پیام خراسان- علی
اکبر خداشناس در مورد مشکلات جامعه
تئاتر در مشهد اظهار کرد: به عقیده من نظام آموزشی تئاتر در مشهد دچار مشکل
است؛ افراد بدون اینکه مدرک داشته و یا دوره دیده باشند کلاس بازیگری
برگزار میکنند واین مسئله به عدم ساماندهی آموزشی انجمن هنرهای نمایشی
وعدم جمعآوری گروههای درست بازمیگردد و مشکلی است که در کل جامعه
بازیگری دیده میشود.
وی افزود: کارگردانی اصول دارد، فرد باید یا
سالها کار کرده باشد و پیشکسوتها کارش را تایید کنند و یا تحصیل کرده این
کار باشد؛ مشکلاتی که گفته شد به گروه من نسبت داده شده است که بااینکه
افراد گروه من تازه کار هستند اما بسیار با استعداد بوده و با وجود مشغله
زیادی که دارند با مشکلات فراوان کار را به نتیجه رساندهاند.
این
کارگردان ادامه داد: پدر تئاتر مشهد و مصطفیزاده به تماشای توکا نشستند و
از کار بسیار تعریف کردند و توانستم نمره قبولی را از آنها بگیریم،
مصطفیزاده معتقد بود که کار بسیار متفاوت است و فردی که کار متفاوتی انجام
میدهد تنها است و اینکه من توانستهام رسالتم را با اجرای این تئاتر
انجام دهم.
خداشناس عنوان کرد: هنر رسالت دارد و به نظر من در حال
حاضر هنرمند به هنربند تغییر مفهوم داده است، هنرمندان امروز هنربند هستند و
بند هنر، هنر را در در گیشه میبینند؛ در صورتی که نباید این گونه باشد،
هنرمند نسبت به جامعه رسالت دارد چراکه این هنرمند است که فرهنگساز جامعه
بوده و هست.
وی بیان کرد: تمام گروهها در مشهد در یک سطح کار میکنند و این هنرمند است که سلیقه تماشاگر را تغییر میدهد.
این
کارگردان اضافه کرد: در حال حاضر همه به طنز رو آوردهاند چه درتئاتر و چه
در سینما؛ اما طنزی که بیشتر به هجو کشیده شده است. کارهایی بیشترین فروش
را دارند که از نظر کیفی و هنری چیزی برای گفتن ندارند و فقط گیشه مد نظر
آنها است.
خداشناس خاطرنشان کرد: استقبال مردم از نمایش توکا خوب
بوده است و از بازخوردها راضی هستم اما توقع داشتم گروههای تئاتری هم
علاوه بر مردم عادی از این کار دیدن کنند و ما را حمایت کنند و شعار ندهند.
وی
گفت: تعداد انگشت شماری از دوستان و اساتید تئاتر به تماشای توکا نشستند و
این در صورتی است که تئاتر درمشهد نیاز به حمایت دارد، شاید این مشکل به
انجمن هم باز میگردد که از افرادی که در این زمینه تجربه بیشتری دارند،
حمایت واقعی نمیکنند.
این کارگردان و نویسنده ابراز کرد: در حال
حاضر افراد به فکر منافع خود هستند و گیشه برای آنها مهمتر است، درست است
که گیشه مهم است اما به چه قیمتی؟ تئاتر در حال حاضر نیاز به حمایت دارد و
اگر تمام گروهها حمایت درستی داشته باشند هیچ کدام از سالنهای نمایش
خالی نخواهد بود.
خداشناس درمورد حمایتهایی که از این گروه شده
است، بیان کرد: با حمایت فرهنگسرای ترافیک سالنی بزرگ در اختیار ما برای
اجرای صحنهای قرارگرفت و تعداد تماشاگران ما در این چند شبی که اجرا
رفتهایم قابل توجه بوده است.
وی در خصوص قوانین تازهای که در
انجمن به اجرا در میآید، گفت: در مشهد با کمبود سالنهای بلک باکس روبهرو
هستیم و دید تجاری این سالنها به تئاتر و قوانینی که جدیدا به مرحله اجرا
گذاشته شده ما را دچار مشکل کرده است.
کارگردان تئاتر توکا تشریح
کرد: اختیارات کاملا به سالنها واگذار شده است و این مدیریت سالنها هستند
که تصمیم میگیرند چه کاری اجرا شود، این منطقی نیست که کارگردان کاری
ابتدا با سالن و پس از آن با شورای نظارت هماهنگ شود.
خداشناس اضافه
کرد: اجرای این قانون در تهران که بالای 200 سالن بلک باکس خصوصی دارد،
امکان پذیر است نه در مشهد که سه سالن بلک باکس دارد و این برای مشهد که
دومین قطب تئاتر کشور است قابل اجرا نیست.
وی ادامه داد: با اجرای قوانینی که سنخیتی با تئاتر مشهد ندارد
باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای هنرمندان شدهاند و این مسائل قدمی
برای تشکیل بازار سیاه در این حرفه میشود.
این نویسنده و کارگردان
گفت: برداشت یک تکه از قانون و تلاش برای اجرای آن در مشهد باعث ایجاد مشکل
میشود، در تهران در ازای هر اجرا به گروهی مبلغی پرداخت میشود اما
هنرمند در مشهد از چنین حمایتهایی برخوردار نیست و در تهران زمانی سالنی
کار را انتخاب می کند به عنوان تهیهکننده پشت کار قرار میگیرد و از آن
تئاتر کاملا حمایت میکند. تا سالهای گذشته پرداخت بودجهی اولیه به
گروهها در مشهد اتفاق میافتاد اما در حال حاضر این بودجه هم قطع شده است و
این در صورتی است که ما توقع داریم فقط قوانین به شکل درستی اجرا شود.
