استاد بازنشسته گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد:
اساتید و دانشجویان میگویند بود و نبود کتابخانهها تفاوتی برای ما ندارد
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 16:05:22
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی استاد بازنشسته گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تمایلی به حضور در کتابخانه و استفاده از منابع ندارند و میگویند که بود و نبود کتابخانهها هیچ تفاوتی برای ما ندارد و ما اطلاعات خود را از وب و پایگاههای اطلاعاتی میگیریم.
رحمتالله فتاحی، در نشستی با عنوان «آینده کتابخانههای دانشگاهی؛ قابلیتهای بیشتر، فضای کمتر»، که در کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، در خصوص واقعیتهای پیش روی حرفه کتابداری، اظهار کرد: در ارتباط با موضوعی که مطرح است، باید واقعیتها را در نظر بگیریم که از چند جنبه قابل بررسیست؛ یک اینکه رفتهرفته امکانات کتابخانههای دانشگاهی محدودتر میشود و این روندیست که در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد. فکر نکنیم که در کشورهای پیشرفته امکانات عظیمی در اختیارشان از لحاظ تعداد کتابدار قرار گرفته است.
وی افزود: همین تعداد کتابخانه و کتابدار باید کمک کنند که دانشگاه سمتوسوی درستی را در پیش بگیرد. در کتابخانههای کشورهای پیشرفته نیز تعداد کتابدارها زیاد نیست. ما همچنان با کمبود امکانات و کتابدارها مواجه خواهیم بود که واقعیتی اجتنابناپذیر است و باید با آن کنار بیاییم و از همین امکانات بیشترین استفاده را بکنیم.
استاد بازنشسته گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: دوم اینکه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تمایلی به حضور در کتابخانه و استفاده از منابع ندارند و میگویند که بود و نبود کتابخانهها هیچ تفاوتی برای ما ندارد و ما اطلاعات خود را از وب و پایگاههای اطلاعاتی میگیریم. ما باید در زندگی دانشگاهی چه استاد و چه دانشجو نقش کلیدی داشته باشیم. بایستی در فرآیندهای آموزش، پژوهش و فعالیتهای حرفهای نقش اساسی داشته باشیم و خود را ادغام کنیم و وارد موضوع شویم.
فتاحی تصریح کرد: از این نظر کتابداران ما کاملا بیگانه با موضوع هستند و منتظر هستند تا استاد کمک بخواهد، اما اساتید دیگر کمک نمیخواهند و کتابداران خود باید وارد موضوع شوند؛ برای مثال شرح درسهای تدریسی اساتید را در کتب بیابیم و در اختیار استاد بگذاریم و در عرصه پژوهش به عنوان دستیار پژوهش دقیقا بدانیم که استاد چه میکند و به او کمک کنیم. ما می توانیم سیستمی طراحی کنیم و آنچه یک استاد در ارتباط با موارد مختلف نیاز دارد را به او برسانیم. ما این کارها را انجام نمیدهیم و باید تبعاتش را که برچیده شدن کتابخانههاست، بپذیریم .
در بخش دیگری از این جلسه زهره عباسی، کتابدار کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی، بیان کرد: قطعا موضوع کتابخانههای دانشگاهی برای همه ما مهم است و هدف ما در کتابخانههای دانشگاهی، ارائه خدمات مناسب در زمان مناسب و مبتنی بر نیازهای دانشجویی است. دانشگاهیان هم درگیر آموزش و هم درگیر پژوهش هستند و ما میتوانیم هم در آموزش و هم پژوهش تاثیرگذار باشیم. وقتی ما خود را به عنوان واحد مهم دانشگاهی میدانیم آیا توانستیم این موضوع را اثبات کنیم تا افراد و دستاندرکاران دیگر دانشگاه هم به این باور برسند؟
کتابدار کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی، خاطرنشان کرد: این تصور که آیا با دیجیتال شدن منابع دیگر نیازی به کتابخانه داریم یا نه؟ چالشیست که اثبات کتابداران و کتابخانه را در دانشگاه دشوارتر میکند. وقتی از منابع موجود دانشگاهی صحبت میکنیم، هم منابع و هم نیروی انسانی باید مدنظر باشند.
انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/187827/اساتید-و-دانشجویان-میگویند-بود-و-نبود-کتابخانهها-تفاوتی-برای-ما-ندارد
بستن
چاپ