پیام خراسان
بحران جهانی یادگیری
چهارشنبه 3 مهر 1398 - 13:13:30
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
پیام خراسان -

جهان با یک بحران یادگیری روبه‌رو است. صدها میلیون کودک در سراسر جهان، بدون ابتدایی ترین مهارت‌ها مانند محاسبات ابتدایی، خواندن دستورالعمل‌های پزشکی و... به سنین بزرگسالی می‌رسند. در نتیجه این افراد توانایی آموزش به فرزندان خود و یا ایجاد یک شغل را ندارند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از سایت بانک جهانی، آموزش و پرورش مرکز ساخت سرمایه انسانی است وآخرین تحقیقات بانک جهانی نشان می‌دهد که کارآمدی 65 درصد کودکان جهان، کمتر از نیمی از کل فراگیرانی است که دارای سلامت و تحصیلات کامل هستند.
در نظر افراد، آموزش باعث افزایش عزت نفس، افزایش فرصت‌های اشتغال و درآمد بیشتر می‌شود و دیدگاه یک کشور در مورد آموزش نیز تقویت نهادهای درون جامعه، رشد اقتصادی دراز مدت و نوآوری بیشتر است.
بحران جهانی یادگیری
به دلیل عدم اطمینان در مورد انواع مهارت‌های شغلی آینده، مدارس و معلمان باید دانش آموزانی را با مهارت‌های اساسی در خواندن و نوشتن آماده کنند. دانش‌آموزان باید بتوانند اطلاعات را تفسیر کنند، عقاید را شکل دهند، خلاق باشند، با دیگران خوب ارتباط برقرار کنند، همکاری کنند و مقاوم باشند.
چشم‌انداز بانک جهانی این است که همه کودکان و نوجوانان، مهارت‌های مورد نیاز برای تولید، تحقق و مشارکت شهروندان و ... را فرا گیرند. تمرکز بانک جهانی، کمک به معلمان در تمامی سطوح تحصیلی در تسهیل یادگیری، بهبود فناوری یادگیری، تقویت مدیریت مدارس و سیستم‌های ایده‌آل در کنار اطمینان از فراگیری موثر در تمام سنین از پیش دبستانی تا بزرگسالی برای موفقیت بیشتر است.
تغییرات با یک معلم شروع می‌شود
شواهد نشان می دهد که بحران یادگیری، در اصل یک بحران تدریس است. در یادگیری موثر دانش‌آموزان نیاز به معلمان خوب است.
خوشبختانه برای بسیاری از دانش‌آموزان در کشورهای مختلف معلمان اختصاصی و مشتاق وجود دارند که با وجود همه چالش‌ها در دگرگونی و غنی‌سازی فراگیری دانش‌آموزان تلاش می‌کنند. این افراد قهرمانانی هستند که مخالف نابرابری هستند و یادگیری را با اشتیاق، خلاقیت، عزم و اراده همراه کرده‌اند.
یکی از این قهرمانان در مدرسه Ecoles Oued Eddahab در کنیترا، مراکش فعالیت دارد و در یک کلاس درس رنگارنگ که خودش نقاشی کرده، از ابزارهای خلاقانه استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که هر کودکی به خوبی موارد آموزشی را فرا می‌گیرد. کلاس وی بسیار سرگرم‌کننده است. در این کلاس هر حرف الفبا با صدای حیوان و حرکت دست همراه است، وی یک کلمه را می‌گوید و با استفاده از صداها و حرکت، آن را با صدای بلند هجی می‌کند و سپس دانش‌آموزان کلمه را می‌نویسند. او به راحتی سرعت درس را بر اساس یادگیری دانش‌آموزان تنظیم می‌کند. در این کلاس فراگیران از اشتباه کردن نمی‌ترسند.
بانک جهانی برای حمایت از فراگیری در کشورها در اصلاح حرفه تدریس، برنامه « معلمان موفق، دانش‌آموزان موفق » را ارائه می‌دهد. در این بستر جهانی چالش‌های کلیدی موثرتر بودن، مشکلات ایجاد تدریس حرفه‌ای و جذاب با سیاست‌های کارآمدی پرسنل برای معلمان رفع خواهد شد. با این برنامه از توانایی، مهارت و دانش مناسب معلمان قبل از ورود به کلاس مطمئن شده و متعاقبا برنامه‌ای برای حمایت شغلی معلمان نیز است.
