پیام خراسان - با فعالیتهایی که صورت گرفته و جذب بیشتر معلمان و دانشآموزان به پژوهشسرای دانشآموزی بیرجند، امید است چراغ پژوهش در مرکز استان روشنتر از گذشته شود، چراغی که بسیاری از چالشها را برطرف خواهد کرد.
در دنیای امروز، دانایی یکی از محورها و شاخصهای اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار میرود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است.
به گزارش ایسنا، طبیعی است که این افزایش دانش و آگاهی تنها در بستر کتابهای مدرسه ممکن نخواهد شد و دانشآموزان باید در محیطی فعال و پویا به پژوهش بپردازند.
کشف استعدادها و ایدههای خلاق
طاهره پنچابی، مدیر پژوهشسرای دانشآموزی جابربن حیان بیرجند اظهار کرد: رسالت پژوهشسراها کشف استعدادها و ایدههای خلاق و هدایت آنها به سمت اختراع و تولید است.
وی افزود: چراغ پژوهشسرای بیرجند امسال با محوریت چهار محور روشنتر از قبل شده که این محورها عبارت از جذب نیروهای متخصص، بسترسازی فضای پژوهشسرا و ترویج آموزش است.
پژوهشسرا؛ مهمترین منبع یادگیری اثربخش دانشآموزان
محمدحسین یکه خانی، مدیر آموزش پرورش بیرجند نیز اظهار کرد :پژوهشسراها یکی از مهمترین منابع یادگیری اثربخش دانشآموزان است که از آن به عنوان انبار مهمات آموزشی یاد میشود.
وی افزود: دانشآموزان در پژوهشسراها هدف عالی و غایی را دنبال میکنند که یادگیری اثربخش را به دنبال دارد.
مدیر آموزش پرورش بیرجند تصریح کرد: یادگیری اثربخش و یادگیری برای باهم زیستن از اهداف پژوهشسراها است که باید به آن جامه عمل پوشاند.
فعالیت بیش از 5 هزار معلم خراسان جنوبی در حوزه پژوهشی
محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: اعتباراتی برای پژوهش اختصاص داده شده است، اما کافی نیست و طی یک سال گذشته با پیگیریهای استاندار در امر پژوهش شاهد افزایش اعتبارات بودهایم.
وی ادامه داد: اکنون بیش از پنج هزار معلم استان به صورت رسمی در حوزه پژوهشی فعالیت میکنند و برخی از مقالات و تحقیقات این معلمین نیز حائز رتبههای برتر استانی و کشور شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: پژوهش لازمه انجام هرگونه فعالیتی است و تمام فعالیتهایی که در جامعه انجام میشود نیازمند برنامهریزی است و باید پژوهش بر روی آنها صورت گیرد.
واقعی اظهار کرد: رویکردی که در آموزش و پرورش وجود دارد این است که دانشآموزان به سمت و سوی پژوهش حرکت کرده و تمامی توان خود را بر این امر بگذارند.
وی یادآور شد: رونق تولید به معنای نگاه همه جانبه و متوازن به همه ابعاد آن است؛ بنابراین برای رونق تولید، نیازمند افراد زبده علمی در عرصههای مختلف هستیم که در مدارس تربیت میشوند.
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/202764/پژوهش؛-چراغی-روشنتر-از-گذشته-در-بیرجند