خداشناس
مدعی شد: در تهران مبالغ خوبی هم به عنوان بودجهی اولیه به گروهها
پرداخت میشود که در برخی از موارد بودجه اولیه حتی از مبلغ فروش یک تئاتر
در مشهد بیشتر است.
وی افزود: هیچ گروهی از تئاتر توکا حمایت نکرد.
عدهای معتقد بودند که توکا تئاتر کودک است چرا که عمق و مفهوم کار را
متوجه نمیشدند، در نمایش توکا نه از لباس حیوان برای بازیگران استفاده
کردیم و نه چیزی که نشان دهد این کار تئاتر کودکانه است وفقط از اسامی
حیوانها استفاده کردیم تا بتوانیم منظورمان را برسانیم، به قول استاد لطفی
ودیگر دوستان همیشه حرفهای بزرگ در قالب انسان گنجانده نمیشود.
این
کارگردان و نویسنده عنوان کرد: توکا نمادی از فکرهای بسته است و سعی
کردیم که با تمام امکانات این مسئله را بیان کنیم وقصد من از ساخت این کار
این بود که تماشاچی مفهوم پشت دیالوگ را متوجه شود و به آن فکر کند.
خداشناس
در خصوص نثر تئاتر توکا خاطرنشان کرد: توکا بر خلاف کار قبلی من از نثر
ساده و روانی برخوردار است؛ نمایش به گونهای بود که هر فرد از کودک گرفته
تا بزرگسال و با هر سنی برداشت خود را از نمایش داشت.
وی تصریح
کرد: نمایش توکا از هیچ حمایت مالی برخوردار نبود و اسپانسری نداشت و بودجه
کار کاملا شخصی بود؛ اگر در این کار از سلبریتیها استفاده نکردیم دلیل بر
ضعیف بودن کار نیست و چون بازیگران جوان هستند و چهرهی شناخته شدهای
ندارند نباید نادیده گرفته شوند، این جوانان آینده تئاتر مشهد یا کشور
هستند ونیاز به حمایت دارند.
این کارگردان گفت: تئاتر توکا بیشتر
از هر نمایش دیگری در این زمان تماشاگر داشته است و این منوط به تبلیغات
حضوری ما است و این که افرادی که تئاتر را دیدهاند به یکدیگر معرفی
کردهاند و نقش مشهد گیشه در فروش بلیط برای این تئاتر از جذب حضوری ما کم
رنگتر بوده است.
خداشناس بیان کرد: تئاتر مشهد درگیر یک سری جناح و
جناحبندی شده است و بسیار بر روی همه چیز تاثیر گذاشته است به عنوان
مثال در بحث تبلیغات که در شبکههای مجازی تبلیغات به صورت درست و کامل
انجام نمیشود.
این نویسنده و کارگردان عنوان کرد: ایده اولیه توکا
به جامعه باز میگردد و مشکلاتی که گفته شد همه نشان از ذهنهای بسته
است، ذهنی که همهی جوانب را نمیبیند و زمانی که میبیند المان حیوان است،
عمق را درک نمیکند. برخی از قوانین تئاتر را به عمد دراین نمایش شکستم و
چشم سوم را وارد نمایش کردم و یک سری نوآوریهایی در کار وجود دارد که باعث
جذب تماشاچی میشود.
خداشناس خاطرنشان کرد: کار با یک بازیگر
حرفهای و به اصطلاح سلبریتی کار سختی نیست و اگر توانستید از بازیگر جوان
تازه کار بازی خوبی را بگیرید کار مهمی انجام دادهاید به همین خاطر کار
کردن با نسل جوان این حرفه را دوست دارم.
وی مدعی شد: در نظام
آموزشی جدید بازیگران را متوهم به بار میآورند به این صورت که بعد از
تشویق تماشاچیان احساس سوپراستاری به آنها دست میدهد، اما من گروهم را به
گونهای تربیت کردهام که همچنین فکری نداشته باشند و همیشه برای بهتر شدن
تلاش کنند.
کارگردان تئاتر توکا در مورد تدارک کار بعدیاش گفت:
ایده کار بعدی آماده است و فضایی کاملا متفاوت با فضای نمایش توکا دارد و
علاوه بر انجام رسالتم که حرف زدن و رساندن پیام به تماشاچی است نگاهی هم
به گیشه خواهم داشت. بازیگران کار بعدی قرار است ترکیبی از بازیگران نمایش
توکا و جدید باشند و احتمالا از یک سلبریتی هم برای بازی در این کار
استفاده کنیم.
خداشناس ادامه داد: بلیط نمایش توکا را برای هنرمندان نیمبها
ارائه کردیم تا بلکه تئاتریان بیشتری برای تماشای نمایش بیایند و شعار
حمایت از تئاتر توسط خود تئاتریان محقق شود که باز هم این اتفاق نیفتاد و
علت این مسئله برای خود من مشخص نیست.
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/123693/حمایت-اهالی-تئاتر-میتواند-اقتصاد-تئاتر-را-در-مشهد-مدیریت-کند