جهانگیری در افتتاح ادامه مسیر خط 2 و آغاز عملیات اجرایی خط 4 قطارشهری مشهد خبر داد؛
توافق ساخت قطار برقی تهران- مشهد با کشور چین/هوشمندی شهرداری مشهد در تهاتر بدهیهای خود با دولت
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:31:33
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - جهانگیری گفت: در سفری که رئیسجمهوری چین به تهران داشتند توافقی مبنی بر ایجاد قطار برقی برای مسیر تهران-مشهد صورت گرفت که بیش از دو میلیارد دلار هزینه آن است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، معاون اول رئیسجمهور، صبح امروز در افتتاح ادامه مسیر خط 2 و همچنین آغاز عملیات اجرایی خط 4 قطارشهری مشهد، اظهار کرد: ما سرمایههای عظیمی برای استمرار و حرکت جمهوری اسلامی در اختیار داریم، از جمله آنها شهدا هستند که راه پیش رو را روشن و مشخص میکنند ؛ بنابراین با زنده نگه داشتن یاد آنها راه نورانی و مسیر آینده نظام، مشخص و روشن میشود.
وی افزود: کلانشهر مشهد پس از تهران، بزرگترین کلانشهر در کشور است که به دلایل متعدد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی میتواند نمادی از آثار مدیریت جمهوری اسلامی در کل کشور باشد. در این راستا مشهد از هر نظر میتواند مورد بررسی قرار گیرد مبنی بر اینکه چه آسیبهایی در مدیریت کشور وجود دارد و چطور میتوانیم مسایل مطلوب را دنبال کنیم.
شورای شهر مشهد از انسجام خوب و مناسبی برخوردار است
جهانگیری ادامه داد: مسایل امروز کشور، تنها عمرانی و زیرساختی و ... نیست درواقع بایستی برای مردمی که در شهر زندگی میکنند و نیازمند آرامش، امنیت و تحقق حقوقشان هستند، توجه شده و رعایت گردد. خوشبختانه در این راستا شنیدم که شورای شهر مشهد که از انسجام خوبی برخوردار است، پیگیر جدی این مباحث در همه حوزههاست و دستورالعملهای خوبی در این حوزه در نظر داشته است.
ترافیک و مسایل زیستمحیطی از مهمترین مشکلات کلانشهرهای ایران است
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه یکی از مهمترین و کلیدیترین مسائل در کلانشهرهای ما ترافیک، حملونقل و مسایل زیستمحیطی است خاطرنشان کرد: بنابراین اگر به موقع برای هر کدام از این مسائل، تصمیمگیری نشود، مشکلاتی را ایجاد میکند. یکی از مهمترین مسائل امروز شهر تهران، مساله زیست محیطی و ترافیک است. درواقع وقت مردم به میزان زیادی در ترافیک هدر میرود و در اثر ترافیک، عمر انسانها تلف میشود و آسیبهای زیادی را به کشور وارد میکند.
در حوزه حملونقل عمومی عقب ماندهایم
وی تصریح کرد: در این راستا راهکار عمده برای حل مسایل ترافیکی، محیط زیست، مسایل اقتصادی و ... شهروندان، حملونقل عمومی است. تجربه موفقیت بشریت در حملونقل عمومی کلانشهرها، قطارشهری بوده است. گفتنی است که ما سالها در این زمینه عقب هستیم. برای نمونه امروز در شهر تهران به جای جابهجایی 4 میلیون مسافر توسط قطار شهری، میبایست بیش از 10 میلیون مسافر جابهجا میشد .
بحث ریلی استانها بهصورت جدی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته است
جهانگیری توضیح داد: با بررسیهای صورت گرفته از شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و ... دهها و گاهی صدها هزار خودرو در طول روز از حومه شهر به داخل شهر میشوند؛ بنابراین قطار شهری میتواند از ورود بخش زیادی از این خودروها جلوگیری کند. گفتنی است که بهصورت جدی در دولت یازدهم، بحث ریلی را در دستور کار اصلی قرار گرفت و تلاش بر این شد تا تمامی استانها به ریل وصل شوند.
تلاش داشتیم تا بودجه خطوط ریلی را کاهش ندهیم/ 6 میلیارد دلار هزینه راهاندازی قطار سریعالسیر تهران-قم و اصفهان
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به ایمنتر و ارزانتر بودن مسیر حملونقل ریلی گفت: ایمنترین و ارزانترین مسیر حملونقل برای مردم، خط ریلی است. خوشبختانه 5 استان به ریل متصل شدند. باید توجه داشت که ما تلاش داشتیم تا بودجه را در بخش خطوط ریلی کاهش ندهیم. برای نمونه توانستیم با بستن قرارداد با کشور چین، قطار سریع السیر تهران_قم و اصفهان که ایده آن از سالها قبل مطرح بود، عملیاتی کنیم تا ارتباط بین این استانها با قطار سریعالسیر ارتباط بین این استاها برقرار شود. هزینه این طرح حدود 6 میلیارد دلار است.
