پیام خراسان
سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد:
زائر امام رضا (ع) حرمت دارد/ باید آرامش روانی میهمانان حریم رضوی را فراهم کنیم
شنبه 4 آبان 1398 - 11:08:39 AM
ایسنا
پیام خراسان - سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: سالانه قریب به 30 میلیون زائر داریم که از زوایای مختلف برای شهر برکت دارند و همه این موارد تنها با وجود مطهر امام رضا(ع) امکان‌پذیر است.

محمدمحسن مصحفی اظهار کرد: مشارکت مردم ویژگی مهم این کار است و اساس این کار باید مردمی باشد. زیبایی این کار به این است که شهروندان مهمان‌نواز زائران حریم رضوی، به صورت قلبی علاقه دارند و به زائر امام رضا (ع) خدمت می‌کنند و این قسمت، زیباترین قسمت این اتفاق است.
وی با بیان اینکه «نهادهای دولتی باید زمینه را فراهم کنند تا این اتفاق رخ دهد و تنها موانع را رفع کنند»، افزود: هر ساله این کار و حرکت و این حسی که در جامعه وجود دارد، عمیق‌تر و جدی‌تر پیش می‌رود. در گذشته، چنین حرکت‌ها و کمپین‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، کم‌تر وجود داشت و این حرکت‌ها گام مثبت و روبه‌جلویی است و فضا متفاوت‌تر شده است.
مصحفی افزود: بخشی از این کارها متأثر از حرکتی است که در اربعین عراق تجربه کرده‌ایم و آن‌ها مدلی را از پذیرایی از زائر ارائه داده‌اند که بسیار دوست‌داشتنی است. امیدواریم در سال‌های آینده این حرکت ادامه‌دار باشد. حس تعلق شهری جزو اولویت‌های مدیریت شهری است و خدمت به زائر هم می‌تواند در همین امر معنا داشته باشد.
وی با بیان اینکه «سالانه قریب به 30 میلیون زائر داریم که از زوایای مختلف برای شهر برکت دارند و همه این موارد تنها با وجود مطهر امام رضا(ع) امکان‌پذیر است»، افزود: حضور این خیل عظیم مشتاقان امام رضا (ع)، این ضرورت را ایجاد می‌کند که از خود بپرسیم آیا کرامت زائران را آن‌طور که شایسته است، به جا آورده‌ایم و شهروندان میمهمان‌نوازی بوده‌ایم؟ این سوال برای شهروندانی که در اطراف حرم به زائران امام رضا خدمت‌رسانی می‌کنند باید پررنگ‌تر باشد. چرا که ذهنیت زائران ما غالباً از حرم و اطراف آن شکل می‌گیرد. به نظرم این مسئله باید وارد ادبیات مسئولان ما شود و تبدیل به دغدغه همه گردد.
مصحفی افزود: نباید بگذاریم برخی سودجویی‌ها و بدسلیقگی‌ها، اصل داستان میزبانی از زائران را که توسط آحاد مردم مشهد به صورت خودجوش صورت می‌گیرد، تحت شعاع قرار دهد.
سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: عده‌ای که خواسته یا ناخواسته باعث رنجش خاطر زائر امام رضا (ع) می‌شوند، چهره شهر و شهروندان مشهدی را مخدوش می‌کنند و باید در ابعاد مختلف حرکت‌هایی را انجام دهیم. زائر امام‌رضا (ع) حرمت دارد و نباید بی‌تفاوت به این موضوع باشیم.
وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم، چرا که زائران مهمانان ما هستند و هم‌اینکه در فضای شهر تنفس می‌کنند، ما نسبت‌به این زائران مسئول هستیم و باید آسایش روانی را برای زائر فراهم کنیم.
مصحفی با بیان اینکه «بسیاری از کارهای میزبانی داوطلبانه است»، افزود: امیدواریم تا چند سال آینده این کمپین تبدیل به گفتمانی در شهر شود. باید نگاه مردم و ذهن مردم را در کانال درستی قرار دهیم تا روابط انسان‌ها در این شهر درست‌تر شود. باید دلایل عدم رفتار صادقانه برخی شهروندان را ریشه‌یابی کنیم و با هرکسی به فراخور انگیزه‌هایشان صحبت شود تا مشکلات موجود برطرف شود.
وی با بیان اینکه «عمده‌ترین محور، کرامتی است که زائر امام رضا (ع) دارد»، اضافه کرد: این مفهوم کاملًا روشن است و باید جایگاه زائر امام رضا (ع) را ارج نهیم. این عمل کاری اساسی نیاز دارد و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد و مشارکت مردم را نیاز داریم.
مصحفی با اشاره به اینکه «تلاش ما در شهرداری این است که زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم»، افزود: استقبال از زائر را خود مردم انجام می‌دهند. ما تنها حمایت و پشتیبانی را داریم. ماهیتاً استقبال از زائر، زمانی مطلوب است و معنی دارد که توسط مردم انجام شود و اگر به صورت اداری انجام نشود، آن معنای عمیقش برآورده نخواهد شد.
سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد جذب مشارکت مردم و تسهیل مشارکت مردم را عمده‌ترین سیاست معاونت فرهنگی برشمرد و افزود: اقداماتی جدی در این زمینه انجام شده است. آماده‌کردن زمینه برای استقبال از زائران، اسکان‌ها، سالن‌های ورزشی، سوله‌های بحران، از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است. یکی از عمده‌ترین ایستگاه‌های ما در میدان شهدا قرار گرفته و به نظر می‌رسد امسال نسبت‌به سال گذشته تفاوت قابل توجهی داشته باشد.
وی با بیان اینکه «در راستای تسهیل شرایط برای آمدورفت زائران غیرمشهدی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است»، اضافه کرد: هیئات مذهبی از جمله مشهد و دیگر شهرها آمده‌اند و شاهد صحنه‌های بسیارزیبایی از عزاداری در مشهد خواهیم بود. امیدواریم خدماتی که امسال ارائه می‌شود، بیش‌ازپیش نظر زائران را جلب کند.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/185101/زائر-امام-رضا-(ع)-حرمت-دارد--باید-آرامش-روانی-میهمانان-حریم-رضوی-را-فراهم-کنیم
بستن   چاپ