پیام خراسان
مدیرکل آموزش‌وپروش خراسان رضوی:
باید مدرسه را به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم
يکشنبه 24 آذر 1398 - 13:47:11
ایسنا - اجتماعی - خراسان رضوی
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل آموزش‌وپروش خراسان رضوی گفت: سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان بسیار مهم است و یکی از مواردی که سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، آسیب‌های اجتماعی است.

قاسم‌علی خدابنده، امروز در آیین افتتاحیه و نواختن نمادین زنگ یاری‌گران زندگی که در دبیرستان فرزانگان برگزار شد، عنوان کرد: طرح یاری‌گران زندگی، طرحی است که با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان مدارس برای پیش‌گیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی امسال شروع شده است و در حال حاضر حدود 20 درصد از مدارس را دربرگرفته و پس از تحلیل نتایج در سنوات آتی، در همه مدارس اجرا خواهد شد.
وی افزود: قراردادن مدارس، در طرح یاری‌گران زندگی، قانونی است که باید از همه تشکلات دانش‌آموزی بهره گرفت و تشکل جدید دیگری راه‌اندازی نخواهیم کرد و از شوراهای دانش‌آموزی، بسیج‌دانش‌آموزی و دیگر تشکلاتی که در حال فعالیت در مدارس هستند، استفاده خواهیم کرد.
مدیرکل آموزش‌پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «این طرح برای دانش‌آموزان، خودمراقبتی و خودکنترلی خواهد داشت»، اظهار کرد: هدف این طرح حفظ سلامت روانی، بهداشتی و ارتقای فعالیت‌های دانش‌آموزی است و یکی از ساحت‌های تعلیم‌‌وتربیت در سند تحول بنیادین، پرداختن به سلامت دانش‌آموزان است. حفظ و ارتقای شاخص‌های سلامت دانش‌آموزان در ابعاد سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان بسیار مهم است و یکی از مواردی که سلامت دانش‌‌آموزان را تهدید می‌کند، آسیب‌های اجتماعی است.
وی افزود: این آسیب‌ها به دلیل گسترش رسانه‌ها و آسیب‌های اجتماعی، تغییر سبک زندگی و نبود اعضای خانواده در کنار یکدیگر به‌وجود آمده و باعث شده که همه افراد احساس تنهایی کنند و این احساس شروعی است بر آسیب‌های اجتماعی. در آموزش‌وپروش باید برنامه‌هایی را برای کنترل، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی پیگیری کنیم و مادر آسیب‌ها اعتیاد است.
خدابنده با اشاره به اینکه «باتوجه به تحقیقات، عموم کسانی که معتادند و آسیب دارند، عموماً بین 14 تا 16 سال وارد این عرصه شده‌اند»، گفت: اگر بخواهیم جامعه معتادان و مصرف‌کنندگان موادمخدر را کاهش دهیم باید در سنین 14 تا 16 بیشتر مراقبت‌ها را داشته باشیم و طرح یاری‌گران زندگی در مدارس مورد آزمایش و تجربه قرار خواهد گرفت و با مشارکتی مردمی این آسیب‌ها را کاهش خواهیم داد.
مدیرکل آموزش‌پرورش خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در سند تحول بنیادین یکی از کارهایی که باید انجام شود، این است که باید مدرسه را به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم تا از مشارکت اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شروع کنیم. در دنیا هم نشان داده شده که در مشارکت بالاتر موفیقت‌ها بیشتر بوده و در ارتقای بهداشت جامعه هرجا مشارکت وجود دارد، راه‌حل‌ها دردسترس‌تر و سریع‌تر خواهدبود.
وی ادامه داد: مشارکت اجتماعی، در حوزه‌های مختلفی نقش دارد و رفتارها زودتر نهادینه می‌شوند، در حوزه امنیت اگر مشارکت وجود نداشته باشد، نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند امنیت را فراهم کند، اگر در حوزه‌های مختلف مشارکت مردم را داشته‌باشیم، رسیدن به اهداف راحت‌تر خواهد بود.
