت های هر منطقه را شناسایی می کنند و براساس آن حمایت های لازم انجام می شود.

بنیاد برکت بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با ﺣﻤﺎیت ﺳﺘﺎد اﺟﺮایی ﻓﺮﻣﺎن ﺣﻀﺮت اﻣﺎم(ره) تاسیس شده است و در زمینه های آموزشی، بهداشتی، برق‌رسانی، آبرسانی، مخابراتی، فرهنگی، آبخیزداری و دامپروری فعالیت می کند.

خراسان شمالی از لحاظ بافت جمعیتی شرایط ویژه ای دارد و 44 درصد از اقوام کرد، ترک، لر و ترکمن در این خطه از شمالشرق کشور در نواحی روستایی سکونت دارند و این نکته بیانگر اهمیت و نقش روستا در اقتصاد استان دارد.

840 روستای این استان از جمعیتی بالغ 440 هزار نفر تشکیل شده است که همین جمعیت زیاد اقتصاد استان را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق داده است و رسیدگی به این جوامع چرخ استان را هم خواهد چرخاند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/600933/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی برای تردد در محور خوسف-قلعه زری

هشدار مدیریت بحران استانداری برای تردد در محور خوسف_قلعه زری

هشدار مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی برای تردد در محور خوسف_ قلعه زری

افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران در خراسان شمالی

زلزله این استان را لرزاند

زلزله 4.2 ریشتری در خراسان شمالی هیچگونه خسارتی در پی نداشت

انجام ارزیابی اولیه از خسارت زلزله امروز در خراسان شمالی

سیلاب بخش‌ مرکزی گناباد را فرا گرفت

حمله مقاومت اسلامی بحرین به بندر ایلات برای اولین بار+ فیلم

مقاومت اسلامی بحرین با حمله پهپادی به اسرائیل برای اولین بار+ فیلم

آن چه می‌خورید می‌تواند ژن‌های فرزندان و نوه‌های تان را تغییر دهد/ به این دلیل چیپس نخورید!

سمنان چگونه پایتخت کتاب ایران شد؟

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و آبگرفتگی معابر

زلزله 4‌.2 ریشتری «تیتکانلو» در شهرستان فاروج را لرزاند

هشدار نارنجی هواشناسی به چند استان

طرح «نور» اقدام بزرگ و شجاعانه نیروی انتظامی است

تشییع پیکر شهید محمدمهدی فانی در شهرستان طبس

بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید

زلزله ای با بزرگی 4.2 ریشتر خراسان شمالی را لرزاند

وقوع زلزله در این استان

زمین لرزه چهار و دو دهم ریشتری تیتکانلو

زلزله شدید خراسان شمالی را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی 4.2 ریشتر تیتکانلو خراسان شمالی را لرزاند

خراسان شمالی لرزید

خیزش دانشجویان آمریکا نشان‌دهنده بیداری وجدان‌های‌ جهانی است

زمین لرزه چهار و دو دهم ریشتری تیتکانلو شهر فاروج

زلزله 4.2 ریشتری «تیتکانلو» در شهرستان فاروج را لرزاند

تیتکانلو خراسان شمالی لرزید

زلزله 4.2 ریشتری تیتکانلو در خراسان شمالی را لرزاند

زلزله در خراسان شمالی ؛ شدت و مرکز زمین لرزه

تیتکانلو در خراسان شمالی لرزید

فیلمی از هوای بارانی و دلنشین انابد

نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در کاشمر

کمک 85 میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن

سارقان کابل برق در مشهد دستگیر شدند

جاده‌های خراسان رضوی همزمان با افزایش ترددها بارانی و لغزنده است

تصادف چند موتور سوار در یک چهار راه در مشهد (فیلم)

زلزله در مشهد

نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد

زلزله مشهد را لرزاند

بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور بیش از 1600 حافظ از خراسان رضوی برگزار شد

رتبه اول خراسان رضوی در پرداخت تسهیلات اشتغال در کشور

زلزله 4/2 ریشتری در تیتکانلو خراسان شمالی

افزایش فضای نمایشگاهی و تعداد ناشران در نمایشگاه کتاب

مشهد لرزید

زلزله 4.2 ریشتری در تیتکانلو خراسان شمالی، در مشهد نیز احساس شد

سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در خراسان جنوبی

خون کودکان فلسطینی به ثمر نشسته است

بسته شدن برخی محور‌های خراسان جنوبی بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی

اصرار قاضی تورین: ستاره یووه محاکمه می‌شود