پیام خراسان
علیرضایی:
علیه کالای ایرانی فضای روانی وجود دارد
يکشنبه 24 آذر 1398 - 11:36:33
ایسنا - اقتصادی - خراسان رضوی
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: فضای روانی علیه کالای ایرانی وجود دارد و در این خصوص تلاش‌های بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های داخل و خارج انجام می‌شد، رسانه‌های داخل نیز اگر ایرادی در کالای ایرانی وجود دارد، بسیار خوب توضیح می‌دهند.

راضیه علیرضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با حضور در غرفه این خبرگزاری در بیستمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد، اظهار کرد: ما به این دلیل که قرار است نمایشگاه ارزیابی شود، امسال برای تفاوت ویژه‌ نسبت به سال‌های قبل برنامه‌ریزی کردیم تا بر ارزیابی اثر بگذارد و برای اولین بار به عنوان یک گروه سرمایه‌گذاری همه شرکت‌های ما حضور دارند و تحهیزات، یدکی‌ها و قطعات مصرفی خارجی که نیاز به ساخت داخل دارند را در نمایشگاه نمایش دادیم.
وی افزود: از محققین، دانشگاهیان و شرکت‌های سازنده مراکز توسعه استان دعوت کردیم تا از تجهیزات ما بازدید کنند و هر کس که امکان ساخت تجهیزات ما را دارد، کمک نماید. این رویکرد باعث شد که نمایشگاه پژوهش که همواره محل عرضه خدمات فنی-‌مهندسی، تخصصی و تحقیقاتی گروه‌های محقق و دانشگاهی بوده به یک بازار گفت‌وگو در خصوص تقاضا و عرضه تبدیل شود. قبلا تنها عرضه‌کننده در این نمایشگاه شرکت می‌کرد، اما اکنون تقاضاها را نیز در این نمایشگاه وارد و در حوزه بومی‌سازی مطرح کردیم که باعث شد فرصتی برای ما به دست بیاید که با گروه‌های دانشگاهی، محققین، مراکز تحقیقاتی و نوآوری مواجه شویم.
مراجعات کشوری زیادی در نمایشگاه داشتیم
علیرضایی با بیان اینکه ما میزبان گروه‌های سازنده و محققان زیادی بودیم و تصور می‌کردیم که برد نمایشگاه استانی باشد اما مراجعات کشوری زیادی نیز داشتیم، عنوان کرد: این موضوع فرصت بسیار خوبی بود، نتیجه دیگر این بود که پروژه‌هایی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد شد، پروژه‌هایی که تولید آن می‌تواند نیازهای ما را مرتفع کند و اگر در این خصوص سرمایه‌گذاری صورت گیرد، گروه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی ما می‌توانند دانش فنی را در اختیار بگذارند. سه تا چهار پروژه بسیار خوب مطرح شد که دوره برگشت سرمایه سه مورد آن کمتر از سه سال است که در این شرایط پروژه‌های خوبی هستند، در کل نمایشگاه برای ما بسیار مفید بود.
مدیر بومی‌سازی گروه صنعتی اپال پارسیان گفت: از سه حلقه سرمایه‌گذار، فناور و بخش تامین مالی، دو حلقه در نمایشگاه شرکت کردند، اما حلقه سوم که بحث تامین مالی و حمایت و پشتیبانی بیمه‌ای از ایده است، باید قوی‌تر وجود می‌داشت. شاید در خصوص اقلامی که خرید می‌کنیم تنها پیش‌خرید بتواند سرمایه‌گذار را متقاعد کند که برای ما تولید کند، زیرا حجم خریدهای فولادی‌ها در استان بسیار بالا است، اما در رشته‌های دیگر مواردی هست که متقاعد کردن سرمایه‌گذار تنها به شرطی میسر است که فرآیند تضمین و تامین مالی راحت مشخص باشد.
رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: غیر از یک یا دو فرایند، فرایند دیگری برای ما نبود که همان لحظه شروع کنیم و بعد چند ساعت تا یک روز بعد بازخورد دهند که طرح شما قابل مطالعه و بررسی است. این امر مستلزم این است که در بخش دیگری پرونده باز کنید و اگر قرار است بخش دیگری پیگیر این ماجرا شود، معنایش این است که در بروکراسی اداری سنگینی افتادیم و بعید است به نتیجه برسد، بنابراین آن حلقه واسط باید قوی‌تر شود، اما امسال از این نظر دو طرف می‌توانستند مذاکره کنند بسیار خوب بود.
وی با اشاره به اینکه اکنون نیاز است که نمایشگاه به صورت دائم در این دوره وجود داشته باشد، تصریح کرد: ما در گروه به این جمع‌بندی رسیدیم که سایت ایجاد کرده، نیازهای خود را در آن قرار دهیم و تامین‌کننده‌ها خود را معرفی کنند، آنچه در اینجا اتفاق می‌افتد موضوع عرضه خدمات فنی-‌مهندسی بوده که بسیار ارزشمند است، اما به این دلیل که در اینجا تقاضا وجود ندارد، سطح نوع عرضه پایین است، یعنی فرایند عرضه، فرایند گویایی نیست، ارائه‌های خوبی نیز در نمایشگاه وجود ندارد. ما به عنوان تقاضا بهترین ارائه را در بیان نیاز خود داشتیم اما نتوانستیم تفهیم کنیم که نیازهای ما چقدر به کار سایر حوزه‌ها نزدیک است. زمانی که این ارائه بهبود پیدا می‌کند، هر دو طرف با هم رشد می‌کنند. در اکثر نمایشگاه‌های تجاری ما صرفا عرضه مطرح می‌شود که اینجا نیز همان‌گونه بود، اما ما امسال تقاضا را نیز قرار دادیم.
فضای روانی علیه کالای ایرانی وجود دارد
علیرضایی با بیان اینکه آنچه که ما با آن مواجه هستیم، فضای روانی علیه کالای ایرانی است، عنوان کرد: در این خصوص تلاش‌های بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های داخل و خارج انجام می‌شد. رسانه‌های داخل نیز اگر ایرادی در کالای ایرانی وجود دارد، بسیار خوب توضیح می‌دهند. معمولا در خصوص نوآوری‌های ما در حدی توضیح داده می‌شود که این فکر به وجود می‌آید که این یک شو است، اما کارآمدی این باقی نمی‌ماند. جوانان را دیرتر می‌توانیم متقاعد کنیم که ما توانایی داریم در داخل بسازیم. این فضای روانی دو علت اساسی دارد، یکی اینکه ما صاحب دانش فنی نبودیم و اکنون در حال ورود به جرگه سازندگان هستیم، در حالی که زمانی مصرف‌کننده بودیم.
مدیر بومی‌سازی گروه صنعتی اپال پارسیان خاطرنشان کرد: ما اکنون در گروه پارسیان مدعی این هستیم که می‌خواهیم سازنده و مصرف‌کننده ماشین‌آلات فولاد در داخل کشور شویم که ابعاد بزرگ و سختی‌ها بالا بوده ابعاد ماشین‌آلات نیز بزرگ است. یک وجه این است که ما سازنده تکنولوژی نبودیم و دانش فنی را وارد می‌کردیم، اما اکنون می‌خواهیم در گروه سازنده‌های ماشین‌آلات قرار بگیریم، بنابراین باید تمهیدات خاصی برای بازار ماشین‌آلات صنعتی ایران در نظر داشته باشیم و خط‌های اعتباری ویژه‌ای برای خرید ماشین‌آلات صنعتی از ایران قائل شویم، همچنین باید برای خرید تکنولوژی از ایران خط اعتباری خاص وجود داشته باشد و درآمد حوزه ساخت و تولید نیز افزایش یابد، بنابراین باید موضوعات روانی را حل کنیم و برای حل آن باید ساختارهای تامین، حمایت مالی، ارفاقات ترجیحی تعرفه‌ای، فروش راحت ماشین‌آلات صنعتی و تامین مالی فرایندهای ساخت و تولید در اولویت ما قرار گیرد.
رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: اگر در شرایط تحریم به بانکی بگویید من می‌خواهم ماشین‌آلات خارجی وارد کرده و این خط تولید را بسازم یا بگویید می‌خواهم خطی که پایلوتش ساخته شده را سازنده داخلی بسازد، تامین مالی کنید، ترجیح می‌دهند ماشینی که در خط تولید خریداری می‌شود، قبلا تجاری شده باشد و ما همیشه باید وارد مقوله تجاری شدن ماشین شویم. آنها این ریسک را نمی‌پذیرند، زیرا قواعدی که بانک تعریف می‌کند، قواعد توسعه‌ای نیستند، بلکه تجاری هستند، مورد بعدی پروژه‌های پایان‌نامه و نتایج تحقیقات ما بوده که باید به سمت کارهای تجاری جریان یابد و جهت‌گیری شود. ما در این نمایشگاه عناوینی را آوردیم که می‌تواند ده‌ها پایان‌نامه را به نفع بهبود منطقه و خراسان رضوی ایجاد کند اما وقتی در مراکز تحقیقاتی نگاه کردیم متوجه شدیم که چندان اولویت مراکز تحقیقاتی ما نیستند.
وی با اشاره به اینکه باید یک ساختار فرهنگی برای این مدل پیش‌بینی شود، تصریح کرد: باید در این مرحله برای توسعه خود و آینده‌مان به این نکته توجه کنیم که به منظور توانمندی رقابت در عرصه‌های مختلف تجاری نیاز به ساخت داخل داریم، نه اینکه چون نمی‌توانیم تجارت کنیم، می‌خواهیم ساخت داخل انجام دهیم، این دو با هم تفاوت دارند و مدل برنامه‌ریزی و جهت‌گیری نیز متفاوت است.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/193737/علیه-کالای-ایرانی-فضای-روانی-وجود-دارد
بستن   چاپ