پیام خراسان

آخرين مطالب

زائرانی بی بازگشت مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد - آنها را پدران و مادرانشان به شوق و امید شفا می آورند و دخیل می کنند به پنجره فولاد، و دل می بندند که شاید فرجی شود و فرزند معلول و ناتوانشان را سالم با خود به شهر و دیار بازگردانند.
فشار روحی و روانی توام با درد و رنج سالها نگهداری از یک و حتی دو معلول و بیشتر و یا یک بیمار روانی مزمن خانواده را از سلامت روانی و آرامش خاطر بسیار دور کرده و شاید آخرین امید آنان هم این می شود که "به مشهد می رویم، یا شفای فرزندمان را می گیریم و یا او را به حمایت آقا می سپاریم"؛ و این می شود که آنان به "زائران بی بازگشت" تبدیل می شوند.
خانواده هایی که پاره های تن خود را به واسطه رنج و فشار روانی و البته سختی فراوان نگهداری از معلولان و بیماران در مشهد و اماکنی مانند حرم امام رضا(ع) رها کرده و برای ادامه زندگی و رسیدگی بهتر به دیگر فرزندان خود، با چشمانی اشکبار مشهد را ترک می کنند؛ اما دلشان به همراه فرزند ناتوانشان می ماند.
برخی از آنان پس از رها کردن فرزند معلولشان از دور هوایش را دارند که چه بر سرش می آید و آیا او را تحویل بهزیستی برای نگهداری می دهند یا نه؟ اما این عده بسیار نیستند؛ و البته معدودند کسانی که با گذاشتن نامه ای در جیب معلول رها شده، نامش و داروهای مورد مصرفش را به همراه شماری وسایلش باقی می گذارند.
در کنار رها کردن معلولان، موضوع کودکان و شیرخواران سرراهی نیز داستان تلخ دیگری است که اگرچه در دوره های مختلف کمتر و بیشتر شده اما هیچگاه در کلانشهرهایی چون مشهد از بین نرفته است.
به گفته مسئولان بهزیستی مشهد، روزانه بین یک تا سه کودک یا معلول در خیابان ها و اماکنی مثل حرم مطهر رضوی به حال خود رها می‌شوند.
*افزایش کودکان بی سرپرست، معضل مهم بهزیستی
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزایش کودکان بی سرپرست را از مهمترین معضلات بهزیستی اعلام و بیان کرد: روزانه بین یک تا سه کودک بی سرپرست تحویل بهزیستی استان می شوند که بعضا شیرخواران رهاشده هستند.
غلامحسین حقدادی گفت: پارسال 880 شیرخوار، کودک و نوجوان بی سرپرست یا بدسرپرست تحویل بهزیستی خراسان رضوی شدند که نیمی از آنها کودکان زیر 2 سال بودند.
وی ادامه داد: شمار شیرخواران بی سرپرست پارسال نسبت به سال پیش از آن 50 درصد بیشتر شد. طی اردیبهشت امسال نیز 60 شیرخوار در مرکز نگهداری بهزیستی خراسان رضوی پذیرش شده اند که این رشد بالایی نسبت به گذشته دارد.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی 30 درصد نوزادان تحویلی را رهاشده و بی سرپرست اعلام و بیان کرد: بقیه شیرخواران تحویلی دارای والدین هستند ولی قاضی صلاحیت آنان را برای سرپرستی احراز نکرده است.
وی افزایش واگذاری فرزندان را در قالب "فرزندخواندگی و امین موقت" از سیاستهای سازمان بهزیستی ذکر و بیان کرد: پارسال با 50 درصد رشد نسبت به سال پیش از آن 317 فرزند بهزیستی با عنوان فرزندخوانده به خانواده ها سپرده شدند.
حقدادی افزود: همچنین پارسال 40 کودک معلول و مبتلا به بیماریهای صعب العلاج به خانواده های متقاضی تحویل شدند.
