پیام خراسان
بیش از 2 میلیون دانش‌آموز در مسیر حفظ جزء 30 قرار گرفتند
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 7:28:08 AM
ایسنا
پیام خراسان- علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هفت مردادماه در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان پسر سراسر کشور در تالار قدس حرم مطهر رضوی گفت: در مهم‌ترین رخداد قرآنی کشور در این ایام معنوی و در جوار بارگاه منور رضوی با حضور چهره‌های برجسته قرآنی را شاهدیم.

وی ضمن قدردانی از مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن در استان زنجان، افزود: این اتفاق در میزبانی از زائران امام رضا(ع) در برگزاری برنامه های قرآنی در خراسان رضوی هم افتاده و امید است با رهنمودهای مقام معظم رهبری، هم افزایی در اجرای برنامه های قرآنی و  وحدت و همدلی مسئولان ظل عنایات معصومین(ع) بتوانیم گام های موثری در راستای توسعه فرهنگ قرآنی برداریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در اهمیت قرآن کریم همین بس که خود قرآن خودش را وصف کرده و اوصاف زیادی را در وصف خود بیان کرده، و در هر زاویه ای این اوصاف به قرآن اطلاق و اهمیتش نشان داده شده است.

کاظمی خطاب به دانش آموزان قرآنی اظهار کرد: اکنون شما در مسیر ارزشمندی قرار گرفته اید و به خاطر این توفیق باید شکرگزار درگاه الهی باشید و دعا کنید تا در این مسیر ارزشمند منشا اثر باشید. 

وی اضافه کرد: بیش از 90 صفت از جمله شاهد، شفاء، مبین و... برای قرآن بیان شده و یکی از اوصافی که از زبان خود قرآن مطرح است و قرآن به آن پرداخته کلمه مبارک است. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: خداوند در قرآن می فرماید: "انا انزلناه مبارکه". این مبارکی که در وصف قرآن آمده یعنی چه؟ شرط اینکه  این ویژگی مبارک در زندگی محقق شود چیست؟

کاظمی عنوان کرد: وقتی به کسی می گویم مبارک باشد یعنی برایتان خیر و برکت داشته باشد ولی آن مبارکی که در قرآن اشاره شده پیوست دیگری دارد. مبارک در ادبیات عرب علاوه بر خوبی ، سلامتی و خوشی در زندگی استمرار آن را نیز به همراه دارد و این بالاترین ویژگی قرآن است که منشا همه خوبی ها و همراه با استمرار است. 

وی ادامه داد: خیلی از آرامش ها و خوشی ها در زندگی مقطعی است و تداوم ندارد به این نوع نمی گویند مبارک بلکه در صورتی که خوشی و آرامش تداوم و استمرار داشته باشدمبارک محسوب می شود.

 معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سعادتی که قرآن می آورد استمرار دارد اما خداوند شرط می گذارد که با رعایت آن شرط، قرآن در زندگی ما مبارک است و آن تدبر در آیات این کتاب آسمانی است.

کاظمی تصریح کرد: از خودمان بپرسیم که چقدر روزانه قرآن تلاوت کرده و به مفاهیم آن توجه می کنیم؟ چقدر فعل و انفعالات، رفتارها و اندیشه های خود را بر اساس ترازها و شاخص های قرآنی می سنجیم؟ قرآن تنها برای تلاوت نیست البته مسیرهای دسترسی به سرچشمه هدایت در قرآن و مقدمه آن تلاوت هست اما غایت نیست. تلاوت،ترجمه، قرائت و تفسیر همه و همه برای این است که رفتار و کردار قرآنی در زندگی ما حاکم شود.

وی  با تاکید بر مکلف کردن تدبر همراه با تلاوت قرآن،افزود: ما امروز از این مسیر قرآنی در زندگی فاصله داریم لذا صرفا  قرائت و ترتیل نباید همت بالای ما باشد اگر چه نگاه و تلاوت قرآن برکات و اثرات خود را دارد چرا که توصیه خود قرآن است که می فرماید"فاقراوا ماتیسر من القرآن"چرا که ترتیل و قرائت مقدمه تدبر است و به جاری و ساری شدن افکار و اندیشه های قرآن در ما کمک می کند.

کاظمی ادامه داد: یکی از اولویت های ما در آموزش و پرورش و در سطح کلان توسعه فعالیت های قرآن، عترت و نماز است و برگزاری این مسابقات نیر از جمله اقدامات در این راستا محسوب می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ابراز کرد: امروز دانش آموزان نخبه قرآنی سفیران و پرچمداران قرآن و منشا اثرات خیر در جای جای کشورمان هستند و با عنایت خدا دعوت کنندگان در این مسیر خواهند بود.

وی تصریح کرد: سال گذشته آموزش و پرورش با همکاری برخی از دستگاه ها برای بیش از دو میلیون و 300 هزار دانش آموز و 500 هزار فرهنگی، در حفظ جزء 30 قرآن کریم برنامه ریزی داشتیم که این کار بزرگی است.

کاظمی برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان و مسابقات بین المللی را از دیگر اقدامات بزرگ این دستگاه عنوان کرد و گفت: با همه این اقدامات با فضای مطلوب قرآنی در جامعه فاصله داریم. هرچند احیاء برنامه های قرآنی از اقدامات ارزشمند حوزه پرورشی و فرهنگی است اما با مطالبه رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ فاصله داریم.

وی بیان کرد:برای توسعه فرهنگ قرانی نیازمند یک نهضت ملی هستیم چرا که آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند در این عرصه موفق شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت:امیدواریم آنچه شایسته نظام جمهوری اسلامی و تعلیم و تربیت جامعه دینی است را با پای کار آمدن مدیران و معلمان به عنوان سکانداران اصلی فضای تعلیم و تربیت کشور بتوانیم برآورده کنیم.

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/165983/بیش-از-2-میلیون-دانش‌آموز-در-مسیر-حفظ-جزء-30-قرار-گرفتند
بستن   چاپ