پیام خراسان
پایه بی پایه پایگاه های صادراتی خراسان شمالی در بازارهای هدف خارجی
سه شنبه 26 شهریور 1398 - 9:46:56 AM
ایسنا
پیام خراسان - پایگاه صادراتی مکان بازرگانی و اقتصادی است که توسط تشکل‌های صادراتی یا خصوصی در کشورهای هدف ایجاد می شود که با استفاده از نیروهای متخصص بومی یا غیربومی خدمات تجاری لازم جهت تسهیل و پشتیبانی از روند صادرات محصولات ایرانی در تمامی موارد از قبیل تحقیقاتی، مشاور‌ه‌ ای، سرمایه گذاری، برنامه‌ریزی و تأسیس دفاتر تجاری و سایر خدمات تجاری را فراهم می کند.
در حقیقت راه نجات برای فروش کالاها ایجاد بازارهای جدید فروش، از راه توسعه صادرات است که یکی از راه های رسیدن به این هدف ایجاد پایگاه های اقتصادی است.
حبیب الله مظفری یکی از صادرکنندگان خراسان شمالی در ارتباط با ایجاد و مزیت پایگاه های صادراتی در خارج از کشور و بازارهای هدف گفت: در حقیقت از پایگاه های صادراتی می توان به عنوان پایگاه های تحریم گریز یاد کرد.
وی افزود: در این پایگاه ها می توان تمامی فعالیت های بازرگانی که در یک بازار خارج از کشور انجام می شود را در آنجا و در بازار هدف انجام داد و این امر به آن معناست که یک صادرکننده در آن مرکز می تواند دفاتر خود را راه اندازی کرده و مدیریت صادرات کالاهای خود را در همان محل انجام دهد.
وی ادامه داد: در حقیقت این پایگاه ها برای کوتاه کردن مسیر بازاریابی و فروش مجموعه تولیدی و بازار خارجی بسیار موثر است.
مظفری در پاسخ به این سوال که آیا این پایگاه ها باید به صورت کشوری راه اندازی شوند و یا اینکه هر استانی می تواند آن را به صورت مستقل در کشورهای هدف راه اندازی کند، اظهار کرد: تجار هر استانی می توانند به صورت مستقل برای ایجاد این پایگاه ها اقدام کنند چراکه نوع تولید و کالاهای تولید شده در استان ها با یکدیگر متفاوت هستند و هر استانی می تواند با توجه به تولید و بازار مصرفی که دارد آن پایگاه ها را در آن بازارها ایجاد کند.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال تولیدکنندگان و صادرکنندگانی هستند که در بازارهای هدف خارجی خود همچون روسیه این بازارهای هدف را به منظور حفظ بازار و توسعه آن پایگاه های مذکور را راه اندازی کرده اند و استانی همچون خراسان شمالی که تاکنون به دنبال ایجاد چنین مزیتی نبوده در مقابل این افراد بلعیده می شوند و نمی توانند خودنمایی کنند.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین علت هایی که تاکنون خراسان شمالی نتوانسته چنین پایگاه هایی را در بازارهای هدف خود راه اندازی کند، عدم همگرایی میان فعالان اقتصادی این استان است.
مظفری بیان کرد: باید اتاق بازرگانی بجنورد زمینه ای را فراهم کند تا تمامی بازرگانان و تجار فعال این استان دور یکدیگر جمع شوند تا بتوانند در این راستا گام بردارند.
وی گفت: خراسان شمالی ظرفیت بسیار بالایی در تولید کالاهایی همچون محصولات کشاورزی و دامی و صنایع دستی دارد و این پایگاه ها می تواند مکان بسیار خوبی برای عرض اندام این استان در بازارهای خارجی باشد.
مظفری افزود: ایجاد این پایگاه راهی مهم برای محقق کردن شعار اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی است.
پایگاه های صادراتی راهی برای تجارسازی
آزاد فتحی یکی از صادرکنندگان حوزه کشاورزی در خراسان شمالی در ادامه  تاکید کرد: ایجاد پایگاه های صادراتی در بازارهای هدف خارجی علاوه بر فروش کالا سبب معرفی ظرفیت های استان نیز می شود.
وی توضیح داد: به عنوان مثال برخی از کشورها در مسکو مساحت زیادی از زمین را گرفته و در آنجا غرفه هایی را برای خود راه اندازی کرده که در آن محصولات صادراتی خود را به فروش می رسانند.
فتحی با اشاره به اینکه اکنون بسیاری از استان ها این پایگاه ها را در بازارهای هدف خارجی خود راه اندازی کرده اند، گفت: می توان در این پایگاه تمامی محصولات تولیدی در یک استان اعم از معدنی، کشاورزی و صنعتی را در آنجا عرضه و به فروش رساند.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت ایجاد این پایگاه کمک زیادی به کسب تجربه برای صادرکنندگان جوان می کند و می توان از این طریق تجار بزرگی را برای انجام کار آماده کرد و در واقع تجار در این پایگاه ها می توانند تجربه کسب کنند و بزرگ شوند.


http://www.khorasan-online.ir/fa/News/179281/پایه-بی-پایه-پایگاه-های-صادراتی-خراسان-شمالی-در-بازارهای-هدف-خارجی
بستن   چاپ