پیام خراسان
پست در جهان امروز
چهارشنبه 5 تير 1398 - 11:00:40
ایسنا - اقتصادی - خراسان رضوی
پیام خراسان -
کارشناسان اظهار کردند: ایده کلی استفاده از پست به شیوه امروزی از نوآوری‌های هخامنشیان بوده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، زمانی بشر برای تحویل بسته‌های پستی از افراد دونده، مردان اسب‌سوار و یا حتی کبوتر برای ارسال پیام، نامه و بسته استفاده می‌کرد، اما در حال حاضر تصور جهان بدون پیک و خدمات تحویل، غیرممکن است.
شاید تصور کنید که فعالیت شرکت‌های پستی تنها به ارسال نامه و تمبر ختم می‌شود، اما حوزه فعالیت آنها بسیار گسترده‌تر است و بسیاری از اپراتورهای پست در سراسر جهان، فراتر از تحویل نامه، قابلیت‌های تجاری قابل توجهی در زمینه‌های مختلف پست بسته و خدمات مالی، بهداشتی و دیگر خدمات عمومی ارائه می‌دهند.
زندگی بشر به طرق مختلفی به خدمات پستی وابسته است و در جهان کنونی، خرید آنلاین گزینه مهمی محسوب می‌شود.
هنگامی‌که شما برای سفارش محصولات آنلاین به اینترنت مراجعه می‌کنید، احتمالا زمانی است که نمی‌توانید در بازار انتظار خود را برآورده کرده و سعی دارید از این طریق محصول مورد نظر را خریداری کنید.
در طول سال‌های 2017 تا 2018، خرید آنلاین، محبوب‌ترین فعالیت آنلاین در سراسر جهان بوده و فروش جهانی آن به 2.3 تریلیون دلار رسیده است.
خدمات پستی بین المللی، خدمات پیک و خدمات حمل و نقل، نقش مهمی در موفقیت صنعت تجارت الکترونیک ایفا می‌کنند. بدون این خدمات، انتقال محصولات از فروشنده به خریدار تقریبا غیرممکن است.
در فهرست منتشرشده اخیر از توسعه پستی در جهان، شرکت پست سوئیس(Swiss Post)، رتبه برتر در جهان را دارد و در رده بالاتری از فرانسه و ژاپن قرار گرفته است.
این شاخص را اتحادیه جهانی پستی (UPU) محاسبه می‌کند و نشان می‌دهد که این شرکت با استانداردهای بین المللی توانسته استراتژی و طیف گسترده‌ای از خدمات داشته باشد.
این شرکت برای حفظ موقعیت خود، دائما در حال گسترش خدمات، به منظور ایجاد وضعیت بهتر در ارسال روزمره بسته‌های پستی برای مشتریان است.
این مطالعه در بین 170 سازمان پستی در جهان و بر اساس چهار معیار قابلیت اطمینان، ارتباط، دسترسی و انعطاف‌پذیری انجام شده است.
شرکت سوئیس پست، توانسته بیشترین امتیاز را در خصوص این معیارها به‌دست آورد. این شرکت به طور مداوم خدمات موجود و محصولات و خدمات جدید را برای فردایی بهتر، توسعه می‌دهد. بیشتر این خدمات دیجیتال هستند و در هر ساعتی برای مشتریان در دسترس‌اند.
شرکت سوئیس پست، بر توسعه هفت بخش تمرکز دارد که تجارت الکترونیک، پویایی، خدمات مالی دیجیتال، اعتماد دیجیتال، ارتباط متقابل، برون‌سپاری فرایند کسب و کار و فروش از این موارد است. 
پست الکترونیکی، ترکیبی از مزایای پست الکترونیکی فیزیکی و دیجیتالی است.
در عین حال، نوآوری‌هایی مانند ربات‌های تحویل کالا و هواپیماهای بدون سرنشین، بخش لجستیک(مدیریت جریان کالا) را دگرگون کرده‌اند. تقاضا برای ارتباطات امن الکترونیکی نیز در حال افزایش است.
شاخص جامع برای توسعه پست (2IPD) 
شاخص جامع اتحادیه جهانی پست برای توسعه پستی (2IPD) یک نمای کلی از توسعه پست را در سراسر جهان ارائه می‌دهد.
این شاخص نمره عملکرد ( از 0 تا 100 ) را در چهار بعد توسعه پستی ارائه می‌دهد: قابلیت اطمینان، دسترسی، ارتباط و انعطاف‌پذیری.
علاوه بر نشان دادن عملکرد نسبی پست‌ها در سراسر جهان،2IPD در چگونگی توسعه پست و بهینه‌سازی بهره‌وری زیرساخت‌های پستی هم نقش دارد.
این نتایج در سال 2018 از 173 کشور جهان به دست آمده است و می‌تواند ابزار منحصر به فردی برای سیاست‌گذاران، پست‌های ملی و سایر ذینفعان این بخش باشد که مشتاق برای درک نقش‌هایی هستند که خدمات پستی در عصر تجارت الکترونیک را ارائه می‌دهند.