*رهاشدگی کودکان در مشهد بالاتر از میانگین کشوری
حقدادی با بیان اینکه شمار رهاشدگی کودکان و معلولان در اماکنی مانند حرم مطهر رضوی در شهر مشهد در میان تمامی استان‌های کشور بی‌نظیر است، افزود: حضور میلیونها زائر داخلی و خارجی در این کلانشهر موجب شده آسیب های اجتماعی از این دست در این شهر پررنگ تر و بیشتر به چشم بیاید.
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: وضعیت موجود به هیچ وجه در شان شهری مانند مشهد نیست و تلاش می شود تا با شناسایی و جمع آوری به موقع این موارد که البته هزینه های گزافی را بر دوش بهزیستی می گذارد، این معضل کنترل شود.
*خراسان رضوی رتبه اول معلولان مجهول الهویه
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه امسال شمار معلولان مجهول الهویه در این استان افزایش 10 درصدی را نسبت به پارسال تجربه کرد، افزود: هم اکنون 2300 مجهول الهویه شامل سالمند، معلول و بیمار روانی مزمن در مراکز بهزیستی این استان نگهداری می شوند.
مسعود فیروزی بیان کرد: این شمار هزینه بالایی را به بهزیستی تحمیل می کنند و ماهانه به ازای هر نفر از این معلولان هشت میلیون ریال به صورت ثابت هزینه می شود.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، یکی از مشکلات مهم را که موجب تحمیل هزینه های گزاف به بهزیستی می شود، هزینه های درمانی این گروه و فقدان پوشش بیمه ای برای آنان به دلیل نداشتن کد ملی ذکر و بیان کرد: مجهول الهویه افرادی هستند که از طریق نظام قضایی به بهزیستی واگذار می شوند و در روند جدایی از خانواده تا رسیدن به بهزیستی دوران بحرانی را سپری می کنند و در همین مدت مشکلات درمانی آنان اوج می گیرد.
وی بدون اشاره به آمار و ارقام بیشتر گفت: علاوه بر هزینه های درمانی برای بیماریها و مشکلات خاص، هزینه های درمان جاری این افراد نیز فراوان است.
فیروزی با بیان اینکه هم اکنون 153 مرکز توانبخشی روزانه، شبانه و ویزیت در منزل برای افراد معلول و ناتوان در خراسان رضوی فعالیت دارند، گفت: بیش از 6 هزار نفر نیز در مراکز شبانه روزی اسکان یافته و خدمات دریافت می کنند.
*بیشترین بیماران روانی مجهول الهویه کشور در خراسان رضوی
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه این استان علاوه بر این بیشترین شمار بیماران روانی مزمن مجهول الهویه کشور را داراست، افزود: حدود یک سوم بیماران روانی مزمن ساکن در مراکز شبانه روزی این استان فاقد هویت و خانواده مشخص هستند.
فیروزی بیان کرد: هم اینک بیش از یکهزار بیمار روانی مزمن در 11 مرکز شبانه روزی ویژه این بیماران نگهداری می شوند که بیش از 300 نفر آنان فاقد هویت و خانواده اند.
وی با اشاره به پرداخت کلیه هزینه های نگهداری این بیماران توسط بهزیستی، افزود: سایر بیماران روانی که دارای خانواده هستند نیز به ازای هر نفر بیش از پنج میلیون و 600 هزار ریال یارانه نگهداری در مراکز از بهزیستی دریافت می کنند.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هزینه نگهداری از یک بیمار روانی مزمن در مرکز شبانه روزی ماهانه حداقل 9 میلیون ریال است.
فیروزی با اشاره به اینکه ویژگی خاص مشهد بخصوص وجود بارگاه منور رضوی، موجب می شود خانواده ها اقدام به رهاسازی بیمار یا معلول خود در این شهر و یا حرم کنند، افزود: بعضا فشار زیاد روحی- روانی و مالی به خانواده های دارای سالمند، بیمار روانی و معلول و البته ناآگاهی آنان از نحوه نگهداری راحت و صحیح این افراد موجب می شود با امید به شفا و یا شفاعت حضرت رضا(ع) معلول و سالمند خود را در مشهد رها کنند.
