پیام خراسان
در مشهد برگزار می‌شود؛
همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی
پنجشنبه 14 آذر 1398 - 06:53:56
ایسنا - اقتصادی - خراسان رضوی
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی از برگزاری همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی در مشهد خبر داد.

احمد زمانیان یزدی در نشست خبری همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی در خصوص نقش ترانزیت در استان خراسان رضوی اظهار کرد: استان خراسان رضوی سابقه 25 ساله در حوزه ترانزیت دارد و شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در استان نقش موثری در حوزه ترانزیت دارند.
وی ادامه داد: بیش از 80 درصد حمل کالاهای ترانزیتی به آسیا میانه و خصوصا افغانستان توسط شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی استان خراسان رضوی انجام می‌شود. شرکت‌های ما در سایر کشورها نیز حضور دارند و کارهای حمل و نقل را انجام می‌دهند.
رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان خراسان را به عنوان یکی از قطب‌های تاثیر گذار در حوزه ترانزیت در کشور می‌شناسند، ما در انجمن تصمیم گرفتیم که باتوجه به اهمیت ترانزیت در کشور، همایشی تحت عنوان همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی در شهر مشهد همزمان با هفته حمل و نقل و در روز 28 آذر برگزار کنیم‌.
زمانیان یزدی افزود: ما برنامه‌ریزی‌های زیادی کردیم و خوشبختانه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان هم به عنوان همراه ما در این همایش شرکت کردند.
وی اضافه کرد: ما این همایش را از این لحاظ در استان برگزار می‌کنیم که یکی از وظایف قانونی ما به عنوان تشکل صنفی برگزاری همایش‌ و سمینار است.
رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با بیان اینکه ما چهار محور را در این همایش در نظر داریم، گفت: یک محور اهمیت و نقش ترانزیت در اقتصاد ایران و مقایسه آن با کشورهای منطقه است. دومین محور قوانین و مقررات مخل در حوزه ترانزیت و چالش‌های پیش‌رو است، محور دیگری که مدنظر داریم تعدد سازمان‌های دخیل و نقش متولی واحد در توسعه ترانزیت است و محور نهایی نقش دانشگاه و مجامع علمی در توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی است. در این همایش برای اولین بار نقش دانشگاه را نیز بررسی می‌کنیم.
زمانیان یزدی خاطرنشان کرد: این همایش یک روزه یک افتتاحیه دارد و پنل‌های تخصصی در آن برگزار می‌شود که هر یک از محورهای چهارگانه در یک پنل بحث می‌شود و نهایتا در اختتامیه خروجی پنل‌ها را به عنوان بیانیه می‌آوریم و در این همایش برای اولین بار از 13 کشور حمل و نقل بین‌المللی برتر کشوری که توسط تشکل‌های مربوطه انتخاب شده‌اند با اهدا لوح و تندیس قدردانی می‌شود.
وی افزود: امیدواریم که این همایش شروعی برای برگزاری همایش‌های دیگر و ادامه دار در سال‌های آینده باشد، با توجه به اینکه حوزه ترانزیت برای کشور درآمدزا و اشتغال‌زا است و باعث جذب سرمایه‌گذاری می‌شود.
محمود امتی، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان در ادامه این نشست خبری در خصوص اهمیت و جایگاه ترانزیت در اقتصاد کشور ادامه داد: بعد از دهه هفتاد دو اتفاق سیاسی مهم در همسایگی ما افتاد، یکی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و دیگری باز شدن درهای افغانستان و در واقع پیروزی مجاهدین بود و تمایل این کشورها به تجارت زیاد شد، پیش از این ما ترانزیت را در کشور پررنگ نمی‌دیدیم اما بعد از آن اتفاقات ساز و کار ترانزیت در کشور شکل گرفت.
وی افزود: در ابتدا ترانزیت به صورت سنتی انجام می‌شد به این معنا که تشکیلات دولتی ما قانون، نظام جامع مدونی که به آن بپردازد نداشتیم. شرکت‌های حمل و نقل با تجار خارجی ارتباط داشتند و آن‌ها بار را می‌دادند و درخواست حمل می‌کردند.
