پیام خراسان
ایسنا گزارش می‌دهد؛
آموزش خراسان جنوبی از چه رنج می‌برد؟
سه شنبه 23 مهر 1398 - 11:50:08
ایسنا - علمی - خراسان جنوبی
پیام خراسان - نخستین کمیته آموزش استان ذیل کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان به دبیری جهاددانشگاهی خراسان جنوبی پس از احصای دغدغه‌های دستگاه‌های درگیر در امر آموزش استان در این نهاد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آموزش همواره اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش در انجام هر کاری است. ضروری‌ترین بخش رویکرد برگزاری اردوهای دانش آموزی نیز همواره بخش آموزش است. از طرفی شکل‌گیری، پایداری و توسعه اردوها در سطح کلان نیازمند امر آموزش است.
اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب می‌شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیطی، بهطور مؤثر فعالیت‌هایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند.
نخستین کمیته آموزش استان ذیل کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان به دبیری جهاددانشگاهی خراسان جنوبی پس از احصای دغدغه‌های دستگاه‌های درگیر در امر آموزش استان در این نهاد برگزار شد.
توجه به سواد رسانه‌ای در حوزه‌های آموزشی، توجه به آموزش مهارت‌های زندگی، پرهیز از موازی کاری در حوزه‌های آموزشی استان و توجه به آموزش‌های بین‌الملل و توجه به آموزش‌های مهارتی و شغلی از جمله دغدغه‌های مهم دستگاه‌های عضو این کمیته معرفی شد.

تدوین سند آموزش استان را از مهم‌ترین دغدغه‌ها
جلال الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و دبیرکمیته آموزش استان در این جلسه اظهار کرد: لازم است برای رفع دغدغه‌های دستگاه‌ها، راهکارهای عملی پشنهاد دهیم.
وی افزود: برای این امر می‌توانیم همکاری‌های بین دانشگاهی خود را افزایش داده و از موازی‌کاری پرهیز کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تدوین سند آموزش استان را از مهم‌ترین دغدغه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: تدوین این سند با همکاری اعضای این کمیته نقش بسزایی در ارتقای آموزش استان خواهد داشت.
علی اکبر اکبری راد، معاون دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت فعالیت و اهمیت کارکرد کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری، اظهار کرد: تاکنون کمیته آموزش به صورات مستقل فعال نبوده که تشکیل این کمیته بسیار امیدبخش بود.

آموزش؛ کلیدواژه توسعه
وی با تاکید بر اهمیت بحث آموزش، افزود: آموزش کلیدواژه توسعه است و باید برای ارتقای آن در استان همت گذاشت.
معاون دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: استانداری خراسان جنوبی با تمام توان از فعالیت‌ها و مصوبات این کمیته حمایت خواهد کرد تا مصوبات این کمیته اجرایی شود.
فرشته روح بخش، نماینده دفتر امور اجتماعی، فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: تشکیل این کمیته بارقه‌ای از امید را برای رسیدگی به حوزطه آموزشی در استان ایجاد کرد.
وی افزود: باید در این کمیته اولویت سنجی انجام شده و پساز اولویت سنجی برنامه‌هایی ارائه شود و با ارائه به کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان اجرایی شود.
غلامرضا یکه خانی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از چالش‌های آموزش و پرورش است.
وی کمبود تجهیزات را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: کمبود فضای فیزیکی و عدم تناسب بین محتوای آموزشی و تجهیزات موجود از دیگر مشکلات حوزه آموزش است.

استفاده از ظرفیت علمی فضای آموزشی استان
سید حجت هاشمی، رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند نیز ظرفیت علمی فضای آموزشی استان باید در نظر گرفته شود.
ابوالفضل فورگی نژاد، رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی نیز بر چارچوب بخشی به فعالیت‌های این کمیته تاکید کرد.
غلامحسین شیروانی، جانشین مدیر آموزش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه از افزایش تعداد دانشجویان این دانشگاه در سال‌های اخیر خبر داد.
وی افزود: این امر باید باتوجه به امکانات هر استان در نظر گرفته شده و سیاست‌های ابلاغی از مرکز برای همه استان‌ها نباید به یک شکل اجرا شود.

ایرج مهدی زاده، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی نیز بر ضرورت توجه به ارتقای مهارت‌های زندگی تاکید کرد.
وی ادامه داد: لازم است سند آموزشی استان در صورت عدم وجود تدوین شود که این کمیته نقش بارزی می‌تواند در این امر ایفا کند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت توجه به استانداردهای آموزشی، افزود: باید اولویت آموزش‌های ارائه شده در استان با تاکید بر بازار کار درنظر گرفته شود.
محمد معتمدی، رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیز در این جلسه تدوین برنامه آموزشی مدرن با تاکید بر آموزش‌های مهارتی شغلی را پیشنهاد داد.
وی افزود: باید افراد را برای ورود به بازار کار توانمند کرد و این کمیته می‌تواند در این حوزه بسیار موثر عمل کند.
حمیدرضا اطمینانی، مدیر آموزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز با تاکید بر ارج نهادن به نقش معلم، افزود: در حال حاضر نگاه نامناسبی به بحث آموزش در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه تعریف درستی از آموزش در دستگاه‌های اجرایی ارائه نشده است، تصریح کرد: لازم است هدف‌گذاری یک ساله‌ای برای کمیته آموزش در نظر گرفته شود و باید بدانیم ابتدا باید تفکر و نوع نگاه را به آموزش تغییر دهیم.

با بحران کاهش دانشجو و کاهش کارآمدی نظام آموزشی مواجه هستیم
محسن آیتی، معاون آموزشی دانشگاه بیرجند نیز گفت: در کشور با بحران کاهش دانشجو و کاهش کارآمدی نظام آموزشی مواجه هستیم.
وی افزود: لازم است از طریق این کمیته که در تصمیمات اتخاذ شده در سطح استان بسیار موثر خواهد بود، در خصوص کیفیت و اثربخشی آموزش استان باتوجه به ماموریت اعضای این کمیته تقسیم وظایف صورت گیرد.
معاون آموزشی دانشگاه بیرجند ادامه داد: باید وظایف هر دستگاه ترسیم شده و به کمیته آموزش استان ارائه شود.
مجتبی ابراهیمی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز گفت: ساختار جهاددانشگاهی به این شکل است که ردیف بودجه دولتی برای فعالیت‌های آموزشی در آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه به برخی از دغدغه‌های حوزه آموزشی استان در جهاددانشگاهی پرداخته شده است، افزود: بیش از 6000 دوره کوتاه مدت متناسب با بازار کار و یا در رابطه با خلاهای آموزشی در این نهاد برگزار شده است.
الفبای کارآفرینی را در استان آغاز کنیم
حیدری، نماینده بنیاد نخبگان خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: نباید آرمانی فکر کنیم و باید الفبای کارآفرینی را در استان آغاز کنیم.
وی افزود: باید برای شکل‌گیری درست فرآیند کارآفرینی، نهادها با یکدیگر هماهنگ شده و با همکاری با یکدیگر فرآیندها را پیش ببرند.

تدوین سند آموزش استان در صورت عدم وجود، عضویت دفتر امور بانوان استانداری در جلسات کمیته آموزش و تدوین برنامه جامع توانمندسازی کنشگران حوزه آموزش در استان از جمله مصوبات این کمیته بود که برای تصویب به کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان ارسال خواهد شد.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/183727/آموزش-خراسان-جنوبی-از-چه-رنج-می‌برد؟
بستن   چاپ