پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی اولین پیش رویداد استارتآپ ویکند(بوت کمپ دانشآموزی) در دبیرستان دخترانه علامه حلی بیرجند با هدف ارائه ایدهها و عملیاتی سازی این ایدهها برگزار شد.
اگرچه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپها در سالهای اخیر، حول این زمینهها شکل گرفتهاند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله نیز اشاره میشود که استارت آپ باید در حوزه فن آوریهای نوین فعال باشد.
در یک تعریف از این رویداد، استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.
به گزارش ایسنا، ایدههای موفق استارت آپی یا استارت آپهای موفق جهانی و استارت آپهای موفق ایرانی لزوماً بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمیکنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفقتر از سایرین هستند.
ایده در حقیقت یک طرح ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده سادهترین راه حلی است که انسان در برابر یک مساله یا نیاز به آن فکر میکند. هر چند میتوان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد که افرادی که خلاقانه محیط اطراف خود نگاه می کنند می توانند ایده های بهتری را برای تبدیل شدن به یک منبع کسب درآمد بدهند.
هدف استارتاپ ویکند آموزش و ترویج کارآفرینی در کشورهای جهان است. اما جدای از هدف آن این است که افراد در این گونه گروهها یاد میگیرند چگونه درست فکر کرده و ایده خود را در جهتی درست و عملی شدن رشد دهند.
در این راستا اولین پیش رویداد استارتآپ ویکند(بوت کمپ دانشآموزی) در دبیرستان دخترانه علامه حلی بیرجند با هدف ارائه ایدهها و عملیاتی سازی این ایدهها با حضور و استقبال دانشآموزان برگزار شد.
کیمیا موهبتی، یکی از دانشآموزان شرکتکننده در این رویداد در گفتوگو با ایسنا گفت: برگزاری این رویدادها در ایجاد خلاقیت دانشآموزان تاثیر زیادی دارد و فرصتی برای دیده شدن ما بود.
اکبری، دانشآموز دیگری با سابقه یک سال فعالیت در حوزه استارت آپ، کارآفرینی را پرورش یک ایده و تبدل آن به کسب و کار دانست و اظهار کرد: باتوجه به بیکاری نسل جوان و عدم داشتن شغل مناسب، با حمایت از کارآفرینان میتوان این معضل اجتماعی را حل کرده و آینده کشور را تضمین کرد.
وی درباره تاثیرات اینگونه فعالیتها در زندگی شخصیاش نیز گفت: این رویدادها موجب ایجاد انگیزه و سخت کوشی در بین دانشآموزان شده است.
محمدعلی ناصری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز در گفتوگو با ایسنا گفت: ترویج فرهنگ کارآفرینی و فرهنک کسب و کار از مهمترین اهداف این رویداد است.
وی با بیان اینکه 32 ایده ارائه شده که 9 ایده انتخاب شده است، افزود: 54 نفر دانشآموز دختر با همکاری پارک علم و فناوری استان و دبیرستان دخترانه علامه حلی در این رویداد حضور داشتند.
به گزارش ایسنا، رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه پنج مربی در این برنامه حضور داشتند، بر لزوم توجه به مباحث خلاقیت، کارگروهی و مطالعه در حوزههای مختلف توسط دانش آموزان تأکید کرد.
ناصری با بیان اینکه باید فرهنگ کارآفرینی را با برگزاری چنین استارتآپ ویکندهایی ایجاد کنیم، افزود: لازم است دانشآموزان از همین سنین با فرهنگ کارآفرینی آشنا شده تا در آینده بتوانند فعال و موفق باشند.
محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: اولین پیش رویداد استارتآپ ویکند (بوتکمپ) دانشآموزی در دبیرستان دخترانه متوسطه دوره اول برگزار شد.
وی افزود: اولین پیش رویداد استارتآپ ویکند(بوتکمپ) دانشآموزی با هدف آشنایی دانشآموزان با مهارتهای مرتبط با خلاقیت، ایدهپردازی و راهاندازی کسبوکار در مدارس استان برگزار میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به مشارکت گروه نوآوری و کارآفرینی اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی استان، حمایت و همکاری پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در برگزاری این رویداد، تصریح کرد: در این دوره یک روزه 54 دانشآموز مقطع متوسطه اول دبیرستان علامه حلی حضور فعال داشتند.
وی با بیان شیوه اجرای این پیش رویداد، اظهار کرد: پس از توجیه دانشآموزان در خصوص اهداف و روند دورههای استارتآپ ویکند، کارگاهی در خصوص تفکر خلاق و ایدهپردازی برگزار و دانشآموزان با مفاهیم مربوطه آشنا شدند و پس از آن دانش آموزان به ایدهپردازی برای راهاندازی یک کسبوکار پرداختند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: پس از این تمرین خلاقانه، در فرصتی 15 دقیقهای از دانشآموزان خواسته شد تا به صورت انفرادی نسبت به ارائه یک ایده برای حل یک مشکل که منجر به راهاندازی یک کسبوکار شود، اقدام کنند.
وی ضمن تبیین شیوه برگزاری این رویداد، ادامه داد: سپس هر فرد در مدت یک دقیقه به معرفی ایده خود پرداخت تا دانشآموزان پس از شنیدن توضیحات مربوط به هر ایده در رأیگیری برای انتخاب ایدههای پایانی شرکت کنند.
واقعی با اشار به انجام رأیگیری پس از ارائه توسط افراد، یادآور شد: 9 ایدهای که بیشترین رأی را به خود اختصاص دادند انتخاب و براساس آنها تیمها تشکیل شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآور شد: تیمهای تشکیل شده در کارگاهی با عنوان«اهمیت چگونگی ارائه ایده»، دانشآموزان با مفاهیم بوم مدل کسب و کار و بوم ناب آشنا شده و بعد از آن با راهنمایی تسهیل گران و منتورهای دوره، شروع به تکمیل بومهای خود کرده و به مدت 5 دقیقه طرح خود را برای داوران توضیح دادند و در پایان با ارزیابی داوران تیمهای اول تا سوم معرفی شدند.
انتهای پیام
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/192559/ایدههایی-که-در-استارتاپ-دانشآموزی-اشتغال-میآفریند