وی بیان کرد: کلیه افراد دچار این مشکلات که فاقد هویت هستند پس از شناسایی در سطح شهر و یا حرم رضوی تحویل سازمان بهزیستی می شوند.
*هزینه 240 میلیون ریالی نگهداری یک معلول
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به هزینه بالای نگهداری از معلولان مادرزادی برای بهزیستی گفت: هزینه سالانه نگهداری از هر معلول مادرزاد و دارای اختلالات ژنتیک 240 میلیون ریال است.
مسعود هنربخش اظهار داشت: به همین دلیل شناسایی به موقع اختلالات ژنتیک از اهمیت فراوان و انجام آزمایش های ژنتیک از ضرورت بالایی برخوردار است.
وی شمار کنونی مراکز مشاوره ژنتیک در استان را 20 مورد دانست و افزود: پارسال 54 هزار و 300 نفر به این مراکز مشاوره مراجعه کرده و 2 هزار و 145 نفر آنان از معاینه های بخش یارانه ای مراکز مشاوره به مبلغ حدود 230 میلیون ریال بهره مند شدند.
وی بیان کرد: طی یک سال اخیر 357 مجوز سقط درمانی در خراسان رضوی صادر شده که با این اقدام معادل 80 میلیارد ریال در نگهداری این تعداد معلول با اختلالات ژنتیکی صرفه جویی شده است.
هنربخش با بیان اینکه سالانه حدود 1700 زوج از پرداخت یارانه برای هزینه آزمایش های ژنتیک بهره مند می شوند، افزود: پارسال در این زمینه حدود 20 میلیارد ریال در استان هزینه شده بود.
این مسئول با بیان اینکه بین یک تا 2 درصد افراد متولد شده دارای انواع معلولیت های مادرزادی هستند، افزود: هم اکنون از مجموع 117 هزار معلول زیر پوشش در استان 40 درصد معلول جسمی- حرکتی اند.
وی ادامه داد: از این افراد 30 درصد معلول ذهنی، 10 درصد نابینا، 10 درصد ناشنوا و 10درصد مبتلا به سایر معلولیت ها و بیماری هایی مانند ام .اس و اوتیسم هستند.
هنربخش گفت: سالانه در کشور 20 تا 30 هزار معلول ناشی از اختلالات ژنتیکی متولد می شوند که تنها از تولد هزار و 248 نفر آنان به وسیله سقط درمانی جلوگیری شده و 357 مورد این رقم در استان خراسان رضوی بوده است.
*10 درصد رشد حمایت از معلولان
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه پوشش حمایتی معلولان در این استان پارسال در مقایسه با سال قبل از آن 10 درصد افزایش یافت، افزود: پارسال 115 هزار معلول استان زیر پوشش بهزیستی قرار گرفته و از خدمات حمایتی این اداره کل بهره مند شدند.
فیروزی با بیان اینکه بیشترین معلولان زیر پوشش استان را معلولان جسمی - حرکتی، شامل 40 درصد معلولان، تشکیل می دهند، اظهار کرد: معلولان ذهنی 29 درصد و معلولان شنوایی نیز با 13 درصد، رتبه های دوم و سوم را دارند.
فیروزی بیان کرد: 18 درصد باقی مانده معلولان را نابینایان، بیماران روانی مزمن، افراد دارای اختلالات صوتی و گفتاری تشکیل می دهند.
معاون بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به وجود بیش از 43 هزار معلول دارای معلولیت شدید در استان، افزود: به طور معمول سه تا پنج درصد جامعه دچار معلولیت هستند که با توجه به جمعیت 6.4 میلیون نفری خراسان رضوی، به صورت میانگین 240 هزار نفر از جمعیت استان دچار انواع معلولیت هستند.
فیروزی تاکید کرد: بسیاری از معلولان هستند که تمایلی به قرار گرفتن زیر پوشش بهزیستی و تشکیل پرونده ندارند بنابراین صرفا معلولان دارای تمایل در این سازمان پرونده دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/87685/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود