پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

سد دوستی و چاه نیمه‌ بحرانی‌ترین سدهای کشورند گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: از 172 سد کشوری که ما رصد کرده‌ایم سد دوستی و چاه نیمه‌ بحرانی‌ترین سدهای کشور هستند.
 محمد حاج رسولی‌ها امروز در همایش ملی چالش‌های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت در مجتمع سپید که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های کلی نظام در خصوص منابع آب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اظهار کرد: این سیاست شامل ایجاد نظام جامع مدیریت در کل چرخه آب بر اساس اصول توسعه پایدار و آمایش سرزمین در حوضه‌های آبریز کشور است.
وی ادامه داد: در حال حاضر سد دوستی تامین‌کننده بخشی از نیاز شرب شهرهای استان خراسان رضوی است، همچنین از 172 سد کشوری که ما رصد کرده‌ایم سد دوستی و چاه نیمه‌ها بحرانی‌ترین سدهای کشور هستند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: وزارت نیرو در راستای عملیاتی کردن برنامه‌های فرابخشی آب کشور و بر اساس مصوبه هیات وزیران، به منظور هماهنگی، انسجام، پیگیری و اجرای قوانین و مقررات موثر در تحقق سازگاری با کم‌آبی و تعادل منابع و مصارف آب در مناطق مختلف کشور، کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی را با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزیران جهادکشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و روسای سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و برنامه و بودجه کشور فعال کرده است.
حاج رسولی‌ها عنوان کرد: تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف، برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه مناسب با شرایط کم‌آبی و پشتیبانی از تدابیر استان‌ها در خصوص جلوگیری از بروز مشکلات و تعارضات اجتماعی ناشی از کاهش منابع آب در دسترس تعیین شده از جمله وظایف این کارگروه ملی است.
وی تاکید کرد: در این راستا جلسات کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی برای رسیدگی به پیشنهادات استانداران سراسر کشور به عنوان روسای کارگروه‌های استانی، کارگروه ملی حسب مورد، در حال برگزاری است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در وزارت نیرو در راستای تحقق امنیت آبی، تصریح کرد: این اقدامات شامل فعال شدن شورای عالی آب به عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در بخش آب کشور و اتخاذ تصمیمات راهبردی، توجه ویژه به الزامات مدیریت بهم پیوسته منابع آب و رویکردهای نرم‌افزاری آن، تشکیل شورای هماهنگی مدیریت حوضه‌های آبریز با رویکرد مدیریت بهم پیوسته به ویژه در حوضه‌های آبریز زاینده رود، کرخه، سفید رود، ارومیه، هراز، بختگان و حبله رود و... اولویت‌بندی و تعیین سطح تشکیل جلسات برای سایر حوضه‌ها، رودخانه‌های اولویت‌دار و تصویب آن در جلسه امور آب خاص وزرات نیرو برای 18 رودخانه اولویت‌دار است.
حاج رسولی‌ها اضافه کرد: همچنین از دیگر اقدامات می‌توان به فعال کردن کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در ستاد و کارگروه‌های استانی و سازگاری با کم‌آبی در سطح استان‌ها و همچنین ارائه برنامه احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مشتمل بر 15 پروژه که وزارت نیرو متولی اجرای 12 پروژه و وزارت جهادکشاورزی و سازمان زمین شناسی مسئول اجرای 3 پروژه آن باشد اشاره کرد که اهداف این طرح، جبران 110 میلیارد متر مکعب کسری مخزن تجمعی آبخوان‌های کشور ظرف مدت 20سال است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با وجود اینکه در سطوح بالای حکومت و نظام، آب به عنوان دغدغه‌ای جدی مطرح و پیگیری می‌شود، عدم توجه به جایگاه آب در مندرجات برنامه توسعه ششم کشور، کاملا مشهود، نگران کننده و تعجب برانگیز است.
وی تصریح کرد: ضرورت فرهنگ‌سازی عام و خاص در حوزه حفاظت و بهره برداری از منابع آب مستلزم انسجام و هماهنگی 3 قوه، ائمه جمعه و جماعات، حوزه‌های علمیه، سپاه و بسیج خواهد بود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: جلوگیری از تخلفات و امکان حفظ حقوق حق‌آبه قانونی بر آن مستلزم تشدید مجازات‌های مربوطه خواهد بود تا تاثیر بازدارنده داشته باشد و از تشدید شرایط بحرانی جلوگیری نماید.
حاج رسولی‌ها ادامه داد: امکان برخورد با متخلفین و حفظ نظم مستلزم پذیرش گزارش دارندگان ابلاغ ماده 30 قانون توزیع عادلانه آب توسط شعب دادگستری به عنوان گزارش ضابطین دادگستری و همچنین رسیدگی خارج از نوبت به این قبیل دعاوی علیه برداشت کنندگان غیرمجاز است.
وی افزود: حذف تعرفه آب بهای مصارف کشاورزی از برخی منابع آب خود یک عامل ترغیب کننده توسعه مصارف غیرمجاز است، لذا لغو کلیه قوانین بازدارنده تعیین تعرفه مصارف آب از کلیه منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و محاسبه تعرفه آزاد برابر با آب بهای مصارف صنعتی برای برداشت های غیرمجاز و یا مازاد بر مجوز می تواند به عنوان یکی از عوامل بازدارنده از تخلفات باشد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: یکی از عوامل بازگشت برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی و حفر مجدد چاه غیرمجاز عدم ایجاد مشاغل جایگزین به منظور تامین معیشت فرد متخلف از طریق سایر مشاغل است، لذا در راستای اثربخشی برخورد با مصارف غیرمجاز از منابع آب، توجه به معیشت آینده آنان توسط مسئولین ذی‌ربط امری غیرقابل اجتناب خواهد بود.
حاج رسولی‌ها تاکید کرد: به هر طریق ضروری است که از امنیتی شدن موضوع آب در کشور جلوگیری کرد و از مداخلات افراد حقیقی و حقوقی غیر مرتبط در امر حفاظت و بهره‌ برداری از منابع ممانعت به عمل آورد.
وی عنوان کرد: معمولا بحران‌های آب و اجرای برنامه‌های مدیریتی منابع و مصارف همراه با آسیب‌های فراوان به تاسیسات تامین، انتقال و توزیع آب و هزینه‌های اجرایی برنامه‌های پدافندی است، لذا هماهنگی ها و برنامه ریزی های ضروری بدون تامین منابع مالی مطمئن قابل اجرا نبوده و به نارضایتی‌های محلی دامن خواهد زد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: ارتقا جایگاه حاکمیت آب در کشور و رساندن آن به جایگاه واقعی متناسب با تاثیرات عمیق اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی مستلزم تصویب قوانین پشتیبان از برخوردهای قاطع علیه برهم زنندگان نظامات و برنامه‌ریزی‌های منابع و مصارف آب خواهد بود، لذا تشدید مجازات‌ها می‌تواند کمک موثری در جهت مدیریت شرایط بحرانی آب باشد.
حاج رسولی‌ها بیان کرد: دخل و تصرف و واگذاری اراضی منابع طبیعی در حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها و توسعه باغات با برداشت غیرمجاز آب در حاشیه رودخانه‌ها نیز از عوامل تشدیدکننده بحران منابع آب است.
وی افزود: توسعه باغات و تعیین کاربری بی‌رویه اراضی کشاورزی از زراعی به باغی موجب افزایش نیاز آبی در باغات و نادیده گرفتن حق‌آبه پایین‎دست گردیده، لذا اعمال ضوابط و مقررات بازدارنده توسط ارگان‌های ذیربط امری غیر قابل اجتناب است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه نصب ابزار اندازه‌گیری و کنترل در محل برداشت منابع آب (سطحی و زیرزمینی) امکان نظارت و حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب را ارتقا خواهد داد، لذا تامین اعتبارات مورد نیاز و تسریع در اجرای طرح‎های مذکور از اهمیت به سزایی برخوردار خواهد بود.
حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: ماده 33 قانون توزیع عادلانه آب در خصوص بهای تمام شده و تحویل تجمیع آب بایستی از تمامی جنبه‌ها، کاربردی و عملیاتی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/79651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میلیاردر زاغه نشین

