مدیرعامل شتابدهنده کسب و کار فردوسی:
دانشجویان علوم سیاسی باید عملگرا شوند
دوشنبه 11 آذر 1398 - 22:13:09
ایسنا - علمی - خراسان رضوی
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شتابدهنده کسبوکار فردوسی گفت: دانشجویان علوم سیاسی همراه با حفظ روحیه نظری و پژوهشی خود باید عملگرا شوند.
مصطفی مکارم در نشست «چگونه از سیاست به پول برسیم؟» که در آمفیتئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: علم مستقیما آدم را پولدار نمیکند بلکه به ثروت میانجامد. ثروت یک دارایی است که میتواند به پول تبدیل شود.
وی ادامه داد: آرزوی من این است که مهندسان یک روز به جای خود برگردند. ما به جز حوزه پزشکی به هر حوزهای پا نهادیم. اگر فضای علوم انسانی کاربردی شود و دانشجویان فنی و مهندسی به حوزه تخصصی عملیاتی خود بپردازند قطعا اوضاع بهتر خواهد شد. دلیل این امر این است که دانشجویان مهندسی به تبع رشته خود عملگرا میشوند. از دانشجویان علوم سیاسی میخواهم با حفظ روحیه نظری و پژوهشی خود عملگرا نیز باشند.
مدیرعامل شتابدهنده کسبوکار فردوسی درباره مدلهای کارآفرینی گفت: فناوری نرم، خواستگاه ذهنی تغییری است که فناوری سخت را ایجاد میکند. فناوری نرم در خیلی از کشورها اولویت سرمایهگذاری است. برونداد این فناوری همیشه در فناوری سخت دیده میشود. در سال 90 بر روی 70 شتابدهنده مطالعه کردیم و فهمیدیم 70 درصد آنها بر روی فناوری نرم کار میکنند.
مکارم ادامه داد: یکی از مسائل کسبوکار پیدا کردن نیاز است. نیاز در کف بازار و میان مردم است. استارتاپها حول محور یک ایده در پاسخ به این نیازها شکل میگیرند. این پدیده منجر به درآمدزایی میشود. در این چرخه همیشه باید نوآوری باشد.
وی بیان کرد: بیشترین چیزی که مردم برای آن پول میدهند، آموزش و سپس سرگرمی است. علوم سیاسی صددرصد میتواند در این حوزهها کار کند، اما ذهن تئوریزهشده دانشجویان علوم سیاسی آنان را وارد این چرخه نمیکند.
این کارآفرین تصریح کرد: دانشجویان علوم سیاسی بهترین منبع برای فروش محتوا به سازمانها، ارگانها و تشکلها هستند، اما این دانشجویان در کف بازار یا میان مردم نیستند و چرخه تولید خود را نمیتوانند کامل کنند.
مکارم درخصوص ارزشآفرینی در علوم انسانی، اظهار کرد: محصول باید اثربخش، پویا و اقتصادی باشد. هر نوآوری و تجاریسازی موفق سه مرحله دارد؛ فناوری نرم، فناوری سخت و فناوری نرم و یا به عبارت دیگر شناسایی، ساخت و فروش. دانشجویان علوم انسانی معمولا در مرحله دوم مشکل دارند و چون وارد این مرحله نمیشوند در فروش و بازاریابی نیز به موفقیت نمیرسند.
وی تاکید کرد: دانشجویان علوم سیاسی فارغ از کارآفرینی حتی برای استخدام نیز به ارتباطات قوی نیاز دارند. با در کتابخانه ماندن و عزلتنشینی، ارتباطات شکل نمیگیرند.
انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/190469/دانشجویان-علوم-سیاسی-باید-عملگرا-شوند
بستن
چاپ