پیام خراسان
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد:
پایلوت‌های نیمه صنعتی برای حرکت دانشجویان به سمت صنعت ایجاد نشده است
سه شنبه 26 آذر 1398 - 9:47:15 AM
ایسنا
پیام خراسان -  رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجویان ما از فضایی کوچک کار خود را آغاز و مراحل رشد را طی می‌کنند، اما متناسب با آن پایلوت‌های نیمه صنعتی که دانشجویان در آن مستقر شوند و سپس به سمت صنعت حرکت کنند، در کشور ایجاد نشده است.

سید حسین موسوی در خصوص جایگاه مرکز رشد در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: دانشگاه‌ها در گذشته‌های دور صرفا آموزشی بودند و تلاش و همت همه برای ایجاد دانشگاه و گسترش آن بود. در گام دوم دانشگاه‌ها در کنار آموزش، پژوهش را هم مطرح کردند.
وی افزود: در گام سوم پژوهش‌های کاربردی مطرح شد که در این راستا اعتبارات و ساختارهایی ایجاد شد. در گام چهارم دانشگاه‌ها به سمت برنامه‌های تقاضامحور حرکت کردند و در گام آخر که در حال حاضر در آن قرار داریم، بحث پژوهش، فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح است.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: دانشگاه‌ها متناسب با برنامه کشور سمت و سوی خود را تغییر داده‌اند و به صورت کلی دانشگاه‌ها تمام آموزش، پژوهش و فناوری را در یک نظام توسعه و فناوری تعریف می‌کنند و در آن آموزش، ایده‌پردازی، تولید و تجاری‌سازی دانش که در راستای تبدیل ایده به محصول است، مطرح می‌شود. جایگاه ما در دانشگاه در این نظام توسعه، حلقه آخری است که سبب اتصال به بازار می‌شود.
موسوی خاطرنشان کرد: ایده‌پردازی آموزش نخبگان در دانشگاه به نهادهایی واگذار شده که یا وجود داشته و یا ایجاد شده است. در گذشته در زمینه ایده‌پردازی مرکز نوآوری وجود نداشت اما آن را ایجاد و انجمن‌های علمی را به سمت برگزاری استارت‌آپ هدایت کردیم.
وی اضافه کرد: همچنین دغدغه‌های انجمن‌های علمی باید از جنس ایجاد اشتغال شود. خوشبختانه فضا به این سمت در حال تغییر است و این رسالت را ترسیم کرده‌ایم. فضاهای کارآفرینی در مرحله تولید دانش قرار می‌گیرند و در جهت یک نظام توسعه و فناوری است که در این زمینه دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های ما می‌توانند نقش آفرینی کنند.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از پژوهشکده‌ها، خودشان شرکت دانش‌بنیان ایجاد کرده‌اند. همچنین آیین‌نامه‌هایی تدوین شده تا اساتید به این سمت حرکت کنند و علاوه بر درخواست پایان‌نامه، شرکت دانش‌بنیان ایجاد کنند.
موسوی مطرح کرد: بحث بعدی تولید فناوری است که مرکز رشد علوم انسانی به مالکیت فکری دانشگاه کمک می‌کنند. گام بعدی تجاری‌سازی است که شرکت‌های همکار که بعضا در دانشگاه قرار دارند در این زمینه به ما کمک می‌کنند. مرکز فناوری پیشرفته نیز در دانشگاه فردوسی مشهد با این هدف ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در حوزه ایده‌پردازی تا اجرا شتاب‌دهنده‌ها نیز به ما کمک می‌کنند. ما در دانشگاه دانشجو، استاد، کارمند داشتیم که در حال حاضر فناور نیز تعرف شده است. در دانشگاه چهار مؤلفه وجود دارد که فناور امتیاز ویژه‌ای دارد و تمام امکاناتی که برای دانشجو، استاد و کارمند در دانشگاه وجود داشته، برای فناور نیز در نظر گرفته شده است.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایده‌پردازی، آموزش نخبگان، انجمن‌های علمی، دوره‌ها، آموزش‌ها، گردهمایی‌ها و همایش‌های آنان در جهت رشد واحدهای فناور است. هر گروه دارای یک انجمن علمی است و انجمن‌های علمی دانشجویی با محوریت اساتید اداره می‌شود.
موسوی اظهار کرد: مراکز نوآوری، تبدیل ایده به محصول تولیدی را برعهده دارد و کمک‌های خاصی برای ایده‌ها در نظر می‌گیرد. در بخش آموزش، طرح و برنامه دانشگاه سر فصل‌هایی را در جهت آموزش ادبیات توسعه و فناوری طراحی می‌کند. سرفصل‌های آموزش اساتید در نظام توسعه و فناوری تعریف شده است.
وی افزود: همچنین در تولید دانش به جهت توسعه و فناوری، پایان نامه‌ها در دانشکده‌ها تعریف می‌شود و پژوهشکده‌ها می‌توانند شرکت‌های وابسته به خود را در جهت تجاری‌سازی محصولات داشته باشند. تاکنون در دانشگاه‌ها آزمایشگاه وجود داشت که به صورت مستقل در اختیار اساتید قرار می‌گرفت اما اکنون شبکه آزمایشگاهی ایجاد شده که می‌توان همه امکانات را در جهت آموزش و فناوری مورد استفاده قرار داد.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: به طور کلی ساختار موجود برای تبدلی ایده به اجرا در دانشگاه فردوسی مشهد شامل مرکز فناوری‌های پیشرفته، انجمن علمی، مرکز نوآوری، مراکز رشد، صندوق پژوهش فناوری، شرکت‌های همکار و شتاب‌دهنده است.