اهدای 4727 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان خراسان‌ جنوبی

رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه

افزایش محدوده خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند

مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند

برنامه «باغ فردوس» از رادیو تهران

ساخت 25 کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان _ بیرجند

کشف جسد یک مرد در حاشیه‌ی شهر بیرجند

«آقای قاضی» به شبکه دو می‌آید

فصل دوم مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» از شبکه دو

ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان بجنورد تکمیل شود

نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه

یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر

«شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از 5 اردیبهشت

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

20 استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ

صدور مجوز حفر 130 حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی

پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی

مسجد «شکر» طبس، مقصد دوچرخه‌سواران طبسی

خسارت 680 میلیارد تومانی بارندگی در خراسان جنوبی

حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند

آخرین اخبار حج تمتع 1403 / روند صدور روادید زائران آغاز شد

اعزام سه هزار و 700 زائر خوزستانی به سرزمین وحی در حج 1403

تشریح ماجرای عفو مسعود رجوی توسط شاه

«آقای قاضی» به شبکه 2 می‌آید

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل به سرزمین نور

100 کامیونت زباله دپو شده در یک منزل مسکونی در بجنورد بارگیری شد

37 هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد کشف شد

جنون زباله میلیاردر زاغه‌نشین

کشف 37 هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد

حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد

اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه

روایت متخصص مصری از اوضاع فاجعه بار غزه

دیدار 40 نفر از کارگران سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب

ارسال 30 اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور

زنده گیری یک حلقه مار افعی در نیشابور

برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان

انتقاد تند از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی / نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!

همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد

قاچاقچی دستمال جادویی در همدان نقره داغ شد

(ویدیو) مشاهده یک قلاده پلنگ در دماوند