پیام خراسان
رئیس مجلس دانش‌آموزی استان خراسان رضوی:
آموزش‌و پرورش نباید مانند کارخانه قوطی‌سازی عمل کند
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 11:54:47
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - رئیس مجلس دانش‌آموزی گفت: نباید آموزش‌و پرورش مانند کارخانه قوطی‌سازی عمل کند؛ یعنی دانش‌آموزان را به یک شکل تربیت کند. باید استعداد درونی دانش‌آموزان به همان صورتی که هست شکوفا شود.

سید محمد عماد هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عملکرد مجلس شورای دانش‌آموزی اظهار کرد: تاسیس مجلس دانش‌آموزی همزمان با دوره اصلاحات در سال 80 است و تا کنون 9 دوره از آن برگزار شده است. در حال حاضر 14 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون کارمند در آموزش‌وپروش وجود دارد و یکی از سیاست‌گذاری‌های جدید ما این است که دانش‌آموزان خود در رابطه با چگونگی تشکیل کلاس‌ها تصمیم بگیرند.
وی افزود: فلسفه مجلس دانش‌آموزی این است که دانش‌آموزان درباره مشکلات خود صحبت کنند. سیاست‌گزاری آموزش‌وپرورش نباید مختص مسئولانی باشد که آشنایی نسبت‌به محیط مدرسه ندارند و این وظیفه باید به دانش‌آموزان واگذار شود.
امسال اولین دوره‌ای است که مجلس دانش‌آموزی به صورت رسمی ضمانت اجرایی پیدا کرده
رئیس مجلس دانش‌آموزی عنوان کرد: امسال اولین دوره‌ای است که مجلس دانش‌آموزی به صورت رسمی ضمانت اجرایی پیدا کرده است. این مجلس در هر دوره یک سند را ارائه می‌کند و این سند در شورای عالی آموزش‌و پرورش در معرض دفاع قرار می‌گیرد و بعد از تصویب به عنوان سند بالا دستی در مدارس اجرا می‌شود.
مجلس دانش‌آموزی جلسات متعددی دارد
هاشمی ادامه داد: مجلس دانش‌آموزی جلسات متعددی دارد که از انواع آن می‌توان به جلسات در صحن علنی مجلس خبرگان که سالی دو بار، جلسات هئیت رئیسه که هر ماه یک‌بار و جلسات کمیسیون‌ها که هر چهار ماه یک‌بار برگزار می‌شود، اشاره کرد. مجلس دانش‌آموزی پنج کمیسیون دارد که شامل ارتباطات فناوری، علمی‌ و آموزشی، فرهنگی وهنری، ورزش، سلامت و تربیت است و تا کنون جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است.
مهم‌ترین مسئله ایجاد اعتمادبه‌نفس و دید برابر در بین دانش‌آموزان است
وی بیان کرد: مهم‌ترین مسائلی که باید در سیستم آموزش و پرورش رفع شود، شامل ایجاد اعتمادبه‌نفس و دید برابری در بین دانش‌آموزان است. هم‌چنین کنکور که همیشه دغدغه بوده و هدایت تحصیلی اجباری که از طرف خانواده‌ها به دانش‌آموزان تحمیل می‌شود از دیگر مواردی‌ست که باید به آن‌ها پرداخته شود. تعداد زیادی دانش‌آموز پایه یازدهم وجود دارد که به دلیل همین تحمیل، مجبور به تغییر رشته می‌شوند؛ علاوه‌بر آن کتب درسی نیز جز مشکلات است.
رئیس مجلس دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: مجلس دانش‌آموزی سندی به عنوان سلامت روان دانش‌آموز ارائه داده است. این سند دو دسته است که یک دسته آن مربوط به سلامت روان دانش‌آموزان با وضعیت مناسب و دسته دوم شامل دانش‌آموزان معلول است. دانش‌آموزان دچار معلولیت به دلایل مختلفی از جمله نبود آسانسور و یک‌سری امکانات ازتحصیل بازمی‌مانند و بخش سلامت روان مربوط به رفتار با دانش‌آموزاست که شامل رفتار در محیط مدرسه، معلم و تنبیهات است.
آموزش‌و پرورش نباید مانند کارخانه قوطی‌سازی عمل کند
هاشمی افزود: نباید آموزش‌و پرورش مانند کارخانه قوطی‌سازی عمل کند؛ یعنی دانش‌آموزان را به یک شکل تربیت کند. باید استعداد درونی دانش‌آموزان به همان صورتی که هست شکوفا شود. هم‌چنین فضای تربیت تحمیلی موثر نیست.
در مدارس ما شادی و نشاط کم است
رئیس مجلس دانش‌آموزی تاکید کرد: در مدارس ما شادی و نشاط کم است و تولید محتوا در این زمینه وجود ندارد. نبود شادی و نشاط با روی‌آوردن به اعتیاد بی‌ارتباط نیست.
هاشمی بیان کرد: اکنون مجلس دانش‌آموزی شناخته‌تر و با شکوه‌تر شده است. در دوره‌های قبل رئیس‌جمهور خاتمی و احمدی‌نژاد به مجلس دانش‌آموزی سر می‌زدند، اما متاسفانه هنوز سعادت دیدار آقای روحانی را نداشته‌ایم. در گذشته مجلس‌دانش‌آموزی حالت تشریفاتی داشت، اما به مرور زمان و بعد از مطرح‌شدن تصمیمات مجلس‌دانش‌آموزی در شورای عالی از حالت تشریفاتی خارج شد.
جانمایی کتاب‌ها نسبت‌به سن و موقعیت دانش‌آموزان مناسب نیست
وی در خصوص محتوای آموزشی کتب درسی ادامه داد: برای محتوای کتاب‌ها زحمات بسیاری کشیده می‌شود اما در آموزش این محتواها نباید تحمیل وجود داشته باشد. دانش‌آموزان باید آزادی اندیشه و بیان داشته باشند. کتاب‌هایی مانند کتاب محیط‌زیست و سلامت خانواده برای سال دومی‌ها که دغدغه کنکور دارند، اهمیتی ندارد. کتاب‌ها مناسب فضای امروز و واقعیت زندگی جوانان است، اما متاسفانه جانمایی آن‌ها نسبت‌به سن و موقعیت دانش‌آموزان مناسب نیست.
رئیس مجلس دانش‌آموزی ادامه داد: آیین‌نامه‌های مجلس در شورای عالی تصویب شده و بر همین اساس، همه موظف به انجام آن هستند. آنچه در شورای عالی تصویب می‌شود هر دو دوره اصلاحاتی بر روی آن‌ها انجام می‌شود، اصلاحات به عهده کمیته مجلس دانش‌آموزی است که از هفت نفر تشکیل شده است.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/182805/آموزش‌و-پرورش-نباید-مانند-کارخانه-قوطی‌سازی-عمل-کند
بستن   چاپ