پیام خراسان

آخرين مطالب

وقتی خاموشی، چاشنی گرمای خراسان جنوبی می‌شود مقالات

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - در این روزهای گرم تابستان، استان کویری خراسان جنوبی نیز همچون بسیاری از استان‌های دیگر کشور با خاموشی‌ برق دست به گربان است.
  وجود مشکل در تأمین برق مورد نیاز می‌تواند روزهای گرم تابستان را سخت‌تر کند. چند روزی است که جیره بندی برق در کشور آغاز شده است. دمای هوا به شدت افزایش یافته و این گرمای کم سابقه باعث شده تا مصرف برق نیز افزیش یابد.
در چنین شرایطی استفاده از وسایل سرمایشی و تهویه افزایش پیدا می‌کند و باعث قطع برق می‌شود .
افزایش مصرف برق در هر سال نسبت به سال گذشته می‌تواند به دلیل اضافه شدن مشترکان جدید و افزایش استفاده مردم از وسایل برقی باشد. ظرفیت عملی تولید برق کشور از ابعاد گوناگون، جوابگوی نیاز مصرفی پیش‌بینی‌شده در روزهای پیک مصرف تابستان نیست .
در این شرایط تمامی مردم حتی با خاموش کردن یک لامپ و نیز استفاده نکردن از لوازم پر مصرف برقی در ساعات پیک مصرف می‌توانند از رسیدن به شرایط بحرانی جلوگیری کنند.
همدلی، رمز عبور از شرایط بحرانی
محمد علیزاده، یک شهروند بیرجندی  اظهار کرد: سوال اینجاست که چرا تمام بانک‌ها و ادارات دولتی استان‌های کویری ایران از سیستم‌های سرمایشی پرمصرف استفاده می‌کنند در صورتی که کولر آبی نیز به خوبی جوابگو است.
وی افزود: دلیل این خاموشی‌ها در استان، سوء مدیریت، فرسودگی تجهیزات شبکه و تکنولوژی بسیار قدیمی و ناکارآمد در استان است.
این شهروند بیرجندی بیان کرد: برای ادامه نیافتن این خاموشی‌ها تمام مردم و مسئولان باید با یکدیگر همدل بوده و همکاری کنند.
مصرف نادرست، راه را برای خاموشی هموار کرد
غلامحسین مهدیزاده، یک شهروند دیگر بیرجندی نیز در گفت‌وگو با ایسنا دلیل این خاموشی‌ها عملکرد نادرست مردم دانست و اظهار کرد: مصرف نادرست و بیش از حد مردم باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است.
وی با اشاره به اینکه قطعی برق باعث خاموش شدن چراغ قرمزها شد و ترافیک ایجاد کرد، تصریح کرد: مردم باید با مدیریت مصرف و بهینه کردن این امر در کنار دولت به حفظ منابع انرژی کمک کنند.
وجود 361 هزار مشترک برق در خراسان جنوبی
محمد ابراهیم شرکا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی  اظهار کرد: 361 هزار مشترک برق در خراسان جنوبی وجود دارند.
وی با بیان اینکه 85 درصد مشترکان شهری، 40.2 درصد روستایی و 1.3 درصد سنگین دیماندی هستند، افزود: خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است .
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ادامه داد: میزان مصرف برق در بخش عمومی 10.1 درصد، خانگی 28.4 درصد، صنعتی 22.2 درصد، تجاری 6 درصد و روشنایی معابر حدود 0.1 درصد است.
بیشترین مصرف برق در بخش کشاورزی
شرکا اظهار کرد: بخش کشاورزی با 33.2 درصد بیشترین مصرف برق استان را به خود اختصاص داده است.
وی از پیش بینی پیک مصرف کل استان به رقم 286 مگاوات انرژی برق در تابستان امسال خبر داد و افزود: سال گذشته پیک بار کل استان 271 مگاوات بود که با همکاری صنایع، کشاورزان و ادارات استان، 42 مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی شد .
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: در دو سال گذشته خرید تضمینی برق خورشیدی توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی نو (ساتبا) به شرکت توزیع برق استان محول شده است.
شرکا یکی از قابلیت‌های خراسان جنوبی را انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی برشمرد و اظهار کرد: امسال برای مبادله تفاهم نامه با شرکت ساتبا در حال اخذ مجوز مجمع عمومی شرکت‌های توزیع هستیم که به محض دریافت مجوز مبادله تفاهم نامه این کار صورت خواهد پذیرفت.
