پیام خراسان

آخرين مطالب

چگونه دعواهای کودکان را مدیریت کنیم؟ مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی گفت: راهکارهای بسیاری برای جلوگیری از دعواهای کودکان در محیط خانواده وجود دارد که باید مورد توجه والدین قرار گیرد.
فاطمه حسینی ‌فر اظهار کرد: دعواهای بین فرزندان تقریبا برای تمام خانواده‌هایی که بیش از یک فرزند دارند، آشنا است.
وی با بیان اینکه حتی صبورترین و با تدبیرترین والدین نیز گاهی از این دعواها به ستوه می‌آیند و دنبال راه حل می‌گردند، افزود: بسیاری از والدینی که به مشاور مراجعه می‌کنند از اختلاف بین فرزندانشان شکوه دارند و دعوای بین کودکان در خانواده، دغدغه بسیاری از آن ‌ها است.
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی با اشاره به راهکارهای حل این مشکل، تصریح کرد: ما همیشه نگران درگیری‌ها و اختلاف بین کودکان هستیم در صورتی که والدین باید بدانند که این اختلاف‌ها کاملا طبیعی است.
حسینی فر ادامه داد: دعوا کردن با خواهر و برادر در خانه موقعیت مناسبی است که کودکان در آن مهارت‌های بسیاری می‌آموزند و در واقع کودکانی که خواهر و برادر ندارند از نعمت این موقعیت محروم هستند.
وی اظهار کرد: در دعوای بین خواهر و برادرها، کودکان یاد می‌گیرند که همواره در اطراف آن‌ها افرادی هستند که از نظر سلیقه و عقاید با آن‌ها متفاوت هستند.
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی بیان کرد: کودکان در این درگیری‌ها چگونگی دفاع از حقوق خود و یا کنار آمدن با سلایق مختلف را یاد می ‌گیرند.
حسینی فر ادامه داد: وقتی والدین هنگام دعوا به کودکان گوش زد می‌کنند که باید به خواهر و برادر بزرگ خود احترام بگذاری و در واقع باعث ایجاد حساسیت در کودکان نسبت به یکدیگر می‌شوند.
وی تصریح کرد: لذا روان شناسان معتقدند بهتر است والدین در دعوای کودکان دخالت نکنند، در دعوا اظهار بی طرفی کرده و به کودکان فرصت بدهند تا خود مشکلشان را حل کنند.
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی با بیان اینکه البته والدین باید مراقب باشند که کودکان به یکدیگر آسیب فیزیکی نرسانند، افزود: در صورت دعوای فیزیکی، به عنوان تنبیه بهتر است هر کدام از فرزندان نیم ساعت در محیطی جدا از یکدیگر بمانند و والدین بدون اینکه از یکی از آن‌ها دفاع کنند نباید اجازه هیچ ارتباطی را به آنان بدهند.
حسینی فر با بیان اینکه والدین می‌توانند در فرصت‌های دیگر به جز لحظه دعوا با فرزندانشان درباره کنترل خشم، احترام به دیگران و مهربانی و گذشت گفتگو کنند، اخاطرنشان کرد: این مطالب در ذهن کودکان مانده و هنگام دعوا به آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد تا مشکل خود را بهتر و سریع ‌تر حل کنند.
وی با اشاره به اینکه این دعواها در سن پایین تر که کودکان هنوز قانونمند نیستند بیشتر است، تصریح کرد: کودکان در سن پایین تر از سه تا چهار سال کمتر پایبند مقررات و قانون می‌شوند، لذا گاهی با وجود نصیحت‌های بازی کودکان بزرگ تر را به هم می‌ریزند.
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی با بیان اینکه لذا بهتر است در سن پایین‌تر تا حد امکان سعی کنیم از قرار گرفتن کودکان در موقعیت‌های تنش زا جلوگیری کنیم، افزود: به طور مثال می ‌توانیم برای فرزند خردسال خود سرگرمی ایجاد کنیم تا مزاحم بازی کودکان بزرگ‌تر نشود و یا یا وسیله بازی که ممکن است موجب کشمکش دو کودک خردسال شود را پنهان کنیم.
حسینی ‌فر بیان کرد: معمولا از سنین پنج تا شش سال به بالا درگیری‌ها و لجبازی‌های کودکان با یکدیگر کمتر می‌شود چرا که بیشتر یاد می‌گیرند با هم کنار بیایند یا به مقررات بازهای خود مقید شوند.
وی ادامه داد: گاهی والدین کودکان را به خشونت تشویق می‌کنند و استدلال این والدین این است که با این کار به کودک می‌آموزند که از حق خود دفاع کند، در صورتی که روان شناسان با این مساله موافق نیستند.
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی با اشاره به اینکه خشونت روش خوبی برای حل مشکلات نیست و لازم است این مسئله را کاملاً به کودک فهماند، خاطرنشان کرد: باید به کودک یاد داد که کتک زدن دوستان نه تنها کار درستی نیست، بلکه می‌تواند خطرناک نیز باشد.
حسینی ‌فر بیان کرد: حتی اگر کودکی خشن است و عادت به کتک زدن دوستانش دارد، بهتر است والدین، او را تهدید کنند که در صورت تکرار این عمل، تنبیه خواهد شد.
روش برخورد با کودکان مهاجم
وی با اشاره به ویژگی ‌های کودکان مهاجم، افزود: این کودکان همواره بدون دلیل کودکان دیگر را آزار می‌دهند و در زمان برخورد با این کودک به نظر می‌رسد در بیشتر مواقع صحبت کردن با والدین کودکان مهاجم بی فایده است چرا که در اکثر مواقع آن‌ها از فرزند خود دفاع خواهند کرد.
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی بیان کرد: لذا والدین بهتر است به کودکان خود بیاموزند که در صورت حمله کودک مهاجم به جای درگیری با او از افراد بزرگتری که در کنار آنان هستند کمک بگیرند.
حسینی ‌فر با بیان اینکه در این مواقع خوب است والدین کودک آسیب دیده یا مربی با کودک مهاجم گفتگو کرده و او را منع کنند، افزود: در این صورت کودک مهاجم متوجه می‌شود که در صورت آزار کودکان با برخورد افراد بزرگتر مواجه است و نیز کودک آسیب دیده احساس دلگرمی می‌کند و اعتماد به نفس او ترمیم می‌شود.
وی یادآور شد: کودک تا سن حدود هفت تا هشت سال به این حمایت افراد بزرگ ‌تر احتیاج دارد و با حمایت آن‌ها احساس دلگرمی کرده و اعتماد به نفس او تقویت خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/74842/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است