پیام خراسان

آخرين مطالب

کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد مقالات

کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در 264 صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و هم‌نشین شمرده می‌شود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیه المتقین آمیزه‌ای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستان‌های دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزه‌های طبی.
اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیه المتقین» را با عباراتی کوتاه‌تر و دسته‌بندی روشن‌تر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.
ساختار اثر
این کتاب در 14 باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباس‌های حرام و رنگ‌های مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.
باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش 5 نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.
«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانه‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.
نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نام‌گذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.
پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.
باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.
«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسل‌ها به رشته تحریر در آمده است.
باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعاهای قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.
نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماری‌ها و ابتلایات، راه‌های درمان عمومی برای تمام بیماری‌ها و ادعیه مشترک امراض با برخی داروهای مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویه‌ها راه تبیین کرده است.
باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.
باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.
دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.
باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.
«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمان‌های خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر 6096844

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/669038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایش سکه ولایتعهدی امام رضا (ع) در موزه بزرگ خراسان

هشدار فوری سیل به 8 استان

پاکبان‌های مشهدی قهرمانای این روزای دیار خراسان

بدهی‌های شرکت بهکده رضوی تهاتر شود

تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

آیین اختتامیه رویداد جام رسانه‌ای امید کشور برگزار شد

شدت بارش باران در غرب مشهد به اوج خود رسیده است/ مردم در خانه‌ها بمانند/ سیل از سمت طرقبه و شاندیز با تاخیر به مشهد می‌رسد/ ویدئو

عکس/ بارش تگرگ‌های درشت در مشهد

آبگرفتگی معابر در مشهد

جاری شدن سیلاب در مشهد

آغاز مجدد سیل در بلوار سیدی

آب‌گرفتگی زیرگذر میدان خلیج‌فارس مشهد

بارش 25 میلی‌متری در مشهد ظرف نیم‌ساعت!

بارش‌های اخیر در مشهد در 200 سال گذشته بی‌سابقه بود!

وضعیت خیابان‌های مشهد پس از 10 دقیقه بارندگی‌

منطقه الهیه مشهد زیر آب رفت

افتتاح کارخانه منیزیت زینترشده در شهرستان سربیشه

استقبال از خادمان رضوی در حرم امامزادگان نهبندان+ عکس

پروژه‌های معدنی در هیچ شرایطی معطل نماند

اولویت خراسان جنوبی برای سرمایه گذاری شرکتهای دولتی در حوزه معدنی کشور

خراسان جنوبی اولویت برای سرمایه گذاری شرکتهای دولتی در حوزه معدنی کشور

خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالایی در حوزه معادن دارد

همراهی مسئولان خراسان جنوبی با سرمایه‌گذاران خوب است

15 هزار مشترک خراسان جنوبی از فیبر نوری بهره‌مند شدند

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق به مقصد در نهبندان

تیم طارم زمین حاجی‌آباد قهرمان هفته سوم نخستین دوره مسابقات لیگ دومینو استان هرمزگان شد

بهره برداری از واحد منیزیت زینتر شده در سربیشه

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی برای خراسان جنوبی

گاز مشترکان در شهرستان فاروج 5 روز قطع خواهد شد

مدیران خراسان شمالی به برپایی نماز جماعت توجه کنند

نگاهی به سریال آقای قاضی/ «آقای قاضی؛ شعبه 121» به شبکه 2 آمد

مدیران اجرایی خراسان‌شمالی در مساجد حضور یابند

استفاده از مدیران بومی در خراسان شمالی نتیجه‌ اقدامات مجلس یازدهم بود

وجود یک گونه پستاندار در وضعیت بحرانی در خراسان شمالی

تخصیص 5 میلیارد تومان برای بهسازی جاده سلامت

300 کیلومتر از محورهای خراسان شمالی خط کشی شد

آماده‌باش پلیس راهور مشهد در پی هشدار بارش‌های سیل‌آسا

سیل فاجعه‌بار در برزیل؛ شمار تلفات به 154 تن رسید

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

میزان بارش‌ در برخی نقاط مشهد تا امشب بیش از 50 میلیمتر خواهد بود

بخش وی ‌آی‌ پی بیمارستان امام حسین (ع) تربت‌حیدریه به بهره‌برداری رسید

سیل در دولت داماد بلای طبیعی و دلگرم‌کننده و در دوره روحانی نکبت! | ماجرای یک "دیوار" در مشهد؟

برگزاری همایش دختران فاطمی و پسران علوی در مشهد

هم اکنون؛ بارش تگرگ در رادکان چناران

بارش شدید باران در مشهد مقدس آغاز شد

بازگشایی محور چخماق - کله منار در فریمان

فیلم| هم اکنون؛ آسمان مشهد برای باری دیگر در نیمه روز تاریک شد!

آمادگی دستگاه‌های امداد و نجات در استان خراسان رضوی

سکه ولایتعهدی امام رضا (ع) در مشهد رونمایی شد | عکس

بار سنگین‌ خودروسازان دولتی‌ بر دوش منابع‌ ارزی‌