امتی تصریح کرد: شرکت‌های حمل و نقل از سال 71، 72 شروع به کار کردند چون تا پیش از آن برای ترانزیت باید تضمین وکالت تجار می‌داشت، یعنی تاجر خارجی وقتی می‌خواست بار خود را از ایران ترانزیت کند باید از کنسولگری یا سفارت‌خانه خود تضمینی می‌گرفت مبنی بر اینکه این بار را خارج می‌کند، اما بعد از آن به دو دلیل شرکت‌های حمل و نقل در استان شکل گرفتند؛ یک دلیل افزایش حجم ترانزیت بود و تضمین‌های وکالتی پاسخگو نبود و باید بیمه طرح تضمین گذاشته می‌شد، در آن‌جا نیاز به حضور شرکت‌ها بود و دلیل دیگر این بود که چون بارهای صادراتی ما به این کشورها زیاد شد باید برای حمل آن‌ها از ناوگان حمل و نقل بین‌المللی استفاده می‌کردیم.
عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در خصوص موانع رونق حمل ونقل بین‌المللی در کشور، بیان کرد: ما همیشه یک مشکل داشتیم و هنوز هم این مشکل مانع رونق ترانزیت شده است چرا که نگرش مثبتی به ترانزیت وجود نداشته است یعنی خیلی از کسانی که در بدنه دولت ما بودند به اهمیت جایگاه ترانزیت پی نبرده بودند. اما بالاخره در اواخر دهه 80 به مرور اهمیت جایگاه ترانزیت مشخص شد.
وی در مورد نقش ترانزیت بر درآمد ناخالص ملی و داخلی گفت: عبور هر محموله ترانزیت از کشور را اگر با مقیاس کامیون محاسبه کنیم 1000 تا 2000 دلار و اگر با کشتی‌های جمهوری اسلامی حمل شود بالای 5000، 6000 دلار عایدات وارد کشور می‌شود.
امتی در خصوص اشتغالزایی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از ترانزیت می‌شود بحث از تکاپو و تحرک حمل و نقل بین‌المللی مطرح می‌شود، طبق برآوردهایی که از سال 97 داریم برای هر میلیون تن کالایی‌که از کشور ترانزیت می‌شود حدود 7000 ناوگان در کشور باید فعال شوند، با این محاسبه که اگر از هر کامیون سه نفر اشتغال مستقیم داشته باشیم برای هر میلیون تن کالا حدود 20 هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم داریم و مشاغل دیگر هم در حول ترانزیت فعال خواهند شد.
عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی اضافه کرد: اهمیت دیگر ترانزیت در بحث امنیت کشور است به این معنا که ترانزیت یعنی تردد تجار خارجی و مال‌التجاره آن‌ها و همین به معنای کشاندن سرمایه خارجی به داخل کشور است و وقتی مرزهای ما فعال شد و حجم حمل و نقل ما بالا رفت به تبع آن قدرت ما در چانه زنی و مناسبات سیاسی و سهم‌خواهی کشور بیشتر خواهد بود.
وی در خصوص نقش حمل و نقل بین‌المللی در رونق صنعت کشور تصریح کرد: وقتی ناوگانی در کشور فعال شد این ناوگان نیمه یدک می‌خواهد با توجه به اینکه ما وارد کننده کامیون هستیم، در ساخت خودرو نقشی نداریم اما ساخت نیمه یدکی که راننده در کامیون خود استفاده می‌کند در داخل انجام می‌شود و گسترش این حوزه باعث تحول صنعت این محصولات می‌شود.
امتی در مورد حمل ارزان و سریع محموله‌های ترانزیت گفت: وقتی ترانزیت فعال داشته باشیم ناوگان بین‌المللی ما تقویت خواهد شد که در نتیجه آن کالاهای ما با توجه به اینکه با حدود 50 کشور رابطه جاده‌ای داریم ارزان‌تر و سریع‌تر صادر خواهد شد.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/191891/همایش-ملی-ترانزیت-و-حمل-و-نقل-بین‌المللی-در-مسیر-توسعه-اقتصادی
بستن   چاپ