پیام خراسان
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی خبر داد:
احیای راه‌های شریانی حیاتی خراسان جنوبی با تزریق اعتبارات
پنجشنبه 14 آذر 1398 - 14:51:00
ایسنا - اجتماعی - خراسان جنوبی
پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: راه‌های شریانی حیاتی خراسان جنوبی طی یک سال اخیر با تزریق سه برابری منابع اعتباری در مقایسه با سال قبل جان تازه‌ای گرفته است و کریدورهای شمالی و جنوبی یکی پس از دیگری بازگشایی می‌شود.

مهدی جعفری، امروز پنجشنبه 14 آذرماه در نشست خبری با اشاره به اینکه این استان سومین استان پهناور کشور است، اظهار کرد: بیش از 80 درصد ترانزیت به افغانستان و کشورهای آسیای میانه از راه‌های خراسان جنوبی انجام می‌شود و با روند رو به رشد توسعه مبادلات تجاری در مرز ماهیرود چشم انداز بسیار روشنی در این زمینه پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به قرارگرفتن استان در کریدورهای بین‌المللی شمال_جنوب و شرق_غرب و در مسیر شبکه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و هوائی و در راستای توسعه تعاملات اقتصادی خارجی استان به ویژه با کشورهای همجوار و استفاده از موقعیت ترانزیتی استان با توجه به گذر کریدور شمال_جنوب از استان و منتهی شدن به بندر چابهار و آب‌های آزاد، موضوع تسهیل و ارتقاء ایمنی حمل و نقل مسافر در راستای تامین حقوق شهروندی و همچنین تامین منابع برای اجرای طرح‌های مصوب به صورت ویژه در دستور کار استاندار خراسان جنوبی و سایر مسئولین استانی قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: راه‌های شریانی حیاتی خراسان جنوبی طی یک سال اخیر با تزریق سه برابری منابع اعتباری در مقایسه با سال قبل جان تازه‌ای گرفته است و کریدورهای شمالی و جنوبی یکی پس از دیگری بازگشایی می‌شود.
جعفری با اشاره به راه‌های مواصلاتی استان اظهار کرد: از ابتدای سال 97 تکمیل عملیات اجرایی 630 کیلومتر راه اصلی چهار خطه استان برای رسیدن به متوسط کشوری تا افق سال 1402 در دستور کار قرار گرفته است و با تکمیل این محورها طول راه‌های اصلی چهار خطه استان با افزایش 120 درصدی به 1120 کیلومتر خواهد رسید.
وی ادامه داد: برنامه تکمیل شبکه راه روستایی به طول 630 کیلومتر و برخورداری 96 روستای محروم آغاز شده است که در یک سال اخیر 130 کیلومتر راه آسفالته روستایی را تکمیل و عملیات اجرایی 500 کیلومتر از راه‌های روستایی استان نیز شروع شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به موضوع راه‌آهن و اهمیت آن اظهار کرد: با توجه به اینکه عملیات اتصال بندر چابهار به راه آهن زاهدان_بم و در نهایت به راه آهن سراسری، از سال 1392 توسط قرارگاه خاتم الانبیاء اجرایی شده بود نگاه دولت به خط راه‌آهن مشهد_بیرجند_زاهدان به عنوان اولویت دوم اتصال ریلی چابهار بود اما با تلاش‌های استاندار این خط به عنوان اصلی‌ترین کریدور تراتزیت بندر چابهار به آسیای میانه مورد پیگیری قرار گرفت که جلسات متعدد کمیسیون‌های اقتصادی دولت گویای این واقعیت است.
جعفری ادامه داد: بر همین اساس پروژه ریلی احداث خط آهن بندر چابهار_زاهدان_بیرجند و اتصال به محور بافق_مشهد به طول 1511 کیلومتر، عملیات اجرایی 103 کیلومتر خط آهن در قالب قطعه 16 از کریدور راه آهن شرق به طول 32 کیلومتر(بیرجند به سمت قائن) و همچنین 71 کیلومتر آنتنی فردوس به جزین آغاز شد.
وی افزود: همچنین با اخذ دو مصوبه هیات وزیران در طول سه ماه، اختصاص 40 هزار میلیارد ریال در قالب فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه آهن سراسری و 700 میلیارد یورو فاینانس خارجی به منظور اتخاذ راه اهن زاهدان به بیرجند اتخاذ شده شده است که این موضوع به طور حتم بر سرعت عملیات اجرایی طرح خواهد افزود تا سوت قطار در خراسان جنوبی به صدا درآید.
جعفری با اشاره موضوع مسکن شهری، مسکن را به عنوان گران ترین کالای ضروری خانوار تلقی کرد و اظهار کرد: چهار برنامه نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، تامین مسکن اقشار کم درآمد، تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن و خانه اولی‌ها، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی به منظور تامین زمین و مسکن مورد نیاز متقاضیان در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی با اشاره به سفر ریاست جمهور به استان در مرداد ماه سال جاری، بیان کرد: در این سفر موضوع تامین زمین مناسب برای احداث 12250 واحد مسکونی در استان آغاز شد که به همین منظور عملیات آماده‌سازی و یا تهیه طرح مربوط به 477 هکتار در شهرستان بیرجند، 76 هکتار در شهرستان طبس، 35 هکتار در شهرستان فردوس و 10 هکتار در شهرستان سرایان آغاز شده است.
وی گفت: در حال حاضر برآوردها حکایت از نیاز به سالیانه 1450 واحد مسکونی بر اساس پیش بینی جمعیت تا سال 1400 در خراسان جنوبی دارد که طرح اقدام ملی در فاز اول تعداد 1450 واحد مسکونی در قالب مسکن مشارکتی، واگذاری زمین 99 ساله، زمین برای اقشار ویژه، تکمیل واحدهای نیمه‌تمام خریداری شده و نیمه تمام در قالب مشارکت، استفاده از ظرفیت‌های بانکی، واگذاری به بنیاد مسکن، شرکت بازآفرینی شهری و سایر تفاهم نامه‌ها وارد فاز اجرایی شد.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/192082/احیای-راه‌های-شریانی-حیاتی-خراسان-جنوبی-با-تزریق-اعتبارات
بستن   چاپ