پیام خراسان

آخرين مطالب

آب به آبادی رسید مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - تلاش های بی وقفه دولت تدبیر و امید برای آبرسانی به مناطق روستایی استان مرزی خراسان جنوبی خدمت ماندگاری است که افق روشنی را برای زندگی آسوده تر در روستاهای کمتر توسعه یافته ترسیم کرده است.
  آمارهای موجود نشان می دهد دولت با وجود کمبود منابع مالی برای اجرای طرح های توسعه آب روستایی در قالب مجتمع های بزرگ یا کوچک به صورت گسترده و بی وقفه در تلاش است.
پروژه های هفته دولت نماد و نشانه ای از خدمت به مردم است اینکه راه را گم نکنیم به همین مناسبت از روستاها گرفته تا شهرها شاهد افتتاح و کلنگ زنی هایی از جمله راه، آب، گاز، برق، مدرسه، واحد تولیدی و سایر حوزه ها بودیم.
باید عطش تشنگی روی لبهایت خشکیده باشد تا مزه آب را بفهمی حکایت این روزهای روستاهای دور افتاده و شهرهایی که طعم محرومیت را چشیده و اکنون بعد از گذشت حدود چهار دهه از انقلاب همچنان با کمبود آب شرب مواجه اند.
برای افتتاح پروژه های هفته دولت که به نظر من مهمترین آنها آبرسانی به روستاهای کویری و دور افتاده استان بود به راه افتادیم برای رفتن به این آبادی های دور تردید داشتم که آیا ارزشش را دارد که برای تهیه یک گزارش این قدر دور از شهر و دیار خود شوم.
اما بعد از حضور میان پیرمردان، زنان و کودکان روستایی متوجه شدم این راه آنقدر هم دور نیست که فکر می کردم اینجا جایی همین نزدیکی است، جایی که کودکان برای رسیدن به آرزوهایشان بسیار معصوم، گوشه نشین و مصمم اند.
اینجا روستای شوشود در 35 کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی است معدود روستایی که بافت قدیمی اش را حفظ کرده و با دیدن خانه های کاهگلی و سنگی روستا روح تازه ای در انسان دمیده می شود.
آنها چندین نسل همین جا روی همین خاک در همین روستاها خانه ساخته اند زندگی کرده اند و حالا هر چقدر گذشته را توی ذهن شان مرور می کنند یادشان نمی آید زمین و آسمان مثل سال های اخیر به آنها سخت گرفته باشد.
ما که رسیدیم زن ها صورت هایشان را با چادرهای رنگی می پوشانند و پچ پچ هایشان شروع شد در میان جمع چشم هایی می بینی که پر از حرف هستند این بار چشم ها و لب هایشان از بی آبی گلایه ندارد بلکه خوشحالند و اشک شوق می ریزند.
یکی از بزرگان روستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون مسئولان زیادی برای دیدن مشکلات این روستا آمده و رفته اند بعضا حرف هایمان را شنیده و برخی را به فراموشی سپرده اند.
شبان ادامه داد: در روستای شوشود بیش از 115 خانوار و 460 نفر زندگی می کنند حتی این روستا مهاجرپذیر است اما کمبود آب یکی از مهمترین دغدغه های آن در سال های اخیر بوده است.
وی بیان کرد: تاکنون آب شرب این روستا به وسیله تانکرهای سیار تامین می شد که مشکلات زیادی برای اهالی روستا ایجاد کرده بود.
وی اظهار امیدواری کرد؛ با انتقال آب شرب به روستا دغدغه مردم در خصوص آب رفع شده و مردم نیز تلاش می کنند در مصرف آب صرفه جویی کنند.
افتتاح مجتمع آبرسانی فاز 2 «کلاته ملا» درمیان و آبرسانی به روستاهای تخته جان، خونیکسار و سراب شهرستان درمیان از دیگر پروژه هایی بود که همزمان با هفته دولت با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید.
با افتتاح این مجتمع آبرسانی 606 خانوار شامل 2 هزار و 159 نفر از آب شرب سالم برخوردار شدند.