در بین 173 کشور، سوئیس پست در مقام اول قرار دارد.
این شرکت توانسته نمره 100 را در بخش ارتباط و انعطاف‌پذیری به دست آورد. کیفیت خدمات تحویل نیز 93.9 بوده است.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که دیجیتالی شدن، فرصتی برای مقابله با چالش‌های پیش رو در سراسر جهان است.
افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد یک سطح رقابتی در سطح بالا، سازمان های پستی را به عنوان یک عنصر مهم در زیرساخت های ملی معرفی می‌کند.
ارسال بسته به کشورهای دیگر معمولا گران است، اما با رونق خرید آنلاین، استرالیا پست(Australia Post) در این حیطه با دیگر شرکت‌ها رقابت می‌کند.
برای دومین سال پیاپی، سوئیس پست در جایگاه شرکت‌های برتر پستی جهان قرار گرفته است. هلند نیز با توجه به سرعت تحویل و ارتباط متقابل با شرکای بین المللی در مقام دوم و ژاپن به دلیل خدمات پستی با کیفیت در جایگاه سوم قرار گرفته است.
شرکت‌های برتر پستی جهان
شرکت پستی DTDC در هند، خدمات جهانی ارائه می‌دهد. این شرکت در سال 1990 تاسیس شده و در سراسر جهان گسترش یافته است و بیش از 10 هزار پین‌کد در جهان دارد. دفتر این شرکت در شهر بنگلور مستقر است و بیش از 11 میلیون محموله در ماه را جابه‌جا می‌کند.
ژاپن پست هلدینگز: این شرکت در سال 2007 تاسیس شده است.
پست­ان­ال: این شرکت در گذشته با عنوان TNT N.V شناخته می‌شد و خدمات پستی و تجارت الکترونیک کشورهای آلمان، هلند، ایتالیا و بریتانیا را تحت پوشش خدمات پستی قرار می‌دهد. این شرکت بعد از جدایی از TNT N.V، خدمات تحویل را در بیش از 200 کشور ارائه می‌دهد. 
Schenker AG: یک شرکت تدارکاتی در برلین آلمان است که بیش از 91 هزار کارمند و حدود 2400 دفتر در جهان دارد. همچنین اولین شرکت در اروپاست که بر اساس حمل و نقل زمینی، ارائه خدمات می‌دهد.
پست سلطنتی: این شرکت، متعلق به خدمات پستی در انگلستان است. اگرچه متعلق به دولت است، اما برنامه‌های خصوصی‌سازی آن تا 90 درصد ایجاد شده است. 
شرکت پست سلطنتی، از قدیمی‌ترین شرکت‌های پستی در جهان است که بیش از 176 هزار کارمند دارد. آمار مربوط به سال 2006 نشان می‌دهد که این شرکت، 84 میلیون بسته پستی در روز را جابه‌جا می‌کند. این شرکت در زمینه ارائه خدمات با کیفیت برتر و تضمین کیفیت تحویل شناخته شده است. 
Blue Dart: این شرکت از محبوب‌ترین خدمات پیک در هند است. تحویل به موقع و عالی از مهمترین خدمات این شرکت است و در حال حاضر، 220 کشور را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.
شرکت یونایتد پارسل سرویس
این شرکت که با عنوان UPS شناخته می‌شود، شرکت تحویل بسته امریکایی با عملیات جهانی است. مقر این شرکت در سندی اسپرینگ، جورجیا، ایالات متحده امریکاست و در سال 1907 تاسیس شد و بیش از 15 میلیون بسته در روز را به 6.1 میلیون مشتری در بیش از 220 کشور جهان ارسال می‌کند. سرویس اکسپرس آن یکی از بهترین‌ها در جهان است.
فدکس(FedEx): این شرکت با عنوان فدرال اکسپرس فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی در ممفیس تنسی، ایالات متحده مستقر و خدمات تحویل جهانی است. در سال 1971 تاسیس شده است و از بهترین خدمات ارسال در جهان است، رقیب اصلی آن در جهان دی اچ ال(DHL Express) است.
افزایش دیجیتالیزاسیون همراه با دیگر تحولات اجتماعی و اقتصادی طولانی‌مدت باعث شده که پست‌ها خدمات خود را به مراتب فراتر از تحویل نامه‌ها گسترش دهند. 
چشم‌انداز اتحادیه جهانی پست این است که حوزه پست باید عامل توسعه و بخش ضروری اقتصاد جهانی باشد. البته بخش پستی همچنان یک ابزار کلیدی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی است
منابع: 
www.post.ch
www.upu.int
www.post.ch
www.choice.com.au
https://businesstech.co.za
https://blog.dsmtool.com
https://topyaps.com
www.businessghana.com
www.p2pmailing.co.uk
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/159896/پست-در-جهان-امروز
بستن   چاپ