توافق ساخت قطار برقی تهران- مشهد با کشور چین
وی توضیح داد: از سویی دیگر در سفری که رئیسجمهوری چین به تهران داشتند توافقی مبنی بر ایجاد قطار برقی برای مسیر تهران-مشهد صورت گرفت و برقی کردن تهران-مشهد امضا شد و بیش از دو میلیارد دلار هزینه آن است. گفتنی است که امروز از طرف چینی به کندی انجام میگیرد که باید به سرعت آن را برطرف کنیم.
جهانگیری تشریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که تمام مناطق پیرامونی و جمعیتی باید از طریق قطار شهری به تهران وصل شوند. خوشبختانه ما دارای 318 کیلومتر خطوط مترو در 5 کلانشهر ایران هستیم که ظرفیت جابهجایی 800 میلیون مسافر را در سال دارد. از سویی دیگر 270 کیلومتر خطوط مترویی در کلانشهرها در دست اجراست. تاکنون 13 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کمک به خطوط مترویی فروخته شده که 50 درصد بازپرداخت آن بر عهده دولت و 50 درصد مابقی بر عهده شهرداریهاست.
جهانگیری توضیح داد: حدود 7 هزار و 500 میلیارد تومان از ردیفهای بودجهای به کلانشهرها اختصاص داده شده است. دولت در سال گذشته و سال جاری در رابطه با بودجه و اعداد وارقامی که برای کلانشهر مشهد نیاز بوده، کمک قابل توجهی کرده است. امیدواریم شهرداری مشهد بتواند همانطور که 700 میلیارد تومان سال گذشته را استفاده کرده در سال جاری نیز از 600 میلیارد تومان خود استفاده کند.
معاون اول رئیسجمهور ادامه داد: مطمئن هستم مجموعه مدیریتی شهر مشهد و بهویژه پیگیریهایی که استاندار استان انجام میدهند بودجه شهر مشهد در سال جاری بیش از 600 میلیارد تومان خواهد بود و دولت نیز کمک میکند که این اتفاق حتما رخ دهد.
وی تصریح کرد: امروز هر کس را که میبینیم چه شهرداران و چه .... میگویند از دولت طلبکار هستند و دولت نیز میپذیرد؛ چراکه ظاهرا همه به این نتیجه رسیدهاند که اگر بگویند از دولت طلب دارند دولت یک کاری انجام میدهد. در این میان برخی زورشان میرسد و از دولت میگیرند و... .
شهرداری مشهد با هوشمندی رفع بدهی 4 هزار و 400 میلیارد تومانی شهرداری به بانکها را بر عهده دولت نهاد
جهانگیری با بیان اینکه شهردار مشهد سال گذشته مدعی شد 4 هزار و 400 میلیارد تومان از دولت طلب قطعی دارد که مبنای آن معلوم نبود، گفت: اما مشخص شد که شهرداری مشهد به بانکها این میزان بدهکار است و شهردار مشهد با زرنگی بدهی 4 هزار و 400 میلیارد تومانی شهرداری را بر عهده دولت گذاشت. بانکها هم بدهی خود را بر عهده بانک مرکزی گذاشتند و دولت امروز بدهکار به بانک مرکزی است.
شهرداری مشهد در سال 98 میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان طرح در دست اجرا دارد
معاون اول رئیسجمهور تشریح کرد: شهرداری مشهد در سال 98 میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان طرح در دست اجرا دارد. همه موارد و دستآوردهایی که بهدست آمده ازجمله اقدامات مناسبی که برای شهر مشهد صورت گرفته است پیامی به آمریکاییها منتقل می کند که شما فکر میکنید با تحریم نفت و فشار بر منابع مالی و بودجهای کشور میتوانید مانع توسعه ایران شوید و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شود حال آنکه مدیران توانمند و خوشفکر راههایی باز کردند که تنها یک شهرداری در مشهد این حجم از پروژهها را اجرایی کند.
وی توضیح داد:فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا نامهای به من و رییسجمهور نوشتند و بیان کردند که میتوانند تا پایان دولت دوازدهم 100 طرح مهم را به پایان برسانند طرحهایی چون راهها، اتوبانها، سدها و... امید است این طرح ها نیز به نتیجه برسد. درواقع قرارگاه خاتمالانبیا با ظرفیت و تجهیزاتی که در اختیار دارد میتواند عملی کند و این طرح ها به بهره برداری برسد. ما در سال 98 تا 99 میتوانیم این نوید را به ملت دهیم که مجموعهای از طرحهای بزرگ که هر کدام برای بخشی از کشور راهگشاست اجرایی خواهد شد.
جهانگیری گفت: کشور در همه بخشها نفت، گاز، پتروشیمی، بخش خصوصی و ... تبدیل به کارگاهی شده که در هر گوشه ایران فعال است و نقاط مرزی و محروم کشور در حال ساختو ساز است.
انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/169542/توافق-ساخت-قطار-برقی-تهران--مشهد-با-کشور-چین-هوشمندی-شهرداری-مشهد-در-تهاتر-بدهیهای-خود-با-دولت
بستن
چاپ