اینجا شاید دوری مسیر ما را خسته کرده بود اما دلمان قرص بود که همین نزدیکی مردمانی سختکوش بی تاب نوشیدن جرعه ای آب هستند اینبار زنان و مردان نیازی نبود گالن به دست منتظر تانکرهای آبرسانی باشند بلکه آب شرب آنها برای همیشه در نزدیکی منزلشان فراهم شد.
تمام اهالی روستاها به استقبال مسئولان آمده بودند لبخند بر لبان تشنه آنها نقش بسته بود گوسفندی را برای قربانی آماده کرده بودند قبل از ذبح جرعه ای آب به گوسفند دادند وه که چه سنت زیبایی!
مشغول عکاسی از این صحنه های زیبا بودم که ناخوداگاه لنز دوربینم به سمت اهالی روستا و زنان کشیده شد، زن جوانی با شوخ طبعی گفت « از چهره های سوخته و سیاه ما عکس نگیر اینجا آب نداریم حمام بگیریم» لبخند روی لبانم خشک و اشک در چشمانم حلقه زد حرف این بانوی سختکوش روستایی چنان در دلم غوغایی به پا کرد که دوست داشتم همان لحظه زمین دهان باز کند اما دوباره خود را بازیافتم و ...
برخی از قدیمی های روستا دستانشان را به سمت آسمان بالا برده و خدا را بابت آب شکر می گفتند انگار هنوز باور نمی کردند بعد از سال ها انتظار، از نعمت آب شرب داخل روستا بهره مند شده اند.
زیر آسمان تب دار خراسان جنوبی حکایت روستاهای حامی، شل آباد، کلاته طوطی شهرستان خوسف و روستای دهک، تیغدر، کلاته سنجی و 52 روستای شهرستان نهبندان نیز مانند شوشود است.
قصه روستاهای مرزی خراسان جنوبی هم قصه خانه هایی است کوتاه قد با سقف های گنبدی و دیوارهای خشتی و گلی، خانه هایی بی آب با انسان هایی تشنه اما امیدوار.
بچه های کوچک و بزرگ، قد و نیم قد دورمان حلقه زده اند با دست هایی کوچک و آستین هایی خاکی.
تن روستا در گرمای یک ظهر تابستانی تب کرده و داغ است اما انگار با باز کردن آب حیاط منزل روستاییان همه نفس عمیق می کشد و شاید از این طریق سختی و ملالت ساعت ها، روزها و ماه هایی که برای تامین آب شرب در انتظار بودند از تن شان خارج شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر حدود 450 روستای خراسان جنوبی با تانکر سیار آبرسانی می شود که با افتتاح هفت طرح آبرسانی در استان همزمان با هفته دولت، هفت هزار و 472 خانوار در قالب 46 هزار و 571 نفر از آب شرب و بهداشتی برخوردار شدند.
مهدی صفوی نژاد ادامه داد: این طرح ها در شهرستان های بیرجند، خوسف، سربیشه، نهبندان، درمیان و قاینات با اعتبار 181 میلیارد و 747 میلیون ریال افتتاح شد که با بهره برداری از این طرح ها، آبرسانی سیار به 81 روستای استان کاهش یافت.
بر اساس سرشماری سال 1395 در مجموع یکهزار و 753 آبادی داری سکنه در استان وجود دارد که 918 آبادی بیش از 20 خانوار و 853 آبادی کمتر از 20 خانوار هستند.
از مجموع روستاهای بالای 20 خانوار استان 744 روستا تحت پوشش شرکت آبفار و 174 آبادی فاقد تاسیسات آبرسانی هستند.
ظرفیت منابع تامین آب روستایی استان سالانه 29 هزار و 28 میلیون متر مکعب است که از 238 حلقه چاه، 56 باب قنات، 31 چشمه و 17 مورد سایر منابع تامین می شود.
اما با افتتاح طرح های آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی هنوز راه زیادی در پیش داریم، هنوز کار روی زمین مانده زیاد داریم، از دل روستاها گرفته تا قلب شهرها کارهای روی زمین مانده همت جهادی می خواهد و شاید یادآوری، یادآوری اینکه کجا بودیم، کجا هستیم و باید به کجا برسیم.
 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/96055/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است