خدابنده با اشاره به اینکه «می‌خواهیم در این طرح، از مشارکت اولیاء و دانش‌آموزان بهره‌ ببریم»، گفت: باید افراد به عنوان داوطلب، در این طرح آموزش ببیند و به دوستان هم‌کلاسی‌ خود این آموزش‌ها را انتقال دهند و اگر این زنجیره اتفاق افتد، در بازه زمانی‌ کوتاهی می‌توانیم تعداد زیادی دانش‌آموز را وارد این مرحله کنیم. برای این کار باید نقشه خطرپذیری و آسیب‎پذیری دانش‌‌آموزان را داشته‌باشیم، اینکه در چه مناطقی در معرض خطر هستند و آسیب‌های اجتماعی در هر سطحی متفاوت‌اند. این نقشه خطرپذیری را در معاونت پرورشی آماده کرده‌ایم و می‌دانیم در چه حوزه‌ای چه دانش‌آموزانی هستند.
مدیرکل آموزش‌پرورش خراسان رضوی مطرح کرد: روی یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز، مطالعه تحقیقاتی انجام شده که چه نوع خطرهایی در چه مناطقی وجود دارد. حوزه مشاوره و اداره پیشگیری از آسیب‌ها، راهکارها و آموزش‌های لازم را پیش‌بینی کرده‌اند و محتواهای آموزشی آماده شده تا به دانش‌آموزان عرضه شود تا بتوانیم آموزش‌های لازم را انجام دهیم.
‌خدابنده با بیان اینکه «یکی از آسیب‌های اجتماعی موادمخدر است»، مطرح کرد: آسیب‎های دیگری نیز وجود دارد‌ و رویکرد در تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده، پیشگیری از اعتیاد است و در نگاه بلندتر کلیه آسیب‌های اجتماعی مدنظر است. انتظار مردم این است که موادمخدر در دسترس نباشد و جوانان نتوانند پیدا کنند، اما در کشوری هستیم که در همسایگی‌مان کشوری وجود دارد که در سال 2011، 200 تن موادمخدر تولید کرده و در دو سال قبل، این تولید به 9 هزار تن رسیده است.
وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه خیلی مبارزه با موادمخدر و قاچاق جدی گرفته شده و نیروی انتظامی اقدامات زیادی داشته و خسارت‌هایی به کشور وارد شده، میزان تولید موادمخدر در کشور همسایه از 200 به 9 هزار تن افزایش پیدا کرده است. قطعاً هرچه سخت‌گیری باشد، باز هم این مواد مخدر وارد کشور می‌شود، اما به دلیل سودآوری بالا، قاچاقچایان دست بردار نیستند و عده‌ای گرفتار می‌شوند.
مدیرکل آموزش‌پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: گام دوم در حوزه اعتیاد، درمان است و بهزیستی و سازمان‌‌های دیگر هم وارد شده‌اند و هزاران نفر در این مراکز را ترک اعتیاد داده‌اند، اما باز هم کافی نبوده و گام مهم، موثر و زمان‌بر در این حوزه، پیشگیری است و این کار باید از دانش‌آموزان و نوجوانان شروع شود. دانش‌‌آموزان ممکن است ده یا 15 سال بعد به آن عرصه وارد شوند، اما اگر آموزش‌های لازم داده شود، پیشگری از اعتیاد را در آینده تضمین می‌کند‌.
وی ادامه داد: تنوع موادمخدر هم آسیب دیگری است و حدود 700 نوع موادمخدر وجود دارد. موادترکیبی، صنعتی و مواد مختلفی که در دسترس قرار می‌گیرد کار را برای آموزش و پیگیری سخت‌تر خواهد کرد. امیدواریم با مشارکت و بهره‌مندی از تجربیات خانواده‌ها، بتوانیم گام‌های موثری را در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته‌باشیم.

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/193775/باید-مدرسه-را-به-یک-نهاد-اجتماعی-و-فرهنگی-تبدیل-کنیم
بستن   چاپ