فناوری، امکانات جدیدی برای آموزش و یادگیری ارائه می‌دهد
تحولات سریع فناوری باعث افزایش مخاطرات نیز می‌شود. در حال حاضر فناوری نقش مهمی در پشتیبانی از معلمان، دانش‌آموزان و فرایند یادگیری ایفا می‌کند و می‌تواند به معلمان کمک کند که کلاس را بهتر اداره کنند و چالش‌های متفاوت در برابر دانش‌آموزان مختلف را رفع کنند. فناوری می‌تواند به مدیران، والدین و دانش آموزان اجازه دهد تا یکپارچه در تعامل با یکدیگر باشند.
یکی از جالب‌ترین تلاش‌ها در زمینه فناوری، آموزش توسط EkStep در هند است. این سیستم یک زیرساخت دیجیتالی باز ایجاد کرده که امکان دسترسی به فرصت‌های یادگیری برای 200 میلیون کودک و همچنین فرصت‌های پیشرفت حرفه‌ای برای 12 میلیون معلم و 4.5 میلیون مدیر مدرسه در جهان را فراهم کرده است. هم معلمان و هم کودکان به مطالب آموزشی، فیلم‌های توضیحی، مطالب تعاملی، داستان‌ها، برگه‌های تمرین و ارزیابی‌های تشریحی دسترسی دارند. با نظارت بر اینکه کدام محتوا بیشتر استفاده می‌شود می‌توان تصمیمات آگاهانه درباره محتوای آینده گرفت.
در جمهوری دومینیکن، یک مطالعه آزمایشی با حمایت بانک جهانی نشان داد که چگونه فناوری‌های تطبیقی می‌توانند علاقه زیادی در بین دانش آموزان قرن بیست و یکم ایجاد کنند و راهی برای حمایت از یادگیری و تدریس نسل‌های آینده ارائه دهند.
یودیسی دانش‌آموز کلاس ششم که در این مطالعه شرکت کرده، می‌گوید وی مشتاق تماشای فیلم‌ها و آموزش‌های مربوط به رایانه و تلفن همراه است. ناگفته نماند با توجه به کنجکاوی کودکان به عنوان یک نقطه شروع، این مطالعه با هدف انتقال آن به سمت یادگیری ریاضی به روشی که مورد علاقه یودیس و همکلاسی‌های او باشد طراحی شده است.
از فناوری تطبیقی برای ارزیابی سطح یادگیری اولیه دانش‌آموزان استفاده می‌شود تا از طریق تمرینات ریاضی به شیوه‌ای پویا و شخصی بر اساس هوش مصنوعی و آنچه دانش‌آموز آماده یادگیری است موفقیت حاصل شود. با این روش پس از سه ماه، دانش‌آموزان پیشرفت‌های چشمگیری با کمترین عملکرد اولیه کسب کردند. این مورد بیانگر پتانسیل فناوری برای افزایش نتایج یادگیری به ویژه در بین دانش‌آموزانی است که از همسالان خود عقب مانده‌اند.
ایده بالا نمونه‌ای از روش‌های نوآورانه برای مقابله با چالش‌های آموزشی است که در حال حاضر در همه جا وجود دارد. چالش بانک جهانی این است که فناوری، محرک عدالت و برای همگان شود و منبعی برای نابرابری بیشتر نباشد. ما در حال همکاری با شرکای جهانی هستیم تا از استفاده موثر و مناسب از فناوری‌های آموزشی برای تقویت یادگیری پشتیبانی کنیم.
یادگیری بهتر با مدیریت مدارس و سیستم‌های آموزشی
اصلاحات موفقیت‌آمیز در آموزش و پرورش نیاز به طراحی مناسب سیاست‌های برنامه‌ریزی، تعهد بالا و ظرفیت اجرای موثر دارد. البته این بسیار چالش برانگیز است و بسیاری از کشورها برای استفاده کارآمد از منابع تلاش می‌کنند و اغلب افزایش هزینه‌های تحصیلی به یادگیری بیشتر و بهبود سرمایه انسانی تبدیل نمی‌شود. در نتیجه برای غلبه بر چنین چالش‌هایی مستلزم کار در تمام سطوح سیستم آموزشی هستیم.
در سطح مرکزی، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش نیاز به جذب بهترین کارشناسان برای طراحی و اجرای برنامه‌های مبتنی بر شواهد در دیگر کشورها دارند. دفاتر منطقه‌ای به ظرفیت و ابزار لازم برای نظارت بر یادگیری و پشتیبانی مدارس نیاز دارند. در سطح مدرسه، مدیران باید برای مدیریت و هدایت مدارس از برنامه‌ریزی مناسب از قبیل استفاده از منابع تا نظارت بر معلمان خود استفاده کنند تا آموزش و آمادگی لازم را کسب کنند.
هرچند دشوار است اما تغییر ممکن است. با حمایت بانک جهانی، مدارس دولتی در سراسر پنجاب در پاکستان بخشی از اصلاحات اساسی طی چند سال گذشته برای رفع این چالش‌ها را اجرا کرده‌اند؛ از جمله موارد تغییر یافته بهبود مسئولیت‌پذیری در سطح مدرسه با نظارت و محدود کردن غیبت معلم و دانش‌آموزان و معرفی سیستم استخدام معلمان مبتنی بر شایستگی بود که در آن تنها با استعدادترین و با انگیزه‌ترین معلمان انتخاب شدند. نتیجه این روش‌ها ثبت نام و حمایت از دانش‌آموزان و به طور قابل توجهی کیفیت آموزش بود که بهبود یافته است. به گفته یکی از شهروندان پاکستانی در حال حاضر مدارس دولتی حتی از مدارس غیرانتفاعی بهتر شده‌اند.
بانک جهانی در انگلیس نیز سیستم ابتکاری جدیدی مبتنی بر مشاهده و سیاست‌های خاص برنامه‌ریزی برای نظارت بر نحوه عملکرد سیستم‌های آموزشی بر اساس یادگیری اجرا می‌کند و در نتیجه تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه بر اساس مشاهده، بهتر خواهد بود.
اصلاحات آموزش و پرورش طولانی اما با ارزش
در حقیقت تحقق مزایای استفاده از معلمان باکیفیت، استفاده موثر از فناوری، مدیریت بهتر سیستم‌های آموزشی و فراگیران مشغول شاید زمان زیادی لازم داشته باشد اما تجربه جهانی به ما نشان می‌دهد کشورهایی که روند توسعه و رونق را سرعت بخشیده‌اند، همگی دارای ویژگی مشترک در جدی گرفتن آموزش و سرمایه‌گذاری مناسب بودند.
باید تلاش کنیم جوانان را به مهارت‌هایی برای ادامه یادگیری، پذیرش واقعیت‌های تغییر یافته و پیشرفت در یک اقتصاد جهانی رقابتی در دنیای متغیر امروز مجهز کنیم.
مدارس آینده، امروز ساخته می‌شوند. در این مدارس باید همه معلمان از مهارت‌ها و انگیزه‌های مناسب برخوردار باشند، جایی که فناوری آنان را قادر می‌سازد یادگیری با کیفیت بالاتر ارائه دهند و جایی که همه دانش‌آموزان، مهارت‌های اساسی از جمله مهارت‌های اجتماعی، عاطفی و دیجیتال را یاد می‌گیرند. این مدارس برای همه امن و مقرون به صرفه هستند و مکان‌هایی هستند که کودکان و نوجوانان با شادی، سختگیری و هدف آموزش می‌بینند.
برای رسیدن به این اهداف، دولت‌ها، معلمان، والدین و جامعه بین الملل باید تکالیف خود را برای تحقق وعده آموزش برای همه دانش‌آموزان در هر روستا، شهر و کشور انجام دهند.

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/180359/بحران-جهانی-یادگیری
بستن   چاپ