موسوی در خصوص رابطه این مراکز با پارک‌های علم و فناوری خاطرنشان کرد: رابطه با پارک، هم‌افزایی است و شرکت‌های ما که از مراکز رشد فارغ‌التحصیل شوند می‌توانند به عنوان مؤسسه پارک مستقر شوند و ارتباطات خوبی در جلسات وجود دارد.
توانمندی دانشجویان بیش از آن چیزی است که باور می‌شود
وی در رابطه با موانع کار اضافه کرد: قطعا در هر کاری موانعی وجود دارد. در این عرصه باورها باید تغییر پیدا کند و به توانمندی دانشجویان اعتماد کنیم. در حال حاضر میزان توانمندی دانشجویان در دانشگاه بیش از آن چیزی است که به آنان باور می‌شود.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: شما فکر می‌کردید که بتوان از رشته فیزیک افلاک‌نما ساخت؟ افلاک‌نما دارای یک تکنولوژی های‌تک است. این تکنولوژی در کشور بومی‌سازی شده است و دانشگاه فردوسی مشهد به این تکنولوژی از رشته‌های خاص رسیده است. ما باید علاوه بر اعتماد و باور، به دانشجویان کمک کنیم.
موسوی عنوان کرد: کار خوب را جهاد دانشگاهی کرمانشاه انجام داده است که خرید محصولات شرکت‌های فناور را ابتدا خود انجام می‌دهد و این کار به معنای اعتماد و باور است. ما باید برای این این بحث وقت بگذاریم و توانمدی‌ها را بشناسیم و به آن بها بدهیم. بیشتر مشکل ما نگرش و دیدی است که باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: قابلیت‌های ما بسیار زیاد است. تاکنون حدود 40 الی 50 شرکت از دانشگاه خارج شده و توسعه یافتند. یک شرکتی در حوزه الکترونیک و تکنولوژی مرتبط با صنعت پرداخت اقدام به بومی‌سازی دستگاه پُز کرده است همچنین دستگاه صدور بلیت در قطار شهری مشهد توسط دانشگاه انجام شده است.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد گفت: همچنین یک شرکت در صنعت خودرو وارد شده و تکنولوژی پنل پشت آمپری را تولید کرده است که هایمای ایران‌خودرو یک سال درگیر آن بوده است و در حال حاضر تست ایرانی انجام شده و در حال گذراندن تست چین است.
موسوی اظهار کرد: مانع بعدی سرمایه‌گذاری در این زمینه است؛ به عنوان مثال در زمینه تولید یک خودرو به 12 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است و ایران خودرو مدعی است که من شما را نمی‌شناسم و شما قطعه را باید بسازید و تحویل دهید.
وی افزود: همچنین یکی دیگر از مشکلات ما تاییده‌های لازم است. اولا مکانی برای این کار وجود ندارد و یا مراکز آن در تهران متمرکز است. نکته بعدی این است که دانشجویان از فضای کوچک آغاز و مراحل رشد را طی می‌کنند. متناسب با این موضوع پایلوت‌های نیمه صنعتی که دوستان در آن استقرار پیدا کنند و بعد از به سمت صنعت حرکت کنند، در کشور ایجاد نشده است.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: گاهی دانش فنی را از خارج کشور وارد می‌کنیم و دانشگاه اگر بخواهد ارتباط خود را با صنعت حفظ کند، بعد از تولید داخلی و رساندن آن به صنعت می‌تواند روابط خود را پایدار کند.
موسوی تصریح کرد: در حال حاضر در مرکز رشد تعداد زیادی دانش فنی تولید شده داریم و 10 الی 12 واحد صنعتی وجود دارد که در شهرک صنعتی مستقر شده است. برخی دوستان از دانشگاه به صنعت رسیده‌اند و ما می‌توانیم آن‌هارا به شما معرفی کنیم.
وی در خصوص ارزیابی خود از نمایشگاه پژوهش و فناوری استان افزود: رویکرد نمایشگاهی به سمت محصول و ارائه دستاوردهای فناورانه است. دوماه به طول انجامید که شرکت اوپال در این نمایشگاه حضور پیدا کند. در سال گذشته تنها دستاوردهای خود را ارائه می‌کردیم اما امسال صنعت نیازهای خود را مطرح کرده است.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: مشکل و نیاز صنایع را دانشگاه باید حل کند. قرار نیست تنها عرضه فناوری کنیم بلکه باید نیاز به فناوری نیز مشخص شود و نقطه عطف این نمایشگاه این موضوع است که یک تغییر رویکرد ایجاد شده است.
موسوی مطرح کرد: نمایشگاه پژوهش می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و علت تشکیل نمایشگاه در مشهد ظرفیت‌های موجود در این شهر است. ما شش ماه است که با شرکت اوپال در حال همکاری هستیم و بسیاری از نیازهای فناورانه آنان را حل کرده‌ایم و حتی با هزینه خود دانشجویان را به سنگان خواف بردند.
وی اضافه کرد: زمانی می‌توان ادعا کرد که دانشگاه جدی گرفته شده است که صنعت وارد عرصه شود. امروز نیازها وجود دارد و درخواست از دانشگاه نیز وجود دارد؛ به همین جهت دانشگاه، مراکز تحقیقاتی، آموزشی و فناوری باید این فرصت را ارج نهند و تلاش کنیم که مشکلات را به شکلی حل کنیم که صنعت به توان دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران ایمان بیاورند.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در صورتی که از میان طرح‌هایی که قرار است برای شرکت اوپال طراحی کنیم تنها پنج طرح به نتیجه برسد ارزش افزوده زیادی ایجاد خواهد شد و صنعت به سمت دانشگاه حرکت خواهد کرد.
انتهای پیام

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/194099/پایلوت‌های-نیمه-صنعتی-برای-حرکت-دانشجویان-به-سمت-صنعت-ایجاد-نشده-است
بستن   چاپ