وی ادامه داد: خرید تضمینی به این صورت است که هر مشترکی نیروگاه خورشیدی نصب کند تا میزان قدرت انشعاب خود و سقف 100 کیلو وات یک قرارداد تضمینی 20 ساله بین مشترک و شرکت ساتبا امضا شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: نتیجه این قرارداد سبب انعقاد قرارداد خرید تضمینی به میزان 3155 کیلو وات نیروگاه خورشیدی کمتر از 100 کیلو وات برای 439 مشترک شده است که از این تعداد 82 مشترک به ظرفیت 595 کیلووات نیروگاه خورشیدی را احداث کرده و به بهره برداری رسانده‌اند.
شرکا افزود: تا کنون علاوه بر این، برای خرید 429 هزار و 656 کیلووات ساعت برق خورشیدی که در استان تولید شده است به مشترکان حدود 347 میلیون تومان هزینه پرداخت کرده‌ایم.
وی مجوز صادر شده از سوی شرکت ساتبا در خراسان جنوبی را برای سرمایه گذاری در مزارع برق خورشیدی 19 فقره نیروگاه اعلام کرد و ادامه داد: برای شش مورد از این نیروگاه‌ها به ظرفیت 142 مگاوات قرارداد خرید تضمینی صادر شد و نیروگاه خوسف با ظرفیت 10 مگاوات نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: مجوز ظرفیت شبکه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای استان‌های خراسان 900 مگاوات است.
شرکا افزود: به علت اینکه مجوزهای صادره از سوی شرکت ساتبا بیش از ظرفیت تعیین شده یعنی 1150 مگاوات است قرار بر این است که مجوز جدیدی صادر نشود و برای متقاضیان جدید از محل ابطال مجوزهای صادره قبلی که قادر به احداث نیروگاه خود نیستند مجوز صادر شود.
وی از همه مردم و مشترکان خراسان جنوبی خواست تا نسبت به مدیریت مصرف برق بیش از پیش توجه کنند و بیان کرد: با توجه به افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم درکشور، مصرف برق به گونه‌ای چشمگیر و کم سابقه طی روزهای اخیر افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار کرد: بی تردید در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.
تامین برق پایدار با کاهش 10 درصدی مصرف برق
شرکا ادامه داد: از این رو از مردم استان در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، مجتمع‌های تولیدی و صنعتی و کشاورزان تقاضا دارد تا با کاهش و مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعت‌های اوج بار از 12 تا 16 و 20 تا 23، به میزان تنها 10 درصد، کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری کنند.
وی با بیان اینکه با انجام توصیه‌هایی رسیدن به کاهش 10 درصدی به سادگی قابل دستیابی است، افزود: مردم در ساعت‌های اوج بار(پیک مصرف) تا حد امکان در کولرهای آبی از دور کند استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مردم لازم است در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین 23 تا 25 درجه سانتی گراد تنظیم کنند، تصریح کرد: لازم است در هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی در ساعت‌های اوج بار، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف شویی و جاروبرقی به طور همزمان استفاده نکنند.
شرکا با تاکید بر استفاده از وسایل برقی در روزهای تعطیل یا ساعت‌های غیرپیک، اظهار کرد: خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.
اعمال مدیریت اضطراری بار در خراسان جنوبی
وی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما، پایداری دما و افزایش استفاده نامتعارف از سیستم‌های سرمایشی و به تبع آن افزایش بار شبکه و نیز عدم رعایت الگوی مصرف از سوی برخی مشترکان، ناگزیر به اعمال مدیریت اضطراری بار در شبکه در برخی ساعات هستیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: عوامل تاثیرگذار بر اعمال مدیریت بار شبکه، همکاری و کاهش مصرف توسط مشترکان، افزایش دما و ظرفیت شبکه است.
شرکا یادآور شد: بنابراین با توجه به این موارد زمان اعمال خاموشی‌ها احتمالی بوده و پیش بینی مدیریت اضطراری بار شبکه ممکن است کمتر یا بیشتر از پیش بینی انجام شده و یا حتی در صورت صرفه جویی از سوی مشترکان، اعمال نشود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/72447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود