پیام خراسان
فضای عادلانه پارکینگی در مشهد ایجاد کردیم/اشکالات را قبول دارم
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 8:06:27 AM
مهر
پیام خراسان - مشهد- مدیر شرکت ترافیک هوشمند الیت گفت: اشکالات در مجموعه مدیریت پارکینگ های حاشیه ای مشهد را قبول دارم و تلاش می کنیم آنها را به حداقل برسانیم.

 مدیریت پارکینگ‌های حاشیه در خیابان‌های شلوغ مشهد که از چند سال گذشته در این شهر به اجرا در آمده است مخالفان و موافقان زیادی داشته که هر کدام دلایل خود را برای این امر عنوان می‌کنند.
تحمیل هزینه اضافی به شهروندان، نگاه درآمدی شهرداری به حوزه ترافیک و ایجاد مشکل برای شهروندان در برخی معابر کم تردد از جمله انتقادهای وارد شده به اجرای این طرح بوده و از سوی دیگر موافقان نیز کاهش ترافیک در خیابان‌های اصلی مشهد و ایجاد عدالت در توزیع فضای توقف را از جمله دلایل خود عنوان می‌کنند.
حالا با گذشت یک سال از فعالیت مدیرعامل جوان شرکت ترافیک الیت که از زیرمجموعه‌های شهرداری مشهد به حساب می‌آید محمد مهدی اسدی میهمان خبرگزاری مهر بود تا به برخی ابهامات جدی در خصوص فعالیت این شرکت پاسخ گوید که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.
به عنوان سوال اول بفرمائید چرا شهروندان مشهدی باید برای توقف در برخی خیابان‌های شهر پول بپردازند؟
مشهد دومین کلانشهر بزرگ کشور محسوب می‌شود که دارای مشکلات ترافیکی خاص خود نیز هست زیرا علاوه بر 3 میلیون جمعیت ساکن در این شهر، سالانه بیش از 25 میلیون زائر نیز به مشهد سفر می‌کنند که نیمی از آنها با خودروی شخصی وارد شهر می‌شوند و همین عوامل ترافیک و نیاز به فضای پارک را بسیار افزایش می‌دهد و ضروری است که این تقاضاها به درستی مدیریت شود.
افزایش سفر در شهر طبیعتاً منجر به نیاز برای فضای توقف خصوصاً در خیابان‌های اصلی و مرکز مشهد شده و ما تلاش کردیم با اجرای سیستم پارکینگ‌های حاشیه‌ای که برای نخستین مرتبه در کشور اجرا شود فضای عادلانه توقف را برای همه شهروندان فراهم کنیم، البته اشکالاتی داریم که می‌پذیریم اما تلاش شده مشکلات به حداقل برسد.
آیا این اقدام پشتوانه قانونی دارد؟
بله مجلس شورای اسلامی سال 1389 قانون پارک حاشیه را مصوب کرد و هیئت دولت نیز در سال 1392 آئین نامه آن را تصویب و ابلاغ کرد و این مهم در مشهد توسط شرکت الیت که زیر مجموعه شهرداری مشهد است اجرایی شده است.
نکته دیگر که باید به آن توجه شود این است که تعرفه‌های این پارکینگ‌ها پس از تصویب در شورای شهر مشهد باید به تأیید وزارت کشور برسد.
برخی معتقد اند شهرداری نگاه درآمدی به الیت دارد آیا به این سخن موافق هستید؟
برای پاسخ این سوال باید اطلاعات درآمدی شرکت را برای شما بازگو کنم. شرکت الیت سال گذشته از محل پارکینگ‌های حاشیه‌ای 13 و پارکینگ‌های غیر حاشیه‌ای 10 میلیارد تومان در آمد داشت که همه این مبلغ به خزانه شهرداری واریز شد و 82 درصد این مبلغ برای هزینه‌های شرکت از جمله پرداخت حقوق و مزایای پارکبانان به ما برگشت داده شده است.
نکته مهم این است که هیچ سازمانی در شهرداری مشهد به اندازه شرکت الیت زیر ذره بین نهادهای نظارتی نیست و خود ما نیز به شفافیت اهمیت می‌دهیم و ریز درآمدها و هزینه‌ها را برای اطلاع عموم مردم در سایت شرکت منتشر کرده ایم.
چه اقداماتی برای کاهش نارضایتی‌ها مردمی از فعالیت الیت به انجام رسیده است؟
نارضایتی‌های مردمی از فعالیت الیت وجود داشته و من نیز آن را می‌پذیریم اما طی یک سال گذشته تلاش شده این نارضایتی‌ها به حداقل برسد و در این راستا اقداماتی از جمله حذف مبادله پول بین پارکبانان و شهروندان به انجام رسیده و به همه پارکبانان تاکید شده برخورد مناسبی با شهروندان داشته باشند و تنها مانده حساب پلاک را به راننده وسیله نقلیه اعلام و از اصرار برای شارژ حساب خودداری کنند.
در حال حاضر شرکت الیت ماهانه 30 میلیون تومان هزینه ارسال پیامک به شهروندان به ازای هر بار کسر شارژ از حساب صاحبان وسایل نقلیه پس از استفاده از پارکینگ‌های حاشیه‌ای را در راستای شفاف سازی فعالیت‌ها پرداخت می‌کند.
آیا قبول دارید مأموران راهور در کنار پارکبانان شما با کسانی که غیر مجاز توقف کرده اند برخورد می‌کنند؟
من همکاری پارکبانان با مأموران پلیس راهور را تکذیب نمی‌کنم زیرا قانونی که این اقدام را منع کرده باشد وجود ندارد. در شهرهای پیشرفته دنیا مدیریت واحد شهری اجرا شده و شهرداری‌ها همه امور را بر عهده دارند و راهنمایی و رانندگی نیز زیر نظر شهرداری‌ها هستند. باید بدانید ما در پارکینگ‌های حاشیه‌ای به نیابت از پلیس راهور این اقدامات را انجام می‌دهیم و اهرم اعمال قانون نیز دست پلیس است.
راهنمایی و رانندگی طبق ماده 15 آئین نامه رسیدگی به تخلفات رانندگی موظف است هر وسیله نقلیه ای را که با بدهی کنار خیابان پارک می‌کند را به منزله پارک ممنوع قلمداد کرده و جریمه را اعمال کند و به دلیل اینکه مأموران راهور اطلاعی از میزان بدهی خودروها ندارند پارکبانان ما این اطلاعات را در اختیار آنان قرار می‌دهد و در حال حاضر اگر خودرویی بیش از 20 هزار تومان بدهی داشته باشد توسط راهور جریمه می‌شود.
وصول مطالبات پارکینگ‌های حاشیه‌ای هنگام تعویض پلاک خودرو به کجا رسید؟
در حال حاضر از ورود خودروهایی که بدهی دارند به پارکینگ‌های غیرحاشیه ای جلوگیری می‌شود و ما پیگیر اجرای صفر شدن بدهی الیت هنگام تعویض پلاک نیز هستم. باید بدانید شهروندان مشهدی حدود 15 میلیارد تومان به دلیل استفاده از پارکینگ‌ها به این شرکت بدهی دارند. تاکنون 6 میلیون پلاک در سیستم الیت به ثبت رسیده که یک میلیون و 200 هزار مورد از این تعداد فعال هستند.
چرا الیت پول‌های وصولی از مردم را در حوزه ساخت پارکینگ هزینه نمی‌کند؟
این تصور غلطی است که در ذهن برخی ایجاد شده است. اولاً وظیفه ما در شرکت الیت بهره برداری و مدیریت پارکینگ‌های متعلق به شهرداری مشهد است و وظیفه ای در حوزه ساخت نداریم دوماً دریافتی و هزینه‌های الیت در سال را به صورت شفاف اعلام کرده ام و سود ما در این شرکت کفاف ساخت چند فضای پارک خودرو با کاربری مسکونی را هم نمی‌دهد چه برسد به ساخت پارکینگ‌های طبقاتی که هزینه چند ده میلیاردی دارند.
ما در حال حاضر 60 پارکینگ طبقاتی و روباز و 30 هزار فضای پارک را در مشهد مدیریت می‌کنیم و برای نخستیم مرتبه پارکینگ شهید هاشمی نژاد به صورت 100 درصد مکانیزه در حال بهره برداری است.
برخی ازمخالفان شرکت الیت که اعضای شورای شهر مشهد را نیز شامل می‌شوند سخن از حذف الیت می‌زنند نظر شما چیست؟
بله من هم در جریان این موضع گیری ها هستیم، برخی کمپین حذف الیت را راه اندازی کرده بود وقتی متوجه قانونی بودن و ضروری بودن این اقدام شده اند حالا می‌گویند باید به سمت اصلاح الیت حرکت کنیم.
اینکه در نامه‌ای عنوان می‌شود دریافت پول از مردم برای پارک حاشیه پول زور تلقی می‌شود توهین به مجموعه کارکنان شرکت است و من وظیفه خود می دانم از کارکنان این مجموعه دفاع کنم، برخی به ما را به استفاده از تجربیات تهران ارجاع می‌دهد که این حرف جای سوال دارد زیرا تهران عملاً مدیریت پارک حاشیه ندارد و سال هاست که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و حتی از ما برای مدیریت پارکینگ های خود دعوت به همکاری کرده اند.
در راستای هوشمند سازی پارکینگ‌های غیرحاشیه ای چه اقداماتی در دستور کار قرار دارد؟
هوشمند سازی با چند برابر شدن قیمت تجهیزات مورد نیاز طی سال گذشته برای شرکت بسیار هزینه بر شده است ولی به طور جدی آن را دنبال می‌کنیم. یکی دیگر از اقداماتی که از ابتدای تیرماه اجرایی خواهد شد خود اظهاری برای استفاده از پارکینگ‌های غیرحاشیه ای است که در این طرح که پیشنهاد آن برای تصویب به شورای شهر ارائه شده در صورتی که شهروندان در معابر مشخص شده توقف و زمان را به ما اعلام کنند از تخفیف 40 درصدی بهره مند خواهند شد.

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/155128/فضای-عادلانه-پارکینگی-در-مشهد-ایجاد-کردیم-اشکالات-را-قبول-دارم
بستن   چاپ